Hallo Tweakers,
Een aantal maanden terug heb ik een nieuwe HP MC PC gekocht (klik).
Ik zal eerst kort de specs hier neer zetten;
Geheugen
2x 512mb (standaard wat mee kwam met de pc).
CPU
Intel Core 2 Duo 6300
HDD
ST330082AS 250GB
Hier zat standaard Windows XP Media Center op. Ik merkte dat na een tijdje gebruik (1 a 2 maanden) de pc steeds trager werd, heb ik besloten om Vista Home Premium erop te gooien.
Nu is het zo dat ik Vista al een maand gebruik, maar mij vaker opvalt dat de PC in zijn geheel trager wordt. Vooral bij het gebruiken van meerdere programma's (msn, winamp, downloaden, explorer, etc) en van bijvoorbeeld WinRar (uitpakken van grote bestanden, 1gb bijvoorbeeld), dan verlies ik ongeveer 50% van de snelheid, dus alles opent, werkt en sluit trager.
Met QuickPar verlies ik 90% van de snelheid, niets reageert en functioneerd naar behoren. Als ik een scherm open zoals "Documents", kan ik koffie gaan zetten en terugkomen dan is het nog steeds niet geopend.
Naar aanleiding van deze problemen heb ik besloten te zoeken naar het probleem. Wat me als eerste bijkwam was me geheugen. Weinig geheugen, dus geheugen test gedaan (memtest+), resultaat = geheugen prima (ben wel van plan om in een aantal weken 2x1gb in te drukken).

Maar met me HDD wel (tenminst dat begrijk ik uit de onderstaande plaatjes):
In normale modus, en meteen na restart (dus geen extra programma's, alles idle)

Kan liggen aan normale modus, dus ik aan de slag in veilige modus

Nu weer in normale modus, opnieuw geen apps, alles idle

Vooral de "drops" en "minimums" baren me zorgen.
Het lijkt erop dat het een slechte HDD betreft.
Kan iemand mij hiermee helpen? ik ben eigenlijk een leek op het gebied van HDD's en geheugen, vooral geen verstand van specs en dergelijke...
Bedankt!
Een aantal maanden terug heb ik een nieuwe HP MC PC gekocht (klik).
Ik zal eerst kort de specs hier neer zetten;
Geheugen
2x 512mb (standaard wat mee kwam met de pc).
CPU
Intel Core 2 Duo 6300
HDD
ST330082AS 250GB
Hier zat standaard Windows XP Media Center op. Ik merkte dat na een tijdje gebruik (1 a 2 maanden) de pc steeds trager werd, heb ik besloten om Vista Home Premium erop te gooien.
Nu is het zo dat ik Vista al een maand gebruik, maar mij vaker opvalt dat de PC in zijn geheel trager wordt. Vooral bij het gebruiken van meerdere programma's (msn, winamp, downloaden, explorer, etc) en van bijvoorbeeld WinRar (uitpakken van grote bestanden, 1gb bijvoorbeeld), dan verlies ik ongeveer 50% van de snelheid, dus alles opent, werkt en sluit trager.
Met QuickPar verlies ik 90% van de snelheid, niets reageert en functioneerd naar behoren. Als ik een scherm open zoals "Documents", kan ik koffie gaan zetten en terugkomen dan is het nog steeds niet geopend.
Naar aanleiding van deze problemen heb ik besloten te zoeken naar het probleem. Wat me als eerste bijkwam was me geheugen. Weinig geheugen, dus geheugen test gedaan (memtest+), resultaat = geheugen prima (ben wel van plan om in een aantal weken 2x1gb in te drukken).
Maar met me HDD wel (tenminst dat begrijk ik uit de onderstaande plaatjes):
In normale modus, en meteen na restart (dus geen extra programma's, alles idle)
Kan liggen aan normale modus, dus ik aan de slag in veilige modus

Nu weer in normale modus, opnieuw geen apps, alles idle
Vooral de "drops" en "minimums" baren me zorgen.
Het lijkt erop dat het een slechte HDD betreft.
Kan iemand mij hiermee helpen? ik ben eigenlijk een leek op het gebied van HDD's en geheugen, vooral geen verstand van specs en dergelijke...
Bedankt!