Beeldschermfrequentie

Pagina: 1
Acties:

• Mumble
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 03-12-2025
Greetz,

Eerder deze week heb ik na lang zoeken en vergelijken mezelf een nieuw TFT scherm cadeau gedaan. Ik zocht naar een scherm dat meer dan behoorlijk presteert in games, maar ook mooie kleuren weergeeft. Had een voorkeur voor een aantal schermen waarvan ik de NEC Multisync 20WGX²Pro en de Samsung 226BW heb kunnen testen.
Ik heb gekozen voor de NEC. Momenteel heb ik deze nog niet aangesloten en getest. Ben nog steeds behoorlijk zenuwachtig naar het resultaat in mijn omgeving, maar echt ongerust ben ik niet, daar deze op gebied van kleuren de Samsung redelijk opvallend overtreft. En in games presteerde het S-IPS scherm zonder ook maar één van de nadelige effecten te tonen.

Nu, in de handleiding vind ik terug dat de optimale resolutie 1680 x 1050 is bij 60Hz. Ok, nu mijn vraag is wat er gebeurd als ik dit wil verzetten naar 75Hz, want momenteel gebruik ik een 17" TFT van Hercules en of het nu mogelijk is of niet, ik krijg een veel mooier rustiger beeld op 75Hz dan op 60Hz waar het soms lijkt dat dunne lijntjes kronkelen. Kan het niet anders omschrijven. Kan dit perfect zien bij de tekst 'start' op de startknop van windows.
Wat raden jullie hierover aan? Alle feedback is welkom.

Gunther.

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-07 14:39

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Je huidige TFT is zeker aangesloten via D-Sub? Dat kan namelijk wel eens de oorzaak zijn dat het op 60Hz er wat minder goed uitziet. Omdat de signalen dan analoog worden verstuurd en er dus kwaliteitsverlies optreed bij de omzetting naar analoge signalen en weer in de TFT door de omzetting van analoog naar digitaal.
Als je een DVI aansluiting gebruikt, en de digitale modus gebruikt wordt, zijn de signalen digitaal en treed die vorm van kwaliteitsverlies niet meer op. Sluit je dus aan op DVI dan zul je met die refreshrate geen probleem hebben.
Onder 'rustiger beeld' versta ik over het algemeen het verschil in flikkering in het beeld van CRTs tussen 60Hz en een hogere frequentie. 60Hz komt over als "onrustig" en 75Hz en hoger is een stuk fijner.
TFTs hebben niet zo'n refreshrate maar gewoon pixels die altijd aan zijn, als de monitor aan staat, en van kleur veranderen. Van flikkerend beeld heb je dus geen last, daarom is die refreshrate vrij irrelevant.
Waar het bij jou echter op lijkt is dat het beeld analoog naar je TFT gestuurd wordt en de kwaliteit van het signaal op 60Hz minder is tov 75Hz.
Als je de mogelijkheid hebt om DVI te gebruiken dan zou ik dat zeker doen.

Overigens doen wij tweakers elkaar altijd automatisch de groeten, die hoef je dus niet extra te vermelden :). Bewaar ze voor bijvoorbeeld je email.

[ Voor 6% gewijzigd door Ultraman op 20-04-2007 14:06 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• Mumble
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 03-12-2025
cybersteef schreef op vrijdag 20 april 2007 @ 14:05:
Waar het bij jou echter op lijkt is dat het beeld analoog naar je TFT gestuurd wordt en de kwaliteit van het signaal op 60Hz minder is tov 75Hz.
Als je de mogelijkheid hebt om DVI te gebruiken dan zou ik dat zeker doen.

Overigens doen wij tweakers elkaar altijd automatisch de groeten, die hoef je dus niet extra te vermelden :). Bewaar ze voor bijvoorbeeld je email.
Je hebt het inderdaad goed dat mijn hercules op een normale oude sub d ingang zit. Welliswaar met omvormstukje van DVI naar analoog, want mijn GeForce 6800 GT heeft enkel DVI uitgangen. De NEC is voorzien van een DVI ingang, dus over de ffrequentie ga ik me geen zorgen meer maken. Dank je,

Ok, geen groeten meer van mij op het forum. Beloofd. Ben niet thuis in het gebruik van een forum, maar merk wel dat ik er bruikbare info kan vergaren.

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-07 14:39

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Van DVI naar analoog is inderdaad net zo analoog als D-Sub. Daar kan dus goed die vervorming vandaan komen die je op je oudere 17" TFT ziet. Dat zal een DVI-I poort (analoog & digitaal) zijn waar die stekker enkel het DVI-A (analoog) signaal haalt.
Als je die NEC direct op de DVI aansluit en en er wordt gebruik gemaakt van DVI-D (digitaal) dan zal het beeld vast en zeker een stuk beter zijn :)

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.