Toon posts:

Eigen mailserver waarvan mail niet aankomt bij hotmail

Pagina: 1
Acties:
  • 2.993 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• SmarthY
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 08-09-2010
Ok boys, ik heb mijn eigen mailserver opgezet (XS4ALL abbo)

Alles werkt prima, het enige dat op dit moment niet werkt is dat mijn mail niet aankomt op hotmail accounts, en bij de meeste andere in de spambox.
Na lang durig onderzoek denk ik de oorzaak gevonden te hebben.
Wat ik heb kunnen constateren is dat wanneer ik van buiten naar mijn mail server connect (outlook) en mail verstuur komt deze keurig bij hotmail aan.
Wanneer ik het vanaf mijn mail server zelf verstuur komt deze niet aan. (ook niet in de spambox)

Als ik de headers van de mail berichten bekijk is er 1 verschil. Het ip adres:
Via outlook (extern verzonden):
Received: from mail.xxx.com ([80.136.***.**]) by bay0-mc11-f17.bay0.hotmail.com with Microsoft SMTPSVC(6.0.3790.2668);

en wanneer intern verzonden:
Received: from mail.xxx.com ([10.0.0.12]:1040)
by mail.xxx.com with [XMail 1.22 ESMTP Server]

zie hier dus het verschil in het echte ip adres en het lokale ip adres.

Ik denk dus dat hotmail een nslookup doet naar het domein en de ip adressen controleerd, deze komen, wanneer de mail intern verzonden is, dus niet overheen.
Nu dacht ik dit simpel op te lossen door mijn interne mail server gewoon eerst naar het domein te laten connecten in plaats van localhost, maar mijn router werkt hier blijkbaar niet aan mee, want dan krijg ik connection refused.
wanneer ik van buiten het netwerk connect zijn de poorten gewoon netjes via de router door gelinked naar mijn mailserver, en daarom werkt het van buiten af mailen wel goed.

Iemand enig idee hoe ik dit kan oplossen?

• sander817
  • Registratie: januari 2001
  • Nu online

sander817

5260 Wp + 13,2GJ Zonneboiler

als je van je eigen adsl server verstuurd kan dat kloppen, die worden bij dat soort provider s vaak geblokt
ik dacht ivm reverse dns oid

ik ben er al even uit dus kan ook iets anders zijn

[Voor 28% gewijzigd door sander817 op 20-04-2007 00:05]

• Dr. Cheeks
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 14-11 13:31
Inderdaad, je moet tegenwoordig een reverse DNS (PTR record) hebben dat matched met je mail servers domein. Dat is als ADSL klant niet echt te regelen. Althans, het moet niet per se, maar veel ontvangende mail servers accepteren je mail niet zonder PTR record (of bestempelen deze als spam).

Dus: stel je mail server zo in dat hij mail verstuurd via de SMTP server van je provider i.p.v. direct af te leveren via het MX record van het domein van de ontvanger, dan moet het lukken...

[Voor 17% gewijzigd door Dr. Cheeks op 20-04-2007 00:33]

• DJSmiley
  • Registratie: mei 2000
  • Laatst online: 14:41

DJSmiley

Moderator Internet & Netwerken
Dr. Cheeks schreef op vrijdag 20 april 2007 @ 00:10:
Inderdaad, je moet tegenwoordig een reverse DNS (PTR record hebben dat matched met je mail servers domein. Dat is als ADSL klant niet echt te regelen.

Dus: stel je mail server zo in dat hij mail verstuurd via de SMTP server van je provider i.v.d. direct af te leveren via het MX record van het domein van de ontvanger, dan moet het lukken...
Daarnaast moet je die smtp wel toevoegen aan je DNS als je SPF records gebruikt, ik weet niet zeker of Hotmail hier wel- of geen gebruik van maakt.

Correcte rDNS en SPF records beginnen steeds vaker vereist te worden ("vroeger" werd dit amper gecontroleerd)

• Dr. Cheeks
DJSmiley schreef op vrijdag 20 april 2007 @ 00:32:
[...]

Daarnaast moet je die smtp wel toevoegen aan je DNS als je SPF records gebruikt, ik weet niet zeker of Hotmail hier wel- of geen gebruik van maakt.

Correcte rDNS en SPF records beginnen steeds vaker vereist te worden ("vroeger" werd dit amper gecontroleerd)
Het niet hebben van een SPF record zal niet tot gevolg hebben dat je mail niet geaccepteerd worden. Het niet hebben van een SPF record kan alleen tot gevolg hebben dat anderen ook mail uit naam van jouw domein kunnen versturen (spoofen). Dus: als je wél een SPF record hebt zullen mail servers die SPF record checken alleen nog maar mail van jou accepteren. Maar goed, andersom gaat de vlieger dus niet op.

• Bergen
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 03-12 01:00

Bergen

Spellingscontroleur

Hier haak ik even op in. Ik ben me aan het verdiepen in Postfix en ga ook mijn eigen mailserver draaien, dus zit ook even te stoeien met PTR records.

Moet het PTR record nou gewoon naar een host in hetzelfde domein wijzen? Of specifiek naar de mailserver?

Bijvoorbeeld eerst een example forward zone:
$TTL 3h

;
; Origin: example.lan
;

@ IN SOA ns.example.lan. root.example.lan. (
		2007041802	; Serial
		3h		; Refresh
		1h		; Retry
		1w		; Expire
		1h)		; Negative

;
; Name servers
;

IN NS	ns

;
; Mail server
;

IN MX	0	mail

;
; Addresses
;

host1	IN A	192.168.0.1
host2	IN A	192.168.0.2
host3	IN A	192.168.0.3

;
; Aliases
;

ns	IN CNAME	host2
mail	IN CNAME	host3
Dit is even een exampledomein wat ik lokaal draai (met andere hostnames) maar dit zou bij mij ook van toepassing zijn als ik het naar buiten toe ga draaien. Zoals je ziet is 'mail' dus een CNAME en niet een echt adres. De bijbehorende reverse zone ziet er dan zo uit:
$TTL 3h

;
; Origin: 0.168.192.in-addr.arpa
;

@ IN SOA ns.example.lan. root.example.lan. (
		2007041802	; Serial
		3h		; Refresh
		1h		; Retry
		3w		; Expire
		1h)		; Negative

;
; Name servers
;

IN NS	ns

;
; Addresses
;

1	IN PTR		host1
2	IN PTR		host2
3	IN PTR		host3

Gaat dat werken? Of moet mail.example.lan beslist een A record zijn? Want dat zou onhandig zijn als je ook andere services op die pc draait, dan moet die pc beslist 'mail' als hostname hebben.

(Verder niet mijn bedoeling om het topic te kapen hoor, maar het gaat nou eenmaal al over mailservers en PTR records.)

[Voor 3% gewijzigd door Bergen op 20-04-2007 01:36]

• SmarthY
Wat nu gewoon fout gaat is dat de mail server zijn interne ip adres mee stuurt en niet het ip adres van de adsl router. Waar op geconnect word als het adres geverifierd word.
Is er niet een mogelijkheid om het adres op de een of andere manier gewoon mee te sturen?

• Dr. Cheeks
T's eigenlijk heel simpel qua reverse DNS:

Als de ontvangende mail server de mail ziet afkomen vanaf mail domein mail.xxx.com (jouw eigen mail domein zoals ingesteld in je mail server, meestal hostnaam.domein.com) en IP adres x.x.x.x (dus dat is dan bijv. het IP adres van je router), dan moet een reverse DNS lookup van x.x.x.x tenminste ook het (sub)domein mail.xxx.com retourneren. Het mag best meer domeinen retourneren, als de jouwe er ook maar tussen zit. Maar het moet dus wel (onder andere) specifiek naar je mail host verwijzen, alleen het globale domein is niet goed genoeg.

Bovenstaande is vrij makkelijk te testen op www.dnsstuff.com.

Voorbeeld: mail van mijn bedrijf is afkomstig van mail host gatekeeper.okura.nl op IP adres 193.173.25.73. En een reverse DNS lookup van 193.173.25.73 levert gatekeeper.okura.nl op. Goed dus, zo zit je goed.

• SmarthY
Bedankt voor je reply Dr Cheeks.
Dit is idd ook iets waar ik achter gekomen ben.
Maar dit in acht nemende is het dus blijkbaar nooit voor welke xs4all gebruiker dan ook mogelijk mail vanaf een eigen mailserver naar hotmail te sturen. is er iemand die dit kan verifieren?
Het is me overigens gelukt 2 mailtjes naar hotmail te sturen, eentje lukte ineens via webmail en de ander toen ik mijn outlook instelde voor pop3 en smtp naar mijn server. Wat ik daarna aan instellingen veranderd heb weet ik niet, maar ineens werkt het niet meer.

heeft iemand overigens een idee hoe ik mijn reverse DNS goed kan krijgen?
ik krijg nu uiteraard bij reverse dns a81-234-123-12.adsl.xs4all.nl

• DJSmiley

DJSmiley

SmarthY schreef op zaterdag 21 april 2007 @ 16:33:
Bedankt voor je reply Dr Cheeks.
Dit is idd ook iets waar ik achter gekomen ben.
Maar dit in acht nemende is het dus blijkbaar nooit voor welke xs4all gebruiker dan ook mogelijk mail vanaf een eigen mailserver naar hotmail te sturen. is er iemand die dit kan verifieren?
Het is me overigens gelukt 2 mailtjes naar hotmail te sturen, eentje lukte ineens via webmail en de ander toen ik mijn outlook instelde voor pop3 en smtp naar mijn server. Wat ik daarna aan instellingen veranderd heb weet ik niet, maar ineens werkt het niet meer.

heeft iemand overigens een idee hoe ik mijn reverse DNS goed kan krijgen?
ik krijg nu uiteraard bij reverse dns a81-234-123-12.adsl.xs4all.nl
Volgens mij kun je bij XS4all je hostname wijzigen in het servicecenter. Vervolgens kun je je mailserver deze hostname geven, waardoor een rDNS lookup goed zou moeten gaan.

2e mogelijke probleem is dat consumenten-IP ranges soms preventief geblacklisted staan.

• SmarthY
Bedankt voor je reply.
Eindelijk ben ik er ook achter waarom ik mijn reverse dns niet kon instellen.
Als je meerdere hosts bij xs4all host, worden die allemaal aan elkaar gekoppeld.
Stomme van mij was dat ik er vanuit ging het adsl abbonement ook hieraan gekoppeld zou zijn. Wat dus niet zo is.
Ik heb dus zojuist op service.xs4all.nl apart voor het adsl abbo ingelogt en expirimentele diensten daar aangezet.
helaas was de oplossing daar niet te vinden maar bij "internet toegang". Weer struikel blokkie ;)
Anyway, alles is nu hopelijk goed gestelt, nog ff een dag wachten voor de zekerheid en dan moet alles werken.

[Voor 6% gewijzigd door SmarthY op 21-04-2007 17:26]

• CyBeR
  • Registratie: september 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Bergen schreef op vrijdag 20 april 2007 @ 00:52:
Hier haak ik even op in. Ik ben me aan het verdiepen in Postfix en ga ook mijn eigen mailserver draaien, dus zit ook even te stoeien met PTR records.

Moet het PTR record nou gewoon naar een host in hetzelfde domein wijzen? Of specifiek naar de mailserver?

Bijvoorbeeld eerst een example forward zone:

IN MX	0	mail

ns	IN CNAME	host2
mail	IN CNAME	host3
Dit gaat helemaal fout, zelfs.

De namen waar je aan refereert in NS en MX records moeten gedefinieerd zijn als A records. Dus niet als CNAMEs zoals jij ze hier hebt.
Dit is even een exampledomein wat ik lokaal draai (met andere hostnames) maar dit zou bij mij ook van toepassing zijn als ik het naar buiten toe ga draaien. Zoals je ziet is 'mail' dus een CNAME en niet een echt adres. De bijbehorende reverse zone ziet er dan zo uit:
1	IN PTR		host1
2	IN PTR		host2
3	IN PTR		host3
Ook dat zal niet goed gaan. De namen moeten FQDNs zijn.
Gaat dat werken? Of moet mail.example.lan beslist een A record zijn? Want dat zou onhandig zijn als je ook andere services op die pc draait, dan moet die pc beslist 'mail' als hostname hebben.
Nee, dat gaat dus niet werken. En huh? Je mag rustig meerdere A records naar hetzelfde IP wijzen hoor. Dat heeft geen enkele invloed op de hostname van de pc.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Bergen
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 03-12 01:00

Bergen

Spellingscontroleur

CyBeR schreef op zaterdag 21 april 2007 @ 17:31:
[...]

De namen waar je aan refereert in NS en MX records moeten gedefinieerd zijn als A records. Dus niet als CNAMEs zoals jij ze hier hebt.
Oh, ok. Is daar een reden voor of is dat simpelweg ooit zo gedefinieerd?
Ja je hebt gelijk, ik was even vergeten dat de origin niet meer mijn domeinnaam is in dat bestand. Stom.
Nee, dat gaat dus niet werken. En huh? Je mag rustig meerdere A records naar hetzelfde IP wijzen hoor. Dat heeft geen enkele invloed op de hostname van de pc.
Hmm ok. Dus als de ontvangende mailserver een reverse lookup doet krijgt die gewoon meerdere hostnames terug? En als die mailserver er maar tussen zit, dan is 't goed?

• albatross
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 28-10 15:48
Inderdaad, je moet tegenwoordig een reverse DNS (PTR record) hebben dat matched met je mail servers domein. Dat is als ADSL klant niet echt te regelen. Althans, het moet niet per se, maar veel ontvangende mail servers accepteren je mail niet zonder PTR record (of bestempelen deze als spam).

Dus: stel je mail server zo in dat hij mail verstuurd via de SMTP server van je provider i.p.v. direct af te leveren via het MX record van het domein van de ontvanger, dan moet het lukken...
Oh? Ik heb anders van xs4all keurig een eigen PTR gekregen voor mijn domein naam (mail.mijndomeinnaam). Das heel chique van xs4all. Deden ze helemaal niet moeilijk over. Ik had mail.mijndomeinnaam eerst in mijn eigen DNS server gedefinieerd. Toen kon xs4all zien dat die naam ook daadwerkelijk naar mijn IP adres verwees. En toen hebben zij van de PTR van mijn IP adres mail.mijndomeinnaam gemaakt. Alleen bij xs4all.

Intel i7 11700K | Be Quiet! Dark Rock Pro 4 | Asus Z590-E Gaming | 64G Corsair LPX | Gigabyte Aorus GTX 1080 Ti | Samsung 980/860 EVO/970 Pro | Logitech Z-906 | Super Flower Leadex Gold 650W | In Win 805c | LG 32UK550

• albatross
[...]

[...]

[...]

Dit hele verhaal gaat niet op. Het maakt (in eerste instantie) niks uit wat je in je eigen DNS server zet. Een IN-ADDR.ARPA request gaat naar degene wie het IP adres beheert: je provider dus. Als jouw IP adres 1.2.3.4 zou zijn (niet geldig, natuurlijk), dan komt de 4.3.2.1.in-addr.arpa query dus bij de DNS server van jouw provider uit. Die is degene die in eerste instantie bereid moet zijn om je een custom PTR te geven.

Natuurlijk moet je in je eigen DNS server de zaakjes ook in orde hebben; d.w.z. je creert feitelijk dezelfde PTR record als je provider doet.

Intel i7 11700K | Be Quiet! Dark Rock Pro 4 | Asus Z590-E Gaming | 64G Corsair LPX | Gigabyte Aorus GTX 1080 Ti | Samsung 980/860 EVO/970 Pro | Logitech Z-906 | Super Flower Leadex Gold 650W | In Win 805c | LG 32UK550

• albatross
Bergen schreef op zondag 22 april 2007 @ 04:16:
[...]
Oh, ok. Is daar een reden voor of is dat simpelweg ooit zo gedefinieerd?

[...]
Ja je hebt gelijk, ik was even vergeten dat de origin niet meer mijn domeinnaam is in dat bestand. Stom.

[...]
Hmm ok. Dus als de ontvangende mailserver een reverse lookup doet krijgt die gewoon meerdere hostnames terug? En als die mailserver er maar tussen zit, dan is 't goed?
Er mogen meerdere PTRs gedefinieerd zijn voor een enkel IP adres (of het handig is, is een tweede). Stel dus jouw IP is 1.2.3.4, dan returnt een PTR query (via nslookup) dus zoiets als:

4.3.2.1..in-addr.arpa name = jouwdomain.ptr

Als "jouwdomain.ptr" ook de naam van je MX server is, dan moet het verplicht een A record zijn.

[Voor 3% gewijzigd door albatross op 22-04-2007 06:33]

• albatross

In principe, ja. Als voor jouw IP adres meerdere PTR records gedefinieerd zijn, dan zullen alle gedefinieerde namen terugkomen. PTR records dus, die bij je provider's DNS server gedefinieerd en opgezocht worden. Een DNS lookup (niet reverse, dus) van die teruggekomen namen komen daarentegen uit bij de nameservers voor dat domein. Als je je eigen DNS server draait, dan komen die queries dus uit bij jou. Maar de PTR queries komen altijd bij je provider terecht (tenzij iemand die query specifiek bij jouw nameserver doet).

• albatross
SmarthY schreef op vrijdag 20 april 2007 @ 01:29:
Wat nu gewoon fout gaat is dat de mail server zijn interne ip adres mee stuurt en niet het ip adres van de adsl router. Waar op geconnect word als het adres geverifierd word.
Is er niet een mogelijkheid om het adres op de een of andere manier gewoon mee te sturen?
Nee, daar gaat het niet op mis. Jouw "connecting IP address", zogezegd, kan nooit als lokaal adres bij hotmail binnenkomen; dat zou immers betekenen dat je IP kunt spoofen. Kijk nog maar eens goed:

en wanneer intern verzonden:
Received: from mail.xxx.com ([10.0.0.12]:1040)
by mail.xxx.com with [XMail 1.22 ESMTP Server]

Dit is mail.xxx.com die praat met zichzelf: ontvangen door mail.xxx.com afkomstig van 10.0.0.12, ook mail.xxx.com. Dit is NIET de received line die de hotmail server zelf toevoegt; dat kan ook niet, natuurlijk, want de verzonden mail komt niet aan bij hotmail (althans niet in jouw inbox, ter inspectie).

Waar het wel mis op gaat, denk ik, is dat je, in je eigen DNS server, de adressen als lokaal definieert. Dan zal een A lookup op ieder van je namen (gekregen door PTR lookups) dus een intern adres retourneren. En dat pikt hotmail natuurlijk never nooit niet. Dat is alsof ik met "mijndomain.org" naar hotmail connect, en dan in mijn eigen DNS server "mijndomain.org" gedefinieerd heb als, zeg, 127.0.0.1; wat er, vanuit hotmail's kant gezien, dus op neer zou komen dat ik een lokaal adres van hotmail pretendeer te ziijn!

Waar je maar eens moet beginnen, imho, is BIND9 te gebruiken en "views" te definieren; dwz. een set adressen voor intern gebruik, en een aparte set gedefinieerde adressen voor queries van buitenaf.

• albatross
Inderdaad, je moet tegenwoordig een reverse DNS (PTR record) hebben dat matched met je mail servers domein.
Een mail server identificeert zich met HELO/EHLO. Bv. "mail.example.org" (vanaf IP adres 1.2.3.4). Het is niet zo dat de PTR van 4.3.2.1.in-addr.arpa per se "mail.example.org" moet wezen (of "*.example.org", for that matter). Wat echter WEL belangrijk is, in het bovenstaande voorbeeld, is dat de HELO naam waarmee je connect, "mail.example.org" hier, terug te leiden is tot het IP adres van de connecting mail server: 1.2.3.4, hier.

HELO checks zijn overigens niet echt officieel. En er zijn inderdaad best mail servers die verwachten dat de PTR voor je connecting IP adres ook eindigt in *.HELO, zogezegd (AOL doet dat, om er maar eens een te noemen). Maar safer is de "HELO -> DNS lookup = connecting IP address" test.

• albatross
Je mag rustig meerdere A records naar hetzelfde IP wijzen hoor. Dat heeft geen enkele invloed op de hostname van de pc.
Inderdaad. Maar over HELO gesproken, de hostname heeft weer WEL invloed op hoe bv. sendmail de HELO verstuurt. Windows heeft er een handje van om de "computername" mee te sturen als hostname, ipv. een FQDN, zoals het hoort. Een heleboel mensen die zelf mail versturen vanuit windows, met hun eigen mailserver, weten amper hoe hun HELO string er voor de buitenwereld uitziet. Je moest eens weten hoeveel mail ik binnenkrijg van "EHLO studeerkamer" of zo. Dat gaat allemaal direct de prullebak in.

[Voor 16% gewijzigd door albatross op 22-04-2007 07:52]

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

[...]

Nee. Als je een reverse lookup doet dan zoek je PTR records op. Dat is er over het algemeen maar eentje. A records hebben daar geen drol mee te maken.
albatross schreef op zondag 22 april 2007 @ 05:50:
[...]

Dit hele verhaal gaat niet op. Het maakt (in eerste instantie) niks uit wat je in je eigen DNS server zet. Een IN-ADDR.ARPA request gaat naar degene wie het IP adres beheert: je provider dus. Als jouw IP adres 1.2.3.4 zou zijn (niet geldig, natuurlijk), dan komt de 4.3.2.1.in-addr.arpa query dus bij de DNS server van jouw provider uit. Die is degene die in eerste instantie bereid moet zijn om je een custom PTR te geven.
Mijn verhaal gaat wel degelijk op. Alleen is het idd zo dat je bij de gemiddelde consumenten-ISP geen PTR records kunt veranderen (uitz.: xs4all), en dat je die pas zelf gedelegeerd kunt krijgen (om technische redenen) als je een /24 in beheer hebt. Ik heb in mijn nameservers een paar IN-ADDR.arpa's staan die allemaal gebruikt worden, en 't zijn niet allemaal RFC1918-adressen.

• DJ Buzzz
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 20:33
Ik heb precies hetzelfde probleem met Hotmail... Het enige is wel dat ik zeker weet dat alle DNS entries e.d. correct zijn, ook met een correcte reverse dns. Als ik via de provider relay gaat het wel goed, dus het lijkt er simpelweg op alsof ze bepaalde machines blacklisten ofzo. Het nare is ook dat er nergens bij Hotmail meer informatie over te vinden is.

Verder staat de machine ook nergens in een blacklist (Spamhaus, SpamCop, e.d.) en de enige adressen die problemen geven met afleveren zijn die van Hotmail. De mailtjes verdwijnen ook compleet in het niets, terwijl de MX van Hotmail ze wel netjes accepteert.

• ChaserBoZ_
  • Registratie: september 2005
  • Laatst online: 11-11 15:07
Zonder reverse DNS kwam ik bij Hotmail in de spambak terecht, met reverse DNS gaat het goed :)

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

• raymonvdm
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 30-11 13:14
Volgens mij heb ik een gelijk soortig probleem:

De mailserver van hotmail accepteerd wel. En 2 van de 4 mailtjes komen aan. Maar de andere 2 verdwijnen in het niets.

Nu heb ik aan TweakDSL gevraagd of ze mijn PTR records willen omzetten van domein.nl naar smtp1.domein.nl en smtp2.domein.nl Zodat de reverse DNS zeker te weten op orde is.

Hierna ga ik nog eens verder zoeken.

• SmarthY
Alles staat nu dus bij mij goed ingesteld, en dat check ik door meerdere headers van mails verzonden door mij te checken. Maar alsnog komt mijn mail bij hotmail niet aan.
Misschien omdat ik op een blacklist van hotmail zelf sta aangezien ik inmiddels wel 100 mails naa rhun gestuurd hebben die niet helemaal klopte.

• Pogostokje
  • Laatst online: 02-12 19:41

Pogostokje

* twiet *

Kleine toevoeging hier ... veel blocklists op internet hebben reeksen van inbel/dsl IP adressen gemarkeerd staan als onveilig. Het is nou eenmaal een feit dat veel PC's die altijd aan internet hangen in de handen van minder begaafde computeraars gebruikt worden als spam-doorgeefluik. Veruit de meeste troep komt daar vandaan zelfs.

Een mailserver draaien op je eigen ADSL IP adres en vanaf daar rechtstreeks sturen naar echte mailservers zal daarom vroeger of later betekenen dat mail een keer geblocked wordt. Het hangt van de ontvangende mailserver beheerders af welke lijsten ze gebruiken, maar uit ervaring weet ik dat de inbel/dsl lijsten heel interessant zijn en veel spam tegenhouden. Dus, hou er rekening mee dat er soms mail van je doodleuk verdwijnt zonder bericht. Voor het uitgaande mailverkeer kan ik je daarom echt adviseren gebruik te maken van een 'echte' mailserver als smarthost (waarmee ik bedoel dat het ding een IP adres heeft die niet in de genoemde reeks valt) zoals de mailserver van je provider of ergens een eigen VPS'je of colocated eigen server (neem ergens een linux VPS voor weinig!).

Uiteraard kan je het risico nemen en zien hoever je komt. Probleem voor jou is echter dat veel mailservers op hun beurt niet aangeven dat ze de mail direkt wissen. Want, spammers gaan dan op zoek naar andere mailhosts voor dat domein. Ze accepteren de mail, jij denkt dat alles goed is gegaan, maar de ontvanger zal het bericht nooit zien.

[Voor 3% gewijzigd door Pogostokje op 22-04-2007 19:15]

... ook ik heb soms per ongeluk gelijk.

• Nextron
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 16:05

Nextron

Ik weet dat ik niets weet

Hotmail laat e-mail van mijn mailserver ook in het niets verdwijnen. Eerst de mailserver op een Demonlijntje hangen en geen probleem. Nu op Tweak doet Hotmail moeilijk. De mailserver is dus correct geconfigureerd, de rDNS staat ook ingesteld, IP staat niet geblacklist (dat ik heb kunnen vinden) of op publieke lijsten van thuisgebruik IP's (wat al geen reden is om mail te droppen).
Lijkt me dus anti-spam maatregelen van Hotmail waar de rest van de wereld zich maar op moet aanpassen.
So wie so geen stijl van Hotmail dat de mail wel zonder problemen geaccepteerd wordt, dan gedelete wordt en de verzender daar niets van te horen krijgt. Ik kwam er achter dat Hotmail dit doet toen ik een waarschuwing kreeg dat een essay 'nog niet was ingeleverd'.

Hoe meer ik weet,
hoe meer ik weet,
dat ik niets weet.

• Pogostokje
  • Laatst online: 02-12 19:41

Pogostokje

* twiet *

Thanatoss schreef op zondag 22 april 2007 @ 19:21:
So wie so geen stijl van Hotmail dat de mail wel zonder problemen geaccepteerd wordt, dan gedelete wordt en de verzender daar niets van te horen krijgt.
Welkom in de wereld van spam bestrijding. Dit is heel normaal. :)
De afzender van spam volgens de headers is namelijk nooit de dader. Het genereren van al die non delivery reports zou dan in feite een verdubbeling van de hoeveelheid spam inhouden. En 80% ofzo van de mail is tegenwoordig spam.

Wat je beschrijft is dus heel normaal 'gedrag' en echt niet alleen bij Hotmail zo.

En ... publieke IP's van thuisgebruikers zijn juist een hele goede reden om de mail te droppen. Zolang iedere gek een computer totaal onbeveiligd aan internet kan hangen tenminste. ;)

Ik zou zeggen, ga eens ervaring opdoen met een drukke mailserver en kijk eens wat voor zooi je binnenkrijgt en vooral waar dat vandaan komt. Dan zal je begrijpen dat de praktijk de mooie theorie heeft ingehaald. :z

... ook ik heb soms per ongeluk gelijk.

• Nextron

Nextron

Die failed delivery mailtjes zijn inderdaad de reden dat ik de catch-all van mijn domein heb gehaald. Ik scheen een grote spammer te zijn ;) ondanks SPF records. Maar alle thuisgebruik IP's droppen blijft fout. Als je geen mail van zulke IP's wil, weiger het dan, ga het niet accepteren en verwijderen.
Mijn mailserver laat ook tijdens het ontvangen van mail weten of de mail toch niet geaccepteerd wordt omdat het waarschijnlijk spam is.

Dit vereist natuurlijk meer tijd en rekenkracht omdat alles direct gedaan moet worden en niet een uurtje in een queue gezet kan worden. Maar wat is het nut van een hotmail accountje als je er af-en-toe en op-den-duur een selectie van mail op kan ontvangen.

Ik heb een gehuurde mailserver in een DC maar toch nog een mailserver thuis staan omdat ik daar meer configuratievrijheid heb en om uitgaande spam tegen te gaan. Van alle computers op het netwerk kan alleen de mailserver op poort 25 naar buiten. Alle andere computers komen automagisch op de lokale mailserver uit en die plukt spam/virussen er uit en stuurt een waarschuwing terug.

Hoe meer ik weet,
hoe meer ik weet,
dat ik niets weet.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Thanatoss schreef op zondag 22 april 2007 @ 20:13:
Mijn mailserver laat ook tijdens het ontvangen van mail weten of de mail toch niet geaccepteerd wordt omdat het waarschijnlijk spam is.
Wil je dat uitzetten dan? Ook dit mechanisme wordt door spammers misbruikt namelijk. En sowieso komen die mailtjes nooit bij de spammer uit. Het genereren van bounces voor virussen en spam doet meer kwaad dan goed. Wat wel goed is, is de mail direct rejecten. Dus niet accepteren en dan bouncen, maar gewoon niet accepteren.
Ik heb een gehuurde mailserver in een DC maar toch nog een mailserver thuis staan omdat ik daar meer configuratievrijheid heb en om uitgaande spam tegen te gaan. Van alle computers op het netwerk kan alleen de mailserver op poort 25 naar buiten. Alle andere computers komen automagisch op de lokale mailserver uit en die plukt spam/virussen er uit en stuurt een waarschuwing terug.
Dat doe ik op kantoor ook maar dan meer om poortblokkades van wanadoo (backup internetverbinding) tegen te gaan. Die mailserver stuurt 't op een alternatieve poort naar m'n echte mail server die in de colo hangt. En op deze manier is er nog nooit een mail van mij in spam filters blijven hangen.

[Voor 7% gewijzigd door CyBeR op 22-04-2007 22:11]

• Nextron

Nextron

CyBeR schreef op zondag 22 april 2007 @ 22:10:
Wil je dat uitzetten dan? Ook dit mechanisme wordt door spammers misbruikt namelijk. En sowieso komen die mailtjes nooit bij de spammer uit. Het genereren van bounces voor virussen en spam doet meer kwaad dan goed. Wat wel goed is, is de mail direct rejecten. Dus niet accepteren en dan bouncen, maar gewoon niet accepteren.
Mijn mailserver stuurt geen bounce oid terug naar het afzenderadres maar geeft tijdens de SMTP sessie een permanente fout met verklaring en verbreekt de verbinding. Mijn antispam regels zijn de standaard regels die automatisch geupdate worden, dus het zal ook niet gebruikt gaan worden ter analyse door spammers wat wel en niet als spam herkend wordt.
Dat doe ik op kantoor ook maar dan meer om poortblokkades van wanadoo (backup internetverbinding) tegen te gaan. Die mailserver stuurt 't op een alternatieve poort naar m'n echte mail server die in de colo hangt. En op deze manier is er nog nooit een mail van mij in spam filters blijven hangen.
Daar zal het bij mij dan ook op uitkomen, maar ik blijf het belachelijk vinden je je in bochten moet wringen omdat het volgens standaard manieren/regels niet werkt.
Ik heb ook geen eisen kunnen vinden die Hotmail stelt aan het versturen van mail aan hun servers. Als je preventief mail dropt, maak dan duidelijke hoe dat te voorkomen is, of nog beter, stuur eenmalig een mailtje naar postmaster@IP of postmaster@reverse_dns_domein van het IP dat na verbinden geweigerd wordt. Nu wordt de totale verantwoordelijkheid van een door Hotmail geintroduceerd probleem verplaatst naar <vul getal in> kleine partijen.

Hoe meer ik weet,
hoe meer ik weet,
dat ik niets weet.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Thanatoss schreef op zondag 22 april 2007 @ 23:45:
[...]

Mijn mailserver stuurt geen bounce oid terug naar het afzenderadres maar geeft tijdens de SMTP sessie een permanente fout met verklaring en verbreekt de verbinding. Mijn antispam regels zijn de standaard regels die automatisch geupdate worden, dus het zal ook niet gebruikt gaan worden ter analyse door spammers wat wel en niet als spam herkend wordt.
Ok, dat bedoelde ik idd. Dat is prima.
Daar zal het bij mij dan ook op uitkomen, maar ik blijf het belachelijk vinden je je in bochten moet wringen omdat het volgens standaard manieren/regels niet werkt.
Mwoah. Op zich is 't wel zo dat er van residentiele aansluitingen geen e-mails direct verstuurd horen te worden. Uiteraard zijn er mensen die dit soort dingen graag zelf draaien, maar dat zijn er relatief weinig. De meeste e-mail die direct bij een dergelijke aansluiting vandaan komt is spam of een virus.

Ik blokkeer dergelijke aansluitingen zelf niet. Mijn spamfilter werkt goed genoeg. Maar als je e-mail ontvangt met de hoeveelheden van hotmail, kan ik me prima voorstellen dat je iets rigoureuzere blokkades instelt. Dat scheelt een boel spam scannen, dus een boel CPU kracht, dus een boel geld.
Ik heb ook geen eisen kunnen vinden die Hotmail stelt aan het versturen van mail aan hun servers. Als je preventief mail dropt, maak dan duidelijke hoe dat te voorkomen is, of nog beter, stuur eenmalig een mailtje naar postmaster@IP of postmaster@reverse_dns_domein van het IP dat na verbinden geweigerd wordt. Nu wordt de totale verantwoordelijkheid van een door Hotmail geintroduceerd probleem verplaatst naar <vul getal in> kleine partijen.
Tsja. Hotmail is groot genoeg dat ze daar mee weg kunnen komen.

[Voor 8% gewijzigd door CyBeR op 22-04-2007 23:49]

• DJ Buzzz
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 20:33
Ik heb het net even vanaf een ander IP adres geprobeerd (heb een /28) en dan werkt het prima... Oftewel, de server is gewoon domweg geblokkeerd... Geen kwestie dus van een hele range die niet geaccepteerd wordt, maar specifieke blokkades. Ik heb ondertussen een mail naar hun support afdeling gestuurd, hopelijk reageren ze daarop en kan het wat oplossen. Ik kan natuurlijk het IP adres aanpassen, maar da's een workaround en geen oplossing. Goeie kans dat het dan ik de toekomst weer mis gaat.

• raymonvdm
Inmiddels heb ik mijn reversed DNS ook netjes op orde. _/-\o_

Alleen is dnsstuff.com daar nog niet van onder de indruk (geeft nog de oude gegevens, dus nog ff 3 dagen wachten op DNS sync. Ik ga zoiezo hotmail eens een mailtje sturen om te kijken wat ze zeggen.

Ik heb verder geen problemen met mail afleveren (voor zover ik weet). Als ik spam ontvang dan wordt dit gemeld aan de zenderkant doormiddel van de SMTP Sessie. Mail wordt dus niet geaccepteerd.

Ik ga nu op zoek naar blacklists waar ik mischien nog opsta Al heb ik gewoon een vaste ip adressen van TweakDSL gekregen. En de laaste keer stond ik niet op de blocklist

Owja zit net ff in de help te kijken bij hotmail en daar stond deze link: http://postmaster.hotmail.com/

Inmiddels heb ik wel mijn SPF record opnieuw aangemaakt met behulp van de http://www.microsoft.com/...derid/wizard/default.aspx

En een formulier ingevuld om te klagen bij Microsoft:

http://support.msn.com/ef...s_form_byemail&ct=eformts

[Voor 25% gewijzigd door raymonvdm op 23-04-2007 16:26]

• SmarthY
Ik heb een mail gestuurd naar hotmail. Na 2 dagen een reply gehad dat hun het probleem niet duidelijk was. Maar sinds die reactie van hun kant werkt alles weer ineens :/

Anyway, ik ben weer happy!

• Nextron

Nextron

Goed te horen. Loont de moeite om dat ook eens te proberen. Gedaan via het formulier op de link van raymonvdm?

Hoe meer ik weet,
hoe meer ik weet,
dat ik niets weet.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• raymonvdm
Ik heb deze week een ontdekking gedaan naar aanleiding van dit probleem.

Volgens mij is mijn probleem gewoon dat mn EHLO/HELO niet klopt. Ik gebruik versie 8 van Mdaemon en daarin zit een HELO bug. Wat er voor zorgt dat de ehlo niet zegt. mailserver.domein.nl maar domein.nl

Volgens deze link kan dit voor problemen zorgen: https://support.pcextreme...g_e-mail_bij_PCextreme_BV

En ja ik heb inderdaad diverse problemen, heb alleen geen 500 euro om up2date te worden. Zit er nu aan te denken om een andere freeware mailserver te zoeken die hetzelfde kan als Mdaemon. Of in iedergeval de funties die ik nodig heb:

- SMTP
- IMAP
- SPAM Filter
- Antivirus
- Webaccess
- LDAP/AD Authenticatie koppeling
- Windows OS (tenzij ik overstap op linux)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DJSmiley

DJSmiley

raymonvdm schreef op zondag 27 mei 2007 @ 22:26:
Ik heb deze week een ontdekking gedaan naar aanleiding van dit probleem.

Volgens mij is mijn probleem gewoon dat mn EHLO/HELO niet klopt. Ik gebruik versie 8 van Mdaemon en daarin zit een HELO bug. Wat er voor zorgt dat de ehlo niet zegt. mailserver.domein.nl maar domein.nl
...
Ik gebruik zelf versie 9 van Mdaemon (9.04 om precies te zijn, nieuwere heb ik "nog niet werkend :X ")

Hier kan ik gewoon m'n HELO reply instellen, setup, primairy domain.

Ik antwoord ook standaard met domein.ext (en niet met mail.domein.ext). Moet wel zeggen dat mijn rDNS ook weer resolved naar domein.ext

Ik heb, voor zover ik kan zien en van gebruikers hoor, geen problemen met missende emails.

SPF records gebruik ik niet, en ik heb (tabblad delivery) smtp.xs4all.nl als failover mocht mijn server het om een of andere manier niet af kunnen leveren.

Ik weet niet of je het op een "officieel ip" host (consumer-dsl-verbindingen enz staan nog wel eens preventief geblacklisted). Mocht je, net als ik failover servers gebruiken, heb je die wel aan je SPF records toegevoegd?

ik zou eerst even zonder SPF record werken/testen, dan weet je zeker dat je daar ook geen vergissingen in hebt
En ja ik heb inderdaad diverse problemen, heb alleen geen 500 euro om up2date te worden. Zit er nu aan te denken om een andere freeware mailserver te zoeken die hetzelfde kan als Mdaemon. Of in iedergeval de funties die ik nodig heb:
Is/was de upgrade van 8 naar 9 niet gratis? Ik kan me herinneren dat ik bij mijn vorige werkgever gewoon gratis de key heb kunnen upgraden (via een webform) naar een nieuwere key.

Heb je ook al de nieuwste 8.x versie draaien? ( 8.1.6 )
http://archive.altn.com/mdaemon/Archive/8.1.6/

[Voor 32% gewijzigd door DJSmiley op 28-05-2007 00:41]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• raymonvdm
Ik heb een publiek ip adres. In een statische reeks van de provider.

IP adres is niet geblockt en rDNS staat goed ingesteld. Ik heb zelfs 4 van deze ip adressen

Maar jij hebt dus ook het probleem dat, wanneer je de stappen van pcextreme volgt hij terugkomt met domein.nl ipv server.domein.nl Wat heb je dan ingesteld staan bij primarie domain en dan de EHLO instellingen ?

Ik heb daar dus staan server.domein.nl maar hij blijft reageren met domein.nl

In de changelog van 9.0.1 staat dat meuktracker: MDaemon 9.0.1

Changed the text on the Setup|Primary Domain screen to better describe the intended functions there. Also added a switch to use the FQDN at all times in the SMTP greeting. The switch is disabled by default to preserve the function of using a variety of values based upon the IP the remote side is connecting to. To better comply with RFC2821 you should enable this switch and use a static and accurate FQDN value (the greeting is supposed to be the FQDN of the server at all times).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DJSmiley

DJSmiley

raymonvdm schreef op dinsdag 29 mei 2007 @ 04:10:
Ik heb een publiek ip adres. In een statische reeks van de provider.

IP adres is niet geblockt en rDNS staat goed ingesteld. Ik heb zelfs 4 van deze ip adressen

Maar jij hebt dus ook het probleem dat, wanneer je de stappen van pcextreme volgt hij terugkomt met domein.nl ipv server.domein.nl Wat heb je dan ingesteld staan bij primarie domain en dan de EHLO instellingen ?

Ik heb daar dus staan server.domein.nl maar hij blijft reageren met domein.nl

In de changelog van 9.0.1 staat dat meuktracker: MDaemon 9.0.1

Changed the text on the Setup|Primary Domain screen to better describe the intended functions there. Also added a switch to use the FQDN at all times in the SMTP greeting. The switch is disabled by default to preserve the function of using a variety of values based upon the IP the remote side is connecting to. To better comply with RFC2821 you should enable this switch and use a static and accurate FQDN value (the greeting is supposed to be the FQDN of the server at all times).
Ik heb dat probleem dus juist niet. Ik gebruik geen mail.domein.ext maar als ik dat instel krijg ik dat ook gewoon terug als HELO

Acties:
  • 0Henk 'm!

• raymonvdm
Ik heb vandaag zowel Mdaemon 9.5.2 en 9.5.6 al geprobeerd.

Maar ik kom niet verder dan dit:

220 smtp1.domein.nl ESMTP MDaemon 9.5.6 UNREGISTERED; Mon, 04 Jun 2007
20:44:05 +0200
helo pcextreme.nl
250 domein.nl Hello pcextreme.nl, pleased to meet you
quit
221 See ya in cyberspace

De verbinding met de host is verbroken.

Dit natuurlijk door het linkje wat ik hier gevonden heb. Mdaemon doet het dus nog steeds niet goed in de 220 antwoord hij goed maar met de 250 gaat hij de mist in

https://support.pcextreme...g_e-mail_bij_PCextreme_BV

Gebruik ik postfix dan gaat het wel goed

220 smtp1.domein.nl ESMTP Mail System
helo pcextreme.nl
250 smtp1.domein.nl
quit
221 Bye

[Voor 23% gewijzigd door raymonvdm op 04-06-2007 21:04]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DJSmiley

DJSmiley

Zoals ik al zei, bij mij heb ik hier geen enkel probleem mee.
220 mail.boevenet.com ESMTP MDaemon 9.0.4; Mon, 04 Jun 2007 20:55:31 +0200
helo test.nl
250 mail.boevenet.com Hello h8922031024.dsl.speedlinq.nl, pleased to meet you
quit
221 Closing connection. Good bye.
Mdaemon 9.04.
Heb je zowel bij primary domain name als bij "FQDN for this server" de volledige hostname ingevuld?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• raymonvdm
DJSmiley schreef op maandag 04 juni 2007 @ 20:57:
Zoals ik al zei, bij mij heb ik hier geen enkel probleem mee.

[...]

Mdaemon 9.04.
Heb je zowel bij primary domain name als bij "FQDN for this server" de volledige hostname ingevuld?
Neen. Want dan zouden al mn email adressen mailbox@smtp1.domein.nl worden i.p.v mailbox@domein.nl

Zo staat het overigens ook in de handleiding

[Voor 5% gewijzigd door raymonvdm op 04-06-2007 21:07]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DJSmiley

DJSmiley

raymonvdm schreef op maandag 04 juni 2007 @ 21:05:
[...]

Neen. Want dan zouden al mn email adressen mailbox@smtp1.domein.nl worden i.p.v mailbox@domein.nl

Zo staat het overigens ook in de handleiding
mm jah, daar zeg je wat ;)

Ik moet bekennen, nooit naar gekeken of op gelet, aangezien ik mijn primaire domeinnaam eigenlijk alleen als "basis" hostname gebruik, en mn werkelijke gebruikte domeinen daar allemaal als secundaire domeinen achter hangen, waarbij postmaster@hoofddomein een alias weer is van m'n eigen mailadres.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• raymonvdm
Nu probeer nu in postfix deze regel in main.cf te plaatsen maar hij pikt hem niet. Blijft keihard de hostname noemen in de HELO

smtp_helo_name = smtp2.domein.nl zou genoeg moeten zijn

Acties:
  • 0Henk 'm!

• raymonvdm
Mischien moet ik de "workarround" zoals jij hem gebruikt ook maar toepassen voor mijn machine.

Het is niet zoals het hoort, maar zelfs de laatste nieuwe versie van Mdaemon kan niet wat ik wil. En postfix pikt het command niet zoals ze dat bij pcextreme uitleggen.

Ik wil nu ondertussen wel eens dat al mijn mail overal aankomt :'(

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DJSmiley

DJSmiley

raymonvdm schreef op dinsdag 05 juni 2007 @ 16:48:
Mischien moet ik de "workarround" zoals jij hem gebruikt ook maar toepassen voor mijn machine.

Het is niet zoals het hoort, maar zelfs de laatste nieuwe versie van Mdaemon kan niet wat ik wil. En postfix pikt het command niet zoals ze dat bij pcextreme uitleggen.

Ik wil nu ondertussen wel eens dat al mijn mail overal aankomt :'(
Alle geweigerde mail wordt door mijn server geforward naar XS4all. Mocht mijn server 'm niet kunnen afleveren, dan trapt ie 'm via smtp.xs4all.nl alsnog eruit. Enige vereiste is login/pass, anders mag ik xs4all smtp niet gebruiken ;)

• raymonvdm
Probleem is dat hotmail hem accept en dan weggooid. Dus dan werkt dat niet
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee