[XP] Mapje opent zeer traag

Pagina: 1
Acties:
  • 248 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Dark Wanderer
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-08-2024
Hallo,

Ik heb een probleem van een klant bij ons:

- Een map op de de lokale harde schijf opent zeer traag. Bij dubbelklikken op het mapje om hem te openen, moet je een minuut wachten tot dat je de inhoud ziet.

Symptomen:
- Mapje opent dus traag
- Hij opent traag, maar de grootte van de scrollbalk zeg maar, die gaat al wel op de goede grootte staan.
- Het is alleen dát mapje op de hdd
- Het mapje is deel van een share
- Het mapje is niet geopend door andere gebruikers
- Een keer toen ik het mapje probeerde van naam te veranderen, kreeg ik een melding dat een van de bestanden in gebruik was terwijl ik geen enkele applicatie open had staan.
- Mapje bevat 26 mb aan data, wat word, wordperfect 7 en pdf bestandjes en een enkel verborgen bestandje

Dingen die ik heb geprobeerd:
- Alle vinkjes bij de eigenschappen zoals alleen lezen uitgezet.
- Mapje verplaatsen naar andere directory
- Mapje hernoemen
- Mapje kopieren naar zelfde dir
- Mapje kopieren naar andere directory
- Alleen bestanden kopieren naar een nieuw aangemaakte map

Werkte allemaal niet. Heeft iemand enig idee?

hand·te·ke·ning (de ~ (v.))

Verwijderd

Al gekeken of er processen lopen die veel CPU gebruiken.
Ik had het hier laatst namelijk ook. Bleek dat 1 programma 80-90% cpu vrat en alles daardoor heel traag maakte. Het uitschakelen van deze processen of services loste het probleem op.

• Dark Wanderer
Verwijderd schreef op donderdag 19 april 2007 @ 11:18:
Al gekeken of er processen lopen die veel CPU gebruiken.
Ik had het hier laatst namelijk ook. Bleek dat 1 programma 80-90% cpu vrat en alles daardoor heel traag maakte. Het uitschakelen van deze processen of services loste het probleem op.
Andere mappen openen prima, alleen deze niet?

• BasieP
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-10-2025
dus als je alle files uit het mapje haalt was het mapje nog traag? of het mapje waarin je de files had gekopieerd?

verder:
heb je een virusscanner?
heb je al een checkdisk, defrag gedaan?

This message was sent on 100% recyclable electrons.

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-01 18:26
- Het mapje is deel van een share
Is dat niet de oorzaak?

• BèR
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-11-2022
Er staan niet toevallig snelkoppelingen naar netwerkbronnen in? Als die bronnen niet beschikbaar zijn kan het openen van die map best even duren, omdat Windows die netwerkbron gaat zoeken..

• Dark Wanderer
Hmm denk het niet, het mapje zelf is niet een share, maar een diepe submap van een share. Andere mappen binnen dezelfde share werken prima

• hstuivenberg
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 09-02 10:07
Nieuw mapje aanmaken en de bestanden daar naar toe kopieeren, oude map weggooien?
Server welke de share houdt, herstarten?

• MeatLoaf
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 03-01 09:33
Dark Wanderer schreef op donderdag 19 april 2007 @ 11:15:
- Een keer toen ik het mapje probeerde van naam te veranderen, kreeg ik een melding dat een van de bestanden in gebruik was terwijl ik geen enkele applicatie open had staan.
Door wie zijn de bestanden dan nu in gebruik?
Rechter muisklik "My Computer" en dan "Manage - Shared Folders - Open Files"

• Dark Wanderer
Euhmm
het mapje staat de computer waar ik achter zit, dus niet op een andere pc. Het is wel een share, zodat andere computers het kunnen benaderen. Op het moment dat het traag loopt zijn er geen mensen in de share volgens mmc > gedeelde mappen.

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01:02
Al eens een checkdisk gedaan? Misschien is één van die files gewoon corrupt of zo?

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Hoeveel files/folders staan er in die folder? Wat doet een "DIR" op die directory op een command prompt? Wat doet het in safemodus (als je virusscanner dus niet draait) ? :)

• passer
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:51
'k heb het eens meegemaakt dat één bestand van zo'n map corrupt was (tekstbestand, was wèl te openen, hoe eigenaardig ook)

Probeer dit even:
- kopier de hele map elders en kijk of die ook traag opent.

Zo ja: wis alle bestanden van die tweede map en plaats de bestandjes er een voor een terug in en kijk bij welk bestand je het hebt. Op die manier krijg je het corrupt bestand te voorschijn.

(wat ik met dàt bestand dan deed - het ging om een groot tekstbestand dat ik niet kon missen: nieuw bestand aanmaken en delen van het corrupte tekstbestand hier een voor een in plaatsen en telkens opnieuw openen en kijken of het weer traag ging - op die manier kreeg ik het 'slechte stuk' van die tekst te pakken en die heb ik er in het nieuwe bestand dan gewoon terug ingetypt en het nieuwe bestand over het oude gezet en opgelost!)

Zo niet: oude map wissen en nieuwe in de plaats zetten.

Mogelijk werkt dit ook bij jou?
Pagina: 1