Nieuwe 2e HD werkt niet

Pagina: 1
Acties:

• snivoos
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 20-10-2025
Ik heb van een vriend van mij een 2e hands hd overgenomen.
Een Maxtor Pata133 250 gb.
Hij vertelde me dat het eenvoudig was om de hd in te bouwen.
Na wat uitleg ben ik aan de slag gegaan maar ik krijg het ding niet aan de praat.
Wat ik heb gedaan:

- De Pata kabel die naar mijn dvd brander loopt had een aansluitpunt over.
Deze heb ik in mijn nieuwe hd geplugd.
- Hd voeding aangesloten.

Toen ik mijn pc opstartte duurde dat een stuk langer (50%) dan voorheen.
Bovendien bleek dat mijn dvd brander verdwenen was, en tevens de nieuwe hd niet te zien was.
Bij apparaatbeheer heb ik gezocht naar nieuwe hardware maar die vond niks, geen dvd en geen nieuwe hd.
In de bios staat bij de bootmogelijkheden mijn nieuwe hd wel vermeld.
Toen ik vervolgens de Pata kabel uit mijn hd haalde en opnieuw opstartte was alles weer als voorheen.

Wat mis ik?

Ik ben nu op mijn werk dus kan niet meteen eventuele suggesties testen.
Mijn systeemconfiguratie heb ik bij de hand, als die nodig is plaats ik hem wel.

Alvast bedankt.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Heb je de master en slave settings wel goed gezet op beide drives?

Verwijderd

Zet de jumper van de brander op master en die van je schijf op slave.

Er vanuit gaande dat je brander aan het einde van de kabel zit en de schijf in het midden.

Als dat niet werkt, zet beide jumpers op cable select.

• codemann
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 31-01 15:04
Misschien een stomme opmerking, maar toch... Hoe je je jumpers moet zetten om ze als master/slave/cable select te zetten lees je op de sticker die op je schijf/brander hangt.

Verwijderd

codemann schreef op donderdag 19 april 2007 @ 08:23:
Misschien een stomme opmerking, maar toch... Hoe je je jumpers moet zetten om ze als master/slave/cable select te zetten lees je op de sticker die op je schijf/brander hangt.
Mwah. Een 250 Gieg schijf is dermate recent dat het er wel op zal staan maar ik heb hier zat PATA schijven liggen waar het gewoonweg niet op staat.

Maar geen nood .. op de website van de fabrikant is het vaak wel te vinden.

• snivoos
Bij mijn hd heb ik inderdaad zo'n plaatje gezien.
Ik zal straks meteen gaan testen.
Ontzettend bedankt!

Verwijderd

Ik ga er even van uit dat je 'm als 2e HDD hebt ingebouwd. Naast een 1e waar je je OS e.d. op hebt staan. Voor data-opslag of zo.

Let er op dat als je nu bv. een DVD'tje gaan branden, en de data die je gaat branden staat op die 2e HDD, je wel eens problemen kunt krijgen. De data moet namelijk van je 2e schijf, over de kabel, naar je mobo/cpu/enz, en dáárna over diezelfde kabel weer terug, naar de brander. Dat wil dus wel eens niet snel genoeg gaan. Veel beter is het om de data dan eerst even naar je 1e schijf te kopiëren, en vervolgens je DVD te branden. Dan gaat de data namelijk van het 1e kanaal naar het 2e kanaal, zonder steeds te hoeven wachten.

• snivoos
Dat is een handige tip.
Deze Hdd gebruik ik idd puur als opslag.
Voor mijn OS en programma's heb ik een snellere hdd.

• elmertje
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 03-01 00:21
als die andere HD een SATA is, is het misschien handiger om een extra IDE kabel te kopen, en de extra HD die je van je vriend gekregen hebt op een andere connector op het moederbord aan te sluiten. Oftewel: per IDE kabel maar een apparaat aansluiten. Dat is wel het beste.
Pagina: 1