Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Power LED vervangen door blauwe, brandt niet

Pagina: 1
Acties:
  • 211 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Captain Pervert
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19-11 11:43
Hey, ik heb vandaag twee nieuwe 5mm LEDjes gehaald (www.okaphone.nl) om bij een media PC de groene powerled te vervangen door een nieuwe blauwe LED, en de gele HDD led door een nieuwe rode LED. De rode brandt gewoon als ik hem tegen de gele houd, maar de blauwe gaat niet aan. Enig zoekwerk leerde mij dat blauwe LEDjes een hoger voltage hebben dan de andere kleuren, namelijk 3.6v, terwijl normale powerledjes werken op 2.2v.

Natuurkunde is voor mij 10 jaar geleden en ik ben geslaagd met een alphaprofiel, met andere woorden: ik neem aan dat ik de stroom rechtstreeks van een 12v lijn moet aftappen, kan iemand me vertellen welke weerstand ik daarvoor nodig heb? :P

Porsche 928 - It's about as fast as you can go without having to eat airline food.

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08:41
De gele moet je dan ook helemaal vervangen ipv de blauwe tegen het pootje van de gele te houden.

Ook logisch, de stroom gaat richting de laagste weerstand... :)

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Verwijderd

je zou ze beter aan de 5V hangen, anders ga je te veel vermogen door je weerstandje jagen. (nuja, te veel...)

Bij gebruik van de 5V;
Spanning over je weerstand = 5 - 3.6V = 1.4V

20mA stroom door je led, dus U=I*R => R=70 ohm. Deze bestaat niet in de courante Ereeks, neem dus eentje van 68ohms.

Vermogen door je R is P=U*I=1.4x0.02=0.03W, totaal geen probleem dus. Gelijk welke 68ohms weerstand is goed

• Captain Pervert
Dus de draadjes verbinden met een molex, voor 5v heb je geloof ik de rode en zwarte draad van de molex nodig. Dan op de plus een 68 Ohm weerstand ertussen, en ik ben good to go?
LED-Maniak schreef op donderdag 19 april 2007 @ 19:23:
De gele moet je dan ook helemaal vervangen ipv de blauwe tegen het pootje van de gele te houden.

Ook logisch, de stroom gaat richting de laagste weerstand... :)
Klopt niet helemaal; als ik de rode er tegenaan houdt dan gaat deze branden, en de gele zwakt iets af. Kennelijk delen ze de spanning dan (parallel ipv serieel). OMG had ik maar natuurkunde in mijn pakket gedaan.

[ Voor 58% gewijzigd door Captain Pervert op 19-04-2007 19:34 ]

Porsche 928 - It's about as fast as you can go without having to eat airline food.

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08:41
Captain Pervert schreef op donderdag 19 april 2007 @ 19:32:
Klopt niet helemaal; als ik de rode er tegenaan houdt dan gaat deze branden, en de gele zwakt iets af. Kennelijk delen ze de spanning dan (parallel ipv serieel). OMG had ik maar natuurkunde in mijn pakket gedaan.
Een gele en een rode led zitten dan ook in hetzelfde spanningsgebied.

Een blauwe led zit veel hoger.

[ Voor 56% gewijzigd door LED-Maniak op 19-04-2007 19:36 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Verwijderd

waar die weerstand staat maakt niet uit, waar je moet op letten is dat je led in doorlaatrichting staat in serie met de led. 5V is idd rood en zwart.

(controleer voor de zekerheid nog eens of jouw led 20mA als maximale stroom heeft, ik heb maar een normale ledwaarde genomen, bij speciale type's kan dat afwijken)

• Captain Pervert
Athmozz: dat van die 20mA klopt wel.

Maar ik ben ook alweer klaar.

LED-Maniak had gelijk. Ik heb de gele maar afgechopt omdat ik die sowieso al kan vervangen voor de rode. En de blauwe brandt nu wel. Wel gek dat de rode wel brandt samen met de gele, maar de blauwe springt samen met de gele niet aan. Kennelijk zijn ze echt verschillend.

Bedankt!

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Een led heeft een bepaalde spanningsval (die nogal van de kleur afhangt) De gele moet misschien 2.2V hebben dus als de rode erbij in parallel staat wilt die op 1.75V branden, wat gaat aangezien die 0.25V zelfs een afwijking kan zijn en niet zo veel over de spanning van de rode heen is.

Ga je die blauwe parallel plaatsen dan is het spanningsverschil (1.4V) te groot. Er zouden dus 2 dingen kunnen gebeuren.
- De blauwe gaat dezelfde spanning krijgen als de gele en brand niet.
- De gele gaat dezelde spanning krijgen als de blauwe en gaat stuk.

De reden waarom dat er voor de eerste optie wordt gekozen (door de natuur) is volgens mij de volgende.
De blauwe led in de schakeling zou betekenen dat de spanning over de led groter is en de stroom kleiner (de voorschakel weerstand blijft gelijk) of indien een stroombron blijft de stroom gelijk, maar in beide gevallen gaat de "weerstand" R = U/I omhoog. De stroom ziet dus een gele led met "lage weerstand" en een blauwe led met "hoge weerstand" en kiest voor de gele.

Meer over "De LED": CO-artikel

Bij parallel is de spanning over de beide elementen gelijk en wordt de stroom verdeeld over de 2

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:44
kluyze schreef op donderdag 19 april 2007 @ 22:36:
...
De reden waarom dat er voor de eerste optie wordt gekozen (door de natuur) is volgens mij de volgende.
...
Euh, waarom moeilijk maken als het simpel is?
Een LED is een diode, die heeft een bepaalde spanningsval (dat zei je al), onder die spanningsval zal de diode sperren (geen stroom doorlaten op een erg klein lekstroompje na, bij een LED ook geen licht geven). Boven de spanningsval zal de diode geleiden (dus stroom doorlaten, en bij een LED oplichten).

Ga je nu 2 led's met verschillende spanningsval parallel zetten (zonder eigen weerstand), dan zal bij het opkomen van de spanning de led met de laagste spanningsval het eerst beginnen geleiden, daardoor loopt een stroom door de voorzetweerstand die zo de spanning over de parallele led's beperkt tot de spanningsval van de eerste led die begint te geleiden, daardoor kan de andere led nooit in geleiding komen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Pagina: 1