Toon posts:

spontane reboot van HP nx9420 laptop

Pagina: 1
Acties:
  • 456 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Deze laptop valt op willekeurige momenten uit en daarna een reboot !! :'(
Dit gebeurt meestal bij internetten (maar is ook al gebeurt bij het kopiëren van grote bestanden naar een extern backup schijfje of bij het spelen van Need for Speed Carbon).
Wat heb ik gedaan (alvorens HP te contacteren):
- alles eraf gegooid en via de recovery DVD's terug in de toestand van aankoop: geen resultaat
- virusscan laten lopen (zowel Norton als AVG): geen resultaat
- in de BIOS een memtest en een HD-test: geen fouten gemeld
- programma geïnstaleerd om temperatuur te checken: CPU komt niet boven de 60°C
- uiteraard ook die "automatische systeemopstart bij fouten" af gevinkt
De laptop blijft rebooten ... dan maar HP gebeld en de laptop laten oppikken (vorige week vrijdag). Gisteren kreeg ik de laptop terug thuis (werd in Polen hersteld !!!) met de vermelding dat er een nieuwe mobo in gestoken was en een BIOS-upgrade.
En jullie raden het al ... de laptop blijft spontaan uitvallen en heropstarten. :( Uiteraard zal ik terug HP contacteren (het ding zit immers nog in garantie) maar ik had graag eens van jullie gehoord wat ik zo zelf kan meegeven aan HP (kapot geheugen, kapotte CPU ???)
Ik heb er al aan gedacht om eens een ander 1Gb geheugenlatje erin te steken en dan te zien of hij nog 't zelfde probleem geeft MAAR ik vermoed dat "binnen de garantie zelf aan het toestel prutsen" niet zo verstandig is !!
groeten

Verwijderd

Topicstarter
Ooh ja, nog vergeten te vermelden (en misschien wel interessant) --> de specs van de laptop:
- nx9420
- CPU: core 2 duo T7200
- geheugen: DDR 1Gb
- graka: Ati X1600 met 256 Mb
- HD: 100 Gb 5400 tpm
- 17' WSXGA scherm

• Moneta
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 01-12-2021
Zou er inderdaad niet zelf aan prutsen, als er iets fout gaat is het gewoon zonde.. Ik denk dat je alles wel geprobeerd hebt wat je zelf kon doen.. Als HP er een nieuw mobo ingezet heeft dan denk ik niet dat het een hardware issue is.. Maakt misschien ergens kortsluiting?

That's the way the cookie crumbles.

Verwijderd

als ik jou was zou ik gewoon weer contact opnemen met HP en vriendelijk blijven beetje zielig doen etc je kent het wel,

er zit gewoon nog steeds iets niet goed in in die laptop

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben er zelf ook van overtuigd dat ik binnen de garantieperiode niet zelf aan de laptop moet beginnen prutsen. En ik ga zeker terug contact opnemen met HP maar deze keer wil ik er wel wat bijkomende info bijgeven (vorige keer zei ik gewoon dat de laptop spontaan reboote). Na wat zoekwerk (oa ook op GoT) denk ik dat de reden eerder bij het geheigen of de CPU moet gezocht worden --> wat denken jullie ?
By the way: momenteel zit ik te typen op de laptop en hij is vanavond nog niet uitgevallen ...

Verwijderd

Je zou nog eens een memory en cpu test onder windows kunen proberen, memory met memtest86+ testen een tijdje. Probeer eens een tijdje via een linux cd (zo'n bootable knoppix oid) te booten/werken, of vanaf een usb stick die bootable is en bijv. firefox kan draaien. Mocht dat wel prima gaan, is het wellicht een driver of andere software, en niet hardware gerelateerd.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nog niet naar HP gebeld (trouwens het vervangen van een mobo is blijkbaar iets dat ze standaard doen wanneer ze zelf niet weten wat het probleem is !!!).
Ik ben meer en meer aan 't denken aan een driverprobleem. Na wat "proberen" om het ding terug te laten rebooten heb ik gemerkt dat het vooral voorkomt bij het gebruik van het scroll-gedeelte in de touchpad. Daarom heb ik nu een nieuwe driver van de HP-site gehaald (en tevens ook de laatste video-driver) en heb deze geïnstaleerd. Ik moet het allemaal nog testen maar hou jullie zeker op de hoogte ...

Verwijderd

Topicstarter
Installeren van de laatste drivers hebben het probleem niet opgelost. Softwarematig denk ik dat een laatste poging bestaat uit het volledig herformateren van de HD en een nieuwe versie van Windows XP erop plaatsen. Maar ondertussen heb ik toch maar de notebook voor een 2de maal laten oppikken door HP (zit nu al weer van 2 mei in Polen en nog niks gebeurt !!!)
Nog een beetje afwachten ... :|

• Moneta
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 01-12-2021
Je zegt het al in je signature.. Datslife ;)
Overigens is dat vervangen van het moederbord niet raar.. meeste bedrijven doen dat als ze het probleem niet kunnen vinden om te zorgen dat de notebook niet terug komt.. ben benieuwd wat HP nu vind.

That's the way the cookie crumbles.

Verwijderd

Topicstarter
Mijn signature DATSLIFE komt van mijn passie voor mijn oldtimerke (een datsun 100A van '74), trouwens, mijn avatar verwijst daar ook naar :*)
Wat het probleem betreft met de notebook ... een verhaal opzich (3 x naar HP terug gezonden !!!!)
1ste keer het mobo vervangen
2de keer een hele uitleg bij gestoken: terug mobo vervangen (begrijpe wie begrijpe kan !!!)
3de keer terug dezelfde uitleg en toen werd de CPU vervangen
Derde keer, goeie keer (zeggen ze dan hé) en blijkbaar geeft de notebook nu geen reboots meer.
Ih had al aan HP gevraagd om mij een volledig nieuwe notebook te bezorgen (en ze waren zelfs akkoord) maar wilden nog een laatste maal een reparatie proberen 8)7
Deze keer blijkt dan toch de juiste diagnose gesteld te zijn: kapotte CPU.
Ik blijf nog wel enkele dagen uitvoerig "testen" om te zien of alles nu echt in orde is. Daarna laat ik wel iets weten aan HP. (toch vriendelijk hé, van mij O-) )

Verwijderd

Topicstarter
Alles terug in orde ... geen onverwachte reboots meer gehad.
Tevens ook maar eens HP hiervan op de hoogte gebracht.
@ webmaster: van mij mag dit draadje op slot hoor ;-)
Pagina: 1