Gnome-terminal van kleur laten veranderen bij remote ssh

Pagina: 1
Acties:
  • 491 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• BoXie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-03-2023
Hallo,

Weet iemand of het mogelijk is om de gnome-terminal (Ubuntu) automatisch van kleur te laten veranderen wanneer ik remote werk via ssh op andere systemen ? Dit lijkt mij een welkome security optie.

Ik heb hier en daar wat gezocht, maar niks nuttigs gevonden.

• zAo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 31-01 10:31

zAo

GPLv2 Fanboy

Ik zou het ook wel graag willen weten. Al vaker de verkeerde bak gereboot :)

Enige wat ik nu doe is mijn PS1 wijzigen op mijn lokale machine.

• cherwin
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Zorg er gewoon voor dat je PS1 op elke bak een specifieke kleur heeft zodat jij gemakkelijk kan zien waar je op het moment mee verbonden bent. Je kan eventueel ook je titlebar veranderen. Hoe dat allemaal in elkaar steekt kan je zien op http://tldp.org/HOWTO/Bash-Prompt-HOWTO/

Tell me your problem, not the solution you think I should build for you.

• BoXie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-03-2023
Ok bedankt,

Ik zal eens kijken hoe dat werkt met dat PS1.

Zou nog mooier zijn als je term achtergrond van kleur zou veranderen als je ineens via SSH ergens naartoe verbindt.

[ Voor 74% gewijzigd door BoXie op 19-04-2007 14:33 ]

Verwijderd

Koekie :)

Je maakt twee verschillende gnome-terminal profielen aan, "default" en "remote", met de door jouw gewenste kleurtjes, toeters, slingers en bellen. Daarna maak je wrappers (dmv aliasen of scripts) voor de hosts waarop je wilt inloggen. In deze wrappers roep je het volgende commando aan:

code:
1
gnome-terminal --window-with-profile="remote" -x ssh user@remote

• zAo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 31-01 10:31

zAo

GPLv2 Fanboy

Ik bedenk me net dat er een commando is om je terminal een andere kleur te geven, of de tekst een ander kleurtje te geven. Ben alleen de naam kwijt :+ Het commando met bijbehorende opties kun je dan op de servers zetten in je profile.

• reinouts
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 29-01 22:36
BoXie schreef op donderdag 19 april 2007 @ 14:28:
Zou nog mooier zijn als je term achtergrond van kleur zou veranderen als je ineens via SSH ergens naartoe verbindt.
Dat kan ook makkelijk. Gewoon een profieltje maken in je GNOME terminal met als shell-opdracht ssh user@host.

Verwijderd

Kleur weet ik niet. The best next thing lijkt mij om de window title aan te passen aan de host:
http://www.justlinux.com/forum/showthread.php?t=134178

• Drgn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ik heb dit geprobeerd met de methode van r3boot:

een bestandje 'connect' met daarin:

#!/bin/bash
gnome-terminal --window-with-profile="Remote" -x ssh louis@ubuntu-server &

Werkt prima, maar als ik in het remote console venster een 'exit' geef en direct daarna weer './connect' aanroep in het originele terminal venster, dan crashed gnome-terminal volledig...

Je ziet overigens nog wel even het remote venster verschijnen, maar daarna is het ook meteen afgelopen.

Doe ik iets fout :?

Leave the gun, get the canoli

• ph0t0nix
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 27-01 01:06
Maar was als je al een gnome-terminal open hebt staan en je in een andere tab (Ctrl-Shift-t) een SSH verbinding opzet.... Dan heeft het geen zin om het bovenstaande scriptje aan te roepen, want dan krijg je er een venster bij, ipv de verbinding in een nieuwe tab.
Dus een methode om de achtergrond van een gnome-terminal venster via de command line te veranderen lijkt me nog steeds wel handig. Ik gebruik tot nu toe een combinatie van PS1 en venstertitel veranderen, maar kleur van achtergrond zou wel handiger/duidelijker zijn.

• Drgn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
ipv 'window-with-profile' kun je 'tab-with-profile' aanroepen?

[ Voor 3% gewijzigd door Drgn op 20-04-2007 15:27 . Reden: edit: maar dat werkt bij mij dus niet...staat wel in de man pages ]

Leave the gun, get the canoli

• ph0t0nix
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 27-01 01:06
Natuurlijk...... 8)7 |:(

• haling
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:36
Voor xterm heb je het o-zo-handige xtermcontrol...

in mijn .bashrc staat dan ook:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
if [ "${TERM}" = "xterm" ]; then
ssh () {
        xtermOldBG=`xtermcontrol --get-bg`
        xtermcontrol --bg="darkred"
        command ssh "$@"
        xtermcontrol --bg=${xtermOldBG}
}

sudo () {
        xtermOldBG=`xtermcontrol --get-bg`
        xtermcontrol --bg="darkblue"
        command sudo "$@"
        xtermcontrol --bg=${xtermOldBG}
}
fi

Dit werkt alleen niet bij VTE gebaseerde terminals, daarom zweer ik voorlopig bij xterm...

Cheers!

-H-

[ Voor 0% gewijzigd door haling op 21-04-2007 13:41 . Reden: typo ]

Pagina: 1