Toon posts:

10 Gbit link tussen core switches of 10 x 1gbit ?

Pagina: 1
Acties:
  • 450 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
He jongens

ik heb een vraag.

Ik heb 2 core switches van cisco 6513.
Deze moeten met elkaar verbonden worden via een 10gbit link.
Alleen de vraag is kan je 10 x 1gbit links gebruiken om de core switches met elkaar verbinden (zoja welke poorten?) of moet je een xenpak 10 G module in een nieuw slot plaatsen om dit tot stand te brengen?

Deze vraag stel ik i.v.m met kostenbesparing

Ik kan het nergens vinden
bedankt

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21-03 21:14
Praktisch lijkt me 1x 10Gbit handiger en overzichterlijker.

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

• MoBi
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 17-03 17:09
1 * 10 Gbit. Als je gaat bundelen van kanalen, wat je doet met 10 * 1 Gbit kun je nooit sneller als 1 gbit versturen (per sessie). Dit kan wel bij 10 gbit.

Volgens mij zit je te lullen, want ik voel nattigheid....

Verwijderd

en ik weet niet hoe je het wilt gaan doen, maar volgens mij kon je per switch/module maar maximaal x aantal poorten kan trunken.. Volgens mij was dit 8. Maar als jij twee 6513's hebt.. dan kan je beter een 10gb module in elk duwen en deze gebruiken voor je connectie tussen de twee switches.

Aparte module:
Afbeeldingslocatie: http://www.cisco.com/image/jpg/en/us/guest/netsol/ns668/c714/cdccont_0900aecd80534918_0900aecd80615d97-1.jpg
http://www.cisco.com/en/U...tion0900aecd80534918.html

Switchports:
Afbeeldingslocatie: http://www.cisco.com/image/jpg/en/us/guest/products/ps6574/c1650/cdccont_0900aecd801f92aa_0900aecd805355ff-1.jpg
http://www.cisco.com/en/U...heet0900aecd801f92aa.html

Dus, kijk ff naar je bezetting van je blades binnen je 6513, misschien heb je nog zo'n mooie switchport over, maar het mooiste is natuurlijk de 8ports blade in je switch, en als je dual 6513 hebt, zul je dit ook wel nodig hebben om de performance van je core te borgen.

[ Voor 61% gewijzigd door Verwijderd op 19-04-2007 16:08 ]

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-02 09:48

TrailBlazer

Karnemelk FTW

ik dacht dat een portchannel max 8 members kon hebben.

Verwijderd

TrailBlazer schreef op donderdag 19 april 2007 @ 16:06:
ik dacht dat een portchannel max 8 members kon hebben.
Idd, dat kon ik me eigen ook nog herinneren. En dan mag ie ook al geen andere trunks een andere kant op hebben, bv richting distribution/access

• bazkar
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-02 17:01
Uit: http://cio.cisco.com/univ...5ex/3400scg/swethchl.htm#
Each EtherChannel can consist of up to eight compatibly configured Ethernet ports.
Zoals al gezegd, maximaal 8 dus.

Als je daadwerkelijk 10 Gbit nodig hebt tussen je cores zul je dus 2 stuks 10Gbit modules moeten aanschaffen en de bijbehorende XENPAKS.
Heb je wel getest of je fiber 10Gbit aankan? En misschien overbodig, maar heb je nagedacht over redundancy?
Misschien is 1 x 10Gbit + een 4Gbit channel over een ander pad een optie als dat alternatieve pad er is?

Verwijderd

Topicstarter
Ze worden verdeeld over 3 slots en niet over 1 slot.
poorten 40,41,42 op 2 sloten en poorten 40,41,42,43 op een ander slot.

Kan dit om de datalinksnelheid van 10 Gbit/s te bereiken of klopt het verhaal van Mobi wel die hieronder staat.

"1 * 10 Gbit. Als je gaat bundelen van kanalen, wat je doet met 10 * 1 Gbit kun je nooit sneller als 1 gbit versturen (per sessie). Dit kan wel bij 10 gbit."

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Verwijderd schreef op vrijdag 20 april 2007 @ 10:43:
Ze worden verdeeld over 3 slots en niet over 1 slot.
poorten 40,41,42 op 2 sloten en poorten 40,41,42,43 op een ander slot.

Kan dit om de datalinksnelheid van 10 Gbit/s te bereiken of klopt het verhaal van Mobi wel die hieronder staat.

"1 * 10 Gbit. Als je gaat bundelen van kanalen, wat je doet met 10 * 1 Gbit kun je nooit sneller als 1 gbit versturen (per sessie). Dit kan wel bij 10 gbit."
het lijkt mij vreemd volgens mij gaat die portchannel gewoon round robbin pakketjes verdelen. Nou kan ik me niet voorstellen dat je met een sessie 1 gbit kan voltrekken.

• bazkar
Volgens mij wordt er dan inderdaad round robin verdeeld. De channel werkt op laag 2, onder de IP en TCP protocollen dus. Sessies zijn hierbij volgens mij nog nicht im frage.

Verwijderd

Topicstarter
Dus het is niet mogelijk om de 10 gbit/s te halen tussen de verbindingen?

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 14:12
Nee, het load-sharen gaat niet op round-robin van pakketjes, maar op round-robin van bron- of doel mac-adres. Zoals al aangegeven haal je hierbij maximaal 1 gbit/s per datastroom, maar of dat n probleem is... meestal niet.

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y

Verwijderd

Topicstarter
In deze situatie geeft dat zeker wel een probleem.
Om de bandbreedte van het netwerk aan te kunnen moet er tussen de core verbindingen een 10gbit/s link zitten en dat kan helaas niet.

Zoals gezegd is kan (ondanks verdeelt over 3 slots en 10 poorten) maar max 1gbit/s onttrokken worden.
Dit is te weinig om dit netwerk goed te laten werken.

Er MOET dus een 10 gbit module met Xenpaks aangeschaft worden.

Als er iemand is die het omgekeerde beweert aub reageren.

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 14:12
Je kan prima 8 gbit/s halen bij de bundeling van 8x1gbit lijnen. Maar dus alleen als de bron en doelbestemmingen van het dataverkeer over verschillende pc's verdeelt zijn.

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y

Verwijderd

Topicstarter
Mag ik vragen waar je deze informatie op de cisco site vandaan hebt?Kan ik ook de 8 poorten verdelen over meerdere slots?En is de 10 Gbit dan ook haalbaar??

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:09
qua redundancy is 1*10Gbit natuurlijk wel een spof..

• bazkar
Verwijderd schreef op maandag 23 april 2007 @ 09:15:
Mag ik vragen waar je deze informatie op de cisco site vandaan hebt?Kan ik ook de 8 poorten verdelen over meerdere slots?En is de 10 Gbit dan ook haalbaar??
Een etherchannel is inderdaad te verdelen over meerdere modules. Maar dus niet schaalbaar boven 8 members zoals al vaker hierboven uitgelegd. 10 Gbit kan dus niet. (Lees je alle replies eigenlijk wel?)

Een vlugge google op "etherchannel load balancing" levert ons:
http://www.cisco.com/warp/public/473/4.html

Ik moet Mobi dus gelijk geven. Je kunt tussen 2 machines maximaal 1 Gbit halen op een 8 * 1 Gbit channel. Meerdere machines aan beide kanten kunnen samen uiteraard wel de volle 8Gbit benutten (en dit zal meestal ook het geval zijn, aangezien weinig machines in hun eentje meer dan 1Gbit vol kunnen douwen omdat ze er de hardware niet voor hebben, te beginnen bij een >1Gbit NIC)

[ Voor 36% gewijzigd door bazkar op 23-04-2007 10:08 ]

Verwijderd

Topicstarter
Als ik het dus goed begrijp kan ik er max 1Gbit/s verstuurd worden tussen de 2 x cisco 6513 core switches en geen 8 gbit??

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:14
Zo onduidelijk staat het er toch echt niet?

Je kunt PER (connectie tussen 2) CLIENT(s) maar 1x 1gbit versturen, maar ik mag hopen dat je meer dan 2 clients in je netwerk hebt met dat soort hardware?

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Verwijderd

Topicstarter
Nu is het duidelijk.hihi

thanks

en ja natuurlijk heb ik meerdere clients in het netwerk.

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Paul Nieuwkamp schreef op maandag 23 april 2007 @ 13:23:
Zo onduidelijk staat het er toch echt niet?

Je kunt PER (connectie tussen 2) CLIENT(s) maar 1x 1gbit versturen, maar ik mag hopen dat je meer dan 2 clients in je netwerk hebt met dat soort hardware?
Ik zit even te kijken maar je kan die hashing ook doen op L4 informatie dus als je dan 8 sessies hebt dan kan je dus theoretisch wel 8 GB tussen 2 clients doen

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:14
Mogelijk. Maar als ze nog aan het dubben zijn over de verbinding tussen 2 switches betwijfel ik eigenlijk of ze al ook maar 1 enkele 10 gbit verbinding hebben :)

Die clients hebben dus max een 1 gbit netwerkkaart (of mogelijk meerdere) en kunnen dus sowieso niet meer dan 1 gbit uitsturen :P

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Paul Nieuwkamp schreef op maandag 23 april 2007 @ 13:52:
Mogelijk. Maar als ze nog aan het dubben zijn over de verbinding tussen 2 switches betwijfel ik eigenlijk of ze al ook maar 1 enkele 10 gbit verbinding hebben :)

Die clients hebben dus max een 1 gbit netwerkkaart (of mogelijk meerdere) en kunnen dus sowieso niet meer dan 1 gbit uitsturen :P
ik ook sowieso zijn er mar weinig tokos die zoveel bandbreedte nosig hebben. Ik heb even zitten kijken op onze 20gbit etherchannels en daar gaat 500 mbit overheen geloof ik kan wel meer zijn gedurende backup window hoor

• bazkar
Beetje oversized dan, 20 Gbit channels voor 500Mbit.

Onze SMS server in zijn eentje propt tijdens grote distributies al 800Mbit over de lijn, en onze channel tussen de MER's is 'maar' 4Gbit.
Pagina: 1