Toon posts:

CPU dus kapot?

Pagina: 1
Acties:
  • 205 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik had de afgelopen 2 weken enorm veel problemen met mijn PC. Om de haverklap ging hij rebooten, of freezen. Hier was niet een echte regelmaat aan te herkenne, soms trok'hij het wel 2 uurtjes, en soms was het feest na 5 min al over.

Ik werd door iemand getipt om de voeding voltage te controleren, deze was soms bij de +12 soms aan de lage kant(11,51 als laagste). Uit nood had ik maar snel een nieuwe voeding gekocht, waardoor het voltage inderdaad hogeruitviel, 11,72 vrij stabiel. Even leek het probleem opgelost, maar al snel kwamen de reboots weer.

Toen dacht ik nog even dat er een crash zat in NET Framework, maar die twijfel was snel weg toen hij al ging booten tijdens een schone installatie van windows. Ik heb toen mijn vader er naar laten kijken, vervent hobbist vaak met succes. En nadat hij daar met een nieuwe HD en enkel een vid kaart erin, tijdens de installatie 2 keer was vast gelopen gaf hij bij de (bleek later laatste) opstart een melding van CPU overheat. Nu geeft hij 2 sec het biosscherm probeert daarna verder te komen en slaat uit.

Het moederbord (ASUS P5P800) lampje blijft wel branden.
Inmiddels de Fan afgehaald (die overigens een klein beetje speling had met de processor), de lijm was zo zacht en vloeibaar als 't maar kan en was de CPU dus idd erg heet. Toen de Fan erweer opgezet, en lekker strak vast gemaakt, maar helaas hij kwam weer niet verder dan die 5-10 sec.

Nu is mijn vraag betekend dit dat mijn CPU helemaal kapot is, en dat met een nieuwe processor (s775) weer loopt.... of kan het zijn dat het met meerdere zaken te maken heeft. Waaraan kan ik nu nog zien of het probleem enkel bij de CPU ligt?

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Hoeveel koelpasta zat er tussen de CPU en de koeler?

ARME AOW’er

Verwijderd

Kan je in die paar seconden niet heel snel in de bios kijken of de temperatuur niet heel snel op loopt? Als dat zo is dan zit of je koeler niet goed, of de temp sensor op het mobo is kapot. Het kan niet zo zijn dat het koelblok in die paar seconden al te heet wordt en dat zou je ook kunnen voelen.
Als je er zeker van bent dat je koeler goed zit kan je de autoshutdown uit zetten bij cpu overheat (maar daar zit dus een risico aan)

Mijn ervaring met cpu's: ze doen het of ze doen het niet, ik zou daar eigenlijk niet zo snel zoeken.
Met dit soort korte werkingsduur zou ik eerder je moederbord (kappote condensator ofzo) of het geheugen wat heel veel fouten geeft aanwijzen.

Verwijderd

Topicstarter
Ja dat was ik nog vergeten te vertellen voordat hij compleet naar zn grootje was heb ik met verschillende tools onderdelen gecheckt, TweakGUI en dat soort dingen, en ook MEMtest gebrand op CD en geboot en laten lopen.
Daar kwamen allemaal geen rare dingen uit.

Er zat nog wel genoeg pasta op, aan beide kanten, dus neem aan dat dat t probleem niet is.

En helaas nee, in die korte tijd kan ik niet in de bios komen en snel kijken. Dit heb ik wel meerdere malen hiervoor gecheckt en toen waren daar geen rare dingen te zien.

Het geheugen is het dus niet, als ik het goed begrijp zou het dus ook een los onderdeel van m'n moederbord kunnen zijn? Waaraan kan ik dat zien?

Ik moet er overigens wel bij vertellen dat dit system al wel (ong) 3/4 jaar oud is, en misschien nog wel ouder eigenlijk nu ik er zo bij na denk.

• albatross
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 29-12-2025
Verwijderd schreef op woensdag 18 april 2007 @ 21:42:
Ik had de afgelopen 2 weken enorm veel problemen met mijn PC. Om de haverklap ging hij rebooten, of freezen. Hier was niet een echte regelmaat aan te herkenne, soms trok'hij het wel 2 uurtjes, en soms was het feest na 5 min al over.

Ik werd door iemand getipt om de voeding voltage te controleren, deze was soms bij de +12 soms aan de lage kant(11,51 als laagste). Uit nood had ik maar snel een nieuwe voeding gekocht, waardoor het voltage inderdaad hogeruitviel, 11,72 vrij stabiel. Even leek het probleem opgelost, maar al snel kwamen de reboots weer.

Toen dacht ik nog even dat er een crash zat in NET Framework, maar die twijfel was snel weg toen hij al ging booten tijdens een schone installatie van windows. Ik heb toen mijn vader er naar laten kijken, vervent hobbist vaak met succes. En nadat hij daar met een nieuwe HD en enkel een vid kaart erin, tijdens de installatie 2 keer was vast gelopen gaf hij bij de (bleek later laatste) opstart een melding van CPU overheat. Nu geeft hij 2 sec het biosscherm probeert daarna verder te komen en slaat uit.

Inmiddels de Fan afgehaald (die overigens een klein beetje speling had met de processor), de lijm was zo zacht en vloeibaar als 't maar kan en was de CPU dus idd erg heet. Toen de Fan erweer opgezet, en lekker strak vast gemaakt, maar helaas hij kwam weer niet verder dan die 5-10 sec.

Nu is mijn vraag betekend dit dat mijn CPU helemaal kapot is, en dat met een nieuwe processor (s775) weer loopt.... of kan het zijn dat het met meerdere zaken te maken heeft. Waaraan kan ik nu nog zien of het probleem enkel bij de CPU ligt?
Ik zou toch maar eens een betere voeding kopen. 11,51 is niet "aan de lage kant", maar gewoon veel te laag. Ook 11,72 is te laag. Een goede voeding mag zeker niet zomaar een halve volt dalen. Mijn Enermax Liberty 620w zit op 11.98 idle, en op 12.03 under load. Dat zijn goede waarden.

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

Verwijderd

Er zat nog wel genoeg pasta op, aan beide kanten, dus neem aan dat dat t probleem niet is.
Klinkt eng, er moet juist zo weinig mogelijk koelpasta tussen de cpu en het koelblok zitten. De pasta is er alleen voor om de miniscule oneffenheden tussen de materialen op te vullen.
Een dikke laag van het spul isoleert alleen maar...

Zijn verder alle condensatoren op het moederbord nog in goede staat? Een kapotte condensator kun je herkennen aan een opengeknapt kapje/ wit spul dat eruit komt.

11.72V is trouwens wel aan de lage kant, maar imo niet zo laag dat ik me daar zorgen over zou maken. De 5V lijn is veel belangrijker voor een stabiele PC, en mag niet meer dan 5% afwijken.

Loop anders even de 'hangen en opstartproblemen' faq door, daar staan veel nuttige dingen in.

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 19-04-2007 00:51 ]

• albatross
Verwijderd schreef op woensdag 18 april 2007 @ 21:42:

Het zou zo kunnen zijn dat de processor (welke overigens? je noemt enkel LGA775) oververhit raakt, en dat het moederbord dan uitgaat. Maar echt stuk? Kan ik me moeilijk voorstellen. Die LGA755 processoren hebben "thermal throttling", wat betekent dat ze zelf terugschakelen in Mhz als ze oververhit raken, zodat ze dus niet doorbranden. Had ik ook eerst met mijn oude Prescott 550 (voordat ik de Zalman 9500 erop had gezet ipv. de stock cooler). In een grafiek (task manager, bv.) zie je dan scherpe dalen in de performance; en by Far Cry, bv. zie je dat die dan even hapert; maar doorfikken doet ie niet.

Maar een fan, "die overigens een klein beetje speling had met de processor", dat kan niet goed zijn. Net als met de voeding, probeer eens net de wat betere kwaliteit. Zelf ben ik erg gecharmeerd van de Zalman 9500, maar er zijn ook andere, en zelfs betere coolers te koop.

Overigens, zoals je het vertelt, kan je CPU wel haast niet stuk zijn. Als je BIOS het al ca. 10 seconden doet, dan is de CPU in ieder geval niet doorgebrand. Een kapotte condensator lijkt me dan inderdaad waarschijnlijker.

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

Verwijderd

In 10 seconden raakt geen enkele cpu met welk (passend) koelblok dan ook oververhit hoor. Als je al een nieuwe voeding hebt gekocht dan lijkt het me onwaarschijnlijk dat het daar aan ligt. De 12V lijn mag ook 5% afwijken; dit is 0.6 V, dus mag je 12 V lijn 11.4 V zijn en daar zit je ruim boven.
Probeer eerst een minimale opstelling draaiende te houden. dus CPU, mobo één reepje mem en videokaart.
Over het algemeen bij onwillekeurige vastlopers kom ik dit tegen als boosdoeners:
- Drivers (maar dat geldt dus alleen in je OS)
- Brak/incompatibel geheugen (maar dat heb je al getest)
- kapotte randapperatuur (die moet je niet aansluiten bij problemen)
- Oververhitting (onmogelijk in 10 seconden, bij goede montage uiteraard)
- Overclocken (maar dat heb je niet gedaan, toch?)
- Brak mobo, dit is meestal de optie die overblijft als al het andere uitgesloten is. Zoals ik al heb gezegd kan er een condensator stuk zijn of je temp sensor. In jouw geval lijkt me dit de meest waarschijnlijke optie.
Je zou nog een bios reset kunnen doen. Misschien heeft iemand een keer de FSB omhoog gezet ofzo en heeft niemand dit door gehad (maar dit is wel een "long shot" ;) )

Verwijderd

Topicstarter
Ikneem de bovengenoemde tips even mee en ga hem nu weer eens aanzetten op stroom, het resultaat horen jullie straks.

Bedankt in iedergeval!

edit: Ik heb hem zojuist aangesloten met dus enkel vid, en HD aangesloten. Ik kon nu wel in de BIOS komen maar wist even niet zo snel waar ik iets moest checken en ik schat dat hij zo ongeveer 30 seconde aan bleef deze keer en daarna sloeg hij uit.

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 19-04-2007 11:28 ]

• SKiLLa
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

SKiLLa

Byte or nibble a bit ?

Volgens mij is de CPU inderdaad doorgebrand. De CPU wordt niet overhit in een paar sec, maar die beschadiging heeft blijkbaar al eerder plaatsgevonden. Ik heb namelijk soortgelijke taferelen meegemaakt met een oude Athlon XP. Eerst vastlopers en reboots in Windows, maar vrij snel werd het zo erg dat ik ook de bios niet meer in kon en toen zelfs geen beeld meer, zelfs niet met de CPU ondergeklokt. Nieuwe CPU erop en het beestje loopt nu alweer een maand zonder issues.

Ofwel: zelfde symptonen ... hopelijk ook dezelfde oplossing ;)

'Political Correctness is fascism pretending to be good manners.' - George Carlin

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 19 april 2007 @ 10:35:
In 10 seconden raakt geen enkele cpu met welk (passend) koelblok dan ook oververhit hoor. Als je al een nieuwe voeding hebt gekocht dan lijkt het me onwaarschijnlijk dat het daar aan ligt. De 12V lijn mag ook 5% afwijken; dit is 0.6 V, dus mag je 12 V lijn 11.4 V zijn en daar zit je ruim boven.
Probeer eerst een minimale opstelling draaiende te houden. dus CPU, mobo één reepje mem en videokaart.
Over het algemeen bij onwillekeurige vastlopers kom ik dit tegen als boosdoeners:
- Drivers (maar dat geldt dus alleen in je OS)
- Brak/incompatibel geheugen (maar dat heb je al getest)
- kapotte randapperatuur (die moet je niet aansluiten bij problemen)
- Oververhitting (onmogelijk in 10 seconden, bij goede montage uiteraard)
- Overclocken (maar dat heb je niet gedaan, toch?)
- Brak mobo, dit is meestal de optie die overblijft als al het andere uitgesloten is. Zoals ik al heb gezegd kan er een condensator stuk zijn of je temp sensor. In jouw geval lijkt me dit de meest waarschijnlijke optie.
Je zou nog een bios reset kunnen doen. Misschien heeft iemand een keer de FSB omhoog gezet ofzo en heeft niemand dit door gehad (maar dit is wel een "long shot" ;) )
- Kapotte randapparatuur, ik heb er nu niks externs aanhangen.

- Overclocking, ik weet dat hij in het verleden iets hoger heeft gestaan, ingesteld door de persoon die hem destijds had gebouwt (5 jaar trg), maar dat is al vrij snel weer normaal gezet door iemand die me er voor waarschuwde.

- Brak mobo, begint er wel op te lijken dan, maar helaas ben ik niet zo'n expert om te weten wat de condesator is, of de temp sensor. Ik heb in iedergeval hem al wel helemaal rustig bekeken en ik zag geen gesmolten bolletjes of iets in die trend.

- Bios reset kan ik nu idd wel proberen.

- Processor is/was overigens een Intel Pentium 4 2,7Ghz (s775) (en die heeft dus toen aan het begin heel even op bijna 3,3 gestaan.

- De fan die eropzit is nu zo'n jaar oud, hij was destijds aan vervanging toe. Er zit een Spire op, type zou ik zo niet weten - blauw doorzichtig als dat helpt.

- Voeding, die dus hoogstens een week oud is, M-tek MK 400-B

@Skilla, Ik hoop het, maar omdat hier de meeste zeggen dat het onwaarschijnlijk is dat een processor kapot wil ik niet al te snel naar de winkel rennen voor een nieuwe processor en daarom met wat nog mogelijk is te kijken of het niet aan andere onderdelen ligt.

Verwijderd

Heb je je computer wel aan een stopcontact met randaarde hangen?

• Def_P
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Ken je niemand die ook een s775 bord heeft waar je je cpu ff kan testen?
Zo nee, loop naar de dichtsbijzijnde computer shop en kijk ze lief aan. Mocht je cpu kapot zijn koop je daar een nieuwe, anders koop je een nieuw mobo. Bij veel zaken kan je het eventueel weer terug brengen als het niet blijkt te helpen. Bij de cpu is dit wat minder omdat deze in een gesloten(lees onmogelijk open te maken zonder schade) doos zit.

I, for one, like Roman numerals

• SKiLLa
  • Niet online

SKiLLa

Byte or nibble a bit ?

Tja, het is inderdaad of je mobo of je CPU. Maar als je BIOS ookal de waarschuwing 'CPU overheat' gegeven heeft, lijkt me de oorzaak wel duidelijk. Mobo's kunnen natuurlijk ook stuk gaan, maar gezien exact dezelfde symptonen, denk ik toch de CPU. Mobo's hebben meestal iets andere symptonen in mijn ervaring ...

'Political Correctness is fascism pretending to be good manners.' - George Carlin

Verwijderd

Wat ook zo leuk is. Random bluescreen of death krijgen en af en toe een error in de explorer. Kan werkelijk van alles zijn als dit ook gebeurt na een verse nieuwe xp install.

Verwijderd

Topicstarter
Ja, vrijdag werkt er iemand in een shop in de beurt die een vage kennis is dus dan ga ik dat wel proberen.

Heel vreemd maar waar ik checkte net de temperaturen in de bios, en toen zag dus de CPU oplopen naar de 100, 101 graden. En dan slaat hij uit, ik had al van iemand gehoord dat dat de max was. Ik ga dus nu toch maar weer de cooling eraf halen en die nog eens goed erop zetten, hij zit nu echt veel strakker vast dan eerst, en ook recht naar mijn mening.

Over geaard stopcontact, nee gewoon een verleng blok en ik weet dat hij dan minder voltages krijgt, maar die zitten wel binnen de perken dus.

• Def_P
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 19 april 2007 @ 12:00:
Ja, vrijdag werkt er iemand in een shop in de beurt die een vage kennis is dus dan ga ik dat wel proberen.

Heel vreemd maar waar ik checkte net de temperaturen in de bios, en toen zag dus de CPU oplopen naar de 100, 101 graden. En dan slaat hij uit, ik had al van iemand gehoord dat dat de max was. Ik ga dus nu toch maar weer de cooling eraf halen en die nog eens goed erop zetten, hij zit nu echt veel strakker vast dan eerst, en ook recht naar mijn mening.

Over geaard stopcontact, nee gewoon een verleng blok en ik weet dat hij dan minder voltages krijgt, maar die zitten wel binnen de perken dus.
Heeft i het voorheen wel goed gedaan op dat verlengblok? Dan kan dat het probleem niet zijn.

Heb je gecheckd of de koeling niet en bepaalde orientatie heeft?
Wat voor koelblok heb je erop zitten, intel boxed?
Sommige blokken(alpine7 van AC bijv.) hebben een stuk er af gevreesd om onderdelen van het moederbord(binnen de ruimte van het retentie mechanisme) ruimte te geven. Doe je dit verkeerd, dan gaat een core2duo al richting de 80 waar hij dan gaan throttelen.

Ik heb eigenlijk nog nooit een intel cpu kapot zien gaan(op afgebroken pootjes na dan), acht die kans dus vrij klein. (paar jaar in verschillende computerwinkels gewerkt + wat ervaring als tweaker/familie van nOObs)
Ik weet wel dat de 2de lichting van asus p4p's veel uitvielen door mindere condensatoren. Maar of dit ook bij dit bord (in feite zelfde bord op de socket na) ook kan weet ik niet.

[ Voor 3% gewijzigd door Def_P op 19-04-2007 12:26 ]

I, for one, like Roman numerals

Verwijderd

Misschien heb ik er overheen gelezen, maar zit er geen kilo stof tussen je koelblok?

Als ik een maand m'n stacker niet open, kan ik een cake bakken van de hoeveelheid stof.

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Een teveel aan koelpasta kan ook problemen geven. Als ik lees
Er zat nog wel genoeg pasta op, aan beide kanten
dan heb ik zo mijn twijfels. Je hebt aan een drup ter grootte van een rijstkorrel voldoende.

ARME AOW’er

• FragileM64
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 25-05 23:29
SKiLLa schreef op donderdag 19 april 2007 @ 11:28:
Volgens mij is de CPU inderdaad doorgebrand. De CPU wordt niet overhit in een paar sec, maar die beschadiging heeft blijkbaar al eerder plaatsgevonden.
Ik heb ook nog nooit een kapotte cpu gehad die wel beeld gaf. (Heb aantal jaren geleden in een pc winkel gewerkt) Zelfs nog nooit een kapotte intel. Wel een paar kapotte XP's maar die waren dan ook gebruikt voor allerlei experimenten en deze hadde ook nog geen overhittingsbescherming.

Een cpu krijg je echt niet zo maar kapot. Het zijn eerder verkeerde biosinstellingen, kapot moederbord, voeding enz.

Ik zou de processor ook ff laten testen als het zou kunnen door een pc winkel of een kennis.

[ Voor 6% gewijzigd door FragileM64 op 19-04-2007 13:48 ]

Q6700 @ 3400Mhz | 2*2GB | Ati 4870 512MB

Verwijderd

Topicstarter
Na veel gehannes die koeling eraf gekregen pasta schoongemaakt, nieuw drupje erop gedaan en nu start hij weer op.

Het direct afsluiten had dus te maken met de koeling er toen niet goed opgedaan. Maar dan heb ik nogsteeds het raadsel van de veelvuldige reboot en freezer die ik daarvoor had. Of mijn koeling toen al niet goed zat durf ik niet met zekerheid te zeggen. Ik ben nu windows aan het installeren op een andere HD.

Gister bleef hij toen (en dat was dus voordat ik uberhaupt aan mijn coolerfan had gezeten) tijdens de instal al paar keer hangen in de vorm van een plotselinge reboot.

Als dat probleem (rebooten, freezen) nogsteeds aanhoudt kan het dus nogsteeds mijn moederbord en of processor zijn toch?

edit: Helaas maar waar, hij blijft nu tijdens het blauwe scherm installatie gedeelte van XP bij 92% freezen.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 19-04-2007 14:15 ]

• Iet
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-08-2025

Iet

albatross schreef op donderdag 19 april 2007 @ 00:43:
[...]
Ik zou toch maar eens een betere voeding kopen. 11,51 is niet "aan de lage kant", maar gewoon veel te laag. Ook 11,72 is te laag. Een goede voeding mag zeker niet zomaar een halve volt dalen. Mijn Enermax Liberty 620w zit op 11.98 idle, en op 12.03 under load. Dat zijn goede waarden.
Onzin, 11,72 is 2,5% afwijkend, dat is netjes. 11,51 zit ook nog binnen 10%, waardoor het niet direct alarmerend is.

Je kunt natuurlijk hoge eisen stellen (en dat zou ik met een voeding met een prijs als die van jou ook zeker doen), maar de waardes zijn weinig aanleiding om direct het probleem te zoeken.

I use a <insert heavy config>."Dude! Solitaire must load like instantly"

• SKiLLa
  • Niet online

SKiLLa

Byte or nibble a bit ?

Als de temps lager zijn, zou je CPU weer stabiel moeten zijn. Blijf je troubles houden, dan is er inderdaad toch nog iets rot. RAM had je al goed getest met MemTest toch ?

Die kapotte CPU met beeld was ook een uitzondering (dat ie beeld gaf bedoel ik) , maar kapot was ie wel degelijk.

PS: Windows eens installeren met de kast open (kan net een paar graden schelen) ?

[ Voor 12% gewijzigd door SKiLLa op 19-04-2007 14:31 . Reden: de PS ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb zojuist een nieuwe cooler gehaald voor de zekerheid, temp zien dr stabiel uit in de bios, 59/60/61,5.

Installatie gaat nu van start, ik ben benieuwd of hij nu niet uitslaat, mocht dat wel zo zijn dan kan ik morgen met dat gegeven naar m'n pc shop toe en garantie van de mobo of processor gebruiken. Ik zag vandaag in de papieren dat hij in juni 2004 gekocht is. En dus niet zo oud is als ik dacht, en dus ook nog binnen de 3 jaar garantie valt!

• albatross
Verwijderd schreef op donderdag 19 april 2007 @ 12:00:

Holy frak! 100 graden! De 'case' temperature voor een Core 2 Duo (E6700) ligt bij 60.1 C. Bij mijn oude Prescott was dat ca. 64 C. Als ie echt 100 graden is geworden, dan had ie al lang stuk moeten wezen.

Mijn vader heeft, door een korte 'hartstilstand' van zijn AMD koeler overigens wel eens schade aan de CPU opgelopen. Die liet toen, heel merkwaardig, alle jpg files verkloot zien (schade aan de unit die SSE verzorgt, wellicht?). Nieuwe CPU erop, en alles was weer in orde. Als je echt dit soort temperaturen gehaald hebt, dan zou shade toch niet onmogelijk zijn. Alleen kan ik me bij de huidige processoren niet voorstellen dat die, door the 'thermal throttling', nog echt zo warm zouden kunnen worden. Wellicht zou je eens kunnen zeggen om wat voor CPU het nu echt gaat.

• albatross
Verwijderd schreef op donderdag 19 april 2007 @ 19:42:
Ik heb zojuist een nieuwe cooler gehaald voor de zekerheid, temp zien dr stabiel uit in de bios, 59/60/61,5.
59C idle? Dat vind ik er helemaal niet goed uitzien. 39C, das een mooi getal. Maar 59C, dat is voor full load al bijna te veel.

Wat voor koeler was dat dan wel niet??

• albatross
Iet schreef op donderdag 19 april 2007 @ 14:13:
[...]

Onzin, 11,72 is 2,5% afwijkend, dat is netjes. 11,51 zit ook nog binnen 10%, waardoor het niet direct alarmerend is.

Je kunt natuurlijk hoge eisen stellen (en dat zou ik met een voeding met een prijs als die van jou ook zeker doen), maar de waardes zijn weinig aanleiding om direct het probleem te zoeken.
Ik was inderdaad wat te kritisch over die afwijking. Er mag 10% afwijking zitten op de 12v, en 5% op de 5v. Maar zou ik zelf zo'n voeding kopen? Nee dus.

Maar goed, zoals de TS al aangeeft, hij heeft zijn CPU 100C laten worden; dus daar zal het em dan toch wel in zitten.

Verwijderd

Topicstarter
albatross schreef op donderdag 19 april 2007 @ 20:12:
[...]

Holy frak! 100 graden! De 'case' temperature voor een Core 2 Duo (E6700) ligt bij 60.1 C. Bij mijn oude Prescott was dat ca. 64 C. Als ie echt 100 graden is geworden, dan had ie al lang stuk moeten wezen.

Mijn vader heeft, door een korte 'hartstilstand' van zijn AMD koeler overigens wel eens schade aan de CPU opgelopen. Die liet toen, heel merkwaardig, alle jpg files verkloot zien (schade aan de unit die SSE verzorgt, wellicht?). Nieuwe CPU erop, en alles was weer in orde. Als je echt dit soort temperaturen gehaald hebt, dan zou shade toch niet onmogelijk zijn. Alleen kan ik me bij de huidige processoren niet voorstellen dat die, door the 'thermal throttling', nog echt zo warm zouden kunnen worden. Wellicht zou je eens kunnen zeggen om wat voor CPU het nu echt gaat.
Ik heb het met mn eigen ogen gezien inde bios 101 celcius en toen ging die uit. Hij blijft nu weer constant hangen in de windows installatie, alstie zo nog 20 min te gaan heeft.

Als je precies wilt weten om welke processor het gaat, ff de doos van m'n moederbord gezocht daar zat nog een kartonnetje van de box van de intel in.
Pentium 4 Processor 520 LGA775
2,80 GHz 1MB L2 Cache, 800 MHz FSB

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
albatross schreef op donderdag 19 april 2007 @ 20:12:
(schade aan de unit die SSE verzorgt, wellicht?).
SSE is geen apparte unit, het zijn (gecombineerde) extra instructies.

• albatross
Verwijderd schreef op donderdag 19 april 2007 @ 21:25:
Als je precies wilt weten om welke processor het gaat, ff de doos van m'n moederbord gezocht daar zat nog een kartonnetje van de box van de intel in.
Pentium 4 Processor 520 LGA775
2,80 GHz 1MB L2 Cache, 800 MHz FSB
Die 520 wordt niet zo heet. Ik heb zelf nog een Prescott 550; die werden pas echt heet!

http://www.cpu-world.com/info/Intel/Intel_Pentium_4.html

Hier kun je zien dat de max temp voor de Prescott 520, 67.7C is. Daar zat je dan zo'n 33C over heen. Oops.

Verwijderd

Probeer ook even met andere geheugenmodules, die kunnen dit soort problemen ook veroorzaken.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 19 april 2007 @ 21:34:
Probeer ook even met andere geheugenmodules, die kunnen dit soort problemen ook veroorzaken.
Ik had al een MEMtest gedaan, daar kwam alles goed uit de testjes. Of bedoel je dat niet?

Ik probeer nu voor de 3de keer Windows te installen maar hij blijf constant of freezen of rebooten tegen het einde.
Maar ik kan dus wel met zekerheid zeggen omdat mijn cpu toen zulke hoge temperaturen heeft behaald dat die sowieso kapot is?

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Verwijderd schreef op donderdag 19 april 2007 @ 21:53:
[...]
Maar ik kan dus wel met zekerheid zeggen omdat mijn cpu toen zulke hoge temperaturen heeft behaald dat die sowieso kapot is?
Of je CD, of je CD-speler, of toch je MB dan wel je HD. :)

Garantie dat iets echt kapot is krijg je hier niet. Hooguit een opmerking "met een aan werkelijkheid grenzende waarschijnlijkheid is'tie kapot".

ARME AOW’er

• DukeBox
  • Niet online
Krijg toch het idee dat er ruimte tussen je cpu en koelblok zit..

• Nutral
  • Laatst online: 14:52

Nutral

gamer/hardware freak

kijk eens of je niet teveel koelpasta hebt, je hebt maar een dun laagje nodig zodat er contact maakt. Ik had ook een P5P800 en bij mij is een paar maanden geleden het moederbord kapot gegaan, allemaal rare problemen enzo.

Verwijderd

Topicstarter
yasinhm schreef op donderdag 19 april 2007 @ 22:40:
kijk eens of je niet teveel koelpasta hebt, je hebt maar een dun laagje nodig zodat er contact maakt. Ik had ook een P5P800 en bij mij is een paar maanden geleden het moederbord kapot gegaan, allemaal rare problemen enzo.
Ik zat eerst idd wel wat veel op en het was ook helemaal verspreid, dat heb ik allemaal weg gehaald toen met eenheel klein beetje weer geprobeerd, maar de clipjes van de cooling sloten niet meer zo goed. Ik heb dus vanmiddag een nieuwe cooler gekocht, eentje uit een Intel doos die in een processordoos zat, en daar zat een soort van stickervormpje op de cooler, en dat is al pasta dus daar hoefde ik niks op te doen.

• DukeBox
  • Niet online
Neem aan wel het stukje plastic er afgehaald ?

Verwijderd

Topicstarter
DukeBox schreef op donderdag 19 april 2007 @ 23:14:
Neem aan wel het stukje plastic er afgehaald ?
Zat er niet op.
Ik had hem gehaald bij de Turkse handyman op de hoek, die haalde er één uit het doosje van de processor en verkocht die gewoon los in een zakje.

De echte PC shop bij mij in de beurt die had geen coolers meer met dat klik draai systeem , enkel die bevestigd moesten worden aan de andere kant van het moederbord, en dan had ik dus het hele Mobo er uit moeten slopen om te zien of een andere fan het probleem verhielp.

• DukeBox
  • Niet online
Is er niet ergens een nooje afgebroken of iets dergelijks waardoor die fan niet goed geklemt meer zit ?

Verwijderd

Die temperatuur is echt KILLING.
Ik heb ooit een AMD Athlon 1200 gehad die soms wel 90-92 graden werd.
Vervolgens softzuiger erbij gepakt om het stof er uit te lurken, maar toen was het nog steeds 75+
Op zich bleef ie wel stabiel draaien, alleen bij 93 of hoger ging ie plat aan freezes, blue screens etc.
Pas na 1,5 jaar kwam ik er achter dat er een rotte voltage-regulator op het MB zat. 8)7

Verwijderd

Topicstarter
Het Mobo en de processor en het geheugen is vanochtend getest door de PC shop, en het antwoord was dat die alle in orde waren... :S

Hij wordt straks weer opnieuw gebouwd, en dan een bios reset.

Maar volgens de shop is noch het moederbord, noch de cpu kapot...

• albatross
Verwijderd schreef op vrijdag 20 april 2007 @ 13:29:
Het Mobo en de processor en het geheugen is vanochtend getest door de PC shop, en het antwoord was dat die alle in orde waren... :S

Hij wordt straks weer opnieuw gebouwd, en dan een bios reset.

Maar volgens de shop is noch het moederbord, noch de cpu kapot...
Hmm, ik ben benieuwd hoe stevig ze de CPU dan wel getest hebben. Hem even ergens instoppen, en dan concluderen dat ie goed is, zou een slechte test wezen. Je zou eigenlijk, zelf, Orthos eens moeten draaien (vrij te downloaden). Fouten die daar aan het licht komen hoeven overigens nog niet te betekenen dat de CPU echt stuk is (kan ook undervolted zijn en zo bij overclocking). Maar dan weet je in ieder geval iets.

Ik zou je overigens toch (eigenlijk nogmaals) voor willen leggen om toch iets meer uit te geven aan betere spullen. Ik kan niet in je beurs kijken natuurlijk, maar een stock koeler halen bij de "Turkse handyman", die em dan zonder bescherm-lipje eventjes in een plastic zakje doet, das geen werken zo. Want hoewel je nu uiteraard voordeliger uit bent, qua euros, betaal je toch een hoop voor alle ellende, die zo ook niet echt overgaat.

• Nutral
  • Laatst online: 14:52

Nutral

gamer/hardware freak

Cpu gaat bijna nooit kapot en meestal ligt het aan het moederbord/geheugen.

• jeroen__online
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

jeroen__online

ook wel eens offline!

net even samen met miguel gecheckt, er lijkt een condensator op het moederbord aan de bovenkant opengescheurd te zijn, vermoedelijk veroorzaakt dat de problemen.
cpu wist een paar minuten volle stresstest te doorstaan, dus die lijkt me sowieso nog wel in orde, evenals ram (memtest).
Pagina: 1