Nieuwe MC PC, HDD problemen

Pagina: 1
Acties:
  • 174 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• EN-IS
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:51
Hallo Tweakers,

Een aantal maanden terug heb ik een nieuwe HP MC PC gekocht (klik).

Ik zal eerst kort de specs hier neer zetten;
Geheugen
2x 512mb (standaard wat mee kwam met de pc).
CPU
Intel Core 2 Duo 6300
HDD
ST330082AS 250GB

Hier zat standaard Windows XP Media Center op. Ik merkte dat na een tijdje gebruik (1 a 2 maanden) de pc steeds trager werd, heb ik besloten om Vista Home Premium erop te gooien.

Nu is het zo dat ik Vista al een maand gebruik, maar mij vaker opvalt dat de PC in zijn geheel trager wordt. Vooral bij het gebruiken van meerdere programma's (msn, winamp, downloaden, explorer, etc) en van bijvoorbeeld WinRar (uitpakken van grote bestanden, 1gb bijvoorbeeld), dan verlies ik ongeveer 50% van de snelheid, dus alles opent, werkt en sluit trager.

Met QuickPar verlies ik 90% van de snelheid, niets reageert en functioneerd naar behoren. Als ik een scherm open zoals "Documents", kan ik koffie gaan zetten en terugkomen dan is het nog steeds niet geopend.

Naar aanleiding van deze problemen heb ik besloten te zoeken naar het probleem. Wat me als eerste bijkwam was me geheugen. Weinig geheugen, dus geheugen test gedaan (memtest+), resultaat = geheugen prima (ben wel van plan om in een aantal weken 2x1gb in te drukken).

Afbeeldingslocatie: http://fokk.en-is.com/pictures/Geheugen.JPG

Maar met me HDD wel (tenminst dat begrijk ik uit de onderstaande plaatjes):
In normale modus, en meteen na restart (dus geen extra programma's, alles idle)
Afbeeldingslocatie: http://fokk.en-is.com/pictures/Capture%20Vista%20Normal%20Mode%201.JPG

Kan liggen aan normale modus, dus ik aan de slag in veilige modus
Afbeeldingslocatie: http://fokk.en-is.com/pictures/Capture%20Vista%20Safe%20Mode.jpg

Nu weer in normale modus, opnieuw geen apps, alles idle
Afbeeldingslocatie: http://fokk.en-is.com/pictures/Capture%20Vista%20Normal%20Mode%202.JPG

Vooral de "drops" en "minimums" baren me zorgen.
Het lijkt erop dat het een slechte HDD betreft.

Kan iemand mij hiermee helpen? ik ben eigenlijk een leek op het gebied van HDD's en geheugen, vooral geen verstand van specs en dergelijke...

Bedankt!

Verwijderd

Lijkt me dat je een proces hebt draaien dat je hardeschijf aardig op de staart trapt. In Vista is dat bijvoorbeeld de Indexing service en vast nog andere zooi. Die zou je eens kunnen uitschakelen.

• EN-IS
Verwijderd schreef op donderdag 19 april 2007 @ 03:03:
Lijkt me dat je een proces hebt draaien dat je hardeschijf aardig op de staart trapt. In Vista is dat bijvoorbeeld de Indexing service en vast nog andere zooi. Die zou je eens kunnen uitschakelen.
Ja klopt, die heb ik op aanraden uitgezet. De laatste 2 pics (safe en normal mode) zijn dus na uitschakelen van windows search (in services.msc) en dan opnieuw uitvoeren van HDTUNE...

[ Voor 7% gewijzigd door EN-IS op 19-04-2007 04:24 ]

Verwijderd

Toch maar eens met taskmanager kijken wat er dan gebruik maakt van je hardeschijf. Zie menu View -> Select columns en kies I/O Read bytes en I/O Write bytes.

• EN-IS
Hej Enlightenment,

bedankt voor je reacties :)

Heb net even een verse screenshot gemaakt van de taskmanager, heb I/O Read en Write Bytes aangezet.

Dit zijn de standaard applicaties die draaien, geen download programma of extra apps.
Afbeeldingslocatie: http://fokk.en-is.com/pictures/Capture%20Taskmanager%201.JPG

Toen ik Newsleecher startte zag ik wel een grote verschil met de andere apps, maar dat is normaal neem ik aan, hij is aan het downloaden.
Afbeeldingslocatie: http://fokk.en-is.com/pictures/Capture%20Taskmanager%202.JPG

En tijdens gebruik van newsleecher, cpu + geheugen.
Afbeeldingslocatie: http://fokk.en-is.com/pictures/Capture%20Taskmanager.JPG

Ter informatie, Newsleecher heeft soms ook moeite met het toegang krijgen tot de HDD, het geeft aan dat het zichzelf op pauze heeft gezet zodat achtergrond apps/services bij kunnen komen of iets in die richting.

Verwijderd

Benchmarken doe je ook met alle apps uit, dus al helemaal geen newsleecher aan. Test nog maar eens als dat blauwe lijntje bijna tegen de grond aan zit. ;)

Op dit moment kom je geheugen tekort (21MB vrij) en is swapping dus een mogelijkheid.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 19-04-2007 23:18 ]

• EN-IS
Verwijderd schreef op donderdag 19 april 2007 @ 23:18:
Benchmarken doe je ook met alle apps uit, dus al helemaal geen newsleecher aan. Test nog maar eens als dat blauwe lijntje bijna tegen de grond aan zit. ;)

Op dit moment kom je geheugen tekort (21MB vrij) en is swapping dus een mogelijkheid.
Aha, ok begrijp ik. Dat zijn dus die laatste 2 plaatjes in me OP, geen apps, geen download, niets.

Eeuhm, dus ik begrijp van je dat ik geheugen tekort kom, advies is om geheugen uit te breiden?

En wat is swapping? O-)

Verwijderd

Op dit moment gebruikt je systeem 873MB geheugen als ik dat goed begrijp, dat kan nooit van Windows alleen zijn (lijkt mij althans). Post je hele taskmanager 'processes' lijst eens.

Swapping is een techniek die de hardeschijf gebruikt als noodgeheugen als je geheugentekort hebt, versimpeld gezegd. Je computer wordt er enorm traag door omdat je hardeschijf dan bottleneck is. Een HDD swapt met 6 tot 10MB/s terwijl geheugen zo'n 4000 tot 6000MB/s doet. Klein verschil. ;)

• EN-IS
Verwijderd schreef op vrijdag 20 april 2007 @ 01:07:
Op dit moment gebruikt je systeem 873MB geheugen als ik dat goed begrijp, dat kan nooit van Windows alleen zijn (lijkt mij althans). Post je hele taskmanager 'processes' lijst eens.

Swapping is een techniek die de hardeschijf gebruikt als noodgeheugen als je geheugentekort hebt, versimpeld gezegd. Je computer wordt er enorm traag door omdat je hardeschijf dan bottleneck is. Een HDD swapt met 6 tot 10MB/s terwijl geheugen zo'n 4000 tot 6000MB/s doet. Klein verschil. ;)
Ja dat klopt, maar je hebt me niet helemaal correct begrepen. Dat 873MB treed op wanneer ik gebruik ga maken van bijvoorbeeld Newsleecher (downloaden), of van Winrar / Quickpar (uitpakken). Geheugen vliegt dan omhoog. Normaals is mijn geheugen rond de 400MB.

(btw: bedankt voor je uitleg :))

Wat ik van je uitleg begrijp is, dat op het moment dat mijn geheugen wordt zwaarbelast door een programma of dergelijke, dan treed er swapping op maar op dat moment wordt al de HDD volop gebruikt door een download programma of een ander soort programma die gebruik maakt van de HDD waardoor de HDD het niet meer trekt? Dus gewoon een "vicieuze cirkel"... :|

Dus eigenlijk zou mijn eerste stap moeten zijn om geheugen uit te breiden? 2x512MB erbij in prikken?

• EN-IS
Of moet er een nieuwe HDD erin ?

Ik dacht zelf aan een RAID configuratie, niet dat ik er verstand van heb, maar met een beetje hulp kom je al heel ver :)

Verwijderd

Kennelijk verbruikt Newsleecher erg veel geheugen, dat is voornamelijk het probleem. Als je je stoort aan de snelheid tijdens het gebruik van Newsleecher, dan zou je meer geheugen kunnen overwegen. Een nieuwe/snellere hardeschijf, zelfs in RAID0 config, zal niet zoveel verbetering brengen. Als je namelijk geheugen tekort hebt betekent dat swapping en dat is dodelijk voor performance. Hardeschijven kunnen geheugen niet adequaat vervangen. Swapping is echt een noodprocedure; anders zou een programma simpelweg crashen. Helaas komt het veel voor en maakt dat een computer enorm traag.

Meer geheugen dus zal je systeem sneller doen reageren tijdens het gebruiken van geheugenverslindende programma's. Hoe snel je hardeschijf vervolgens is met normaal gebruik, is een tweede vraag. Daarin kan een RAID0 config zeker sneller zijn. Je moet dan wel dezelfde schijf nemen als die je al hebt.

Verder kan ik je aanraden eens te kijken naar de programma's die actief worden tijdens de Windows boot. Breng die 400MB geheugengebruik eens terug naar 100MB, om maar wat te noemen. Dat betekent: (vrijwel) geen icoontjes rechtsonder naast de klok, regedit bekijken in de Run-mappen of eens met Spybot kijken. Valt denk ik genoeg te 'schaven' wat je systeem zeker sneller kan maken. En windows services ook uitschakelen die je niet gebruikt (indexing service, system restore, automatische updates om maar wat te noemen). En dingen in Start Menu -> All Programs -> Startup/Opstarten map ook verwijderen (of verplaatsen). En natuurlijk je schijven eens defragmenteren.

Snelheid is een combinatie van software die op hardware draait, behalve geld uitgeven aan betere hardware kun je natuurlijk eerst de software optimaliseren wat zeker voordeel kan bieden. :)

• EN-IS
Verwijderd schreef op zondag 22 april 2007 @ 17:09:
Snelheid is een combinatie van software die op hardware draait, behalve geld uitgeven aan betere hardware kun je natuurlijk eerst de software optimaliseren wat zeker voordeel kan bieden. :)
Klopt, Newsleecher gebruikt veel geheugen en maakt veel gebruik van de HDD.
Ik stoor me zeker weten aan de snelheid en al helemaal aan dat geratel van de HDD, ik ga morgen eens nieuwe geheugen aanschaffen.

Ik heb wel eerst even opnieuw een paar tests gedraaid, om er zeker van te zijn dat het niet aan de software ligt.
Ik heb (via msconfig & spybot) alle applicatie processen (incl. windows search & restore & update) uitgeschakeld. Toen heb ik alle start-up applicaties uitgeschakeld.
Opnieuw opgestart, en resultaat; ik krijg gewoonweg geheugen niet onder de 400mb, blijft zelfs rond de 500mb, vreemd.
HDTune opnieuw gedraaid, weer een aantal drops. (op advies) Een 700mb bestand gekopieeerd van ene partitie naar andere partitie om te kijken hoe lang het duurde, 20 seconden.

Iets functioneerd gewoonweg niet goed en mijn gedachte gaat uit naar de geheugen maar ook naar de HDD, ik ga toch als eerste geheugen uitbreiden.

Nu is de vraag natuurlijk ( O-) ) wat voor geheugen moet ik aanschaffen? Denk wel dat ze me zullen adviseren bij de computerboer :)

Enlightenment, bedankt voor al je reacties en tips! _/-\o_

• EN-IS
Problemen zijn opgelost na het inprikken van 2x1GB PC2-5300 Kingston geheugen (170euro, specifieke geheugen voor mijn systeem). HDD test (HDDTune) heb ik nog niet uitgevoerd, maar mijn systeem wordt niet meer als een gek belast!

Nu loopt het als een treintje! :)

Verwijderd

Fijn om te horen. :)
succes ermee!
Pagina: 1