[XP] random toepassingsfouten, geheugen=ok

Pagina: 1
Acties:
  • 1.363 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• schaduw
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online
My Fellow Tweakers,

Ik heb (op mijn XP installatie met SP2 en verschillende latere updates) al een tijdje last van toepassingsfouten, zoals

SetPoint.exe - Toepassingsfout : De instructie op 0x783132b7 verwijst naar geheugen op 0x106926ec. De lees- of schrijfbewerking ("read") op het geheugen is mislukt.

Dream Aquarium Screensaver: Dream_Aquarium.scr - Toepassingsfout : De instructie op 0x0042882e verwijst naar geheugen op 0x06afb938. De lees- of schrijfbewerking ("read") op het geheugen is mislukt.

BlueSoleil.exe - Toepassingsfout : De instructie op 0x73d411c7 verwijst naar geheugen op 0x0000c0af. De lees- of schrijfbewerking ("read") op het geheugen is mislukt.

rundll32.exe - Toepassingsfout : De instructie op 0x7c80976f verwijst naar geheugen op 0x0003ab98. De lees- of schrijfbewerking ("written") op het geheugen is mislukt.

Allen staan in het logboek met gebeurtenis-id: 26, ik kan hier echter niets nuttigs over vinden (iets over een pop-up bij IE6, maar daar werkt alles juist prima).

* Mijn geheugen is niet in orde, Memtest86+ gaf errors, dus ik heb het geheugen teruggestuurd naar de winkel. Ik heb nu tijdelijk ander geheugen, dit geheugen is volgens 7 uur memtest wel in orde. De geheugentimings staan allemaal op auto en de processor is niet meer overgeklokt (eerst wel, 3,33GHz@4,17GHz).

* Ik heb enkele programma's die moeilijk deden (Setpoint, PowerDVD, screensaver) verwijderd en opnieuw geinstalleerd, maar ook dat helpt niet.

* De PC is voorzien van een up-to-date en volledig draaiende NOD32, Hitman Pro (met Surfright aan), dus ik denk niet dat het hier om malware gaat.

* In de search lijken deze problemen vaak door defect geheugen te komen, maar mijn huidige geheugenreepje is in orde.

Wat kan ik nog proberen? Een clean-install is voor mij echt de laatste optie...

[ Voor 3% gewijzigd door schaduw op 18-04-2007 19:34 ]

• aramdin
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-07-2024
Als je een memtest doet, moet je dat voor tenminste 24uur doen wil je daar een zinnige uitspraak over kunnen doen. Hoe lang heb je deze installatie van xp al?

Instagram / YouTube

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05-03 19:33
aramdin schreef op woensdag 18 april 2007 @ 19:36:
Als je een memtest doet, moet je dat voor tenminste 24uur doen wil je daar een zinnige uitspraak over kunnen doen.
Onzin, als je geheugen één keer door een loop is geweest van Memtest dan is heel je geheugen gecontroleerd. Voor de zekerheid zou je dan nog een paar loops kunnen doen, maar in 7 uur tijd zal dat ook wel gebeurd zijn.

The devil is in the details.

• schaduw
  • Niet online
Het nieuwe geheugen komt uit een goed werkende PC, dus ik denk dat dat wel snor zit. Ik heb zojuist SP2 over de huidige installatie heen geinstalleerd, geen resultaat...

Ook heb ik flink wat software verwijderd en via services.msc uitgeschakeld.

Mijn installatie is overigens van december 2006. Helaas lopen de logboeken in de map 'systeem' tot 26 maart (want oude entries worden automatisch verwijderd?). Dus ik kan niet achterhalen wanneer het probleem voor het eerst optrad.

[ Voor 50% gewijzigd door schaduw op 18-04-2007 22:45 ]

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

schaduw schreef op woensdag 18 april 2007 @ 22:36:
Mijn installatie is overigens van december 2006.
Da's gewoon recent dus.
(Draai hier overigens installs van 2004/5 nog gewoon zonder issues).
Helaas lopen de logboeken in de map 'systeem' tot 26 maart (want oude entries worden automatisch verwijderd?). Dus ik kan niet achterhalen wanneer het probleem voor het eerst optrad.
Da's vervelend. Je kan die logfile rollover wel beinvloeden in de eigenschappen van de desbetreffende EventLogs ;)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Maar het lijkt toch hardware related. Te veel apps uit allerlij hoeken die er last van hebben.

En het feit dat je rot geheugen hebt vervangen door goed veranderd niks aan de situatie?

Een andere goeie tool in de lijn van memtest is prime95, geeft meer uitsluitsel of je systeem stabiel is of niet. Je zou die een gooi kunnen geven, dan weet je misschien zeker dat je systeem (niet) instabiel is.

Andere optie is part voor part, dus eerst je systeem heel basic, alleen cpu+geheugen+hd+gpu en installen. Als dat werkt, langzaam andere componenten toevoegen.

Het komt niet zo heel vaak meer voor, maar zowel CPU's als mobo's gaan ook welis stuk. En daar kom je niet makkelijk achter.

• schaduw
  • Niet online
Nee, het goede geheugen maakt geen verschil. Ik vermoed ook dat door het slechte geheugen er iets verkeerd geinstalleerd is oid.?

De processor heeft de hele nacht lopen stressen, +/- 9 uur Prime 95 gelopen zonder fouten. Ik heb volgens mij nog een Harddisk liggen met een XPsp2 installatie die ik op deze PC gemaakt heb, dus ik zal die in de loop van de dag proberen. En daarna inderdaad met zo min mogelijk hardware.

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Is er overigens iets dat dit probleem 'triggered' als het ware? Oftewel - is het probleem alleen als je al lang bezig bent in Windows of als je veel programma's open hebt staan of iets groots aan het copieeren bent?

Ik vraag dit met name omdat je anders ook eens in safe mode kan starten en kijken of je het probleem dan ook hebt :)

• schaduw
  • Niet online
Het probleem trad op op verschillende momenten:
- Play knop bij PowerDVD (dus het programma openen kon wel, maar spelen niet)
- Screensaver starten
- Afsluiten Setpoint
En de rest was minder regelmatig.

Maar aangezien ik in alle topics die hierover gaan (en dat zijn er veel) geen antwoord heb gevonden (behalve; "het zou aan je geheugen kunnen liggen"), heb ik XP maar opnieuw geinstalleerd. De PC werkt nu weer prima! Ook heb ik nieuw geheugen binnen (binnen een week na verzending, nieuw geheugen van iBood in huis!), dus alles is nu weer in orde.

Allen bedankt voor het meedenken en de hulp!
Pagina: 1