Visitekaartjes, wat is het handigst?

Pagina: 1
Acties:
  • 122 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• hing
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19-05-2023
Dag allemaal,
Ben bezig met het maken van visitekaartjes voor mijn collega's. Dat gaat allemaal goed.
We hebben van een ontwerpbureau een illustratorfile gekregen die we als basis gebruiken.
Nu kopieer ik steeds voor iedere collega het .ai bestand en verander de naam, functie, adres etc.
Dat is allemaal erg bewerkelijk, zeker als iets veranderd moet worden aan het ontwerp. Dan moet ik alle kaartjes langs.

Mijn vraag is, kan dit voor de volgende keer makkelijker? Het zou mooi zijn als er iets zou zijn om in een keer alle kaartjes te genereren op basis van een database/excelfile etc. Zeg maar zoiets als het samenvoegen (mailmerge) van documenten bij Ms Word. Iemand hier ervaring mee?

• Teune
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 05-12-2025

Teune

oeoeoeoe

Zit er niet standaard zo'n functie ingebakken in InDesign of Acrobat volgens mij kan het met 1 van die 2. Een soort van template file.

• Mammon
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23-11-2025
ik heb een keer met word een brief opgesteld en de namen haalde die
uit een exel file. Weet niet meer hoe zal wel even gaan zoeken.

• GateKeaper
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 05-08-2025

GateKeaper

#1 Procastinator

wouter.oet schreef op vrijdag 20 april 2007 @ 10:39:
Dat zijn word en excel, die kan je inderdaad makkelijk koppelen. Maar hij wil het toch met
illustrator als ik mij niet vergis?

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

CLB

offtopic:
Waarom heet jij Gatekeaper en geen Gatekeeper?

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

• bakakaizoku
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 27-01 13:39
wouter.oet schreef op vrijdag 20 april 2007 @ 10:39:
Word is dan ook in staat om rechtstreeks met excel/access etc te communiceren, illustrator niet.

Zoals iemand anders al aangaf, zijn templates geen oplossing? Wat je anders ook zou kunnen doen is toch bij 1 bestand blijven, en per collega een aparte layer aan te maken welke je zichtbaar/onzichtbaar kan maken voor je gaat printen.

Maar gezien het om visite kaartjes gaat, het lijkt me sterk dat je die om de dag moet veranderen, dus op zich zou je ze gewoon allemaal in losse bestanden kunnen plaatsen en voor die ene keer dat je ze moet aanpassen, 1 bijwerken en daarna kopieeren en de namen ed. weer aanpassen.

rm -rf ~/.signature

• GateKeaper
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 05-08-2025

GateKeaper

#1 Procastinator

Ik zat inderdaad ook al te denken aan apparte lagen, maar dat is ook niet echt een ideale
oplossing als de naam layer moet veranderen. Bijvoorbeeld een andere font, grootte of
positie.

@CLB,
Nicknames, hoeven niet aan gramatica te voldoen. Dus waarom moet mijn naam met "ee"
zijn? Nu is mijn naam uniek, met "ee" waarschijnljik niet. Oorsprong van de naam is een
lang verhaal, en dat doet er nu ook niet toe ;)

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

CLB

GateKeaper schreef op vrijdag 20 april 2007 @ 10:52:
@CLB,
Nicknames, hoeven niet aan gramatica te voldoen. Dus waarom moet mijn naam met "ee"
zijn? Nu is mijn naam uniek, met "ee" waarschijnljik niet. Oorsprong van de naam is een
lang verhaal, en dat doet er nu ook niet toe ;)
offtopic:
Heb je helemaal gelijk in uiteraard, wilde 't gewoon even weten! :9

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

• hing
Dag allen,
Dank voor jullie reacties. Als ik dit zo lees, is mijn huidige methode een veel gebruikte...

Op dit moment heb ik inderdaad alles in illustrator. We hebben hier het CS2 pakket van adobe, dus we kunnen eventueel alles ook in InDesign doen. Ik had er al even naar gekeken voordat ik deze topic startte, maar ben niet zo 1-2-3 iets tegengekomen dat ik goed kan gebruiken.

Op zich is word+excel ook niet eens zo'n slecht idee. Zolang je alleen maar vectorgraphics gebruikt, kan een samengevoegde document makkelijk omgezet worden naar pdf. Alleen de snijlijnen en overprint e.d. kan lastig worden. Verder weet ik niet of Word goed met pantonekleuren om kaan gaan....? Kon ik in ieder geval niets over terugvinden.

Templates, daar zal ik dan even in gaan duiken. Is het zo als je je template wijzigt, dat dan ook meteen al je .ai bestanden die gebaseerd zijn op dat template, ook meeveranderen?

[ Voor 11% gewijzigd door hing op 20-04-2007 12:38 ]

Verwijderd

excel -> saven als csv
indesign -> de csv als datasource inladen, placeholders slepen in je ontwerp en klaar

http://mediadesigner.digi...iewarticle.jsp?id=27902-0

• hing
Het kan blijkbaar ook in illustrator. Ik quote een stukje uit de helpfile:
About data-driven graphics

Data-driven graphics make it possible to produce multiple versions of artwork quickly and accurately. Let's say, for example, that you need to produce 500 different Web banners based on the same template. In the past, you had to manually populate the template with data (images, text, and so on). With data-driven graphics, you can use a script referencing a database to generate the Web banners for you.

In Illustrator, you can turn any piece of artwork into a template for data-driven graphics. All you need to do is define which objects on the artboard are dynamic (changeable) using variables. (See About variables.) You use variables to change text strings, linked images, graph data, and the visibility setting of objects in your artwork. In addition, you can create different sets of variable data in order to easily view what your template will look like when it is rendered. (See Using data sets.)

Templates provide a means of collaboration between designers, developers, and production staff:
* If you're a designer, creating a template gives you control over the dynamic elements of your design. When you hand your template over for production, you can be sure that only the variable data will change.
* If you're a developer, you can code variables and data sets directly into an XML file. The designer can then import the variables and data sets into an Illustrator file to create a design based on your specifications.
* If you're responsible for production, you can use scripts within Illustrator, the Batch command, or a Web production tool such as Adobe GoLive 6.0 to render the final graphics. You can also use a dynamic imaging server such as Adobe® Graphics Server to further automate the rendering process. (See Using scripts and Batch-processing files.)

• willem7q
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
In InDesign: Window > Automation > Data Merge

• hing
wvbesien schreef op zondag 22 april 2007 @ 20:42:
In InDesign: Window > Automation > Data Merge
ah, bedankt! Dit lijkt goed te werken! Alleen jammer dat inDesign CS2 niet veel formaten ondersteunt. Zo te zien alleen cvs en txt en goLive section files. Zelfs puntkomma gescheiden bestanden wordt niet leuk gevonden door indesign.
Maar dit versnelt het proces wel enorm!

• Savantas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 27-01 20:42
Voor zover ik weet idem in Illustrator, hoor. Maar InDesign is toch wat handiger voor deze taak lijkt me. In Illustrator is het vooral gericht op SVG-functionaliteit, met voorzover ik kan zien alleen koppeling met xml, geen cvs.

[ Voor 78% gewijzigd door Savantas op 23-04-2007 17:01 ]

Ik denk niet zwart-wit, ik denk diapositief! ( ͡° ͜ʖ ͡°)

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Voor het omzetten van CSV naar XML zijn er wel een aantal mogelijkheden, zoals:
  • Zoek en vervang met een regular expression in TextWrangler, eventueel Applescript-gestuurd
  • Batch script die met sed en/of XSLT conversie de inhoud omzet
  • Filemaker sjabloondatabase met een 'rekenveld' die van de velden een XML blurbje maakt
De bovenste lijkt me het simpelst, omdat je snel met de hand aanpassingen kunt maken als er bijvoorbeeld met een verkeerde codetabel is ingelezen, of bij inconsequente escaping van de quotes of de tabs.
Pagina: 1