De duistere keerzijde van mijn kickass overkill HDD subsysteem.....
Het probleem als volgt, ik krijg at random fouten van mijn Raidkaart. Ik heb er meestal geen last van, hij is zeer stabiel als hij draait. Dus als hij er doorheen komt, dan blijft hij verder draaien. Om de zoveel reboots blijft hij echter hangen.
De melding:
Als moederbord gebruik ik een Tyan Thunder n3600B. Dit is een dual Opteron socket F plankje, met een extra PCI-E x8 slot naast de PCI-E x16. Ik dacht slim te zijn door een zeer vers moederbord te pakken, gezien eerder was gebleken dat eerdere moederborden niet heel goed om konden gaan met PCI-E Raid kaarten. Het kleine broertje, de n3400B, heeft een firmware update gekregen van Tyan, dat een bug moet verbeteren betreft IO PCI-E controllers. Ik heb reeds contact gehad met Tyan betreffende dit probleem. Zij ontkennen deze relatie tussen de LSI 320-2E en de n3600B.
Zij gaven als mogelijk uitprobeersel:
- Alle kaarten en apparaten, afgezien de Raidcontroller, van het moederbord af te halen
- Al het geheugen er uit te halen, afgezien een latje
Dit gaf geen oplossing.
Wat ik verder zelf uitgeprobeert heb:
- Nieuwe bekabeling, geen oplossing
- Videokaart en Raidkaart omwisselen, geen beeld
- Extreme verandering config, kanaal eruit pluggen, dat werkt één keer
- Geheugen verwisselen door Corsair XMS (heb niets anders liggen), doet de Raidkaart geheel niets
Verdere systeemconfiguratie:
- GF 7600GS, energiezuinig kaartje, zal de PCI-E bus electronisch niet zwaar belasten en lijkt me geen PCI-E voedings probleem
- 600W Silverstone voeding, zou genoeg soep moeten leveren
- Rest van het systeem is niet van belang, immers zonder andere componenten hetzelfde probleem
Mogelijke problemen:
- Het Corsair kan boven de specs lopen, de iTBBU is misschien corrupt, zijn hier testen voor?
- ???? geen flauw benul
*Het is geen OEM
*Het is geen Proto
*Instellingen origineel array: Raid 50, Writeback Adaptive 16KB Cached IO
*Loopt geheel door langdurige consistentie test heen, met succes, bij aanmaken nieuw array
Het probleem als volgt, ik krijg at random fouten van mijn Raidkaart. Ik heb er meestal geen last van, hij is zeer stabiel als hij draait. Dus als hij er doorheen komt, dan blijft hij verder draaien. Om de zoveel reboots blijft hij echter hangen.
De melding:
Deze melding zou met zoeken overeen kunnen komen met het bekende Dell Perc4/e OEM probleem na flashen van een native LSI firm. Dit is echter niet het geval. De kaart is een native LSI MegaRaid 320-2E, draait op de laatste LSI firmware en het probleem doet zich at random voor. Het is dus niet zo dat ik er nimmer doorheen ben gekomen!RAID Adapter
Raid Key Authentication Error!!!
Please check the RAID Key installed for this solution.
If problems persist contact Tech support.
Press Any Key to Continue...
Als moederbord gebruik ik een Tyan Thunder n3600B. Dit is een dual Opteron socket F plankje, met een extra PCI-E x8 slot naast de PCI-E x16. Ik dacht slim te zijn door een zeer vers moederbord te pakken, gezien eerder was gebleken dat eerdere moederborden niet heel goed om konden gaan met PCI-E Raid kaarten. Het kleine broertje, de n3400B, heeft een firmware update gekregen van Tyan, dat een bug moet verbeteren betreft IO PCI-E controllers. Ik heb reeds contact gehad met Tyan betreffende dit probleem. Zij ontkennen deze relatie tussen de LSI 320-2E en de n3600B.
Zij gaven als mogelijk uitprobeersel:
- Alle kaarten en apparaten, afgezien de Raidcontroller, van het moederbord af te halen
- Al het geheugen er uit te halen, afgezien een latje
Dit gaf geen oplossing.
Wat ik verder zelf uitgeprobeert heb:
- Nieuwe bekabeling, geen oplossing
- Videokaart en Raidkaart omwisselen, geen beeld
- Extreme verandering config, kanaal eruit pluggen, dat werkt één keer
- Geheugen verwisselen door Corsair XMS (heb niets anders liggen), doet de Raidkaart geheel niets
Verdere systeemconfiguratie:
- GF 7600GS, energiezuinig kaartje, zal de PCI-E bus electronisch niet zwaar belasten en lijkt me geen PCI-E voedings probleem
- 600W Silverstone voeding, zou genoeg soep moeten leveren
- Rest van het systeem is niet van belang, immers zonder andere componenten hetzelfde probleem
Mogelijke problemen:
- Het Corsair kan boven de specs lopen, de iTBBU is misschien corrupt, zijn hier testen voor?
- ???? geen flauw benul
*Het is geen OEM
*Het is geen Proto
*Instellingen origineel array: Raid 50, Writeback Adaptive 16KB Cached IO
*Loopt geheel door langdurige consistentie test heen, met succes, bij aanmaken nieuw array
2240 Wp oost + 3300 Wp west + 2KWh accu + 1800 Wp zuid