Is dit E6300 systeem goed over te klokken?

Pagina: 1
Acties:
  • 45 views sinds 30-01-2008

• Philflow
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06-12-2023

Philflow

Philflow wijzigde dit (47%)

Topicstarter
Ik wil dit systeem gaan kopen:

X-GEAR Mundo XM300K ATX Behuizing
X-GEAR 400watt voeding
Asus P5B-MX/WiFi-AP moederbord
Intel Core 2 Duo E6300 1.86Ghz 2Mb 1066FSB processor
Coolermaster HTX koeling
2048Mb ddr2-533 interne geheugen
250Gb Sata cache harde schijf
Onboard sound
Onboard Gigabit Lan voor breedband internet
Onboard WIFI wireless lan
6x USB 2.0
DVD-brander 16x Dual layer

Nu zag ik op deze pagina http://www.techspot.com/r...0-overclocking/page5.html
dat de E6300 op 7 x 500 kan draaien. Is dit systeem daar geschikt voor of heb ik speciale dingen nodig? Als ik andere onderdelen nodig heb, welke?

Het gaat mij vooral om divx compressie.
alvast bedankt!

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01-02 10:00

Haan

dotnetter

Wat dacht je van koeling? Dat gaat niet met de stock cooler hoor :P En natuurlijk geen 533 MHz geheugen, maar minstens 800MHz zodat je geheugen geen bottle-neck is.

[ Voor 41% gewijzigd door Haan op 19-04-2007 09:57 ]

Kater? Eerst water, de rest komt later

• Philflow
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06-12-2023

Philflow

Philflow wijzigde dit (47%)

Topicstarter
Ohja een HTX coolermaster zit erbij

Verwijderd

Koeling valt vaak nog wel mee, maar het is vooral je geheugen wat er voor zal zorgen dat je vrijwel niet kan overklokken. De Core 2 Duo draait op een bussnelheid van 1066 MHZ, wat een FSB is van 266 MHz. Je geheugen draait op deze standaardsnelheid op 533 (minimale multiplier van het geheugen is 2, dus 2 x 266 = 533) en dat is tevens het maximale wat je geheugen officieel aankan. Als je dus wilt gaan overklokken naar bv een bussnelheid van 333 heb je al DDR2-667 geheugen nodig. Voor de door jou genoemde 500 MHz bussnelheid eist dus 1000 MHz geheugen (waarbij ik even in het midden laat of je mobo en cpu het trekken). Vaak zit er wel enige rek in geheugen, maar als je al bij voorbaat wilt gaan overklokken, neem dan sneller geheugen.

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Verwijderd schreef op donderdag 19 april 2007 @ 10:00:
Koeling valt vaak nog wel mee, maar het is vooral je geheugen wat er voor zal zorgen dat je vrijwel niet kan overklokken. De Core 2 Duo draait op een bussnelheid van 1066 MHZ, wat een FSB is van 266 MHz. Je geheugen draait op deze standaardsnelheid op 533 (minimale multiplier van het geheugen is 2, dus 2 x 266 = 533) en dat is tevens het maximale wat je geheugen officieel aankan. Als je dus wilt gaan overklokken naar bv een bussnelheid van 333 heb je al DDR2-667 geheugen nodig. Voor de door jou genoemde 500 MHz bussnelheid eist dus 1000 MHz geheugen (waarbij ik even in het midden laat of je mobo en cpu het trekken). Vaak zit er wel enige rek in geheugen, maar als je al bij voorbaat wilt gaan overklokken, neem dan sneller geheugen.
Geld alleen als je je geheugen 1:1 wilt laten draaien natuurlijk ;)

Verder even een andere aanvulling. Lees dit eens door : Frequently Asked Questions TCO

Er zijn absoluut geen garanties qua overclocking te geven. Dat iemand 3500 MHz haalt met een systeem is leuk, maar dat is geen garantie dat eenzelfde systeem hetzelfde kan halen. Daarvoor zijn er te veel afhankelijkheden.
Verder moet je ook rekening houden met instabiliteit dus als je het over divx-codering hebt lijkt het me op zijn minst twijfelachtig om ver te willen overclocken. Als je systeem een beetje instabiel is heb je grote kans dat je halfverwege opnieuw mag beginnen omdat een programma er gewoon mee stopt of omdat je een reboot krijgt.
Het is dus zeker geen kwestie van even snel doen.

Dit topic is gesloten.