XLR naar RCA/tulp kan ingangen versterker opblazen?

Pagina: 1
Acties:
  • 356 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• ErrieR
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 01-02 14:52
Hoi,

Heb net een paar weken een Behringer SRC2496 als DAC. Moest er even aan wennen maar toch tevreden. Veel geluisterd met de koptelefoon, echter weinig over de versterker.
Nu vond ik vanavond het geluid over de speakers heel erg kaal klinken, en na uitvogelen er achter gekomen dat de lage tonen nagenoeg niet meer versterkt worden. Versterker kapot dus... :(

Nou heeft die Behringer XLR uitgangen, en heb verloopjes gekocht van XLR naar RCA dus van balanced naar unbalanced, en daar mijn interlinks op aangesloten. Dit alles natuurlijk pas na op internet opgezocht te hebben of dit wel kan.
Onder andere hier: http://www.dplay.com/dv/balance/balance.html#cross
Zelfs in de handleiding van de SRC2496 staat hoe je dit moet doen, inclusief schema.
Uit deze en meerder bronnen die ik even niet meer weet leidde ik af dat het kan.

Nu is XLR +4dbM, en RCA -10dBm, 2 Volt tegenover 0.1X Volt. Zou dit een ingangstrap kunnen opblazen, of is mijn versterker "gewoon" kapot gegaan, wat natuurlijk ook nog mogelijk is :'(

Heeft iemand hier verstand van, want ikzelf klets alleen maar na wat ik op intenet lees en heb maar weinig verstand van electronica. Graag jullie advies!!! Bedankt! _/-\o_

PS Mijn versterker is een Marantz PM7000. Misschien dat dat nuttige info is.

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:31

remco_k

een cassettebandje was genoeg

ErrieR schreef op woensdag 18 april 2007 @ 21:35:
...
Nu is XLR +4dbM, en RCA -10dBm, 2 Volt tegenover 0.1X Volt.
RCA (standaard line signaal) is 0.775 Volt bij piek.
Zou dit een ingangstrap kunnen opblazen, of is mijn versterker "gewoon" kapot gegaan, wat natuurlijk ook nog mogelijk is :'(
In theorie wel, in de praktijk kunnen inputjes wel wat hebben.

Het hangt er ook vanaf hoe het verloopje van XLR naar RCA is gemaakt.
Die kan namelijk ook zo zijn gemaakt dat hij al terugzakt naar iets harder dan line signaal.

Heeft het wel goed gewerkt eigenlijk op deze manier?

Alles kan stuk.

• ErrieR
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 01-02 14:52
Ja het heeft goed gewerkt, al moest ik de volumeknop wel erg laag zetten, maar geen vervorming of zo.
Verder zijn het van dit soort stekkers: * Klik *

Is het uberhaupt mogelijk dat je een deel (hoog / laag) van je versterker kan opblazen :?

BTW: Ik had begrepen dat DI boxen bedoeld zijn voor unbalanced naar balanced, en dat je ze omgekeerd niet nodig hebt, en dat je aan zo'n verloopstekkertje genoeg had. Dus vandaar dat ik hier aan begonnen ben.

• DJ Vincento
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 14:02

DJ Vincento

1422055

ErrieR schreef op donderdag 19 april 2007 @ 22:09:

Is het uberhaupt mogelijk dat je een deel (hoog / laag) van je versterker kan opblazen :?
Zover ik weet zijn er voor versterkers die eerst het ingangs signaal opdelen in verschillende frequentie gebieden om ze daarna apart te versterken. Hier zit eigen de zelfde reden achter als achter een meer-weg speaker: Ze gebruiken voor elk frequentiegebied de (meest) ideale transistor of radiobuis. Daarna worden de frequentiegebieden in het toonregeling circuit weer bij elkaar gemixed tot 1 signaal.

Maar hier heb ik hooguit wat gelezen op vage sites, dus ik weet het niet zeker. Of er ook eindversterkers zijn die het signaal opdelen weet ik niet.

[ Voor 4% gewijzigd door DJ Vincento op 19-04-2007 22:42 ]