NB-koeler dremelen

Pagina: 1
Acties:

• Tha Ra
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 30-01 20:40
Hallo, ik heb een klein probleempje:
Ik heb een Asus a8n SLI deluxe mobo (NForce SLI 4 chipset) en op mijn videokaart sinds kort zo'n grote Arctic Cooling koeler. Nu vind ik mijn chipsetkoeler te veel herrie maken en wil ik hem vervangen door een Zalman passieve chipsetkoeler die ik nog heb liggen, alleen hast dit niet ivm de VGA-koeler. Nu is mijn vraag: kan ik ongeveer 50% van de koelvinnen wegdremelen zonder dat mijn chipset te warm wordt? ps, de graka in een ander pci-e-slot zetten is geen optie omdat deze binnenkort ook gebruijkt gaat worden

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
De helft van de koeler af halen is wel erg veel. Je zou het kunnen proberen. Gewoon ff een tijdje draaien en voelen of ie niet te heet wordt.

Anders zou ik gaan voor iets als in de volgende link:
http://shop.freezinghardw...p?Pagina=00003&i=3680&c=2

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Kan je proberen, maar zorg er dan voor dat je wel een ventilator op dat blok laat blazen, hoeft niet op volle snelheid, maar een klein briesje helpt al veel.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• R-O-Y
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-06-2025

R-O-Y

Ik maak mijn zinnen nooit

als je nou zoiets haalt?

Afbeeldingslocatie: http://ocwar.com/catalog/images/hr05sli.jpg

Zou het dan wel passen. Dat is waarschijnlijk een betere oplossing, makkelijker ook ;)

Youtube Download ubersnel.nl

• Tha Ra
R-O-Y schreef op woensdag 18 april 2007 @ 21:32:
als je nou zoiets haalt?

[afbeelding]

Zou het dan wel passen. Dat is waarschijnlijk een betere oplossing, makkelijker ook ;)
Deze koeelr ben ik ook al tegengekomen, maar ik heb gezien dat hij in mijn geval niet past. Zou de koelribben ombuigen mischien een oplossing zijn (van de Zalman dan)?

• R-O-Y
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-06-2025

R-O-Y

Ik maak mijn zinnen nooit

Als je een bestaand blok wilt aanpassen kan je trouwens ook beter gewoon zagen dan dremelen. Is net zo netjes en vele malen makkelijker.

Ik weet niet waar dit spul van gemaakt is. Je kan het proberen te buigen maar misschien breekt het wel gewoon ipv dat het buigt. Door schade en schande is men wijs geworden O-)

Youtube Download ubersnel.nl

• struul
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 04-12-2024
ik heb een tijdje geleden hier op GoT nog een foto'tje gezien van iemand die bij zn zalman nb koeler blokje alle koelribbetjes had omgebogen :) dus moet goed mogelijk zijn, word de warmteafgifte nog beter van ook ipv minder als je ze verwijderd ;)

Verwijderd

past niet, hij heeft een artic cooler, silencer dus en zit met zijn fan ervoor

dus alleen de hr 05 sli past

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
De foto is qua lay-out niet te vergelijken met de Asus van de TS, bij Asus zit het slot veel hoger dus gaat het waarschijnlijk wel. :)

[ Voor 4% gewijzigd door Saturnus op 18-04-2007 23:07 ]

• Tha Ra
Zelfs pinnen ombuigen gaat moeilijk ivm. de ruimte, hier ff een tekeningetje om het wat duidelijker te maken:
Afbeeldingslocatie: http://amd.streamload.com/tha_ra/Hosted/mobo.JPG
De afstand tussen de NB en de graka is ongeveer 2 á 3 cm, niet zo veel dus.

• NomadTitan
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16-01 20:30
Afbeeldingslocatie: http://www.spirecoolers.com/images/products/CF201-NEB.jpg

Tada...

Plastic cover eraf. Dremel erbij en alles wat in de weg zit met de dremel wegslijpen. Werkte voor mij, voor jou vast ook. Want ik heb ook zo'n Arctic silencer 5 ervoor zitten.

Kan eventueel foto maken (als ik dat elendige ding kan vinden) >:)

Koelertje kost ong 10 euro ofzo. en op de laagste stand koelt hij ruiim voldoende. :)

[ Voor 9% gewijzigd door NomadTitan op 19-04-2007 22:26 ]

• Tha Ra
NomadTitan schreef op donderdag 19 april 2007 @ 22:25:
[afbeelding]

Tada...

Plastic cover eraf. Dremel erbij en alles wat in de weg zit met de dremel wegslijpen. Werkte voor mij, voor jou vast ook. Want ik heb ook zo'n Arctic silencer 5 ervoor zitten.

Kan eventueel foto maken (als ik dat elendige ding kan vinden) >:)

Koelertje kost ong 10 euro ofzo. en op de laagste stand koelt hij ruiim voldoende. :)
Maar is hij ook stil?

• mieJas
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

mieJas

Ja, maar nee.

Tha Ra schreef op woensdag 18 april 2007 @ 22:33:
Deze koeelr ben ik ook al tegengekomen, maar ik heb gezien dat hij in mijn geval niet past.
Er zit een buiging in, zodat je het spel verder dan je kaart kan zetten. Op het eerste zicht zou dat toch moeten passen?

edit: zoiets dus

[ Voor 15% gewijzigd door mieJas op 20-04-2007 12:48 ]

Yes, but no.

• Tha Ra
Hier nog een picje om het duidelijker te maken:
Afbeeldingslocatie: http://amd.streamload.com/tha_ra/Hosted/Koeler.jpg
Het rood omlijnde is de oorsprongkelijke chipsetkoeler.
ps. sorry dat hij zo groot is, de camera stond verkeerd ingesteld 8)7

• Tha Ra
mieJas schreef op vrijdag 20 april 2007 @ 12:42:
[...]

Er zit een buiging in, zodat je het spel verder dan je kaart kan zetten. Op het eerste zicht zou dat toch moeten passen?

edit: zoiets dus
Dat zou wel kunnen, maar dan is het andere pci-e slot geblokkeerd en deze wil ik binnenkort ook gaan gebruiken.

Verwijderd

Ik zou het niet aanraden om zo'n zalman kleiner te maken. Een nForce4 wordt al aardig warm, en als je er dan een klein passief heatsink opzet... Lijkt me niet goed.

Wat je wel kunt doen: je maakt een gat in de Silencer (waar de northbridge tegenaanzit) en plaatst daar een ander heatsinkje. Hierdoor gaat er nog wat airflow over de Northbridge.

Succes!

• Tha Ra
En deze dan? Dit is de nieuwere versie van de koeler die er orgineel ophoort.
Afbeeldingslocatie: http://www.nvnews.net/images/news/200505/a8nfan3_s.jpg

[ Voor 30% gewijzigd door Tha Ra op 20-04-2007 13:21 ]

Verwijderd

Ik heb de zalman NB koeler omwille van dezelfde reden ook bijgewerkt zodat ongeveer de helft van de koelvinnen verwijderd is. De overige koelvinnen heb ik verbogen zodat ze allemaal verder uit elkaar staan wat bevorderlijk is voor de luchtdoorstroming. Ik denk dat het feit dat de overige vinnen verder uit elkaar staan compensatie is voor de vermindering in aantal vinnen. Ganse boeltje werkt hier toch perfect.

• NomadTitan
Yup, ik hoor 'm eigenlijk nooit boven de rest van me pc uit. En mijn pc is aardig stil :)

• Tha Ra
Je hebt ook hetzelfde mobo?

Verwijderd

Niet zelfde moederbord, wel zelfde probleem omdat NB hetzelfde geplaatst is tov de grafische kaart:
http://www.thg.ru/mainboa...msi-k8n-neo4-boardbig.jpg

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Ik zat zelf met een soortgelijk probleem. Mijn SATA poorten zitten namelijk direct onder mijn VGa koeler. Wat ik heb gedaan is een stuk uit m'n Arctic Accelero X1 verwijdert. Maar denk niet dat het een probleem is als je een paar vinnen verwijdert hoor. Gewoon goed op de temps letten.

• Terryb47
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 28-05-2025
Ik zou eerder de arcticcooler vervangen door een zalman, want nu zuigt ie juist warme lucht van de chipset cooler op/ blokkeert het de airflow over van je chipsetcooler: heb je 2 slecht gekoelde componenten.

heavy is good, heavy is reliable - boris the blade

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-01 00:14

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Dit is wel vaker gedaan, 50% van de vinnen er half af zodat er een videokaart met een flinke koeler in past. Dit is vroeger langsgekomen in A8N-SLi topics. Misschien kun je proberen daar nog wat meer in te graven.
Zolang de airflow in de kast ok was deed het het toen prima.

Alleen hoeveel wil je er nou precies afhalen?

[ Voor 8% gewijzigd door Ultraman op 21-04-2007 01:43 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• Tha Ra
cybersteef schreef op zaterdag 21 april 2007 @ 01:43:
Dit is wel vaker gedaan, 50% van de vinnen er half af zodat er een videokaart met een flinke koeler in past. Dit is vroeger langsgekomen in A8N-SLi topics. Misschien kun je proberen daar nog wat meer in te graven.
Zolang de airflow in de kast ok was deed het het toen prima.

Alleen hoeveel wil je er nou precies afhalen?
ik vrees 50 % weghalen én de rest ombuigen

Verwijderd

Terryb47 schreef op zaterdag 21 april 2007 @ 01:32:
Ik zou eerder de arcticcooler vervangen door een zalman, want nu zuigt ie juist warme lucht van de chipset cooler op/ blokkeert het de airflow over van je chipsetcooler: heb je 2 slecht gekoelde componenten.
Idd, nadeel van een Arctic cooler..Zalman is net ff wat kleiner en gaat vaak wel goed. Bij mij zitten de finnen van m'n Zalman tegen de Zalman NB47J aan. Een paar van de finnen zijn wat ingebogen, wat je met je hand ook kan doen als je die waaier vast houdt..een aantal finnen tegen elkaar aanduwen. Zo duwt de Zalman de NB47J goed vast tegen het moederbord (A8N Sli Del.), want ze drukken naar beneden (in een rechtopstaande kast is dat dus eigenlijk opzij :) )
Iig boel zit goed vast en koelt prima zo! Niks geen dremel oid erbij, zowel van de Zalman GPU koeler als chipset koeler hoeft niks afgehaald te worden :)

• Tha Ra
Verwijderd schreef op zaterdag 21 april 2007 @ 13:53:
[...]
Idd, nadeel van een Arctic cooler..Zalman is net ff wat kleiner en gaat vaak wel goed. Bij mij zitten de finnen van m'n Zalman tegen de Zalman NB47J aan. Een paar van de finnen zijn wat ingebogen, wat je met je hand ook kan doen als je die waaier vast houdt..een aantal finnen tegen elkaar aanduwen. Zo duwt de Zalman de NB47J goed vast tegen het moederbord (A8N Sli Del.), want ze drukken naar beneden (in een rechtopstaande kast is dat dus eigenlijk opzij :) )
Iig boel zit goed vast en koelt prima zo! Niks geen dremel oid erbij, zowel van de Zalman GPU koeler als chipset koeler hoeft niks afgehaald te worden :)
Ik heb eerlijkgezegd geen zin om een nieuwe gpu-koeler te kopen

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-01 00:14

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Tha Ra schreef op zaterdag 21 april 2007 @ 12:46:
[...]

ik vrees 50 % weghalen én de rest ombuigen
Hmm, en dan echt weghalen weghalen als in alleen nog bodemplaat totaal geen vinnen meer of gewoon inkorten tot waar nodig?
Ik denk dat dit wel op het randje is, maar als de warmte van nForce goed verder naar het blokje kan en de airflow er over degelijk is, richt er desnoods een fan op, dan denk ik dat je er misschien wel mee weg komt.
Het normale blokje is ook een behoorlijk klein geval wat kwa koelvinnen zo goed als niets heeft, alleen een overtoerige fan op een plaatje. De airflow zal hier denk ik een sleutelrol spelen, ik zou het gewoon testen. Desnoods monteer je hem eerst in de normale vorm zodat je een beetje een idee krijgt van hoe warm het nou allemaal wordt en vervolgens gaat kijken hoe ver je kunt gaan? Als dat blok normaal al heet wordt dan weet je natuurlijk dat je op de gemodde variant een directe luchtstroom moet richten.
nForce4's worden wel vrij warm in mijn ervaring, maar ik heb ze nog niet kapot zien springen als het iets te warm werd, wel heb ik het zien crashen. Als je er dan snel bij bent gaat dat vast wel gewoon goed. Enige marge heb je wel.
Zet er dus een goede airflow op.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• Tha Ra
cybersteef schreef op zondag 22 april 2007 @ 02:17:
[...]

Hmm, en dan echt weghalen weghalen als in alleen nog bodemplaat totaal geen vinnen meer of gewoon inkorten tot waar nodig?
De vinnen inkorten tot ongeveer 1 cm.

• NomadTitan
Tha Ra schreef op zondag 22 april 2007 @ 13:08:
[...]

De vinnen inkorten tot ongeveer 1 cm.
denk niet dat de heatsink nog heel effectief werkt. vooral passief niet!

Ik denk dat je toch beter voor mijn oplossing kan gaan, je hebt een dremel en een boormachine nodig! :P
Pagina: 1