Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Mijn werkgever heeft mij een contractvoorstel gedaan met een bonusregeling. Ter info: ik werk als webdeveloper, 40 uren contract. De bonus komt neer op twee maandlonen aan het eind van het jaar mits ik aan 2 voorwaarden voldoe:
  • Klant tevredenheid ligt boven een bepaald cijfer
    Dit wordt af en toe bij klanten getoetst, een telefonische enquete met een 5 tot 10-tal vragen.
  • Mijn declarabele uren zijn tenminste 70%
    Dat zal blijken uit het uren registratie systeem.
Er zijn gradaties, ik kan 20% krijgen als de cijfers net voldoende zijn en de declarabele uren 60% ofzo. Dan is er 40%, 60%, 80% en natuurlijk 100%. Details kan ik nog niet geven - die heb ik ook nog niet ontvangen.

Natuurlijk heb ik door dat hier wat valkuilen ontstaan. Declarabel werk is leuk, maar als webdeveloper doe je ook veel innovatieve projecten intern, CMS ontwikkelen, nieuwe applicaties, etcetera. Deze dingen gaan op termijn geld opleveren maar zullen niet direct declarabel zijn. Daarnaast heb je server onderhoud, backups controleren, we hebben een mailserver etc.
In ieder geval: zo'n bonus zou mij "aanmoedigen" om zo min mogelijk innovatieve uren te draaien - iets wat ik graag doe en wat veel verwacht en aangemoedigd wordt.

Klant tevredenheid is ook zoiets aparts. Ik bel regelmatig met klanten om dingen door te nemen, sommige klanten zijn gewoon geen "telefoon-mensen", zijn soms chagrijnig of snappen het gewoon niet.. en ik ben ook niet bepaald getraind om een zeer hulpvaardige telefoonmiep te zijn :+

Met andere woorden: als iemand (ik of de klant of zelfs de persoon die de enquete doet) de kop verkeerd heeft staan en een laag cijfer geeft benadeelt me dat behoorlijk.

Mijn vraag is dus:

Zijn er vastgelegde regelingen, documenten of zelfs wetten, waarin de regels voor dit soort bonus-regelingen staan beschreven?

Ik zit te denken aan regelingen die juist de extreme beoordelingen eruit filteren, de top 10% en bottom 20% ofzoiets. Juist om die lage cijfers eruit te filteren en ook om de slijmende klanten die 10-en geven te negeren. En ook een definitie van "declarabele uren" bijvoorbeeld.

De regeling zelf is interessant, maar ik ben maar een test case. Maar.. het gaat het om 2 maandlonen - dus ik wil wel dat het goed geregeld is ;)

Suggesties? Tips? Opmerkingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 187781

Als die bonus een extra is vergeleken met de huidige situatie lijkt het mij niet zo'n probleem.
Als de bonus een vervanging is van een loonsverhoging die je eigenlijk zou krijgen, dan zou ik toch graag meer duidelijkheid willen hebben. Stel een aantal SMART doelen op met je werkgever (specifiek, meetbaar, acceptabel, realistich en tijdsgebonden) dit scheelt een hoop onduidelijkheid en is IMHO ook de enige mogelijkheid om voor beiden partijen toegoegde waarde te creeren. Loze kreten als "de klanttevredenheid" moet omhoog zijn zinloos als je niet precies weet hoe dat gemeten wordt (schaling, welke periode, zijn het jouw klanten of ook die van je collega, is het momentopname etc etc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WaSteiL
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10:36
Ik vind een bonus aan de hand van klanttevredenheid slecht te toetsen aan de werkelijkheid. Vaak vullen vooral de ontevreden (of minder tevreden) klanten een formulier in.

Ik heb zelf een bonusregeling aan de hand van facturabele uren. Kom ik boven een x aantal uur uit dan krijg je afhankelijk van je functie een bedrag per uur uitgekeerd. Nu is dat bij ons goed te doen aangezien ik puur detachering doe.

Ik denk dat er bij jullie wel wat haken en ogen zitten aan dergelijk bonussysteem. Mogelijk dat het eerder gehangen kan worden aan de omzet cq. winst. Vooral het laatste is ook redelijk te plaatsen tegen het klanttevredenheid (en helaas ook met management).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10:20

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Zijn er vastgelegde regelingen, documenten of zelfs wetten, waarin de regels voor dit soort bonus-regelingen staan beschreven?
Nee. Het enige wat beschreven is, is dat je er een berg belasting over betaald. Voor de rest is iedereen er vrij in om wat voor regeling te kiezen die je maar wilt (tenzij er andere (discriminatie) wetten overtreden worden).

De opmerkingen die je hebt op de bonusregeling zijn inderdaad wel terecht (ten minste op het vlak van de declarabele uren), maar ik vind het vreemd dat je daarmee dan gelijk naar GoT rent en vraagt of er wetten voor of tegen bestaan. Heb je het uberhaupt al met je baas besproken? Je hebt redelijk gegronde argumenten (op het gebied van declarabel zijn) om iig een discussie te starten.

Het bepalen van dergelijke bonusvoorwaarden is gewoon erg lastig. Je wilt goed werken belonen, maar hoe meet je dat? Kom in de discussie iig ook met (meetbare!) alternatieven.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glewellyn
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03-06 23:36

Glewellyn

is er ook weer.

Janoz schreef op donderdag 19 april 2007 @ 11:53:
Nee. Het enige wat beschreven is, is dat je er een berg belasting over betaald.
offtopic:
Niet dat ik de inkomstenbelasting in Nederland laag wil noemen, je betaalt er echt niet meer of minder belasting over dan over ander belastbaar inkomen...

*zucht*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eskimootje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:04
Glewellyn schreef op donderdag 19 april 2007 @ 12:03:
[...]

offtopic:
Niet dat ik de inkomstenbelasting in Nederland laag wil noemen, je betaalt er echt niet meer of minder belasting over dan over ander belastbaar inkomen...
Het enige is dat het meteen in de hoogste categorie terecht komt omdat je normale loon al de kortingen en lage tarieven gebruikt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Janoz schreef op donderdag 19 april 2007 @ 11:53:
[...]

De opmerkingen die je hebt op de bonusregeling zijn inderdaad wel terecht (ten minste op het vlak van de declarabele uren), maar ik vind het vreemd dat je daarmee dan gelijk naar GoT rent en vraagt of er wetten voor of tegen bestaan. Heb je het uberhaupt al met je baas besproken? Je hebt redelijk gegronde argumenten (op het gebied van declarabel zijn) om iig een discussie te starten.
Oh mijn baas leest zelfs mee, ik heb het zeker met hem besproken. Het probleem is dat het voor ons helemaal nieuw is dit soort regelingen. Winstdeling komt meer voor binnen het bedrijf.

Alternatieven zijn winstdeling (maar bij geen winst: geen beloning), aandelen in het bedrijf of gewoon een hoger loon. Met het huidige voorstel zou ik per maand ~400 Euro meer verdienen in het optimale geval.
Een loonsverhoging zou maximaal 200 Euro bedragen.

Maar het blijft natuurlijk mogelijk dat door omstandigheden ik niet declarabel genoeg ben en de klanten net niet tevreden genoeg zijn: dus geen bonus en geen loonsverhoging.

Wat voor alternatieve maatstaven zijn gebruikelijk en goed meetbaar voor een productie medewerker? Mijn kosten tegenover de winst die ik oplever? Kwartaalcijfers en dergelijke zijn gewoon beschikbaar voor werknemers dus die financiele informatie is geen geheim.

Lastige keuzes. Zelf prefereer ik gewoon een loonsverhoging totdat dit soort dingen goed gespecificeerd zijn. Maar als de baas juist dit soort beloningen wilt invoeren...

[ Voor 19% gewijzigd door Blue-eagle op 19-04-2007 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10:20

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Maar het blijft natuurlijk mogelijk dat door omstandigheden ik niet declarabel genoeg ben en de klanten net niet tevreden genoeg zijn: dus geen bonus en geen loonsverhoging.
Tja, dat zijn natuurlijk wel de randvoorwaarden van een bonus. Een bonus is nu eenmaal niet een deel van het vaste inkomen.

Bonus voorwaarden zijn altijd erg lastig vast te stellen. Hetgeen je wilt bereiken is dat je graag wilt dat mensen beter hun best doen, en dat de mensen die dat ook doen daarvoor beter worden beloond. Het probleem met vaststellen van indicatoren is dat mensen dan naar die indicatoren gaan handelen ipv beter hun best doen.

Bij mijn vorige werkgever had ik een facturabiliteits bonus. Deze was afhankelijk van het aantal facturabele uren en de omzet van het bedrijf tov vorig jaar. Goede omzet en facturabiliteit betekende een hogere bonus. Nu was dat nog wel redelijk makkelijk aangezien ik toen bij een detacheerder zat die geen intern werk deed, maar dan nog was de facturabiliteit ook iets dat door je sales managers wordt bepaald.

Bij mijn huidige werkgever hebben ze ook een pilot gedaan, maar deze hebben ze afgeschoten. Exact om dezelfde reden als jij nu aangeeft. Mensen die niet facturabel, maar wel nuttig bezig waren werden daarvoor niet beloond. Een factirabiliteits bonus is hier dan ook afgeschoten. Ze zijn nog op zoek naar andere mogelijkheden.

Ik vindt trouwens de klanttevredenheidscijfers helemaal niet zo gek.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 02-06 16:51

André

Analytics dude

Janoz schreef op donderdag 19 april 2007 @ 13:18:

Ik wel, een klant kan tevreden over jou als persoon zijn terwijl je werk ruk is. Een klant kan ontevreden zijn terwijl je meer dan goed je werk hebt gedaan, alleen de klant had andere verwachtingen. Zo zijn er tientallen redenen te bedenken waarom dat systeem niet gaat werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 50683

Janoz schreef op donderdag 19 april 2007 @ 13:18:
[...]
Bij mijn vorige werkgever had ik een facturabiliteits bonus. Deze was afhankelijk van het aantal facturabele uren en de omzet van het bedrijf tov vorig jaar. Goede omzet en facturabiliteit betekende een hogere bonus. Nu was dat nog wel redelijk makkelijk aangezien ik toen bij een detacheerder zat die geen intern werk deed, maar dan nog was de facturabiliteit ook iets dat door je sales managers wordt bepaald.

Bij mijn huidige werkgever hebben ze ook een pilot gedaan, maar deze hebben ze afgeschoten. Exact om dezelfde reden als jij nu aangeeft. Mensen die niet facturabel, maar wel nuttig bezig waren werden daarvoor niet beloond. Een factirabiliteits bonus is hier dan ook afgeschoten. Ze zijn nog op zoek naar andere mogelijkheden.

Heb ook een werkgever gehad die het via facturabele uren verrekende, maar dacht toch dat voor niet facturabel personeel ze een andere regeling hadden, moet geen probleem zijn om twee soorten regelingen naast elkaar te laten lopen.

btw. M'n huidige WG kijkt gewoon wat over is, en aan wie hij wat ' kwijt' wilt, niks vooraf vastgelegd over hoe en wat. Daarbij vergeleken is iedere regeling beter :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Standeman

Prutser 1e klasse

André schreef op donderdag 19 april 2007 @ 14:27:
[...]

Ik wel, een klant kan tevreden over jou als persoon zijn terwijl je werk ruk is. Een klant kan ontevreden zijn terwijl je meer dan goed je werk hebt gedaan, alleen de klant had andere verwachtingen. Zo zijn er tientallen redenen te bedenken waarom dat systeem niet gaat werken.
idd, het is maar net wat voor moeilijke woorden de salesmanager heeft geroepen over jou en je CV. Zo heb ik bij klanten gezeten die redelijk tevreden waren (daar kreeg ik een gemiddeld tot redelijk score) en bij klanten die helemaal lyrisch over mij waren (ik overtrefte dik hun verwachtingen, omdat ik wel bereid was zo nu en dan over te werken).
Een andere afhankelijkheid is de kennis van directe collega's. Als het prutsers zijn steek je al snel met kop en schouders er boven uit. Wanneer er allemaal "Martin Fowlers" (java developers kennen hem wel) zitten, kom je wat minder uit de verf in de ogen van de klant.

Af en toe kreeg ik het gevoel dat je net zo goed een dartboard kan gebruiken i.p.v. klant tevredenheids onderzoek.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 399

Standeman schreef op donderdag 19 april 2007 @ 14:48:
Af en toe kreeg ik het gevoel dat je net zo goed een dartboard kan gebruiken i.p.v. klant tevredenheids onderzoek.
Sinds 1 mei 2006 heb ik voor ons supportcenter mezelf maar de taak gegeven af en toe tickets te grijpen als ze dicht gaan en de klant te vragen naar wat hij zoal vond van de kundigheid, vriendelijkheid en doeltreffendheid van de agent, en van de afwikkeling van het ticket in het algemeen.
Ik heb heel duidelijk cijfers waar uit je kunt halen dat de mensen met de hoogste vriendelijkheid score automatisch ook betere scores halen op alle andere vlakken. We hebben een 19 jarig huppelgeitje in dienst dat zó bij een telefoonsex bedrijf aan de slag kan met haar stem en manier van praten maar de ballen verstand heeft van technische zaken, en die scoort structureel veel en veel hoger dan de minder goed Engles sprekende jonge heren in het Verro Oosten en Zuid Amerika, die stuk voor stuk goeie techneuten zijn.

Klant tevredenheid moet je inderdaad, gewoon vergeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Free rider
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 21-05 22:23
Klanttevredenheid lijkt mij juist wel een goed criterium. Voor de meeste organisaties zijn de verkoopkosten aan een nieuwe klant vijf keer zo hoog dan de kosten voor een bestaande klant (ik meen zo iets gelezen te hebben op Sprout). Met zo'n constatering ligt het voor de hand dat je juist die werknemers gaat belonen, die dit mogelijk maken.
Het betekent wel dat je communicatieve en commerciele vaardigheden zwaar gaan meetellen - vraag eens of je hier training in kan krijgen.

Waar je voor moet uitkijken is een verandering van plannen: Als je over twee maanden op een intern project wordt gezet gaat je declarabiliteit door de grond. Ook omdat het een pilot betreft, zou je kunnen vragen om een driemaandelijkse evaluatie. Hierbij kijk je dan naar de nieuwe situatie en kan je de criteria bijstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Standeman

Prutser 1e klasse

Free rider schreef op donderdag 19 april 2007 @ 23:01:
Klanttevredenheid lijkt mij juist wel een goed criterium. Voor de meeste organisaties zijn de verkoopkosten aan een nieuwe klant vijf keer zo hoog dan de kosten voor een bestaande klant (ik meen zo iets gelezen te hebben op Sprout). Met zo'n constatering ligt het voor de hand dat je juist die werknemers gaat belonen, die dit mogelijk maken.
Het betekent wel dat je communicatieve en commerciele vaardigheden zwaar gaan meetellen - vraag eens of je hier training in kan krijgen.

Waar je voor moet uitkijken is een verandering van plannen: Als je over twee maanden op een intern project wordt gezet gaat je declarabiliteit door de grond. Ook omdat het een pilot betreft, zou je kunnen vragen om een driemaandelijkse evaluatie. Hierbij kijk je dan naar de nieuwe situatie en kan je de criteria bijstellen.
offtopic:
Dus je kan beter prut werk opleveren en de klant opgeilen dan goed werk met een tevreden klant.

Misschien is dat financieel wel het beste idee, maar ik zou eigenlijk niet meer makkelijk in slaap kunnen vallen.b

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online

orf

Waarom worden interne projecten niet meegerekend voor declarabele uren?
Ik heb hier gewoon een aantal interne projecten die ingeboekt worden en waar uren op geschreven worden door de medewerkers. Aan het eind van elke week zie ik overzichtjes met geschreven uren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

André schreef op donderdag 19 april 2007 @ 14:27:
[...]

Maar dat onderscheid maakt niet uit, het gaat er over dat de klant tevreden is met de aangeboden dienst. Een werknemer die ontzettend prutswerk oplevert, maar waar de klant ongelofelijk blij mee is is waardevoller dan een werknemer die een prachtig product neerzet maar niet met de klant kan omgaan.
De klant bekijkt het niet vanuit jouw programmeurs ogen.

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyx
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:38
Devil schreef op vrijdag 20 april 2007 @ 11:16:
[...]
De klant bekijkt het niet vanuit jouw programmeurs ogen.
De programmeur volgt in het algemeen ook gewoon maar de analyse. Zijn fout niet dat die een prutswerk heeft afgeleverd.
Pagina: 1