Toon posts:

Verschil tussen DiamondMax10 en 21?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hai, Ik heb een paar vraagjes mbt. Harddisks van Maxtor en Seagate..

Wat is jouw mening?

1. Zullen de Maxtor Hardeschijven na overname door Seagate geleidelijk slechter worden? Of worden alle producten van beiden juist beter door technologie-uitwisseling?

2. Wat is het verschil tussen de Maxtor DiamondMax 10 En
DiamondMax21 Hardeschijven?
En wat is het verschil in prestatie tussen 8MB cache voor een
DiamondMax21 SATA-II 320GB schijf tov. de 16MB in een DiamondMax10 SATA-II 320GB van Maxtor?

3. heb je liever een Seagate met gelijkwaardige specs tov. een Maxtor,
of andersom?

edit: Dit zijn met name vragen uit niewsgierigheid.
Ik bezit zelf een 320GB DoamondMax10 schijf, en wilde weten wat het verschil is met
vergelijkbare Seagate schijven en het verschil tussen DM10 vs DM21. Aangezien de DM21 maar 8 mb cache heeft.
Ik ben niet zo hi-tech dus weet niet of dat juist een voordeel is of juist niet tov. 16MB cache.
En meningen over de overname van Maxtor door Seagate natuurlijk..

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10:40
De DM21 is identiek aan de Segate 7200.10 serie. De DM10 zijn de normale schijven van Maxtor en deze wil je echt niet hebben. Ze zijn vrij snel, maar het uitvalspercentage is erg hoog

[ Voor 3% gewijzigd door mad-dog op 19-04-2007 22:14 ]

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-02 20:16

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

mad-dog schreef op donderdag 19 april 2007 @ 22:14:
De DM21 is identiek aan de Segate 7200.10 serie. De DM10 zijn de normale schijven van Maxtor en deze wil je echt niet hebben. Ze zijn vrij snel, maar het uitvalspercentage is erg hoog
Spreek je uit eigen ervaring wat betreft de Diamondmax 10 schijven? Ik erger mij namelijk iedere keer aan personen die deze schijven de grond in proberen te boren, wat voornamelijk is onstaan door de problematiek tussen de Nforce4 chipset en de Diamond 10 schijven, waarbij de grootste fout bij de Nforce4 chipset (Nvidia) ligt.

Persoonlijk draai ik nu al bijna twee jaar met een acht tal Diamondmax 10 schijven in een RAID5 setup zonder dat er ook maar één defect is geraakt.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
idd, ik heb ook al verschillende maxtors gehad (nu de DM10) en nog nooit een kapot gegaan (alleen 1 uit voorzorg opgestuurd omdat ie een paar bad blocks had). Voordeel van Maxtor-schijven vind ik is dat je Acoustic Management aan kunt zetten, waardoor je de seek-acties onhoorbaar kunt maken. Vziw hebben Seagate-schijven dit niet. Al weet ik niet of de Maxtor DM21 dit nog wel heeft als ie kennelijk hetzelfde is als de Seagate.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
Bijna alle merken hebben Accoustic Management

Verwijderd

Topicstarter
De Maxtor DM10 320 SATA-II had 16 MB, de DM21 SATA 320 heeft 8 MB cache.
De tegenhanger van Maxtor (de gelijkwaardige?) Seagate variant op SATA-II 320GB
heeft 16 MB tegen dezelfde prijs.

k weet niet in hoeverre meer cache de prestaties bevordert.
Als je een snelle SATA controller hebt (doorvoer) zou minder cache toch niets uit moeten maken?
Omgekeerd ook, als je een snelle 16MB cache hebt, maar een bottle neck (passieve SATA-controller), heeft het nog niet veel zin met 16MB aan cache?

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 20 april 2007 @ 00:50:
k weet niet in hoeverre meer cache de prestaties bevordert.
Als je een snelle SATA controller hebt (doorvoer) zou minder cache toch niets uit moeten maken?
Omgekeerd ook, als je een snelle 16MB cache hebt, maar een bottle neck (passieve SATA-controller), heeft het nog niet veel zin met 16MB aan cache?
De 'cache' die op hardeschijven te vinden is, wordt gebruikt met request reordering (NCQ), buffering, sequentieel lezen en het cachen van sectoren die af en toe gelezen worden. Dat voorkomt dat de kop vaak moet veranderen van positie en kan dus een belangrijk performance-voordeel hebben, sterk afhankelijk van het gebruik. Het is zeker niet zo dat HDD cache 'onzin' is ofzo.

Interface-bandbreedte heeft er ook niets mee te maken.

Verwijderd

_Dune_ schreef op donderdag 19 april 2007 @ 22:58:
[...]

Spreek je uit eigen ervaring wat betreft de Diamondmax 10 schijven? Ik erger mij namelijk iedere keer aan personen die deze schijven de grond in proberen te boren, wat voornamelijk is onstaan door de problematiek tussen de Nforce4 chipset en de Diamond 10 schijven, waarbij de grootste fout bij de Nforce4 chipset (Nvidia) ligt.

Persoonlijk draai ik nu al bijna twee jaar met een acht tal Diamondmax 10 schijven in een RAID5 setup zonder dat er ook maar één defect is geraakt.
heb hier een diamondmax 10 die flink tikt en herrie maakt als hij bezig is, uitvalspercentage weet ik niet maar ik raad hem niemand aan.

maxtor diamondmax21 zijn grelablde seagate 7200.10 met kleinere cache, koop alsjeblieft de 21 serie of een seagate 7200.10

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10:40
_Dune_ schreef op donderdag 19 april 2007 @ 22:58:
[...]

Ik spreek uit ervaring. Heb op een TD in een PC-winkel gewerkt waar deze schijven te vaak terugkwamen.

Verwijderd

seagate FTW !
Pagina: 1