P5B-e Plus weigert op te starten in dual channel mode

Pagina: 1
Acties:

• HvB83
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 25-05 15:02
Ik heb een Asus P5B-e Plus met de nieuwste bios (504). Wanneer ik het geheugen allebei op kanaal A (slot 1 en 2) plaats is er niks aan de hand, dan boot hij gewoon in single channel, maar verder werkt alles verder zoals het hoort. Het is overigens een 1gb Kingston Valueram PC6400 DC-kit.

Wanneer ik een reepje naar kanaal B (slot 3) verplaats doet de pc het niet meer; zodra je hem aan drukt beginnen de fans te draaien, maar hij piept niet als teken dat hij door z'n post heen is gekomen, in plaats daarvan gaan na een aantal seconden de fans maximaal draaien en blijft de monitor uitgeschakeld. Ook wanneer ik dan de reep terugplaats op kanaal A blijft hij deze symptomen houden.

Het euvel wordt pas verholpen wanneer ik het tweede reepje eruit laat. Dan komt hij door z'n post heen en geeft hij op een gegeven moment de melding dat het overclocken mislukt is en dat ik op F1 kan drukken om door te gaan naar de bios of F2 om de standaard instellingen te herstellen. Terwijl ik helemaal niks aan m'n geheugeninstellingen heb veranderd! (misschien is dat juist het euvel? :)) Daarna kan ik ook weer de geheugenreep op kanaal A erbij plaatsen en werkt het weer als vanouds.

• Fullhouse
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20-05 21:03
dus je wil zeggen dat je je geheugen op A1 en A2 doet, dat ie dan wel verder boot, maar als je m op A1 en B1 doet, dat ie dan niet verder boot? hmm kan zijn dat je geheugenbankje kapot is..
heb je je mobo lang..? eerder problemen mee gehad toen hij misschien wel eerst op dual channel draaide?? stof in het geheugenbankje?? maak je connectors ook even schoon in je geheugenbankje..en probeer A2 en B2...ik kan het namelijk niet uit je post uithalen dat je dat wel hebt gedaan..
misschien ook even Memtest draaien..

• HvB83
Inderdaad, in A1 en A2 doet hij het prima (maar op single channel uiteraard). Het moederbord is 2 maanden oud, stof is dus gelukkig nog niet aan de orde, voor alle zekerheid heb ik hem met perslucht schoongeblazen, maar dat maakte geen verschil.

Ik heb nog geen A2 en B2 geprobeerd nu je het zegt, dat ga ik straks toch maar even proberen. A2 en B1 had ik overigens wel geprobeerd, maar dat werkte in ieder geval niet, hij bootte weer niet.

De handleiding van Asus vind ik op dit vlak overigens wel erg minimaal. Voor de meeste tweakers hier zal het ongetwijfeld allemaal gesneden koek zijn, maar het was weer de eerste pc die ik in 4 jaar bouwde, in de tussentijd is er weer zoveel veranderd dat ik me weer overal in moest verdiepen. :o

Dat memtest zal ik dan straks ook draaien.

[ Voor 28% gewijzigd door HvB83 op 20-04-2007 17:13 ]

• Gem1e
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 25-02-2025
QVL van Asus geeft geen Kingston aan volgens mij, misschien herkent hij ze niet als 2.
Al bios upgrade gedaan met de AsusUpdate to V7.09.02?
http://support.asus.com/d...=en-us&model=P5B-E%20Plus

• HvB83
Hmmm, als ik ze in slot A2 en B2 stop gaat het wel goed, vreemd. :?

Zou dat probleem eerder in de modules of in het mobo zitten? Met de huidige geheugenprijzen en Vista wil ik eigenlijk nog 2gb erbij kopen, maar dan moet het wel werken in die andere 2 slots.

Verwijderd

dan zou ik nu eerst maar eens beginnen met een memtest voordat ik iets anders zou doen... Fouten??? dan beide dimms RMA :)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 21-04-2007 09:45 ]

Pagina: 1