Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[jap] Degelijke diesel voor ongeveer 5000 euro

Pagina: 1
Acties:
  • 120 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

Topicstarter
Ik ben wat aan het rondkijken voor een nieuwe dagelijkse woon-werk-verkeer auto, liefst zou het een Japanner (Toyota, Honda, Mitsubishi, Mazda, Nissan,...) betreffen, middeklasse of groter. Diesel is nu wel iets dat de meeste Japanners nu pas onder de knie krijgen, Honda had er vroeger zelfs geen. Een leuke auto die me aanstond was de Mitsubishi Galant 2.0 TD van 1996-1998. Zoals dit dus:

Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/edwinklazienaveen/hpbimg/Mitsubishi%20Galant%202.0%20GLS-TD%20(1998).jpg

Prachtige wagen, veel plaats, degelijk. Zoiets zoek ik. Bij Toyota is er niet veel keuze. Een Corolla van 1998 of eerder, maar die diesels zijn zo tam dat het niet meer grappig is. Toch de Corolla 2.0 van 1999 van mijn vader. Zover ik weet hebben Honda en Mazda pas sinds kort diesel, Nissan heeft alleen maar saaie wagens buiten de sportmodellen,... Wie o wie kan me verder helpen ?

De reden waarom ik Japanners verkies is vanwege de betrouwbaarheid en bij sommige modellen de verborgen sportieve allures (niet hothatch), zoals de Galant.

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:34

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Ergens krijg ik het gevoel dat er iets mis is in jouw redenatie. Ik zeg niet zo dát het zo is, maar zo voelt het:

Aziatische fabrikanten krijgen nu het dieselen pas goed onder de knie <-> Je kiest voor een aziaat vanwege de betrouwbaarheid.

Daarbij krijg ik het gevoel dat dat elkaar een beetje wegstreept en dat je beter voor een goed ontwikkelde europa-diesel kan gaan, omdat deze dus goed ontwikkeld is, dus betrouwbaarder.
de vraag is dus of ik nu gelijk heb of dat het slechts een loze gedachtenstorm was.

Life is not about specs, it is about joy!

• Timmert
  • Niet online

Timmert

Dipstick

Ik zeg Passat TDi. Vergeet dat jappengebeuren even, het zijn prima auto's maar qua dieseltechniek heeft zo'n VW je meer te bieden. Rijtechnisch gezien is zo'n galant prima, maar de diesel is gewoon echt oud.

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Topicstarter
bartvl schreef op woensdag 18 april 2007 @ 21:59:
Ergens krijg ik het gevoel dat er iets mis is in jouw redenatie.
De degelijkheid van de auto heeft meer dan alleen met de motor te maken :) Ik bedoel dan ook dat het rendement van de Japanse diesels nu pas op een gezond peil begint te komen. Maar is sta natuurlijk altijd open voor Europese wagens, zolang ze maar een degelijke reputatie hebben.

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

is gas ook een optie of echt niet?
die sportieve allures van een galant overigens, hij is erg comfortabel, erg goede wegligging alleen wel op comfort afgesteld hoor :)
houd met jap diesels er inderdaad wel rekening mee dat je nog een 'oertijd diesel' krijgt met het geluid van een John Deere, ook de snelheid maar niet de kracht ;)

z'n galant, overigens in 1997 gelanceerd, niet in 1996 ;) bij onsheeft nummer 1 klik verkleurde wel behoorlijk :X ) onlangs afscheid genomen met 270K op gas, probleemloos op motorisch vlak (heeft verder aan problemen (in 220K) een keer een ruilbak gehad ivm een kapotte lager... gebeurd de beste zal ik maar zeggen, een arm in de ophanging A 90 euro en die airco rad.). kijk alleen wel even of de airco Radiator vervangen is. (gaan na jaar of 5 stuk, zijn/waren van aluminium) en wanneer de riem vervangen moet (elke 90K)

nu hebben we een 2003 galant (zilvergrijs, Lichtmetaal over laten zetten, 65K) en daar komt binnen 2 weken ook LPG in kost bijna 2K bij Gas FX voor een tank tegen de achterbak (70liter :7 )

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Topicstarter
Gas is ook een optie voor mij, ik had ergens gelezen dat er Mitsubishi's zijn die standaard gas hebben ?

Tevens voor het "sportievere" werk heb ik een MR2 :)

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Phuncz schreef op woensdag 18 april 2007 @ 22:57:
Gas is ook een optie voor mij, ik had ergens gelezen dat er Mitsubishi's zijn die standaard gas hebben ?

Tevens voor het "sportievere" werk heb ik een MR2 :)
nee dat niet maar voor 1K laat mitsubishi op een nieuwe auto gas (een Gas FX vialle installatie) inbouwen. iig op een outlander sport (de 'oude' outlander) 2.0, dat is exact het zelfde blok als in een galant 2.0 ;) met behoud van fabrieksgarantie enzo ;)

als je verder nog details wilt weten ofzo kun je ook altijd dm-en oid ;)

met die ruilbak hadden we 't overigens niet zo goed getroffen, die had een kapotte synchronisatie ring, maar dat is prima geregeld (mochten we minder terug krijgen (naja bij betalen enzo) dan redelijk was volgens koerslijsten nam het demontage bedrijf de auto over)

wat is je budget eigenlijk?

[ Voor 26% gewijzigd door GoldenSample op 18-04-2007 23:03 ]

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Topicstarter
DM gestuurd ! Echt sportief hoeft het voor mij niet te zijn maar ik wil geen dwijl. Goede remmen, deftige wegligging, ruimte en degelijkheid is wat ik nu zoek :)

• IKKE86
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21-11 13:05
Wat is er mis met eerder genoemde passat dan?

Voorbeeld 1
Voorbeeld 2

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22-11 17:33

drooger

Falen is ook een kunst.

Misschien een Seat (Toledo) of Audi (A*)?

Aziaten zijn beter in auto's met brommermotoren, dan diesels :+

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:34

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

IKKE86 schreef op donderdag 19 april 2007 @ 00:09:
Wat is er mis met eerder genoemde passat dan?

Voorbeeld 1
Voorbeeld 2
Dat voorbeeld 1 van je is niet bepaald een goed voorbeeld, gezien de moter die bij 150k vervangen is :P

Life is not about specs, it is about joy!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:41
De Japanse diesels zijn afaik nog niet echt van een bewezen betrouwbaarheid.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

• soepkip
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-11 09:02

soepkip

Kratjes kunnen nu ook voorin

Ford escord station diesels zijn er gigantisch veel, e je kunt voor veel minder een zeer goed model uitkiezen. onderhoud is ook goedkoop.

Nadeel: je rijd in een lelijke auto

Beste film ooit

• FFF
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20-10 20:14

FFF

Ik zou de jappen in dit geval even laten voor wat het is.

Diesel is idd iets van de laatste jaren.

Voor dit budget zou ik voor een (helaas emotieloze 8)7 ) volkswagen gaan.

Heb zelf in de vento, golf en passat diesels gereden en moet zeggen dat daar nooit problemen mee waren (nou 1x nieuwe accu dan :P)

Start altijd gelijk, rijden als een trein, koppel onderin zodat je het zelfs hun benzine broers en zussen knap lastig kan maken.

Ik vind volkswagen eigenlijk ook niets (saaie grijzen muizen...) maar kwalitatief, en zeker op dieselgebied liepen ze toen der tijd wel voorop.

Natuurlijk is een skoda, seat of audi met een "geleend" VW blok ook mogelijk.

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

FFF schreef op donderdag 19 april 2007 @ 10:55:
Ik vind volkswagen eigenlijk ook niets (saaie grijzen muizen...) maar kwalitatief, en zeker op dieselgebied liepen ze toen der tijd wel voorop.
Gelukkig kunnen smaken verschillen :)

Ik zou ook zonder twijfel voor een duitse diesel gaan. Aanbod is groot en daardoor vaak de prijs ook wel interessant.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• EraZor
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20-11 16:38

EraZor

Don't mention the war

voordeel van de vag diesels is ook nog 's dat ze érg zuinig zijn... (rij met m'n golf IV tdi 110 ongeveer 1:19/20 en heb een redeleijk zware rechtervoet)

Tsja wat is saai...zijn volkswagens lelijk/saai OMDAT er zo veel van rondrijden? Smaken verschillen natuurlijk, maar ik blijf een golfie een mooi autootje vinden, ondanks dat half nederland er in rondrijdt...

• FFF

FFF

EraZor schreef op donderdag 19 april 2007 @ 11:13:
voordeel van de vag diesels is ook nog 's dat ze érg zuinig zijn... (rij met m'n golf IV tdi 110 ongeveer 1:19/20 en heb een redeleijk zware rechtervoet)

Tsja wat is saai...zijn volkswagens lelijk/saai OMDAT er zo veel van rondrijden? Smaken verschillen natuurlijk, maar ik blijf een golfie een mooi autootje vinden, ondanks dat half nederland er in rondrijdt...
Nou ja,

Ik heb ook overwogen om een golf te kopen practisch, heel zuinig en degelijk.

Alleen vindt (zeker de modellen tot de 4) zo vierkant, interieur is vaak saai en functioneel, maar wel degelijk.

De nieuwe passat zie ik heel veel rijden, maar kwa emotie roept hij bij mij veel minder op als een opel vectra gts, audi a4, BMW 3 etc...

Smaken verschillen en ik ben zelf astra rijder (vind ik persoonlijk 10x mooier als de golf) maar het schijnt dat het een beetje hetzelfde is als links en rechts, 2 tegenpolen en de ene helft kies dit en de andere dat.

Laten we de discussie over de jappen weer eens oppakken :)

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22-11 09:47

Metro2002

Memento mori

Of je koopt een franse diesel. De PSA dieselmotoren (citroen en peugot) zijn hele betrouwbare dieselblokken en ze roeten niet zo als die vieze ford of vw blokken. Zelfs oude bxen met dieselmotor komen nog fluitend door de roetmeting heen.

[ Voor 19% gewijzigd door Metro2002 op 19-04-2007 11:48 ]

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18:11

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

StevenK schreef op donderdag 19 april 2007 @ 08:59:
De Japanse diesels zijn afaik nog niet echt van een bewezen betrouwbaarheid.
Betrouwbaarheid wel... Gaat met de oudere modellen alleen wel samen met een tenenkrommende traagheid ;)

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Topicstarter
Idd, die traagheid vandaag nog aan de hand gevoeld met paps 2 liter diesel van 1999. 0-100km/u in een kwartier ofzo. En dat op 1150kg leeggewicht !

Anyway, merken die ik ZEKER niet wil: Skoda, Ford, Franse auto's (degelijkheid, wat is dat ?), Opel en nog van dat grappigs. Degelijke dingen zoals Volvo, Volkswagen, Audi en deftige jappen zie ik liever. Feit is dat ik niet teveel geld wil spenderen eraan, wil in de verdere toekomst (na 3-4 jaar) gaan voor een deftige. Maar wel iets nuttigs. Een Golf zal het niet worden, zal toch groter moeten zijn. Volvo heeft alleen maar lelijke wagens voor dat bedrag en Audi zie ik eerlijk gezegd niet in dat ik daar iets voor heb wat niet ouder is dan 10 jaar...

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ja, want skoda is een stuk minder degelijk dan een VW...

• FFF

FFF

Phuncz schreef op donderdag 19 april 2007 @ 14:02:
Idd, die traagheid vandaag nog aan de hand gevoeld met paps 2 liter diesel van 1999. 0-100km/u in een kwartier ofzo. En dat op 1150kg leeggewicht !

Anyway, merken die ik ZEKER niet wil: Skoda, Ford, Franse auto's (degelijkheid, wat is dat ?), Opel en nog van dat grappigs. Degelijke dingen zoals Volvo, Volkswagen, Audi en deftige jappen zie ik liever. Feit is dat ik niet teveel geld wil spenderen eraan, wil in de verdere toekomst (na 3-4 jaar) gaan voor een deftige. Maar wel iets nuttigs. Een Golf zal het niet worden, zal toch groter moeten zijn. Volvo heeft alleen maar lelijke wagens voor dat bedrag en Audi zie ik eerlijk gezegd niet in dat ik daar iets voor heb wat niet ouder is dan 10 jaar...
Voor een dubbeltje op de eerste rang zitten lukt ook niet..

De skoda's met de VW motoren zijn gewoon goed (zelfde als VW), ford is ook niets mis mee en ik ben ook niet kapot van frans, maar dat heeft meer met de afstemming van de auto's te maken dan degelijkheid.

Tuurlijk is jappans erg goed, maar het ligt er ook maar net aan wat je koopt.

Ik vind bij het juiste onderhoud (!) alle genoemde merken gewoon goed, iedereen zijn voorkeur.

Je zou ook eens naar onderhoudskosten kunnen kijken, bebaalde merken zijn dan erg duur, en andere weer wat goedkoper.

[edit]

Probeer een een VW, de 90 pk versie's zijn zelfs al redelijk door het koppel, met bijvoorbeeld de 130 pk versie's ga je als een speer.

[ Voor 5% gewijzigd door FFF op 19-04-2007 14:50 ]

• Grrrrrene
  • Niet online
Tsja, een Audi diesel voor 5k euro zijn alleen maar 250k+ kilometerstand auto's ;) Ik denk dat je je eisen wat onredelijk legt. Japanners vallen af omdat ze niet pittig genoeg zijn, goed, zit wat in. Duitsers vind je saai, op Audi en BMW na, maar dat mag je voor 5k direct vergeten. VW vind je (terecht IMO) saai. Skoda is niet wat. Volvo is ook niks. Frans spul (prima diesels) is niet betrouwbaar genoeg. Tsja, wat blijft er dan nog over? Je hebt zo ongeveer alles wat er (buiten Amerika) tekoop is afgeschoten 8)7

Ik zou voor een Golf diesel gaan of iets van Seat. Dan heb je net niet de kwaliteit van een VW, maar wel bijna.

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Topicstarter
FFF schreef op donderdag 19 april 2007 @ 14:48:
[...]
Voor een dubbeltje op de eerste rang zitten lukt ook niet..
Weet ik maar al te goed :)

Feit blijft dat ik voor 5000 euro makkelijk een Mitsubishi Galant 2.0 TD vind van 1998 met ongeveer 150.000km. En die valt redelijk goed in mijn eisen. Een alternatief is de 2.0 met LPG, ook een dergelijk bedrag.
De skoda's met de VW motoren zijn gewoon goed (zelfde als VW),
Heb niets tegen Skoda maar ik zie dan ook niet in waarom ik een merk moet nemen waar binnen de 40km geen dealer van te vinden is hier. Dan neem ik liever een merk waar kortbij een dealer van is. Zowiezo is Skoda echt lelijk in mijn ogen, toch de modellen die in het budget vallen.
ford is ook niets mis mee
You just had to go there didn't you :P Serieus: ik eet nog liever een autoband dan geld te geven aan een Ford. Ik praat niet over de modellen na 2004, maar hetgeen wat mijn budget toelaat :)
en ik ben ook niet kapot van frans, maar dat heeft meer met de afstemming van de auto's te maken dan degelijkheid.
Zowiezo zijn ze slecht gebouwd. Heb genoeg referenties hoor, verschillende familieleden werken in autogarages en hebben toch al meer als 30 jaar ervaring bij vele merken. Ik zou me niet goed voelen als ik zoveel geld in een Franse wagen zou steken.
Tuurlijk is jappans erg goed, maar het ligt er ook maar net aan wat je koopt.
Inderdaad, daarom dat ik ook me bevraag bij allerlei bronnen. Dit topic is om te zien wat ervaringen de tweakers hebben. Niet het "overtuig me een andere wagen te kopen"-topic :)
Probeer een een VW, de 90 pk versie's zijn zelfs al redelijk door het koppel, met bijvoorbeeld de 130 pk versie's ga je als een speer.
Daarmee dat ik VW open hou. Liefst zou ik een Galant willen, LPG of diesel. Het verbruik moet laag zijn, veel ruimte is ook belangrijk. En die Mitsubishi's gaan voor weinig de deur uit omdat niemand ze wil behalve ik :P
Grrrrrene schreef op donderdag 19 april 2007 @ 14:52:
Tsja, een Audi diesel voor 5k euro zijn alleen maar 250k+ kilometerstand auto's ;) Ik denk dat je je eisen wat onredelijk legt.
Ik zei dan ook dat ik daarvoor geen deftige Audi zou vinden :)
Duitsers vind je saai, op Audi en BMW na, VW vind je (terecht IMO) saai.
BMW heb ik toch niet genoemd ? Tevens heb ik nergens gezegd dat Audi en VW saai zijn :?
Tsja, wat blijft er dan nog over? Je hebt zo ongeveer alles wat er (buiten Amerika) tekoop is afgeschoten 8)7
Ik denk dat japanners overblijven, velen vergeten dat die bestaan of niet menswaardig zijn :P
Ik zou voor een Golf diesel gaan of iets van Seat. Dan heb je net niet de kwaliteit van een VW, maar wel bijna.
Mja Seat en VW verschillen wel meer dan alleen wat panelen. De basis is misschien vergelijkbaar/hetzelfde, maar veel zaken juist niet. En dan koop ik liever een VW.

Effe terzijde: dit is mijn beargumentatie. Misschien is die fout en dan vind ik het niet meer dan ok dat andere mensen hun mening hierop geven :) Zowiezo ben ik iedereen dankbaar voor zijn reacties, het helpt me opties te vinden !

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 01:31

-tom-562

Oliesjeik

VOlgens mij kan je met je skoda gewoon bij de VW dealer terecht hoor...

Vaak bu'j te bang!

• FFF

FFF

Ik vind de galant ook een hele mooie auto, alleen durf niet te zeggen dat hij kwalitatief beter is als een VW passat, zeker niet op diesel gebied.

VW was 1 van de eerste die de snellere diesels op de markt bracht.

Mijn mening over seat en skoda, idd ietje minder kwa materiaal gebruik en isolatie.
Mag de pret niet drukken naar mijn mening. Motoren zijn hetzelfde, onderstel vaak ook, soms worden ze op bijvoorbeeld seat getest en nog wat bijgeschaafd voor ze onder een VW gaan. Bij de VW is hij dan misschien iets meer af, maar aan de andere kant zou je ook kunnen zeggen dat het platform van de seat voorop loopt.

• catchingfire
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-11 21:15
Seat is inderdaad met name qua materiaalgebruik veel slechter dan Audi/VW/Skoda. Blijkbaar teveel "zuid-europese" focus op design en minder op kwaliteit.

Skoda daarentegen is over het algemeen een erg goede en degelijke auto, dat blijkt ook wel uit allerhande tevredenheids-polls waar Skoda elke keer weer als beste van uit de VAG-stal naar voren komt.

De Galant is een goede auto, alleen staan de versnellingsbakken bekend als problematisch.

[ Voor 11% gewijzigd door catchingfire op 19-04-2007 16:38 ]

• Specht
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 04-06 19:37

Specht

Il Cuore Sportivo

FFF schreef op donderdag 19 april 2007 @ 16:03:

VW was 1 van de eerste die de snellere diesels op de markt bracht.
VW was zeker niet de eerste met snelle diesels, dat waren oa BMW, Fiat/Alfa Romeo.
Sterker nog de VW dieseltjes zijn maar sloom vergeleken met de diesels van BMW of Alfa. :+

Overigens zijn de JTD Commonrail diesels veruit superieur aan de VW diesels, dus kan ik de TS een JTD diesel zeker aanbevelen.

AMD Ryzen 7 5700X / 32GB DDR 3200 /AMD Radeon RX6700 XT / 2x Kingston 1Tb SSD Nvme

• Chaoss
  • Laatst online: 22:26

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

EraZor schreef op donderdag 19 april 2007 @ 11:13:

nah dat hallen neit alle VAG's, ikd oe met mijn A4 tdi 1:16... ok die gechipped enzo, maar toen hij orgineel was haalde ik ook geen 1:19 :+

wat dat VW/Skoda/seat verhaal betreft, kwa onderdelen zijn er echt veel overeenkomst... als je een 1.9 TDI in een van deze auto's hebt liggen dan zijn die blokken overal exact hetzelfde. interieur zit wel verschil in, zowel kwa design als kwaliteit/afwerking.

ziet er neit gek uit, wel veel km's overigens halen tdi blokken met gemak 400k... maar er zijn er ook wel met lagere km stand te vinden.

[ Voor 54% gewijzigd door Chaoss op 19-04-2007 16:59 ]

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

• FFF

FFF

Specht schreef op donderdag 19 april 2007 @ 16:40:
[...]

VW was zeker niet de eerste met snelle diesels, dat waren oa BMW, Fiat/Alfa Romeo.
Sterker nog de VW dieseltjes zijn maar sloom vergeleken met de diesels van BMW of Alfa. :+

Overigens zijn de JTD Commonrail diesels veruit superieur aan de VW diesels, dus kan ik de TS een JTD diesel zeker aanbevelen.
Ja, alleen BMW valt ver buiten budget.

Alfa heeft idd ook top diesels, alleen als je over de kwaliteit klaagt van ford, opel etc dan wil ik geen alfa aan raden.

Alfa heeft mooie wagens, met een mooi design, bijvoorbeeld een 156 diesel is goed betaalbaar.
Alleen mijn eraring is, met auto's van kennissen, dat ze regelmatig eens niet willen starten of wat andere problemen hebben. Als je vervolgens naar de garage gaat ben je al snel een hoop geld kwijt (bij de alfa dealer dan). Kwa design, vermogen en afwerking mag je niet klagen.

Probleem is dat je voor 5000 een auto koopt met veel km, en bij bmw durf ik dat nog wel aan, maar bij een alfa :X

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

catchingfire schreef op donderdag 19 april 2007 @ 16:37:
Seat is inderdaad met name qua materiaalgebruik veel slechter dan Audi/VW/Skoda. Blijkbaar teveel "zuid-europese" focus op design en minder op kwaliteit.

Skoda daarentegen is over het algemeen een erg goede en degelijke auto, dat blijkt ook wel uit allerhande tevredenheids-polls waar Skoda elke keer weer als beste van uit de VAG-stal naar voren komt.

De Galant is een goede auto, alleen staan de versnellingsbakken bekend als problematisch.
heb je van dat laatste een bron? m'n ouders hebben een kapotte lager gehad, een 2ehands bak met een kapotte synchro maar 't scheen niet echt een 'known issue' te zijn zoals een kapotte airco rad. dat wel is

• Grrrrrene
  • Niet online
Phuncz schreef op donderdag 19 april 2007 @ 15:21:
[...]

BMW heb ik toch niet genoemd ? Tevens heb ik nergens gezegd dat Audi en VW saai zijn :?
Ik zie dat ik jou en FFF hier en daar door elkaar heb gehaald ;)
[...]

Ik denk dat japanners overblijven, velen vergeten dat die bestaan of niet menswaardig zijn :P
Ik rijd zelf in een Japanner, dus ik deel je mening ;)
[...]

Mja Seat en VW verschillen wel meer dan alleen wat panelen. De basis is misschien vergelijkbaar/hetzelfde, maar veel zaken juist niet. En dan koop ik liever een VW.
Daar betaal je dan ook grof voor. Sinds Seat overgenomen is door VW is er niks mis mee, ik zou het gewoon 's eigenwijs proberen, ff tegen je gevoel in gaan en onbevooroordeeld in een Seat gaan zitten. Zelfde geldt overigens voor Skoda.

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• Ome_Les
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-06-2021

Ome_Les

«zo niet, dan toch»

Ik denk dat een Galant met een benzine motor ook in staat is om hogere kms aan te kunnen?
(Mooie auto!)

...:::everybeat.nl

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Ome_Les schreef op zaterdag 21 april 2007 @ 19:32:
Ik denk dat een Galant met een benzine motor ook in staat is om hogere kms aan te kunnen?
(Mooie auto!)
Ongetwijfeld. Alleen zijn er vaak andere reden dat mensen voor LPG en/of Diesel kiezen
Daarom worden de VAG diesels altijd zeker ook zo geprezen in de bladen. 8)7
Dat VW nog geen common rail diesels gebruikt, wil nog niet zeggen dat het maar trage prut diesels zijn.

Nu moet ik overigens zeggen dat ik dit soort verhalen nooit hoor over Italiaanse diesels, maar misschien komt dat omdat dat soort wagens me niet interesseren. En om nu iemand op z'n woord te geloven die zo Alfanaat is, tsjah, objectief ben je iig niet.

[ Voor 64% gewijzigd door Gunner op 21-04-2007 20:20 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Ome_Les schreef op zaterdag 21 april 2007 @ 19:32:
(Mooie auto!)
270K op LPG motorisch probleemloos

• Smarron
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:50

Smarron

The bend

Ik ben Opel-rijder, dus een beetje subjectief bezig, maar ik had exact dezelfde optie. Ik moest per se een diesel hebben en de Galant vond ik erg gaaf. Toch voor de betrouwbaarheid (jaja, ik heb het dan alleen over de ontwikkelde Europese dieselmotor) gegaan en ik rij nu naar volle tevredenheid een Vectra B 2.2DTi. Opties zat en het rijdt prima.

Hier is trouwens nog een BMW voor € 5450,- met een relatief lage km-stand voor een diesel. Ik weet niet of je dat wat vindt?

Volvo valt buiten budget (Ik zou S40 ofzo aanraden), Opel wil je niet (anders is een Vectra behoorlijk ok). BMW's zijn er dus ook wel, alleen goed zoeken.

-=Dell Inspiron 7591=- -=Samsung Galaxy A52s 8GB=- -=Nikon D750=- -=Flickr=-

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Topicstarter
Ja een BMW zie ik ook wel zitten, is best wel te betalen als ik het zo zie. Het zullen vooral de kleine variabelen zijn die het gaan bepalen: de staat van het interieur vind ik heeeeel belangrijk. Eigenlijk belangrijker dan het exterieur. Ook het gevoel dat de wagen geeft: is ie solide, schakelt ie goed, goede vering, etc. Zowiezo dub ik nog altijd over het feit of ik voor LPG of diesel moet gaan. Diesel rijdt rustiger, maar LPG is in the long run nog steeds goedkoper maar beperkter te krijgen. Welke wagens zijn nog bekend goed overweg te kunnen met LPG ?

• flashin
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-12-2023
Even tussenbeide.. Hoe denk je persoonlijk over onderhoudskosten? Je wilt over een paar jaar een sjiek bakkie kopen, maar als je nou een BMW gaat rijden lijkt mij dat dat sjieke bakkie een stuk minder eruitziet dan wanneer je een ford escort zou kopen zoals soepkip vermeldde.

Zijn lelijke auto's ja, maar voor een dubbeltje op de eerste rij zitten met auto's kopen werkt nooit natuurlijk.

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Topicstarter
Ach ik ben het gewoon dat ik maandelijks 50 euro kwijt ben aan onderhoud, 300 euro aan benzine, 70 euro aan verzekering en 230 euro aan afbetaling op mijn MR2 voor de 500km die ik per maand doe. Dus zolang het totaalplaatje per maand lager is dan die 650 euro dat zal ik er niet echt van wakker liggen.

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

van veel nieuwe jappen weet ik dat ze niet op LPG kunnen (of kunnen het wel na kop aanpassingen etc. veel gezeur dus) bij bijv. honda is de importeur d'r niet blij mee, Mazda willen ze 't ook niet, Toyota 't zelfde geloof ik (hoewel nieuwe avensis 1.8 zie je heeeel soms op gas).
hoe het bij oudere modellen zit weet ik niet, volgensmij kan de mazda 626 bijv. wel op gas. een globale indicatie of 't gaat vind je al gewoon door er op te zoeken, het model met LPG d'r in (mits het model natuurlijk redelijk verkocht is en je niet een spelt in een hooiberg gaat zoeken)

• Part
  • Laatst online: 00:04

Part

Helemaal niets.....

GoldenSample schreef op zondag 22 april 2007 @ 14:40:
van veel nieuwe jappen weet ik dat ze niet op LPG kunnen (of kunnen het wel na kop aanpassingen etc. veel gezeur dus) bij bijv. honda is de importeur d'r niet blij mee, Mazda willen ze 't ook niet, Toyota 't zelfde geloof ik (hoewel nieuwe avensis 1.8 zie je heeeel soms op gas).
hoe het bij oudere modellen zit weet ik niet, volgensmij kan de mazda 626 bijv. wel op gas. een globale indicatie of 't gaat vind je al gewoon door er op te zoeken, het model met LPG d'r in (mits het model natuurlijk redelijk verkocht is en je niet een spelt in een hooiberg gaat zoeken)
De Nissan Primera zie je ook veel op gas. (heb er zelf ook 1)
Maar dat zal ook niet echt de auto voor de topic starter zijn.
Ze zijn namelijk super saai. Voordeel is wel weer dat je heel gemakkelijk aan onderdelen kan komen vrijwel overal bij kan. Geen distributieriem die kan knappen en een werkplaats handboek is zo te vinden op CD.

Als je voor LPG gaat kijk dan naar een LPi installatie ongeacht welk merk je gaat kopen.
Dan heb je gegarandeerd geen last van backfire. Bij het zoeken naar een auto op LPG heb ik er heel veel auto's van diverse merken gezien die last hadden van backfire. Dit kun je herkennen aan de afgebroken nokjes op het lucht filter of gesmolten luchtfilters en buizen.

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

overigens over mitsubishi en gas, bij GasFX hadden ze dit nog staan ;)
Opmerking: Wanneer uw auto nog in de Mitsubishi fabrieksgarantie valt (3 jaar) wordt gasFX alléén via de officiële Mitsubishi-dealer geleverd. Garantie en technische ondersteuning t.b.v. auto en autogassysteem zijn daarmee volledig gewaarborgd door Mitsubishi en gasFX. Tevens verzorgt de Mitsubishi dealer in samenwerking met gasFX de gehele bestelling en inbouw van gasFX voor u. Zie het prijzenoverzicht voor meer details en alle mogelijkheden.
hier is overigens goed te zien welke auto's ze liever niet op gas hebben (staan er niet tussen), zo staan er dus geen honda's maar de Mazda 6 ontbreekt ook (alleen de oudere modellen, zoals de 626)

[ Voor 15% gewijzigd door GoldenSample op 22-04-2007 16:23 ]

• Ome_Les
  • Laatst online: 22-06-2021

Ome_Les

«zo niet, dan toch»

GoldenSample schreef op zaterdag 21 april 2007 @ 20:31:
[...]

270K op LPG motorisch probleemloos
Die Galants gaan mij toch steeds iets meer lijken! ;)

...:::everybeat.nl

• ikman
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10-11 13:34
en al eens bij subaru gekeken.

ik rij zelf een 1,6l impreza op gas uit '99 met 230k op de teller. verbruik is wat minder 1 op 10/11 op de snelweg en 1 op 8 voor de rest. maar rijd als een zonnetje

we hebben ook een 2l legacy gehad op gas en die had ongeveer 400k op de teller toen we hem weg deden, kwamen hem 3 jaar terug tegen toen zat hij tegen de 600k aan.

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Topicstarter
Een Subaru is een droom voor mij maar dan de Impreza WRX. Met minder zou ik me slecht voelen omdat ik zo graag eentje wil :) Maar ik betwijfel of die 2.5L boxer gas wil.

Ik ken ook iemand met een Nissan Primera op gas, heeft ook niet te klagen. Niet de meest spannende auto's, maar ze zijn degelijk he. Het zal wikken en wegen worden :)

• ikman
mijn pa heeft een 2,5l outback uit '06 en heeft er gas laten in bouwen. er is voor een ander merk gas installatie gekozen omdat die beter is dan het huismerk van subaru.

het is de zelfde motor dus dat moet wel lukken, alleen heb je dan geen turbo.

het verbruik is wel iets beter dan die van mij ondanks de grotere motor inhoud.

[ Voor 14% gewijzigd door ikman op 22-04-2007 19:32 ]

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Topicstarter
Mja ik zie dat een WRX onmogelijk is: ze beginnen vanaf 15.000 euro. En dan heb je de 2.0L varianten die 10 jaar oud zijn voor dat geld. Dus voorlopig is de Galant nog steeds een van de interessantere keuzes :)

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Wat is er mis met een gewone dan?
Betrouwbaarder is haast niet te vinden...

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Topicstarter
Mja een Subaru vind ik alleen leuk als het een overdreven Impreza WRX is. De betaalbare zijn allemaal 2 liters van 3 generaties terug die me niks doen. Ook is de dichtstbijzijnde dealer ervoor makkelijk 40-50km hiervandaan. Liever niet :)

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01:13

GaMeOvEr

Is een hork.

Een turbo op gas? kan dat?

En als je een keer backfire hebt, wat dan? :X

[ Voor 63% gewijzigd door GaMeOvEr op 23-04-2007 00:25 ]

Aannames zijn fataal.

• warcow
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 05-11 14:44
Wij hadden sinds een paar maand nu een toyota avensis 2.0 d4d staan. Zo een met een echte kofferbak dus niet zo´n liftback geval ofzo.
Komt geloof ik uit 2000 of nieuwer. Heeft iets van 10.000 gekost, maar je kan ze goedkoper krijgen.
Mijn ouders moesten een nieuwe auto aangezien ik de vorige (een vw polo 1.9 TDI) een beetje kapot had gereden. (verzekeraar had vanwege een foutje ofzo best wel veel geld uitgekeerd nog.)

Die bevalt ons tot zover heel goed. Apparaat verbruikt best wel weinig, zeker als je rijd met het digitale verbruiks dingetje aan. (dat je precies weet wat de auto verbruikt steeds, zo leer je ook zuinig te rijden.)
Is eigenlijk een hele luxe auto zonder dat je voor een merk betaald.
En hij heeft opzich ook nog wel wat pit, ding trekt altijd mooi op, en als je wil kan je ook nog wat kilotjes achter de trekhaak hangen.
Misschien dat je daar ook eens naar kan kijken.
(Ding is imho stukje luxer en groter dan de corolla zonder dat je er echt meer geld aan kwijt bent.)

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
GaMeOvEr schreef op maandag 23 april 2007 @ 00:25:
En als je een keer backfire hebt, wat dan? :X
Ja dan heb je een backfire gehad. Logisch niet? :P

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01:13

GaMeOvEr

Is een hork.

Chevy454 schreef op maandag 23 april 2007 @ 06:31:
[...]

Ja dan heb je een backfire gehad. Logisch niet? :P
Ja, duh. :P Maar gaat je turbo er dan niet aan? Of begrijp ik het concept backfire niet goed. :P

Aannames zijn fataal.

• ikman
een turbo kan op gas alleen is dat erg duur door al het stel en regel werk dat gedaan moet worden. ook moet het vaak bijgesteld worden om problemen te verkomen.

vandaar dat dat niet gedaan word.

• Rev!
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Heb zelf ook een primera op gas, zit nu op 230k en eigenlijk is er nooit wat...
zondag nog 40min met dat ding staan racen op zandvoort, maandag weer lekker naar me werk gereden :+

Verwijderd

ikman schreef op maandag 23 april 2007 @ 23:06:
een turbo kan op gas alleen is dat erg duur door al het stel en regel werk dat gedaan moet worden. ook moet het vaak bijgesteld worden om problemen te verkomen.

vandaar dat dat niet gedaan word.
Nu praat je vrij grote onzin, de nieuwste LPG installaties injecteren het gas vlak voor de inlaat, dus daarmee is de kans op backfire eigenlijk al uit het zicht. Daarnaast zijn het electronische installaties die lambda en ik weet niet wat nog meer geregeld zijn. Dus dat werkt prima hoor.

• Chevy454
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 08:29:
Nu praat je vrij grote onzin, de nieuwste LPG installaties injecteren het gas vlak voor de inlaat, dus daarmee is de kans op backfire eigenlijk al uit het zicht. Daarnaast zijn het electronische installaties die lambda en ik weet niet wat nog meer geregeld zijn. Dus dat werkt prima hoor.
_o- Ik zie benzinewolken uit mijn inlaat komen en dat is net voor de inlaatklep geinjecteerd, nu jij.

Daarnaast zijn dergelijke elektronische LPG inspuitinstallaties master slave systemen welke een vertragen de reactie hebben. Die spuiten in op het moment dat de kleppen bijna gesloten zijn door de trage reactie (bij wijze van spreken). Tel maar eens uit hoeveel cc er bij 7000rpm moet worden ingespoten en hoelang de window ervoor is bij een sequentiele inspuiting.

LPG bij turbo, alles kan. Maar ook alles kan kapot gaan en je hebt maar 1 backfire nodig om de as van de turbo te doen breken. LPG is een enorm stukje veeleisender in combinatie met turbo. Aangezien een auto niet foolproof is doet men het niet.

[ Voor 47% gewijzigd door Chevy454 op 24-04-2007 15:26 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• Part

Part

Helemaal niets.....

Chevy454 schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 15:17:
[...]

LPG bij turbo, alles kan. Maar ook alles kan kapot gaan en je hebt maar 1 backfire nodig om de as van de turbo te doen breken. LPG is een enorm stukje veeleisender in combinatie met turbo. Aangezien een auto niet foolproof is doet men het niet.
Type maar eens turbo en lpg in bij google.
Er zijn heel veel turbo auto's met lpg.

Met de nieuwe LPG installaties word het gas direct voor de inlaatklep ingespoten.
Dat is een groot verschil met het oude systeem waarbij de hele aanzuigbuis vol staat met een explosief mengsel.
En daarbij zal het gas dat nog wel blijft hangen voor de inlaatklep niet zo explosief zijn doordat de verhouden gas zuurstof niet optimaal is.

[ Voor 27% gewijzigd door Part op 25-04-2007 13:05 ]

• Wimo.
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 00:12

Wimo.

Shake and Bake!

Er rijdt hier ergens in best een roze spam impretza rond 8)7 met grote letters LPG er op.. Dus het kan wel O-)

• Chevy454
  • Niet online
Part schreef op woensdag 25 april 2007 @ 13:00:
En daarbij zal het gas dat nog wel blijft hangen voor de inlaatklep niet zo explosief zijn doordat de verhouden gas zuurstof niet optimaal is.
LPG verbrandt trager dus de restgassen in de cilinder zijn warmer op het moment dat de inlaatklep open gaat. Wegens het masterslave systeem is het debiet van de LPG injector groter en geeft 0.1ms meer inspuiten meer debiet dan benzine. Het inlaattraject hoeft niet compleet gevuld te zijn met brandbaar mengsel. De ontstane drukgolf is genoeg. Zelfs bij een diesel kan de injector terug openen door de weerkaatste drukgolf door het sluiten van de injector.

Bij volgas wordt de ontsteking verlaat ivm pingelen dus is er minder tijd voor meer te verbranden dus is er meer hete restgas over. Het enige wat weerhoud dat een turbo LPG niet snel zal backfiren is de onderste verbrandingsgrens.

Het gevaar bij een turbo LPG is wanneer je van volgas naar deellast gaat. Dan krijg je inlaatresonantie en dan krijg je wel weer een rijker mengsel ter hoogte van de inlaatklep.

• Part

Part

Helemaal niets.....

Chevy454 schreef op woensdag 25 april 2007 @ 14:00:
[...]

LPG verbrandt trager dus de restgassen in de cilinder zijn warmer op het moment dat de inlaatklep open gaat. Wegens het masterslave systeem is het debiet van de LPG injector groter en geeft 0.1ms meer inspuiten meer debiet dan benzine. Het inlaattraject hoeft niet compleet gevuld te zijn met brandbaar mengsel. De ontstane drukgolf is genoeg. Zelfs bij een diesel kan de injector terug openen door de weerkaatste drukgolf door het sluiten van de injector.

Bij volgas wordt de ontsteking verlaat ivm pingelen dus is er minder tijd voor meer te verbranden dus is er meer hete restgas over. Het enige wat weerhoud dat een turbo LPG niet snel zal backfiren is de onderste verbrandingsgrens.

Het gevaar bij een turbo LPG is wanneer je van volgas naar deellast gaat. Dan krijg je inlaatresonantie en dan krijg je wel weer een rijker mengsel ter hoogte van de inlaatklep.
En wat is de "onderste verbrandingsgrens"?

• ikman
dat is de grens waar bij het brandstof mengsel nog tot ontbranding komt.

• Part

Part

Helemaal niets.....

ikman schreef op woensdag 25 april 2007 @ 17:40:
dat is de grens waar bij het brandstof mengsel nog tot ontbranding komt.
En bedoel je dan de uiterste grens in de verhouden gas zuurstof of bedoel je de ontsteek temperatuur of iets anders?

• ikman
uiterste grens van de ontsteking of de minimale benodigde energie die nodig is om iets te doen ontbranden.

Verwijderd

Chevy454 schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 15:17:
[...]

_o- Ik zie benzinewolken uit mijn inlaat komen en dat is net voor de inlaatklep geinjecteerd, nu jij.
Dat vrees ik dat je niet erg zuinig rijdt.. over het algemeen is de hele inlaat tav de buitenlucht in onderdruk dus de gassen horen niet uit je intlaat te komen.

Daarnaast zei je dat er 0,1 ms vertraging is bij het onsteken van LPG. Die vertraging is prima in te regelenen in de timing van je motorcomponenten.

• Chevy454
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 27 april 2007 @ 08:27:
Dat vrees ik dat je niet erg zuinig rijdt.. over het algemeen is de hele inlaat tav de buitenlucht in onderdruk dus de gassen horen niet uit je intlaat te komen.
Kan perfect, dat fenomeen heet inlaatresonantie. Ik vind het geen probleem, ik vind het wel goed zo. Ik rijd nog steeds erg zuinig zolang ik maar geen WOT doe. Dan slurpt ieder motorblok dus dat boeit niet. Maar het betekent dat meer vermogen mogelijk is. Andere nokkenstokken en de compressie omhoog :Y
Daarnaast zei je dat er 0,1 ms vertraging is bij het onsteken van LPG. Die vertraging is prima in te regelenen in de timing van je motorcomponenten.
Nee, ik spreek niet over de ontsteking. Ik spreek over de inspuiting. De ontsteking zal me een zorg wezen als er een brandbaar mengsel bij de inlaatklep staat (bij het inlaatspruitstuk) welke gaat backfiren.

[ Voor 41% gewijzigd door Chevy454 op 27-04-2007 15:28 ]

Pagina: 1