Moederbord stervende?

Pagina: 1
Acties:

• Xzorby
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-11-2025
Mijn huidige computertje heeft de afgelopen paar maanden een raar probleem; af en toe valt de computer ineens uit en soms wil die pas weer aan als ik het moederbord op een bepaalde manier heb verbogen (?!). De computer wil nu alleen nog maar in z'n kast werken als de kast horizontaal ligt, en het probleem heb ik ook af en toe als hij buiten de kast op een houten plank (met slimcases eronder, hihi) draait.
Het gaat hierbij om een Chaintech ZNF3-250 socket 754 moederbordje, met een 64 3000+ CPU. Probleem begon een paar weken nadat ik een er een Thermaltake Sonic Tower op had gemonteerd (mega-koeler!).
Speedfan aan dat de CPU 40-60 graden is, en het uitzetten van de 12cm fan die ik erop had gezet scheelt zo'n 2-3 graden. Koelblok voelt maar een klein beetje warm aan.
Verder heb ik het moederbord grondig gecontroleerd op 'bad caps', breuken/scheuren/whatever, maar niks gevonden.
Verder zitten er 3 geheugenstripjes in, een AGP 9800pro, en er hangt een nieuwe 430W CoolerMaster Extreme Power aan. Stopcontact op mijn kamer is niet geaard, en af en toe krijg ik een kleine schok als ik de buitenkant van de voeding aanraak. Heb het uitval-probleem ook gehad op een geaard stopcontact. De 12 volt rail geeft 11.80V.

Ik ga zelf van een printbreuk op het moederbord uit, en eigenlijk heb ik het moederbord al opgegeven (zit ook geen garantie meer op), en verder ga ik sowieso een nieuwe computer kopen, maar ik zou graag nog even weten of het ook ergens anders aan zou kunnen liggen. Kan iemand hierbij helpen?

Thanks for reading. :)

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Lijkt erop dat er iets onder of op het moederbord contact maakt met puntjes die geen contact zouden moeten maken. Misschien zit er een schroefje of iets dergelijks tussen het moederbord en de case?

[ Voor 35% gewijzigd door Rone op 19-04-2007 22:44 ]

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT
PC2: 5800X3D + RTX 3080

• mae-t.net
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Probeer eens met de oude koeler, misschien komt dat mega-ding wel ergens tegenaan ofzo. En anders zou ik zoeken naar een los pennetje van een powerconnector ofzo. Pas als dat allebei niet het geval is, zou ik aan een printbreuk denken.

• Xzorby
Zoals al in de TS staat krijg ik het probleem ook als de computer buiten de kast draait, dus daar ligt het niet aan.

Ik zal inderdaad m'n oude koeler weer even installeren, en alle DDR/PCI/AGP/whatever slots uitblazen. Misschien dat dat helpt.

[ Voor 36% gewijzigd door Xzorby op 19-04-2007 22:44 ]

• HiDNN
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20-05 10:33
Nou ja het lijkt mij ook vrij duidelijk dat er ergens in je mobo een breukje in een spoortje zit..
Vooral omdat hij deze kuren begon te vertonen nadat je die (naar eigen zeggen) Mega koeler erop had gezet.
Ik denk dat je weinig aan het probleem kan doen, en alleen maar hopen dat hij het nog volhoud zolang je je nieuwe pc nog niet hebt..

Sterkte ermee! :)

• Xzorby
Alright, bedankt voor de snelle antwoorden :)

Verwijderd

na je topic titel kan ik alleen maar zeggen, ik hoop dat die een pijnloze dood krijgt en stuur me een mailtje als de begrafenis is

• albatross
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 29-12-2025
Thesilence07 schreef op donderdag 19 april 2007 @ 22:44:
Nou ja het lijkt mij ook vrij duidelijk dat er ergens in je mobo een breukje in een spoortje zit..
Vooral omdat hij deze kuren begon te vertonen nadat je die (naar eigen zeggen) Mega koeler erop had gezet.
Sterkte ermee! :)
Vind ik nog lang niet zo duidelijk. Een moederbord kan echt wel wat hebben, qua buiging. Je zou em wel heel ver door moeten buigen om echt een spoortje te doorbreken. Als de TS gewoon een goede backplate gebruikt heeft voor koeler, zou dat toch weinig uit moeten maken. Zo'n moederbord zit doorgaans ook met 9 schroeven vast. Je moet dan wel heel erg buigen om het stuk te krijgen.

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

• mieJas
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

mieJas

Ja, maar nee.

albatross schreef op vrijdag 20 april 2007 @ 20:33:
[...]
Je moet dan wel heel erg buigen om het stuk te krijgen.
Als je een aarskast hebt, die wordt samengehouden door het moederbord kan je alles tegenkomen ;(

Yes, but no.

• Xzorby
Thesilence07 schreef op donderdag 19 april 2007 @ 22:44:
Na nog een keer goed zoeken heb ik inderdaad een kras gevonden die een viertal spoortjes vlakbij een riser blootlegt. Drie daarvan zijn voor de audioaansluitingen, en die werken inderdaad niet meer, maar audio heb ik toch via m'n Digidoc.

De vierde komt uit in de buurt van de powermanagement, maar 't koper ligt bloot en lijkt verder niet onderbroken (maar dat leken de audiospoortjes ook niet). Misschien ligt het probleem hier aan, maar dan snap ik niet waarom verbuigen zou werken (spoortjes zitten helemaal op het uiteinde van het bord).

De spoortjes liggen vrij ver uit elkaar, dus zou het dan mogelijk zijn ze met een of andere geleidend goedje weer 'terug te tekenen', of te solderen ofzo?

Verder heb ik een probleem gevonden met de Radex koeler (een koelblok met een ingebouwde heatpipe bovenop wat elektronica naaste de CPU (powermanagement?)). Een van de drie risers daarvan is kapot; deze zit niet meer vast aan het moederbord. Heb 'm uit elkaar gehaald, en zonder de bovenkant en het fannetje weer teruggezet, redelijk strak op die mosfets. Heb nog gekeken, maar dat koelding heeft nergens sluiting kunnen maken, geen kapotte dingetjes in de buurt, ziet er allemaal goed uit en het ding wordt niet eens warm (terwijl hij nu toch goed contact maakt).

De CPU koeler zit gewoon stevig met die mega zwarte plastic brackets vast, dus daar zal het niet aan liggen.

Zou het aan de batterij kunnen liggen? Ik denk het zelf niet, omdat de Windows tijd altijd klopt, maar die batterij is volgens mij net zo oud als't moederbord (zo'n 3 jaar).

Ik heb geen zin om dit moederbord voor dood te verklaren; het is een heel mooi ding. Hij doet het nu gewoon weer goed in z'n kast, zelfs met de kast weer verticaal (voor't eerst). Kan ook gewoon intensief gamen (X3, Oblivion). Nu is hij trouwens ook een stuk stiller, zonder die 3cm Radex fan, had ik veel eerder moeten doen.
Pagina: 1