PC in netwerk niet bereikbaar

Pagina: 1
Acties:
  • 151 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• jeetn
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16-10-2024
Hallo,

Ik heb een tijdje geleden een netwerk hier thuis gemaakt. Alle PC's zijn aangesloten op de router en hebben als werkgroepnaam "THUIS" gekregen. Ze hebben ook allemaal een unieke computernaam.

Wanneer ik wil verbinding maken met de PC van mijn pa heb ik geen problemen. Ik kan zijn gedeelde bestanden bekijken en hij kan die van mij bekijken

Wanneer we (ik en mijn pa) verbinding willen maken met de PC van mijn zus dan werkt dit niet. Hij vraagt telkens om in te loggen... Maar zij kan wel alle bestanden op mijn computer en die van mijn pa bekijken.

Ik kan haar PC niet bereiken via IP en ook niet via hostname. Telkens vraagt hij om in te loggen.

Ik snap echt niet wat het probleem zou kunnen zijn, want voor zover ik weet zijn alle instellingen hetzelfde...

Verwijderd

Heb je op de computer van je zus wel gedeelde schijven gemaakt???

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Om welke OS werk je? Kan je ook de pc van je zus pingen?

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

• jeetn
Op haar PC staan gedeelde mappen.

Mijn zus en ik werken met Windows XP Professional, mijn vader werkt met Windows XP Home

Ik kan naar haar pingen

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

En je vader kan ook naar haar pingen? Iets verteld mij dat het met XP Home niet gaat werken.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

• jeetn
Net geprobeerd en pingen van mijn pa's PC lukt ook naar die van mijn zus...

Verwijderd

Outerspace schreef op vrijdag 20 april 2007 @ 10:39:
En je vader kan ook naar haar pingen? Iets verteld mij dat het met XP Home niet gaat werken.
Waarom zou het met XP home niet gaan werken? Wat een domme opmerking

Heeft je zus toevallig een wachtwoord op haar gast account? Dit moet je even resetten.

• jeetn
De gast account staat uitgeschakeld...

Zou trouwens niet weten hoe je een wachtwoord meegeeft aan de gast account :?

• blackjack21
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
Wanneer we (ik en mijn pa) verbinding willen maken met de PC van mijn zus dan werkt dit niet. Hij vraagt telkens om in te loggen... Maar zij kan wel alle bestanden op mijn computer en die van mijn pa bekijken.

...

Ik kan haar PC niet bereiken via IP en ook niet via hostname. Telkens vraagt hij om in te loggen.
De PC is wel te bereiken, alleen de user die connect heeft geen rechten om op de pc te kijken.
TS bedoeld dat de user geen toegang krijgt tot de PC ipv 'niet bereiken'.

TS moet op rechten niveau kijken.

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-01 11:11
Beste oplossing is om de drie gebruikers op alle pc's aan te maken met op alle pc's hetzelfde wachtwoord.

Dan kun je daarna keurig op de juiste gebruiker rechten uitdelen.

Abort, Retry, Quake ???

Verwijderd

Ook als het gast account uitgeschakeld is, is het wachtwoord van toepassing op de mensen die extern annoniem inloggen (dus jij en je vader). Dus je moet eerst het gastaccount inschakellen en vervolgens het wachtwoord wijzigen in 'niks'.

• Velvet
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Ik heb dit ook eens gehad, en volgens mij lag het toen aan mijn Firewall. Toen ik daar wat regels in had gemaakt over toegestane verbindingen kwam het goed. Misschien heeft je zus dat ook?

Fujifilm XT-20 | Fuji lenzen | Vintage lenzen

• jeetn
@ BladeWalker: Hoe kan ik een wachtwoord geven aan het gast account? Ik zie daar geen enkele mogelijkheid toe...

@Blackjack 21: Welke rechten moet ik dan instellen? En waar?

• jeetn
Ik heb via computerbeheer het wachtwoord van de Gast account op 'niks' ingesteld (gewoon blanco gelaten dus)

Lukt nog altijd niet...

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:55

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Je stelt je vraag in het verkeerde forum denk ik, dit is een windows-gerelateerd probleem en die had je denk ik beter in Windows Clients kunnen stellen.
Met het Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/tweakers/images/icons/icon_hand.gif icoon linksbovenaan het topic kun je een move aanvragen :)

En in Windows Clients hebben ze zelfs al een mooie oplossing voor je probleem denk ik :)
Check [Windows 2000/XP] File-sharing en NTFS-permissies even en dan ben je denk ik zo klaar :)

En dat je hem niet op IP kunt bereiken ligt ws aan het feit dat de interne windows-firewall nog aan staan ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• koesie
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ik denk dat als je doet wat aZul2001 hierboven zegt dat je probleem weg zal zijn.
Hoe wordt ingelogd op de drie pc's ?
Zijn dat dezelfde gebruikersnamen of verschillen deze?

• Joen
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06-01 11:56
Ook al een gebruiker met een wachtwoord ingesteld op die computer van je zusje? Ik heb exact het zelfde probleme gehad en als je de Windows meldingen goed leest en goed rondkijkt op internet kun je alleen bestanden vanaf een andere PC bereiken als er ook een wachtwoord bij tenminste 1 account is ingesteld. Dat account moet dan uiteraard wel toegang hebben tot de betreffende gedeelde map(pen).

Verwijderd

Heb je al geprobeerd gast account int te schakelen?

• jeetn
Waarom zou ik nog een account moeten toevoegen op de PC van mijn zus met een wachtwoord als zij net als ik de enige gebruiker op de PC/laptop is.

Het enige verschil is dat niemand haar gedeelde mappen kan zien, maar dat iedereen die van mij wel kan zien...

Ik moet dus ook geen gebruikers gaan toevoegen ofzo, want het lukt al tussen mijn pa zijn PC en mijn laptop. En mijn pa heeft geen account op mijn laptop net als ik geen account op zijn PC heb.

Het probleem moet dus toch ergens anders liggen... Ik heb trouwens al eens een account op haar PC gemaakt en daarmee kan ik wel inloggen, maar als het lukt bij mijn pa zonder account te hebben dan moet het toch ook bij haar lukken...

Verwijderd

ja hebt je helemaal gelijk in daarom vroeg ik ook of je het gast account al enablen al geprobeerd had?

Kan trouwens ook te maken hebben met je beveilingsbeleid op je zus lappie.

Als je wilt dat users zonder password via het netwerk kunnen inloggen, moet je een policy aanpassen: Configuratiescherm > Systeembeheer > Lokaal Beveiligingsbeleid, en dan 'Accounts: gebruik van aanmelden met lege wachtwoorden beperken tot deze console' uitschakelen.

[ Voor 72% gewijzigd door Verwijderd op 20-04-2007 12:15 ]

• jeetn
Ik heb zonet gast account ingeschakeld.

Als ik nu probeer om haar mappen te bekijken krijg ik een foutmelding die mij meldt dat ik mogelijk niet de juiste machtigingen heb voor deze netwerkbron.

Aanmeldingsfout: de gebruiker heeft geen toestemming gekregen het aangevraagde aanmeldinstype te gebruiken op deze computer.

Ik heb daarstraks die optie al uitgeschakeld...

[ Voor 7% gewijzigd door jeetn op 20-04-2007 12:18 ]

Verwijderd

Hmm misschien toch de experts in het Windows Clients even raadplegen en dus je topic even verplaatsen. Ik zou het niet kunnen verzinnen anders, hoewel ik hetzelfde probleem gehad heb. 8)7

• Joen
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06-01 11:56
jeetn schreef op vrijdag 20 april 2007 @ 12:07:
Waarom zou ik nog een account moeten toevoegen op de PC van mijn zus met een wachtwoord als zij net als ik de enige gebruiker op de PC/laptop is.

Het enige verschil is dat niemand haar gedeelde mappen kan zien, maar dat iedereen die van mij wel kan zien...

Ik moet dus ook geen gebruikers gaan toevoegen ofzo, want het lukt al tussen mijn pa zijn PC en mijn laptop. En mijn pa heeft geen account op mijn laptop net als ik geen account op zijn PC heb.

Het probleem moet dus toch ergens anders liggen... Ik heb trouwens al eens een account op haar PC gemaakt en daarmee kan ik wel inloggen, maar als het lukt bij mijn pa zonder account te hebben dan moet het toch ook bij haar lukken...
Ik heb een keer met 2 Windows XP home machines er behoorlijk mee zitten te hanissen en toen bleek dat Windows per se vereiste dat er een gebruikersnaam met wachtwoord aanwezig moest zijn. Dat betekent niet dat er met dat account per se ingelogd moet worden op die PC, je maakt gewoon een extra gebruiker mèt wachtwoord aan.

• William/Ax3
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02-03 21:31

William/Ax3

We are Starstuff

Klinkt als een rechten probleem. Kijk is zowel naar de share als de NTFS rechten.->Add iedereen->rechten wat je wil toekennen aan jou en je pa geven bijvoorbeeld lees/schrijf.
jeetn schreef op vrijdag 20 april 2007 @ 13:49:
@William/AX3: bedoel je de share rechten en de permissies (NTFS-rechten)?? Normaal gezien staan die overal gelijk ze... Want heb dat toch wel al zo'n 1000 keer gecontroleerd, maar ik zal et nog eens doen ;)
Als dat zo is verwijder de user iedereen is bij beide. En voeg ze is opnieuw toe en zorg dat ze de juiste rechten hebben.

Beter nog maak is screens van deze en post ze is.

[ Voor 68% gewijzigd door William/Ax3 op 20-04-2007 13:56 ]

|WOW Daggerspine | Troll Hunter Axejess |

• jeetn
@Joene: Dat weet ik ook wel, maar als ik geen account heb op de PC van mijn pa en ik kan zijn bestanden bekijken, waarom kan ik dat dan niet doen bij mijn zus? Is niet echt logisch dat het op de ene PC wel lukt en op de andere niet... Denk dat de fout daarom elders moet zitten.

@William/AX3: bedoel je de share rechten en de permissies (NTFS-rechten)?? Normaal gezien staan die overal gelijk ze... Want heb dat toch wel al zo'n 1000 keer gecontroleerd, maar ik zal et nog eens doen ;)

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 05-03 17:37
Je moet de bestandsdeling inschakelen en read only rechten aan everyone geven. dan zou wel moeten werken. readonly rechten natuurlijk op je share geven niet op je map zelf.

Je kan ook user accounts op de machines maken. en deze rechten geven op shares dmv groepen.

[ Voor 21% gewijzigd door To_Tall op 20-04-2007 14:08 ]

A Soldiers manual and a pair of boots.

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09:13

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Op verzoek: Move naar WOS

• jeetn
Iemand hier die weet wat mijn probleem zou kunnen zijn?

• aZuL2001
Kijk dan even naar de al genoemde suggesties.
Er wordt een FAQ genoemd, en zelfs oplossingen aangedragen.

Gast account, users op alle machines aanmaken, wachtwoorden instellen, everyone rechten geven.

We kunnen het niet voor je komen instellen.

Abort, Retry, Quake ???

• jeetn
Gast account instellen: Heb ik gedaan, werkt ook niet

Users aanmaken: waarom moet ik dat doen? Het lukt bij mijn pa zonder daar een user aan te maken.

Everyone rechten geven: Dat doe ik momenteel... Enkel de bestanden in de PC van mijn zus kunnen we niet bekijken...

Het probleem/oplossing moet ergens anders liggen...

• aZuL2001
Klopt.
Het probleem ligt bij jou thuis, en de oplossing hier

En daarmee laat ik het verder aan jou of anderen over.
Met de aangeboden informatie en wat zelfwerkzaamheid moet je het kunnen oplossen.
Succes.

Abort, Retry, Quake ???

Pagina: 1