Toon posts:

All-round Vista Workstation, 1500 euro

Pagina: 1
Acties:
  • 169 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Het is uiteindelijk tijd voor een upgrade van mijn aspire 5024 naar een Vista capabel platform! Ik ben echter heel slecht in het maken van keuzes (te veel opties en mooie toekomstmuziek doen mij steeds langer uitstellen) en heb daarom met mijzelf afgesproken dat het eind deze maand, na de prijsverlagingen van Intel maar moet gebeuren.

De PC zal voor verschillende doeleinden worden gebruikt, maar met de nadruk op programmeren en 2D design. Adobe CS3 moet moeiteloos kunnen draaien. Eventueel zou ik later nog wat willen werken met Maya of een ander 3D pakket, maar dit heeft niet de hoogste prioriteit. Verder zal het voornamelijk office werk zijn en wil ik graag HD films kunnen bekijken op de monitor dan wel op een beamer. Aangezien ik als student maar over één kamer beschik en de PC regelmatig in de nacht laat aanstaan is stilte erg belangrijk. Het stroomverbruik moet ook niet extreem zijn, maar evenredig met de prestaties :).

Hieronder mijn overwegingen:

Behuizing/voeding: Antec LifeStyle II, +/-100 euro

Overgenomen uit de best buy guides, lekker stil en van een goede kwaliteit. Mijn enige zorg zou zijn dat de voeding niet krachtig/kwalitatief genoeg zou zijn voor de combinatie 8800 GTS en Q6600.

Moederboard: Asus P5W DH Deluxe, 174 euro

Overgenomen uit de best buy guide van Januarie. Met de onderlinge verschillen tussen moederboarden/chipsets ben ik niet echt bekend. Stabiliteit en stilte hebben hier een hogere protties. Een goede onboard geluidschip is gewenst aangezien ik niet van plan ben een aparte geluidskaart aan te schaffen. Ook SLI hoeft niet mogelijk te zijn (mag wel :). Verder zou ik graag de mogelijkheid open laten om op een later tijdstip een klein beetje te overklokken, maar daar ligt de prioriteit niet.

Processor: Core Q6600, 400-450 euro?

Omdat ik graag future proof wil zijn en de Q6600 in het derde kwartaal dit jaar alweer mainstream lijkt te worden. Daarnaast ben ik een ongelooflijke multitasker en lijkt het me heerlijk als ik daarbij geen gestotter meer hoef mee te maken.

Koeler: Arctic Cooling Freezer 7 Pro, 13,90 euro

Overgenomen uit de best buy guides. Hopelijk ook voldoende voor een Q6600 en lekker stil?

Geheugen: 4 x 1GB PC6400 DDR2, +/-250

Daar het geen fluit meer kost en je er nooit genoeg van kan hebben :).

Videokaart: Asus 8800 GTS 640MB DDR3, 370 euro

Hoewel de pc niet primair bedoeld is voor gamen, wil ik toch enige ruimte laten voor het moeiteloos aansturen van een 30 inch monitor (aero enabled) en een beamer of het hardwarematig decoderen van HD videostreams. En zolang ik nog op 1680*1050 werk zal ik er ook wel eens een spelletje op willen spelen :). Ik heb lang gewacht op de 8600 in de hoop dat een ULTRA met 512MB op een 256bit bus soelaas zou bieden, maar nu blijkt dat het enkel 256MB (aero wil 512 voor 2560*1600) kaartjes zijn en dat ze door het lage aantal cores (32 i.p.v. de verwachte 48) redelijk opgefokte snelheden draaien (= heet + matige koeling = lawaai) neig ik toch richting de 8800 GTS 640MB, welke naar wat ik ervan heb gelezen idle aardig stil is. Verder heb ik sterk het idee dat de ATI HD serie die in mei uitkomen niet veel voordelen zullen bieden boven de GTS.. zie ik iets over het hoofd?

Harde Schijven: 2 x Seagate Barracuda 7200.10 320GB, 160 euro

Overgenomen uit de best buy guides. Deze zou ik in Raid 1 willen plaatsen ter bescherming van de data en de daarbij komende snelheidswinst. Hopelijk zijn ze daarnaast redelijk stil.

DVD-brander: Samsung SH-S182M 18x, 32 euro

Overgenomen uit de Best Buy Guides. Geen speciale overwegingen, ik gebruik de optische drive vrijwel niet.

Monitor: Acer 2051AL, reeds aangeschaft

Ik zou graag overgaan op een 30 inch, maar wacht daarmee nog even tot later dit jaar, met de hoop op een LED verlichte variant. Over de Acer ben ik zeer tevreden en die kan zijn werk dan ook voorlopig lekker blijven doen.

Rest:

Toetsenboad: Microsoft Natural Ergonomic Keyboard 4000, reeds aangeschaft
Muis/muismat: MS Habu en Razer exactmat, reeds aangeschaft
Geluid: Logitech Z5600, reeds aangeschaft

Graag zou ik van jullie horen wat jullie denken van dit systeem, met speciale aandacht voor de volgende vragen:

1. Is de processor overkill met het oog op de komende 2 jaar?
2. Is deze combinatie stil te noemen (Q6600, 8800GTS en barracuda's)?
3. Trekt de voeding dit (zowel in kwaliteit als kracht)?
4. Zijn er alternatieven die ik in overweging moet nemen m.b.t. de videokaart en mijn wens dit jaar nog soepel en stil op 2560*1600 te draaien?

Heel graag hoor ik jullie overwegingen

Alvast bedankt!

Tom

Verwijderd

Als je het geld hebt moet je het doen... gezien de dingen die je ermee wilt doen kun je ook voor de 3 kwart van het geld af.

Je processor, maar dat is persoonlijk, heb ik kanttekeningen bij. Ik ben niet overtuigd dat een windows vista goed met een quad core om zal kunnen gaan. Ik vermoed dat hij eindeloos zal gaan staan swappen tussen de verschillende cores en dat je er weinig winst mee behaald.

Je videokaart... als je eventjes wacht kun je prima af met een 8600 kaartje. Scheelt wel weer een paar centen.

Stilte: het lijkt mij redelijk stil... geen idee of het voldoende zal zijn voor de Q6600, misschien het zekere voor het onzekere nemen en een Scythe Ninja erin plempen? De barracuda's zijn, uit ervaring, heerlijk stil en hetzelfde geld voor de kast. De kast zelf maakt het wel lekker stil.

Betreft de voeding: ik heb zo mijn twijfels maar ik ben absoluut geen rekenwonder wat dat betreft... de q6600 slurpt en de videokaart ook. Kan zijn dat je hier een 500 danwel 600 watt voeding voor nodig hebt.

Persoonlijk vind ik het een prachtig systeem, al heb ik twijfels bij de quad core en denk ik dat het overkill is voor de dingen die je ermee wilt doen.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 19-04-2007 16:22 ]

• Jedi_Pimp
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 07-11-2025
Tja, erg moeilijk. Zoals hierboven al is vermeld zijn er maar weinig programma's die alle vier cores volledig benutten, hoewel quad-core wel een verademing is bij multi-tasken.. Tegen de tijd dat AMD en/of Intel met native quad-cores komen, zitten we al in Q3/Q4 van 2007. De vraag is of je daarop wilt wachten. De 'Barcelona' dual-cores komen daarentegen 'al' in juli, AMD beweert dat deze dual-cores tot 40% beter gaan presteren dan de Intels... Zowieso vind ik 450 euro voor een processor zeer veel geld, de Q6600 zal 250 dollar gaan kosten 'in de tweede helft van het jaar'. Nogmaals, de vraag is hoe lang je wilt wachten. Als je van plan bent snel een PC aan te schaffen en je hebt het budget zou ik inderdaad nu een Q6600 kopen, met een Scythe Infinity en dan proberen naar 3,2GHz te clocken (de quad-cores zijn heethoofden). De Sonata II zal het echt wel gaan trekken.

Wat ook een optie is om te wachten op de HD 2900XT. De release van deze kaart zal al in mei plaatsvinden, het prijskaartje wordt geschat op ~400 dollar/euro. Hij zal iets beter presteren dan een 8800GTX, en aanzienlijk beter dan jouw 8800GTS 640MB. Voor 30 euro meer heb je dan een veel betere kaart. Als je echter een 2900XT neemt zal je voeding het waarschijnlijk niet meer trekken, het stroomverbruik van deze kaart wordt 225Watt onder full-load..

Wacht zowieso nog eventjes op de HD 2900XT, zal niet lang meer duren. En wat betreft de processor, Q6600 is een goede keuze als je niet wilt wachten op AMD's Barcelona en Intel's nieuwe quad-cores :).

"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990

• Dutch_Razor
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-11-2024
Ik zou de 8800GTS 320 nemen, die is volgens mij een stuk (100 euro) goedkoper.

Verder een mooie PC ;)

• Jedi_Pimp
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 07-11-2025
Dutch_Razor schreef op donderdag 19 april 2007 @ 21:12:

Verder een mooie PC ;)
Lieve schat, als je even de TS leest, zul je zien dat hij van plan is om te gamen op een 30" scherm. Dat zal niet lukken met een 320MB kaart :o.

"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990

Verwijderd

er staat helemaal niet dat 'ie wil gamen op een 30" scherm volgens mij...

verder levert raid 1 geen performance winst op hoor.

in de pc die je nu hebt, gaat dat ook zeker de bottleneck zijn. ik zou raid 0 nemen, en een grote schijf, 750GB of zo, voor backups / images van je systeempartities.

• Xzorby
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-11-2025
Dutch_Razor schreef op donderdag 19 april 2007 @ 21:12:
Hij geeft zelf aan dat hij een hele grote monitor op z'n computer wil aansluiten, en dan is die 640mb toch echt wel nodig.

Ziet er goed uit, maar zoals al eerder gezegd, voor waar je het voor gebruikt kan je het makkelijk met veel goedkoper spul doen. Maar goed, jouw geld.

Freezer 7 Pro is veel waar voor je geld, maar volgens mij zijn er betere, stillere koelers. Als je dan toch veel geld uit wil geven zou ik daar een ander voor zoeken.

Wat betreft videokaart: wacht nog even op de Ati DX10 kaartjes. De budget kaarten zullen sowieso beter zijn dan de 8600 serie voor dezelfde prijs, en waarschijnlijk zal dit ook voor de high-end kaarten gelden. Komen als't goed is komende maand uit. Geen idee hoe stil ze zijn.

Verder weet ik niet hoe de Sonata II de HDD's laat ophangen, maar als je het een beetje handig doet (in elastieken, bijvoorbeeld), dan voeren ze in ieder geval bijna geen trillingen door aan de kast (zal dus een stuk stiller zijn).

• Solid_Aapie
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 28-01 23:12
Je moederbord is slecht en veels te duur neem maar een gigabyte ds4 of een msi p6n platinum. Quad core is een beetje overdreven aan een E6600 heb je genoeg, ook aan 2 gig ddr. Ga je toch voor dat systeem raad ik je wel een 500W voeding aan minimaal!

Specs

Verwijderd

Je zou nog wat kunnen besparen door pc5300 geheugen te gebruiken. Aangezien je niet gaat overclocken enzo. (met pc5300 kan je ook een klein beetje overclocken. 1066mh FSB = pc4200 nml)

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 19-04-2007 22:07 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor alle reacties!
Verwijderd schreef op donderdag 19 april 2007 @ 16:20:
Je videokaart... als je eventjes wacht kun je prima af met een 8600 kaartje. Scheelt wel weer een paar centen.
Dat zou inderdaad een goed idee zijn, echter is het mij niet geheel duidelijk of Aero lekker loopt op 2560*1600 met maar 256mb videogeheugen. Wikipedia vermeldt onder de systemrequirements een oneveredige stap van een minimum van 128mb voor resoluties t/m 1920*1200 naar 512mb voor 2560*1600 en hoger :?

Tevens weet ik niet hoe het gesteld is met de geluidsproductie van deze kaartjes, daar ze aardig warm worden en minder geavanceerde koelers dragen dan de 8800 serie.. Misschien is de HD 2600XT zometeen een aantrekkelijk alternatief..?
Verwijderd schreef op donderdag 19 april 2007 @ 21:22:
verder levert raid 1 geen performance winst op hoor.
Dit is iets wat ik zelf ook dacht, maar wikipedia claimt anders?
http://en.wikipedia.org/wiki/RAID_1#RAID_1
Solid_Aapie schreef op donderdag 19 april 2007 @ 22:01:
Je moederbord is slecht en veels te duur neem maar een gigabyte ds4 of een msi p6n platinum. Quad core is een beetje overdreven aan een E6600 heb je genoeg, ook aan 2 gig ddr. Ga je toch voor dat systeem raad ik je wel een 500W voeding aan minimaal!
Voor meer suggesties m.b.t. een ander moederboard sta ik open!
Jedi_Pimp schreef op donderdag 19 april 2007 @ 21:04:
Tja, erg moeilijk. Zoals hierboven al is vermeld zijn er maar weinig programma's die alle vier cores volledig benutten, hoewel quad-core wel een verademing is bij multi-tasken.. Tegen de tijd dat AMD en/of Intel met native quad-cores komen, zitten we al in Q3/Q4 van 2007. De vraag is of je daarop wilt wachten. De 'Barcelona' dual-cores komen daarentegen 'al' in juli, AMD beweert dat deze dual-cores tot 40% beter gaan presteren dan de Intels... Zowieso vind ik 450 euro voor een processor zeer veel geld, de Q6600 zal 250 dollar gaan kosten 'in de tweede helft van het jaar'. Nogmaals, de vraag is hoe lang je wilt wachten. Als je van plan bent snel een PC aan te schaffen en je hebt het budget zou ik inderdaad nu een Q6600 kopen, met een Scythe Infinity en dan proberen naar 3,2GHz te clocken (de quad-cores zijn heethoofden). De Sonata II zal het echt wel gaan trekken.

Wat ook een optie is om te wachten op de HD 2900XT. De release van deze kaart zal al in mei plaatsvinden, het prijskaartje wordt geschat op ~400 dollar/euro. Hij zal iets beter presteren dan een 8800GTX, en aanzienlijk beter dan jouw 8800GTS 640MB. Voor 30 euro meer heb je dan een veel betere kaart. Als je echter een 2900XT neemt zal je voeding het waarschijnlijk niet meer trekken, het stroomverbruik van deze kaart wordt 225Watt onder full-load..

Wacht zowieso nog eventjes op de HD 2900XT, zal niet lang meer duren. En wat betreft de processor, Q6600 is een goede keuze als je niet wilt wachten op AMD's Barcelona en Intel's nieuwe quad-cores :).
Wachten is juist het moeilijke :D. De Barcelona's klinken veelbelovend, maar aan de andere kant durf ik er dan in Juli geen te kopen omdat de 45nn Penryn er binnen enkele maanden aankomt! Ik denk een probleem waar veel tweakers tegen aan lopen.

Ik zou natuurlijk geld kunnen uitsparen door een E6600 aan te schaffen, maar maak me zorgen over de performance op een groot (30") scherm in combinatie met veel (semi-zware) programma's zoals CS3 en macromedia studio.. Als iemand me kan geruststellen in deze graag! :)

• Kimberly
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 24-01 13:52
Even een opmerking hierover:
Processor: Core Q6600, 400-450 euro?

Omdat ik graag future proof wil zijn en de Q6600 in het derde kwartaal dit jaar alweer mainstream lijkt te worden. Daarnaast ben ik een ongelooflijke multitasker en lijkt het me heerlijk als ik daarbij geen gestotter meer hoef mee te maken.

Koeler: Arctic Cooling Freezer 7 Pro, 13,90 euro

Overgenomen uit de best buy guides. Hopelijk ook voldoende voor een Q6600 en lekker stil?
Ik heb sinds 3 dagen een Intel Core2Duo E6300, met de standaard Intel cooler. En die is echt superstil en de cpu blijft lekker koel.

Denk niet dat het nodig is om een aparte koeler te gaan kopen voor je processor.
Seagate Barracuda
Alle hd's zijn in deze tijd vrij stil. Mijn keuze zou echter niet naar Seagate gaan maar naar Western Digital, deze zijn stil, worden niet warm en zijn lekker snel.

Intel 14700K | Asus ROG Strix z790 GAMING WIFI | 32GB 7200MHZ | ASUS ProArt RTX 4070 SUPER | Fractal North | CORSAIR RM750 | Samsung 2.5TB NVME | Samsung Odyssey G8 OLED

• mieJas
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

mieJas

Ja, maar nee.

Deorgere schreef op zaterdag 21 april 2007 @ 22:07:
standaard Intel cooler ... superstil ... lekker koel.

Alle hd's zijn in deze tijd vrij stil.
Iets zegt me toch dat je zeer lawaai-tolerant bent.

Niet alle HD's zijn stil tegenwoordig (denk maar aan de 7200.10 reeks van Seagate). De stilste zijn nog altijd de Samsung Spinpoints.
Verwijderd schreef op zaterdag 21 april 2007 @ 19:45:
Ik zou natuurlijk geld kunnen uitsparen door een E6600 aan te schaffen, maar maak me zorgen over de performance op een groot (30") scherm in combinatie met veel (semi-zware) programma's zoals CS3 en macromedia studio.. Als iemand me kan geruststellen in deze graag! :)
De grootte van je scherm doet er niets toe. Switchen tussen veel programma's is vooral je geheugen en je harde schijf snelheid. Niet zozeer de CPU.
Het is zeker niet zo dat je verschil zal merken tussen quadcore en dualcore bij CS3 en Macromedia studio. Of althans niet bij het switchen tussen de applicaties.

[ Voor 46% gewijzigd door mieJas op 22-04-2007 10:47 ]

Yes, but no.

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Ik doe hier veel 2D en 3D (CAD/Visualisatie) werk op een 6600, die heb ik wel op 3,2Ghz gezet omdat het zo makkelijk ging. Ook heb ik er een 8800GTX aan hangen met een 30" Dell. 2Gb ram.

Qua ram kun je met 2Gb beginnen en kijken of het genoeg is. (naja misschien met vista gewoon er meteen 4Gb in flikkeren :) )

Vergeet niet dat veel dingen nog niet goed gemultithread zijn en dat je dus ook wat hebt aan zo snel mogelijke cores als mogelijk. Veel dingen in 3Dstudio max draaien bijvoorbeeld maar op 1 core. Op dit moment heb ik nog liever een dualcore op 3+ Ghz dan een quad op 2,4ghz. (Maar die quad's schijnen ook goed te overclocken te zijn. Al wacht ik liever op native quad's van intel..)

Ik denk dat ik in jouw geval een P180 behuizing zou nemen met een scythe cooler, en een seasonic voeding. (of misschien die passieve antec 500 watt) Lees anders even wat over voedingen op SilentPCreview

[ Voor 13% gewijzigd door maratropa op 22-04-2007 11:11 ]

specs

Pagina: 1