[LSI 320-2E] Raid Key Authentication Error

Pagina: 1
Acties:
  • 223 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Hardware Junk
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11:37
De duistere keerzijde van mijn kickass overkill HDD subsysteem.....

Het probleem als volgt, ik krijg at random fouten van mijn Raidkaart. Ik heb er meestal geen last van, hij is zeer stabiel als hij draait. Dus als hij er doorheen komt, dan blijft hij verder draaien. Om de zoveel reboots blijft hij echter hangen.

De melding:
RAID Adapter
Raid Key Authentication Error!!!
Please check the RAID Key installed for this solution.
If problems persist contact Tech support.
Press Any Key to Continue...
Deze melding zou met zoeken overeen kunnen komen met het bekende Dell Perc4/e OEM probleem na flashen van een native LSI firm. Dit is echter niet het geval. De kaart is een native LSI MegaRaid 320-2E, draait op de laatste LSI firmware en het probleem doet zich at random voor. Het is dus niet zo dat ik er nimmer doorheen ben gekomen!

Als moederbord gebruik ik een Tyan Thunder n3600B. Dit is een dual Opteron socket F plankje, met een extra PCI-E x8 slot naast de PCI-E x16. Ik dacht slim te zijn door een zeer vers moederbord te pakken, gezien eerder was gebleken dat eerdere moederborden niet heel goed om konden gaan met PCI-E Raid kaarten. Het kleine broertje, de n3400B, heeft een firmware update gekregen van Tyan, dat een bug moet verbeteren betreft IO PCI-E controllers. Ik heb reeds contact gehad met Tyan betreffende dit probleem. Zij ontkennen deze relatie tussen de LSI 320-2E en de n3600B.

Zij gaven als mogelijk uitprobeersel:
- Alle kaarten en apparaten, afgezien de Raidcontroller, van het moederbord af te halen
- Al het geheugen er uit te halen, afgezien een latje

Dit gaf geen oplossing.

Wat ik verder zelf uitgeprobeert heb:
- Nieuwe bekabeling, geen oplossing
- Videokaart en Raidkaart omwisselen, geen beeld
- Extreme verandering config, kanaal eruit pluggen, dat werkt één keer
- Geheugen verwisselen door Corsair XMS (heb niets anders liggen), doet de Raidkaart geheel niets

Verdere systeemconfiguratie:
- GF 7600GS, energiezuinig kaartje, zal de PCI-E bus electronisch niet zwaar belasten en lijkt me geen PCI-E voedings probleem
- 600W Silverstone voeding, zou genoeg soep moeten leveren
- Rest van het systeem is niet van belang, immers zonder andere componenten hetzelfde probleem

Mogelijke problemen:
- Het Corsair kan boven de specs lopen, de iTBBU is misschien corrupt, zijn hier testen voor?
- ???? geen flauw benul

*Het is geen OEM
*Het is geen Proto
*Instellingen origineel array: Raid 50, Writeback Adaptive 16KB Cached IO
*Loopt geheel door langdurige consistentie test heen, met succes, bij aanmaken nieuw array

2240 Wp oost + 3300 Wp west + 2KWh accu + 1800 Wp zuid

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Heb je in de bios van de kaart al eens "factory defaults" gedaan? Als het goed is blijft je array dan ok..(hey dat rijmt). Het loste ook wat rare problemen met mijn 320-2E op...

( Ik heb hier nog 256mb en 512mb liggen wat in een 320-2E zou kunnen, misschien wil je er mee testen, ik gebruik toch alleen de 128mb bbu, jammer dat er niet 256mb bbu's zijn trouwens)

[ Voor 3% gewijzigd door maratropa op 19-04-2007 17:01 ]

specs

• Hardware Junk
Het lijkt er alle schijn van te hebben dat het mij niet mee zit, en dit de 5e keer is dat ik opgelicht ben, afgelopen paar maanden.

In heb toevallig zojuist een mail terug gekregen van LSI Tech support.

Hierin geven zij aan dat het wel degelijk om een Dell OEM gaat, en niet alleen dat, ook een Prototype.

Echter is het zo dat de Prototypes een koelblok heeft die vast zit met 2 clipjes. Die van mij zit gewoon vast met 4 boutjes, wat hoort bij het productie exemplaar.

Ook heeft de verkoper kSCSI nagenoeg alleen maar positieve feedback en wordt juist geroemd om zijn snelle levering en leuke prijzen.

Het is mij een compleet raadsel. Namelijk zou de kaart dan niet meer mogen werken. Een proto zou fysiek stuk zijn na flashen van nieuwste Bios, een Dell OEM met native geflashte LSI Bios zou nimmer moeten kunnen werken met LSI drivers.

Doch, daarintegen, ik heb er zelfs Vista op gehad en Windows XP x64 gaf me geheel geen problemen betreft drivers. Gewoon met de standaard LSI drivers.

• maratropa
  • Niet online
Ik heb die van mij ook van kscsi inderdaad :)

Maar het klinkt inderdaad wel heel vaag, ik kende de verhalen van de DELL kaarten en de Prototype kaarten, dus ik heb ook bewust naar een retail LSI gezocht. Later nog wel een kaart er bij gekocht alleen maar omdat er een itBBU op zat, die het wel deed in tegenstelling tot de kaart...

Maar al ge-factory-reset?

Op ebay is de 320-2E cheap maar na 5 keer wordt het wel erg arelaxed inderdaad.

[ Voor 10% gewijzigd door maratropa op 19-04-2007 20:03 ]

specs

• Hardware Junk
maratropa schreef op donderdag 19 april 2007 @ 20:02:
Ik heb die van mij ook van kscsi inderdaad :)

Maar het klinkt inderdaad wel heel vaag, ik kende de verhalen van de DELL kaarten en de Prototype kaarten, dus ik heb ook bewust naar een retail LSI gezocht. Later nog wel een kaart er bij gekocht alleen maar omdat er een itBBU op zat, die het wel deed in tegenstelling tot de kaart...

Maar al ge-factory-reset?

Op ebay is de 320-2E cheap maar na 5 keer wordt het wel erg arelaxed inderdaad.
Wat is je serie nummer? Misschien dat je gewoon gelukkig nog geen problemen hebt ondervonden, maar misschien denk je ook een native LSI te hebben, en geen proto en/of OEM, maar is het het wel.

Ik kan die krengen voor veel minder kopen als Dell OEM. Juist 320 betaald voor een echte. Ja, ik weet, ook dat is te veel, maar wilde hem zsm in huis hebben.

[edit]
Hoe factory reset je hem?

Ik heb ondertussen maar een paar SCSI schijven verkocht. Mede om ruimte te maken voor een Sata schijf. Daar maar tijdelijk van booten.

[ Voor 8% gewijzigd door Hardware Junk op 19-04-2007 21:40 ]

• maratropa
  • Niet online
Als je bij het booten de bios ingaat hebt je ergens de optie om een factory reset te doen, dat loste bij mij ook steeds foutmeldingen bij boot op, over dat de cache geflushed moest worden omdat er wat gaar was of zo. Volgens mij zit die reset niet in de power console.

Ik zou niet weten wat mijn serienummer is trouwens, dan moet ik mijn pc in en hij draait net zo goed :)

specs

Pagina: 1