maakt het uit hoe je een heatpipe video kaart plaatst?

Pagina: 1
Acties:

• player-x
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 28-01 07:02

player-x

Disruptive by design

Topicstarter
Hoi wil een nieuwe videokaart kopen en heb mijn oog laaten vallen op deze MSI kaart.
Want mijn voor de rest prima werkende "oude" kaart werkt niet samen met mijn nieuwe TV van wegen DRM shit |:(

Nu vraag ik mij af zal deze kaart wel goed zal werken in mijn HTPC.

Van wat ik van heatpipe weet is dat het werkt via verdamping en condensatie van een vloeistof met een extreem laag kookpunt. (als ik het goed heb)
Afbeeldingslocatie: http://img133.imageshack.us/img133/8867/heatpipe2fe9.jpg
1 vloeistof kookt/verdamt en ontrekt warmte
2 stijgt op
3 condenseert en geeft warmte af
4 stroomt terug
5 begint weer bij 1

Nu vraag ik mij af als ik deze kaar vertikaal monteer (HTPC) blijft alle vloeistof niet aan de koelvin kant zitten (bovenste afbeelding)
Want als ik naar het ontwerp kijk lijkt het of de kaart is ontworpen voor horizontale montage omdat de heatpipe's langs de bovenkant gaan in plaats van langs de achterkant. (onderste afbeelding)
Of heb ik het helemaal fout in maakt het niet zo veel uit hoe een heatpipe word geplaatst wand ik vraag me dat wel eens af als ik sommige CPU koelers zie
Afbeeldingslocatie: http://img168.imageshack.us/img168/9051/heatpipecq4.jpg

[dislectie] hoeveel forum deelnemers heb je nodig om een peertje te vervangen ?

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 20:59

Dark

who tweaked the light?

in een heatpipe zit aan de binnenkant een laagje gesinterde koper poeder die het vocht dmv. capilaire werking terug voert naar de warmtebron.

edit:dus het maakt niet uit hoe je hem plaatst...

edit2:
je zegt 2) damp stijgt op... dat hoeft niet persee... de buis is verzadigd met damp, damp slaat neer op het koelste punt (geforceerd, omdat er op het warme punt damp bij komt, en de boel reeds verzadigd is)... het neergeslagen vocht wordt vervoerd door het capilair naar het de warmtebron, waar het weer verdampt... hierdoor ontstaat een stroming in de damp, die dus niet persee naar boven hoeft te zijn... (denk zelf dat het proces pas ophoudt als er geen verschil meer is in temp tussen de hot en cold zone...)

[ Voor 77% gewijzigd door Dark op 19-04-2007 10:36 ]

• player-x
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 28-01 07:02

player-x

Disruptive by design

Topicstarter
Dark bedankt voor de info :)

Denk nog steeds dat als het koellichaam hoger licht een heatpipe beter zal werken maar blij te horen dat het in iedergeval niet zo veel uit zal moeten maken.

[dislectie] hoeveel forum deelnemers heb je nodig om een peertje te vervangen ?

• NomadTitan
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16-01 20:30
Dark schreef op donderdag 19 april 2007 @ 10:12:
edit2:
je zegt 2) damp stijgt op... dat hoeft niet persee... de buis is verzadigd met damp, damp slaat neer op het koelste punt (geforceerd, omdat er op het warme punt damp bij komt, en de boel reeds verzadigd is)... het neergeslagen vocht wordt vervoerd door het capilair naar het de warmtebron, waar het weer verdampt... hierdoor ontstaat een stroming in de damp, die dus niet persee naar boven hoeft te zijn... (denk zelf dat het proces pas ophoudt als er geen verschil meer is in temp tussen de hot en cold zone...)
Klopt, je kan het ook zo bekijken, vanuit het warme punt wordt de vloeistof weg geforceerd. Daardoor zal hij naar de andere kant naar de heatpipe gaan.

Omdat als de vloeistof warm is uitzet, en dus zich een weg forceerd naar de andere kant, en vanuit de koude kant weer terug ''gedrukt'' wordt naar de warme kant.

• Dark

Dark

who tweaked the light?

:P er is natuurlijk wel een beperking aan de zuigkracht/opvoerhoogte van het capilair ... ;) nou we er toch over doorgaan...

• psycix
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15-04-2024
De damp stijgt niet op omdat die warm is en dus lichter dan lucht en omhoog wilt.
Het heeft volgens mij niets met zwaartekracht te maken (tot op zekere hoogte).

Alles stroomt gewoon door drukverschillen. (denkik)
Dus plaats maar hoe je em wilt. :)

Verwijderd

Dark schreef op maandag 23 april 2007 @ 20:59:
:P er is natuurlijk wel een beperking aan de zuigkracht/opvoerhoogte van het capilair ... ;) nou we er toch over doorgaan...
Maar hoe heter de videokaart wordt, hoe effcienter dan de heatpipes weer gaan werken :+

Maar ik denk eerlijk gezegd dat er geen verschil zit in de opstelling. En als dat verschil er wel is dan is het minimaal. Mijn CNPS9500AM2 en Ninja werken liggend evengoed als hangend aan het moederbord, ik zie geen significante verschillen in de temps :)

• Dark

Dark

who tweaked the light?

Verwijderd schreef op maandag 23 april 2007 @ 22:46:
[...]

Maar hoe heter de videokaart wordt, hoe effcienter dan de heatpipes weer gaan werken :+

Maar ik denk eerlijk gezegd dat er geen verschil zit in de opstelling. En als dat verschil er wel is dan is het minimaal. Mijn CNPS9500AM2 en Ninja werken liggend evengoed als hangend aan het moederbord, ik zie geen significante verschillen in de temps :)
idd... irl maakt het niet uit hoe je hem plaats...

maar theoretisch kan het capillair het vocht maar tot een bepaalde hoogte opzuigen... iest van cohesie/adhesie icm. viscositeit en oppervlaktespanning, en natuurlijk de dikte van het capillaire kanaaltje.. vanderwaalskrachten oid...

edit: -school is al een poosje terug ... :+

[ Voor 3% gewijzigd door Dark op 24-04-2007 00:07 ]

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Toen ik een paar jaar geleden zo'n Zalman heatpipe-videokaartkoeler had stond wel duidelijk in de handleiding vermeld dat je hem alleen op de 'normale' manier moest plaatsen, omdat de heatpipe anders zn werk niet doet.
Ik denk ook dat ie bij jou niet optimaal zal werken, omdat de tweede heatsink niet goed bereikt wordt door de vloeistof. Al zal het in de praktijk misschien wel meevallen.

Overigens geef je in de TS aan dat je TV niet samen kan werken met je 7600GT ivm. DRM. Weet je dat wel zeker? Ik dacht nl. dat het nog wel een paar jaar zou duren voor er daadwerkelijk content beschikbaar komt dat niet meer werkt over onbeveiligde connecties (overstapperiode).
Pagina: 1