Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hotdog92
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik moet binnenkort (deze week) mijn profielkeuze maken voor het vervolg van het VWO. Zoals de meeste van jullie wel weten kan ik kiezen uit:

- Economie en Maatschappij
- Cultuur en Maatschappij
- Natuur en Techniek
- Natuur en Gezondheid

Laatst moesten we een formulier invoeren wat je voorlopige keuze was en wat de leraren daar van dachten.

Ik koos voor het volgende:

Natuur en Techniek.

* Met het Gemeenschappelijk Deel (Verplicht) met als taal Spaans.
* Profielvakken (Verplicht): WiskundeB, Natuurkunde, Scheikunde.
* Profielkeuzevak: Informatica
* Vrije deel (Verplicht): Levensbeschouwing
* Keuze Examenvak: Economie
* Overige vrije deel: Nog niet over uit. Misschien een extra examenvak (Biologie).

Waarom heb ik dit gekozen?

Uit interessetests bleek dat Natuur en Techniek toch wel bovenaan stond en dat ik meer een type was van het experimenteren....Daar weet me processor alles van :P
Informatica vind ik zeer interessant en leuk en daar zou ik ook graag in verder willen. Als extra examenvak Economie, omdat ik met Economie op dit moment makkelijk uit de voeten kan.

Wat vonden de leraren?

O= Ongeschikt
T= Twijfel
G= Goed

WiskundeB:
O (Dat had ik zelf al wel bedacht)

Natuur/Scheikunde:
T ( Ik sta gemiddeld altijd een 7, dus ik vind die twijfel vreemd).

Spaans: Goed
Economie: Goed
Eventueel Biologie: Goed

Conclusie: De rest is in orde volgens de leraren, behalve het profielgedeelte :(

Wat is het probleem?

Tjah, WiskundeB en de keuze zelf en graag nog wat meer informatie over mensen die hier informatica studeren en gestudeerd hebben (Pluspunten/Minpunten).

WiskundeB:

Ik zal eerst mijn rapport cijfers vermelden van alle cijfers tot nu toe.
Het waren er 10. Ik kan er maar 8 vinden :9

1VWO: 7,6,6,6
2VWO: 8,8,6
3VWO: 3,4 Volgende: 4??

Valt er iets op? Ik weet niet wat het is, maar dit jaar wil Wiskunde niet lukken.
5 onvoldoendes en trotse bezitter van een 8:). Ik zou niet weten hoe ik dit met Natuur en Techniek verder zou moeten doen, want WiskundeB is verplicht en het is ook de lastigste wiskunde. Eerst ging het me wel redelijk af, maar nu.... |:(. Als ik mijn interesses volg zou ik Natuur en Techniek kiezen, maar als ik de adviezen van de leraren bekijk is dat toch wat minder. Natuurlijk zijn je interesses erg van belang, omdat je later wel iets moet doen waar je ook met plezier voor gekozen hebt. Alleen ik zit er nog mee in de maag om Economie en Maatschappij te kiezen, wat ik overigens ook wel interessant vindt. Ik zat er dan aan te denken om daar in het vrije deel informatica bij te nemen. Qua prestaties is er verder niks op aan te merken, maar ik zou misschien toch graag iets later in de Informatica willen doen.Nu nemen ze natuurlijk wel eerder mensen aan met een Natuur en Techniek profiel met als profielkeuzevak Informatica. Hoe kijken jullie hier tegenaan en wat hadden jullie gedaan? Is Economie en Maatschappij + Informatica handig?

Kort samengevat:

Is het verstandig om het profiel Natuur en Techniek te kiezen? Zo nee, Economie en Maatschappij + Informatica? Natuur en Gezondheid?

Graag zou ik ook wel wat informatie willen over jullie studie en welke richting je doet en wat daar zo leuk aan is. Als er dingen missen zou ik dat ook graag willen horen en ik hoop dat ik een goede topicstart heb gemaakt en dat het goed onderbouwd is en waar andere leerlingen misschien later ook nog wat aan hebben.
Alvast bedankt!

[ Voor 8% gewijzigd door hotdog92 op 07-02-2013 19:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 204528

Is het verstandig om het profiel Natuur en Techniek te kiezen? Zo nee, Economie en Maatschappij + Informatica? Natuur en Gezondheid?
Tja voor zover ik weet zijn de natuuropleidingen toch ook in grote mate afhankelijk van Wiskunde. Wiskunde is toch een proces van logisch nadenken wat voor mijn gevoel toch wel de basis is van vakken zoals natuurkunde en scheikunde.

Je moet jezelf alleen gaan afvragen waarom het wiskunde slecht gaat, terwijl het eerst redelijk ging (een 6 beschouw ik als redelijk, een 5,6 is ook een 6. Pas na een 8 ben je er 'goed' in). Begrijp je de stof niet? Leerkracht die incompetent is? Iets in prive leven wat de oorzaak kan zijn (ligt ook aan je andere cijfers van andere vakken)

Bedenk wel dat wiskunde nu alleen nog maar moeilijker zal gaan worden! Die 4 van nu is misschien een 2 volgend jaar.. En of meer huiswerk maken helpt? Geen idee, ik heb altijd het idee gehad dat OF je kan wiskunde OF je kan het niet...

PS. volgens mij nemen ze op de eerste plaats mensen aan die hun examen hebben gehaald 8)
En kan je niet Economie & Maatschappij met WIB12 doen?

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 204528 op 18-04-2007 17:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feej
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 26-10-2024

feej

giraffemeisje

Voor je eindexamen mag je 1x een 4 en 1x een 5 halen (iig, was 4 jaar geleden nog wel zo), maar niet beiden in je profieldeel.

Workaround oplossing, voor als je een studie gaat doen waar je niet perse WisB2 voor nodig hebt: Natuur en Gezondheid met Natuurkunde 2 en Scheikunde 2 als keuzevakken. Ik zie dat je toch al bio als eventueel keuzevak wou :).

Toen ik mn profielkeuze moest maken, stond ik voor dezelfde keuze. Ik wou het liefst NT + bio, maar mijn leraar dacht dat ik absoluut hardgrondig op mn bek zou gaan als ik WB2 zou nemen. (Daarmee had ie een punt, overigens.) Ik heb toen NG + scheikunde 2 genomen, omdat ik natuurkunde 2 nou niet extreem boeiend vond.

Ik weet overigens niet wat je keuze (voor zover je die hebt) is qua vervolgopleiding, maar mocht je bijv. Informatica willen gaan doen, dan is WB2 geloof ik wel verplicht.

Ik doe overigens nu geneeskunde (4e jaars) om alle standaardredenen die je hebt om geneeskunde te doen: menselijk lichaam is donders interessant, werken met mensen is tof, extreem veel mogelijkheden.

Mijn 2e keus was Scheikunde geweest en ik wou vroeger NT doen omdat ik Informatica dus ook wel tof vond :P

[ Voor 15% gewijzigd door feej op 18-04-2007 18:00 ]

Everything is awesome!
Everything is cool when you're part of a team.
Everything is awesome when we're living our dream.
O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felixje
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 05-10-2023
Ik heb zelf Wi B12, en zit nou in de 5e klas. Eerste 4 jaar stond ik altijd 8 of 9. 4e jaar wiskunde vond ik niet echt moeilijker dan eerste 3. In de 5e is het wel opeens heel erg pittig. Sta nou net een 7. Er zijn ook wel eens proefwerken waarbij het hoogste een 6 is. Voor B12 moet je wel erg geinteresseerd zijn in wiskunde, en ook wat doen, anders ga je de 5e klas iig niet redden. 4e moet evt. nog wel te doen zijn als je iets meer gaat doen.

Je mag trouwens een 4 en een 5 hebben om te slagen, maar ze mogen niet beiden in je profiel zitten.

[ Voor 10% gewijzigd door Felixje op 18-04-2007 17:58 ]

(\__/)
(='.'=)
(")_(")

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ibmos2warp
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-11-2023

ibmos2warp

Eval is Evil

Ik had in de 3e ook niet zulke super cijfers voor wiskunde. Maar wiskundeb die we nu "op proef" hebben vind ik makkelijker en simpeler dan de gewone wiskunde, die dus bij N&G zit. Maar dat ligt waarschijnlijk aan mij.
Iig zal je in de 4e wel meer aan je huiswerk moeten doen, anders red je het echt niet, op het laatste nog effe leren dat gaat niet meer.
Let ook op dat als je begint alles met een klap op je afkomt, niet effe rustig beginnen ofzo, nope "volgende week 2 paragraven schreikunde af graag"...
Wat je moet kiezen ik heb geen id. Ik heb gewoon (samen met me ouders) gekozen wat ik wou, en dan zag ik wel verder, maar ik ben ook zo'n vaag geval wat nergens in uitblinkt.
Maar de bovenbouw is niet meer zoals de onderbouw.
Alvast ook een tip, als een leraar echt bagger uitlegt enzo, doe er meteen wat aan, niet nog effe voor een proefwerkweek dan gaat het niet meer, zeker niet met vakken zoals wis, schei, bio en natuurkunde.

Ik weet alles van niks
Vind Excel ongelovelijk irritant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hotdog92
  • Niet online
Anoniem: 204528 schreef op woensdag 18 april 2007 @ 17:47:
[...]

Tja voor zover ik weet zijn de natuuropleidingen toch ook in grote mate afhankelijk van Wiskunde. Wiskunde is toch een proces van logisch nadenken wat voor mijn gevoel toch wel de basis is van vakken zoals natuurkunde en scheikunde.

Je moet jezelf alleen gaan afvragen waarom het wiskunde slecht gaat, terwijl het eerst redelijk ging (een 6 beschouw ik als redelijk, een 5,6 is ook een 6. Pas na een 8 ben je er 'goed' in). Begrijp je de stof niet? Leerkracht die incompetent is? Iets in prive leven wat de oorzaak kan zijn (ligt ook aan je andere cijfers van andere vakken)

Bedenk wel dat wiskunde nu alleen nog maar moeilijker zal gaan worden! Die 4 van nu is misschien een 2 volgend jaar.. En of meer huiswerk maken helpt? Geen idee, ik heb altijd het idee gehad dat OF je kan wiskunde OF je kan het niet...

PS. volgens mij nemen ze op de eerste plaats mensen aan die hun examen hebben gehaald 8)
En kan je niet Economie & Maatschappij met WIB12 doen?
Sinds dit jaar is het anders geworden. Wij hebben gewoon de keuze uit WiA of B en Scheikunde is gewoon Scheikunde en Natuurkunde gewoon Natuurkunde. We werken iig niet meer met NA1/2 en SK1/2. Ik zou graag later verder willen in de Informatica. Dat lijkt me zeer interessant en leuk. Over wiskunde...misschien is het dat de leraar het een beetje op zijn eigen manier doet. Hij zei zelfs nog dat hij met een 6 was afgestudeerd :P Over de rest van mijn cijfers...1 onvoldoende..Wiskunde. 3 6en waaronder Tekenen en Nederlands wat ''puur'' aan de leraar ligt vind ik en voor de rest grotendeels 7's en 3 8en. Dat was vorig jaar juist andersom, maargoed. Ik doe op dit moment niet veel voor school, omdat ik er in de 1e en 2e ook wel makkelijk van afkwam. Geen enkele onvoldoende totdat 3VWO aanbrak.

Bij NG gaan ze er dus eigenlijk van uit dat je WiB hebt. Dan vind ik dat ik net zo goed voor NT kan kiezen met dan ook Informatica in het profieldeel. Ik kan natuurlijk ook eieren kiezen voor mijn geld en EM nemen, maar dan zit je er weer aan vast dat als je een vervolgopleiding in de Informatica wil je vaak WiB moet hebben gehad.

[ Voor 5% gewijzigd door hotdog92 op 07-02-2013 19:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felixje
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 05-10-2023
Ik zei net wat over de zak en slaagregeling. Ik weet niet hoe het zit met de nieuwe 2e fase. Daar had ik even niet aan gedacht.

(\__/)
(='.'=)
(")_(")

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 25-04 17:04

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Ik zou zeggen, kijk of je met meer inzet de rest van dit jaar wel hoge(re) cijfers voor wiskunde kan halen. Zo ja, gewoon N&T en de rest van je plannen uitvoeren; zo nee, dan zou ik er toch nog maar eens goed over nadenken of het wel geschikt is voor je. Je kan het er wel op gooien dat je een onvoldoende mag halen in je profiel, maar voor een vervolgopleiding waar N&T vereist is moet je de wiskunde kennis natuurlijk wel hebben en niet alleen het papiertje waarop staat dat je het profiel gehaald hebt.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hotdog92
  • Niet online
Probleem is dat ik de keuze morgen al moet inleveren. Theorie van Hoofdstuk 7 (Goniometrie) op dit moment ging me goed af. Beter dan de andere Hoofdstukken. Ik kan de herhaling van het Hoofdstuk zo goed als zelfstandig maken van de ongeveer 7 opgaves, waarvan 1 niet. Natuurlijk moet je er niet van uit gaan dat je onvoldoendes mag staan en gewoon proberen voldoendes te halen. Punt is dus eigenlijk WiB. Natuurkunde en Scheikunde moet denk ik wel gaan lukken. Ik weet dat het zwaar wordt, maar ik doe er nu al bijna helemaal niks aan en als ik er wat aan doe gaat het misschien wel beter. Ik ga er iig niet van uit dat ik voor Informatica een onvoldoende ga halen.

Bij Wiskunde ligt het bij mij ook aan het Hoofdstuk. Zo had ik dit jaar ook een 8 voor Procenten, Statistiek en dergelijke. Daarna volgde wel een WiB Hoofdstuk waar ik een 2,6 voor had. Maargoed..20 onvoldoendes van de 29. Meeste cijfers lagen tussen de 2,5/5. Vorig jaar haalde ik ook een keer een 8,3 voor Goniometrie (WiB) en daarna gewoon weer keihard een 4,8.

[ Voor 21% gewijzigd door hotdog92 op 18-04-2007 18:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wortelsoep
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik ben ook ooit begonnen met NT terwijl wiskunde niet echt m'n sterkste punt was/is. Ik kan je vertellen dat wiskunde B12 me zwaar tegenviel (moeilijk). Ben daarom ook overgestapt op NG. Omdat ik bio erbij had gekozen was dat geen probleem. Meteen Na1 gaan doen ipv Na12, Sk12 ben ik blijven doen (geslaagd met een 8 :*) ).
Ik raad je aan: ga gewoon NT doen, maar dan wel met bio en een extra vak zodat je gemakkelijk een stapje terug kan doen naar NG.

Overigens ben ik geslaagd voor wiskunde b1 met een 6,4, voor mijn doen zeer ruim voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hotdog92
  • Niet online
Jij bent dus gewoon van NT naar NG gegaan zonder een jaar over te doen?
Ik was ook van plan om Bio en Economie er bij te nemen zoals in de ts staat, want dan kan ik altijd ergens op terugvallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Laatst online: 25-04 17:04

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

hotdog92 schreef op woensdag 18 april 2007 @ 19:05:
Jij bent dus gewoon van NT naar NG gegaan zonder een jaar over te doen?
Ik was ook van plan om Bio en Economie er bij te nemen zoals in de ts staat, want dan kan ik altijd ergens op terugvallen.
Moet je wel ff opletten dat je voor overstappen dan ook het volledige bio pakket volgt en niet alleen bio1 of net hoe dat tegenwoordig heet. Tenzij bio2 pas vanaf N&G jaar 5 start, dan kan je idd met N&T + bio1 na de vierde gewoon overstappen op n&G waarbij WiB2 vervalt en je er Bio2 bij krijgt.

En sowieso ff checken met de decaan ofzo, of dat soort dingen ook toegestaan zijn, want dat kan best per school weer verschillen enzo? Sowieso is het nooit een slecht plan om eens met wat mensen over dergelijke keuzes te babbelen als je er zelf niet helemaal uitkomt.

[ Voor 18% gewijzigd door Orion84 op 18-04-2007 19:09 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wortelsoep
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Yep, ik ben overgestapt zonder een jaar over te doen. Bij mij op school had je alleen maar Bio12 dus kan inderdaad wel zijn dat je met bio1 niet genoeg uren maakt. Even een gesprekje met je decaan lijkt mij ook wel het beste om te doen, wij weten hier ook niet hoe jouw school het allemaal regelt en zo. En een decaan is immers precies aangenomen om zulk soort vragen te beantwoorden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hotdog92
  • Niet online
Bij ons staat er verder niks over WiskundeB1 en B2 en over Bio1 en Bio2 ook niet.
Bij NG staat er ook gewoon BI en verder niks. Ik neem aan dat het dan wel moet kunnen. En anders ben ik een jaar kwijt. Dat valt op universitair niveau nog wel mee kreeg ik te horen op een ander forum.
Slagen is iig slagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• terabyte
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-02 19:45

terabyte

kan denken als een computer

Tjah, WiskundeB en de keuze zelf en graag nog wat meer informatie over mensen die hier informatica studeren en gestudeerd hebben (Pluspunten/Minpunten).
Ik heb (WO) Informatica gestudeerd en ik ben blij dat ik ervoor gekozen heb. Wat dat betreft ben ik een echte informaticus geworden. Op basis van mijn ervaring en kennis van de wetenschap der informatica raad ik je het af om Informatica te gaan studeren aan de universiteit.
- Voor WO Informatica heb je echt een goede Wiskunde-basis en inzicht nodig.
- Het middelbare schoolvak informatica is alles behalve representatief voor de vervolgopleiding
- Het goed kunnen rommelen met de PC of websites kunnen maken geeft je geen enkele voorsprong tov diegenen die geen 'tweakurd' zijn maar wel goed zijn in Wiskunde.
- Wiskunde kennis en inzicht heb daadwerkelijk nodig bij Informatica, tenzij je uiteindelijk een 'softe' kant op gaat (bedrijfsinformatica oid). Ook als je toegepaste informatica leuker/interessanter vindt dan theoretische informatica is wiskunde belangrijk. Wiskunde is gewoon belangrijk in de WO-betawereld en niet zonder reden. In mijn werk gebruik ik nog dagelijks wiskunde, en mijn baas is een gepromoveerde wiskundige die de ICT wereld in is gegaan.

Ik neem aan dat wiskunde minder belangrijk is voor HBO Informatica, dus wellicht is dat wel een optie.

Vergeet ook niet de studiegidsen van de WO-bachelor Informatica en de HBO-bachelor Informatica opleidingen door te nemen, lees de vakbeschrijvingen en kijk wat je aanspreekt.

Andere optie: een studie econometrie/OR.
Volgens mij zijn de wiskunde eisen daar minder hoog, maar je krijg wel een flink deel algoritmiek en andere typische Informatica dingen.

[ Voor 5% gewijzigd door terabyte op 18-04-2007 19:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hotdog92
  • Niet online
Ik ben gewoon in 1 keer erg gekelderd met Wiskunde. In de 2e haalde ik zelfs hogere cijfers dan in de 1e >.< Maargoed, stel dat ik WiB met een voldoende zou afsluiten is het WO dan wat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• terabyte

terabyte

hotdog92 schreef op woensdag 18 april 2007 @ 19:39:
Ik ben gewoon in 1 keer erg gekelderd met Wiskunde. In de 2e haalde ik zelfs hogere cijfers dan in de 1e >.< Maargoed, stel dat ik WiB met een voldoende zou afsluiten is het WO dan wat?
Als je niet met tegenzin aan Wiskunde B1 en B2 doet, zou je het kunnen proberen. Misschien nog met een soort ondersteuningscursus/opfriscursus/zomercursus oid in het eerste jaar van je studie.
(Als je echt gemotiveerd bent en je slaagt voor wiskunde met bijv een 6 en je begint een Informaticastudie, kun je in de zomer ook het boek Basiswiskunde van prof dr Jan vd Craats doorwerken (lees: http://staff.science.uva.nl/~craats/ interessant site))

Wat Wiskunde B2 betreft: daar zit veel 'bewijzen in de vlakke meetkunde' in, dat zul je waarschijnlijk nooit gebruiken bij Informatica. Toch is het belangrijk dat je het goed goed ivm de vorming van inzicht en abstract denken. Het 'bewijzen' is nl. erg belangrijk in de informatic (denk aan: bewijzen dat een algoritme een bep. tijdscomplexiteit heeft, of dat een implementatie of algoritme correct is (aan de specs voldoet), etc.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 215070

Het is mij herhaaldelijk 'geadviseerd': als je nu (zit momenteel in de vierde, dus is wellicht wat anders) niets doet, dan moet je er niet vanuit gaan dat je dat in de vijfde (en zesde) wel gaat doen. Als je niets doet voor school, dan lijkt 't mij eerlijk gezegd niet logisch dat je voor NT of NG zou gaan. Natuurlijk kan niemand je iets opleggen, hoogstens iets adviseren.
Zover ik weet, moet je inderdaad voor een studie Informatica Wiskunde B(1,2) hebben. Je zei dat de leraar het een beetje op zijn eigen manier doet, maar dat is eigenlijk erg vaag. In de Tweede Fase gaan ze er toch van uit dat je alles in je eentje doet (grof gezegd), dus dan maakt het minder uit hoe de leraar zijn lessen (slecht) indeelt.

Ik zou zeggen, gewoon kijken wat je kan (zover dat nog kan die paar uur ;) ). Maak van jezelf ook geen persoon die alles 'toch wel goed zal doen de vierde'. Je moet weten wat in je aard ligt en hoe je bent - daar heb je waarschijnlijk genoeg testjes voor gedaan. Die moeten wel kunnen uitwijzen wat voor type jij bent. Misschien nog even een gesprekje met een familielid of een goede vriend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hotdog92
  • Niet online
Even in het kort. We hebben een test gedaan van de Geldergroep. Daar kwam uit op een schaal van 0 t/m 10 dat ik voor excacte wetenschappen een 9 had en voor het medisch gebeuren een 7. Economie kwam met een 5/6. Qua profielen met dezelfde schaal had ik voor NT + NG een 8. Economie een 5. Cultuur en Maatschappij 3.

Als ik voor de prestaties zou kiezen zou ik voor EM gaan. Zo had ik daar laatst gewoon een 7,1. Daar behoorde ik tot de beste 4/5 van de 29. Vorig jaar stond ik een 9 op het rapport. 2x een 8 en een 7. Dit was volgens de leraar ook het moeilijkste proefwerk van het hele jaar en hier kwamen ook wiskunde formules in voor die ik gewoon goed snap. Daar lukt het me gewoon wel om rekenopgaven te maken, maar met Wiskunde kost me dat echt wel meer moeite.

Ik zou toch wel graag later iets in de Informatica willen doen en dan is NT de beste keuze. Sommige Informatica heb ik perse WiskundeB voor nodig bij EM. Misschien is een optie dan Bedrijfskundige Informatica. Hier moet je toch wat minder met Wiskunde doen. Als ik WiB wel neem dan zijn er weer veel (volgens mij alle) opties weer open. Maar die WiB is gewoon gelijk aan die van NT toch? Je krijgt gewoon dezelfde Wiskunde als een NT leerling? Als ik EM zou kiezen dan neem ik er Management en Organisatie bij en Informatica. Dan heb ik toch Informatica waar ik later wat anders mee zou kunnen doen. Zou het dan verstandig zijn om ook WiB te nemen?

Ik kreeg voor Economie ook een ''Goed'' als ik het als examenvak nam dus ik ga er ook van uit dat dit voor het profiel EM geldt.

[ Voor 7% gewijzigd door hotdog92 op 18-04-2007 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luccie
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 04-04 00:08
Ik zou zelf Biologie 1.2 pakken. Dan kun je terug naar N&G zodat je alle 2 varianten kan laten vallen indien nodig :)

En bij ons is informatica heel dom, als je al goed met computers kan omgaan en scripten leer je in princiepe niks nieuws. Alleen PHP en MySQL wat je ook jezelf kunt leren. Maar dit kan verschillen per school.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 194366

Niet te geloven alsof ik het zelf getypt heb. Dit is echt niet normaal, alles wat jij typt klopt exact voor mij, de interesse test, geschiktheid volgens leraren. En de aspecten van de profielen waar jij tegen aan loopt. Ik zit precies met het zelfde probleem! Toen ik begon met lezen dacht ik eraan ook zo'n topic te openen. Maar jij verwoord het precies _/-\o_

Behalve spaans dan,,, Dat hebben wij niet. Ik zit vooral met het feit dat ik EM waarschijnlijk makkelijk kan halen, maar dat vooral in de toekomst je met nt veel beter terecht kan.
hotdog92 schreef op woensdag 18 april 2007 @ 21:46:
qinq...dan heb ik weer precies hetzelfde als jou. Ik kan met EM waarschijnlijk ook veel beter presteren
Ik heb trouwens ook problemen met wiskunde, zelf ben ik op bijles gegaan nadat ik dit jaar (ook voor het eerst) allemaal onvoldoendes haalde. Met bijles kom ik waarschijnlijk dit jaar wel weg met een zesje.
Wiskunde ging voornamelijk slecht omdat ik nooit zin heb de opdrachten te maken

Voor economie had ik trouwens het positiefst advies van al mijn vakken.

[ Voor 45% gewijzigd door Anoniem: 194366 op 18-04-2007 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 208483

Hey, 'k zit op 3 gymnasium, heb N&t met informatica gekozen en als profielvakken frans en economie,

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 208483 op 18-04-2007 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hotdog92
  • Niet online
qinq...dan heb ik weer precies hetzelfde als jou. Ik kan met EM waarschijnlijk ook veel beter presteren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 192928

Als er geen verschil in wiskunde zit tussen N&G en N&T (dat begrijp ik tenminste uit je startpost) dan heeft het niet zo veel zin om eventueel terug te stappen, tenzij Na1,2 een probleem wordt (sk1,2 is niet veel meer/moeilijker dan sk1). Maar goed, uit eigen ervaring (doe nu VWO6 N&T) een paar opmerkingen: informatica stelt bijna niks voor op het VWO. Het is dan ook geen wonder dat dit nergens gevraagd wordt voor een informatica-opleiding, wiskunde B wordt daarentegen vrijwel altijd gevraagd. Zover ik weet (doe zelf geen informatica erbij) is het een beetje opdrachten maken en simpele toetsen maken. Iedereen met een beetje inzet haalt er bij ons op school zo een 7 voor.

Verder valt me op dat er best wat mensen in mijn WB1,2 klas met zowel wiskunde als natuurkunde problemen hebben. Een 5 of zelfs een 4 voor wiskunde zou kunnen, mits je voor natuurkunde een voldoende weet te halen. De vraag is dan echter of je wel daadwerkelijk een studie wilt gaan volgen die wiskunde B vereist. Echter valt er met hard werken, ook bij wiskunde, veel goed te maken. Oefenen is gewoon ontzettend belangrijk. Doe je in de 4e niet zo veel, dan merk je dat later.

De wiskunde bij economie stelt overigens niet veel voor, bij economie draait het veel meer om grafieken goed af te kunnen lezen dan dat je daadwerkelijk algebraisch te werk gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 14065

terabyte schreef op woensdag 18 april 2007 @ 19:29:
[...]
*snip*
Andere optie: een studie econometrie/OR.
Volgens mij zijn de wiskunde eisen daar minder hoog, maar je krijg wel een flink deel algoritmiek en andere typische Informatica dingen.
Eeuhm, econometrie is een van de meest wiskundige studies die er bestaat. Het vereist niet alleen het kunnen van het trucje, maar ook inzicht in de achterliggende principes. Dit is echt geen studie die je zonder gevoel voor wiskunde aan moet gaan.

Van de UvT website:
Je wordt toegelaten tot de bachelor EOR met:

een vwo-diploma met het profiel:
Economie en Maatschappij, aangevuld met Wiskunde B 1
Cultuur en Maatschappij, aangevuld met Wiskunde B 1
Natuur en Techniek
Natuur en Gezondheid
een vwo-diploma oude stijl met Wiskunde B.
een propedeusediploma van een hbo-instelling behaald in 1986 of later met dezelfde pakketeisen vwo
een toelatingsexamen (colloquium doctum), voor meer informatie over dit examen kun je terecht bij het onderwijsbureau van de faculteit, e-mail feb-owb@uvt.nl of telefoon 013-466 3037
Voor deze opleiding is het belangrijk dat je ruime wiskundekennis hebt. Verder beschik je over een sterk analytisch vermogen, vind je het leuk om veel samen te werken met medestudenten en beschik je over de discipline om zelfstandig een groot deel van de studiestof te bestuderen.

Aanbevolen profielen zijn Natuur en Techniek, Natuur en Gezondheid, Economie en Maatschappij.
Aanbevolen vakken zijn Wiskunde A en B, Economie en Informatica

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IntToStr
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 25-04 22:02
Ik kan je ook uit ervaring vertellen dat je voor wiskunde B eigenlijk minstens een 8 moet hebben en dit zonder al te veel moeite moet kunnen halen om informatica aan de uni te studeren. Zelf ben ik bijna afgestudeerd, maar door de jaren heen heb ik heel veel mensen af zien vallen omdat ze het wiskundige/logische gewoon niet aankonden. Uiteraard zijn er uitzonderingen, maar ga geen informatica studeren als je computers "interessant vindt" of omdat je wat leuks kunt programmeren in php of zo. Je moet goed zijn in wiskunde, of beter: abstract en logisch kunnen denken, en dan komt de rest vanzelf.

Econometrie is idd ook zwaar wiskundig. Heb hier ook nog even naar gekeken, maar uiteindelijk niet gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 192928 schreef op woensdag 18 april 2007 @ 23:12:
Als er geen verschil in wiskunde zit tussen N&G en N&T (dat begrijp ik tenminste uit je startpost) dan heeft het niet zo veel zin om eventueel terug te stappen, tenzij Na1,2 een probleem wordt (sk1,2 is niet veel meer/moeilijker dan sk1).
Zover ik iets begrijp van het nieuwe stelsel, heeft N&T de moeilijkste wiskunde (B of B-1,2) en N&G iets makkelijker (A, voor 'ouden' B-1). De wiskunde in E&M is van A-1,2 naar A getrokken. En C&M heeft de keuze tussen A of C (A-1).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ValHallASW
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
@terabyte: het 'wiskundige' niveau van de studie informatica verschilt nogal per uni volgens mij. Ik ben in ieder geval (als student Natuurkunde) niet overtuigd van het niveau hier in Leiden.

@TS: Je geeft aan dat wiskunde niet goed gaat, maar waarom niet? Het is duidelijk dat het in de eerste twee jaar veel beter ging; is de oplossing niet gewoon iets harder werken? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Felixje schreef op woensdag 18 april 2007 @ 17:55:
Ik heb zelf Wi B12, en zit nou in de 5e klas. Eerste 4 jaar stond ik altijd 8 of 9. 4e jaar wiskunde vond ik niet echt moeilijker dan eerste 3. In de 5e is het wel opeens heel erg pittig. Sta nou net een 7. Er zijn ook wel eens proefwerken waarbij het hoogste een 6 is. Voor B12 moet je wel erg geinteresseerd zijn in wiskunde, en ook wat doen, anders ga je de 5e klas iig niet redden. 4e moet evt. nog wel te doen zijn als je iets meer gaat doen.

Je mag trouwens een 4 en een 5 hebben om te slagen, maar ze mogen niet beiden in je profiel zitten.
met hem^

deed alles (behalve talen) fluitend in de 4e werd het ietsepietsie moeilijker maar in de 5e echt een stuk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedsmile
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 05-02 16:17
Haha leuke discussie en doet me terug denken aan mijn eigen VWO tijd. Ik doe nu master WTB op TU/e

Wiskunde was ook altijd mijn zwakke kant, 6/7 in aVWO3, maar dat maakte ik ruimschoots goed met SK/NA 8/9.
Alles kan zolang je er maar voor wil werken, ik word altijd een beetje moe van het geneuzel dat de meeste TU studies zo moeilijk zijn. Het feit dat er zo veel afvallen komt gewoon door de luiheid van 70% gecombineerd met de snelheid van de Uni vs VWO, maar zolang je alles bijhoud is er niets aan het handje.

Terug naar het VWO want daar gaat het bij jouw om ;) , ik heb NT+NG. WB12 is natuurlijk niet makkelijk, er zullen onderwerpen zijn die je liggen en die je niet liggen. Mits je er voor wil werken en wel iets van inzicht bezit zou ik het gewoon doen, maar dan idd met BIO12 zodat je kunt terug vallen.
Ik heb mijn 6 ook gehandhaafd in 4e-5e-6e), en sommige onderwerpen zelfs 8'en gehaald.

Bovendien je bent nog jong, er kan nog veel gebeuren in de toekomst qua inzicht en ook qua interesses, een NG-NT profiel biedt waarschijnlijk de breedste basis. En inderdaad Informatica was een lachertje op het VWO en had verder ook niets met WO informatica te maken.

Mijn mening is nog steeds dat inzet 75% van je succes bepaald, en maar voor 15% de aanleg. :>

[ Voor 3% gewijzigd door Speedsmile op 19-04-2007 19:39 ]

If good's on the left, then I'm sticking to the right.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Speedsmile schreef op donderdag 19 april 2007 @ 19:37:
Haha leuke discussie en doet me terug denken aan mijn eigen VWO tijd. Ik doe nu master WTB op TU/e

Wiskunde was ook altijd mijn zwakke kant, 6/7 in aVWO3, maar dat maakte ik ruimschoots goed met SK/NA 8/9.
Alles kan zolang je er maar voor wil werken, ik word altijd een beetje moe van het geneuzel dat de meeste TU studies zo moeilijk zijn. Het feit dat er zo veel afvallen komt gewoon door de luiheid van 70% gecombineerd met de snelheid van de Uni vs VWO, maar zolang je alles bijhoud is er niets aan het handje.

Terug naar het VWO want daar gaat het bij jouw om ;) , ik heb NT+NG. WB12 is natuurlijk niet makkelijk, er zullen onderwerpen zijn die je liggen en die je niet liggen. Mits je er voor wil werken en wel iets van inzicht bezit zou ik het gewoon doen, maar dan idd met BIO12 zodat je kunt terug vallen.

Bovendien je bent nog jong, er kan nog veel gebeuren in de toekomst qua inzicht en ook qua interesses, een NG-NT profiel biedt waarschijnlijk de breedste basis. En inderdaad Informatica was een lachertje op het VWO en had verder ook niets met WO informatica te maken.

Mijn mening is nog steeds dat inzet 75% van je succes bepaald, en maar voor 15% de aanleg. :>
mwah wiskunde valt mij wel erg tegen, tot dit jaar haalde ik altijd ruim 8-en maar nu een mindere leraar en eigenlijk veeeel te weinig les maakt het voor mij dit jaar op 1 9 na allemaal 5-en (en meer d'r aan doen, ik maak nu al alles etc.)
scheikunde is ook echt een stuk moeilijker geworden. (in mijn beleving)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• terabyte

terabyte

Anoniem: 14065 schreef op woensdag 18 april 2007 @ 23:16:
[...]

Eeuhm, econometrie is een van de meest wiskundige studies die er bestaat. Het vereist niet alleen het kunnen van het trucje, maar ook inzicht in de achterliggende principes. Dit is echt geen studie die je zonder gevoel voor wiskunde aan moet gaan.
Het enige wat ik steld was dat de de wiskunde eisen daar misschien minder hoog zijn, zonder een waardeoordeel te vellen over econometrie.
Van de UvT website:
[knip]
Ze vragen niet expliciet om B2, dus ik heb niks verkeerds gezegd.
En zoals ik al zei ik vel geen waardeoordeel over econometrie. Als ik om een of andere reden geen Informatica had gestudeerd, dan zou ik waarschijnlijk wel voor econometrie of wiskunde gekozen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• terabyte

terabyte

ValHallASW schreef op donderdag 19 april 2007 @ 18:32:
@terabyte: het 'wiskundige' niveau van de studie informatica verschilt nogal per uni volgens mij. Ik ben in ieder geval (als student Natuurkunde) niet overtuigd van het niveau hier in Leiden.
Informatica in Leiden is sowieso niet representatief voor Informatica in NL (ook als het gaat om Informatica-onderzoek), dus daar moet je niet naar kijken.

In Delft krijgen de Informatica studenten gewoon nog een volledige wiskunde pakket, als ik het goed heb begrepen.
Op sommige andere universiteiten krijgen ze ook volledig wiskunde, maar dan wordt er wel bij verteld waar in de informatica dat allemaal nuttig voor is. Dat zal bij natuurkunde niet anders zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arm1n
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22-04 20:36

Arm1n

Zeven over half twee

Bij mij is het zo (zit nu in 5VWO) dat je wiskunde B1 hebt en wiskunde B1,2
WB1,2 is WB1 met nog extra WB2, dit zijn 5 extra hoofdstukken die je in 5 en 6 vwo doet. Die hoofdstukken bestaan uit bewijzen, rijen, en iets met lijnen oppervlakten grenzen etc. Het is niet moeilijker dan WB1 het zijn alleen andere onderwerpen, die iets abstracter zijn

Bij N&G heb je WB1 bij N&T heb je WB1,2
Als het kan dan kan je het beste N&T met Biologie nemen. als Wiskunde B2 je te moelijk wordt, kan je het vak nog laten vallen, en profiel N&G met sk2 nak2 nemen.

Wij hadden de keus in de derde klas tussen natuur en maatschappij stroom. die het jaar daarop weer zou worden gesplitst in NT en NG. Bij ons was het mogelijk om als je natuurstroom had gekozen, en het niet zo goed ging, in de 4de een maatschappij stroom te doen.

Maar volgens mij is het systeem bij jou op school nogal anders dan dat bij ons, dus ik weet niet hoe de mogelijkheden daar zijn.

Canon 6D | EF 17-40 f/4L | EF 70-200 f/4L | 50 f1.8 | Oude meuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 135177

Ik zit zelf nu in de vijfde van het VWO, ik heb nu proefwerkweek dus heb nu niet veel tijd maar ik kijk morgen de thread wel even wat uitgebreider door.

Ik wil wel even wat zeggen over je twijfels over wiskunde. Ik had ook altijd goede cijfers voor wiskunde totdat ik in de derde klas kwam, ik had op m'n eindlijst met moeite een 5 gehaald (afgerond van een 4.x). Toen kwam ik in de vierde, hele zomer niks aan wiskunde gedaan en we kregen de eerste les een proeftoets over de stof van de derde: Ik haalde een negen zonder enige moeite, ik haalde de hele vierde zonder enige moeite achten. Ik doe nu profiel N&T + Biologie en wiskunde B1 en B12 gaan me prima af. Overigens betekenen goede cijfers voor wiskunde in de onderbouw helemaal niet dat je goed zal scoren voor wb12, dat is compleet andere wiskunde.

Dat je nu slecht scoort hoeft dus niet te betekenen dat je geen wiskunde kan. Het is namelijk wel raar dat je opeens zulke slechte cijfers haalt. Heb je hier misschien zelf een verklaring voor (excuus als dit al eerder is gevraagd maar ik heb nu echt geen tijd om de thread door te lezen)?

Ik laat morgen wel meer van me horen, moet nu weer gaan leren.

[ Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 135177 op 19-04-2007 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRAFTER86
  • Laatst online: 07:02
Wat je je vooral moet bedenken is op welke gronden je je vervolg studie/school/loobbaan wil kiezen.
Wil je goed verdienen? Iets wat je makkelijk vind? Of iets uitdagends wat je interesseert? Ik neem voor het gemak even aan dat je voor het laatste gaat, dan kan ik je aanraden het jezelf niet te moeilijk te maken en gewoon vakken te volgen die je leuk vind. Je kunt op dit moment echt nog niet zeggen wat je later wil worden maar wel welke vakken je op dit moment leuk vind.

Ik ben zelf momenteel 2e jaars WO werktuigbouw en weet eigenlijk nog niet echt wat ik wil worden, ik had 'vroeger' ook de neiging om elke keer dat je moest kiezen heel zwaar te maken maar het is eigenlijk (achteraf) niet zo moeilijk. Gewoon doen wat je leuk vind. Het ergste wat je kan gebeuren is dat je een keer van profiel moet switchen, so what?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hotdog92
  • Niet online
Ik heb voor EM gekozen. Puur, omdat ik van tevoren al had vastgesteld dat ik graag in 3 dingen verder wou. De Economie, Gezondheid of Informatica. Daarom was het ook moeilijk kiezen, omdat de Economie bij EM hoort, Gezondheid bij NG en Informatica bij NT. Ik dacht zo van..ik kies een profiel wat ik ook leuk vind en waar ik de capaciteiten ook voor heb. In dat geval leek EM me de beste keus.
Vandaag een Goniometrieproefwerk. 5 opgaven. 4 en 5 had ik al gewoon niet, omdat ik er niet uit kwam.
Ik vind dat je je qua figuren wel een beetje vanuit het boek moet kunnen voorbereiden. Bij hem is dat dus niet zo, deze leraar maakt zijn eigen proefwerken. Vorig jaar hadden we een leraar die gewoon ook (echt) stof uit het boek haalde. Misschien zit daar het verschil in....
Ik heb dit jaar qua leerwerk niet veel aan Wi gedaan. Voor dit pw heb ik eigenlijk het meeste gedaan van het hele jaar, maar ik ga er vanuit dat ik deze ook wel weer verknald heb. Was 1 proefwerk dit jaar waar ik dus een 8 voor had. Dat waren dus gegevens uit teksten halen en werken met procenten. Daar heb ik als voorbereiding zo goed als niks gedaan. Daarom heb ik nu ook WiA opgenomen in mijn profiel.
Verder het gemeenschappelijk deel met als taal Spaans. Daarnaast dus het EM profiel met EC en GS als verplicht. Dan had ik de keuze uit DU/FA/SP. Spaans had ik dus al opgenomen en Duits heb ik vorig jaar laten vallen en dus dit jaar gemist. DU viel dus al voor me af en ik heb altijd wel goeie cijfers voor Frans, maar ik vond het toch niet echt zo heel leuk. Dan kon ik nog kiezen uit AK en MO. Daar heb ik voor AK gekozen, omdat je dan nog met vestigingsplaatsen bezig bent, drempelwaarde, draagkracht enz. Ook omdat AK een algemener begrip is heb ik dan dus liever dat je er ook gewoon les in hebt. In het vrije deel heb ik Informatica genomen. Gewoon me eigen keuze, omdat ik het leuk vind + dat ik dan een kleine basis heb + dat we ons steeds verder automatiseren in de loop van de toekomst. Als extra examenvak heb ik dan wel MO genomen. Dit is specifieker gericht op een bepaald onderwerp en daar hadden we dit jaar ook een proefwerk van. Daar had ik toen een 9 voor en ik vond het ook wel leuk/interessant om er mee bezig te zijn. Dat extra examenvak moet je meer op eigenkracht doen en zelfstandiger, dus dat leek me dan een betere keuze.

Lijkt mij wel een goed afgestemd profiel op mijn interesses. Commentaar _/-\o_ ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

hotdog92 schreef op vrijdag 20 april 2007 @ 16:16:
Ik heb voor EM gekozen. Puur, omdat ik van tevoren al had vastgesteld dat ik graag in 3 dingen verder wou. De Economie, Gezondheid of Informatica. Daarom was het ook moeilijk kiezen, omdat de Economie bij EM hoort, Gezondheid bij NG en Informatica bij NT. Ik dacht zo van..ik kies een profiel wat ik ook leuk vind en waar ik de capaciteiten ook voor heb. In dat geval leek EM me de beste keus.
Vandaag een Goniometrieproefwerk. 5 opgaven. 4 en 5 had ik al gewoon niet, omdat ik er niet uit kwam.
Ik vind dat je je qua figuren wel een beetje vanuit het boek moet kunnen voorbereiden. Bij hem is dat dus niet zo, deze leraar maakt zijn eigen proefwerken. Vorig jaar hadden we een leraar die gewoon ook (echt) stof uit het boek haalde. Misschien zit daar het verschil in....
Ik heb dit jaar qua leerwerk niet veel aan Wi gedaan. Voor dit pw heb ik eigenlijk het meeste gedaan van het hele jaar, maar ik ga er vanuit dat ik deze ook wel weer verknald heb. Was 1 proefwerk dit jaar waar ik dus een 8 voor had. Dat waren dus gegevens uit teksten halen en werken met procenten. Daar heb ik als voorbereiding zo goed als niks gedaan. Daarom heb ik nu ook WiA opgenomen in mijn profiel.
Verder het gemeenschappelijk deel met als taal Spaans. Daarnaast dus het EM profiel met EC en GS als verplicht. Dan had ik de keuze uit DU/FA/SP. Spaans had ik dus al opgenomen en Duits heb ik vorig jaar laten vallen en dus dit jaar gemist. DU viel dus al voor me af en ik heb altijd wel goeie cijfers voor Frans, maar ik vond het toch niet echt zo heel leuk. Dan kon ik nog kiezen uit AK en MO. Daar heb ik voor AK gekozen, omdat je dan nog met vestigingsplaatsen bezig bent, drempelwaarde, draagkracht enz. Ook omdat AK een algemener begrip is heb ik dan dus liever dat je er ook gewoon les in hebt. In het vrije deel heb ik Informatica genomen. Gewoon me eigen keuze, omdat ik het leuk vind + dat ik dan een kleine basis heb + dat we ons steeds verder automatiseren in de loop van de toekomst. Als extra examenvak heb ik dan wel MO genomen. Dit is specifieker gericht op een bepaald onderwerp en daar hadden we dit jaar ook een proefwerk van. Daar had ik toen een 9 voor en ik vond het ook wel leuk/interessant om er mee bezig te zijn. Dat extra examenvak moet je meer op eigenkracht doen en zelfstandiger, dus dat leek me dan een betere keuze.

Lijkt mij wel een goed afgestemd profiel op mijn interesses. Commentaar _/-\o_ ?
Nou, als E&M is wat je wilt, wat wel lijkt uit je beredenering, dan lijkt me het wel goed. ;) Verder kan ik er niet zo veel over zeggen, denk ik. Zelf wil ik ook E&M kiezen, maar dat heeft een andere invulling dan het 'nieuwe' E&M.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 176120

Ik zal je maar even mijn ervaringen met klasgenoten vertellen (gebaseerd op wiskunde A1 en A2)

A1 stelt echt geen drol voor, beetje procenten, dit en dat. A2 aan het begin ook niet. Maar wiskunde A wordt tegenwoordig (eind 5de) wel vrij pittig. Denk bijvoorbeeld niet dat je van je geliefde wortelfuncties af bent. Die kom je ook wel weer tegen

En wiskunde A heeft ook een bepaalde overlapping met B, bijvoorbeeld differentieren en integreren (hiermee kan je bijv. inkomstenmaximalisatie uitrekenen) Dit is pure wiskunde B, maar als je echt economie wilt gaan doen, ontkom je er niet aan.

Hou daar dus wel ff rekening mee

Doe zelf N&G btw (VWO)
Pagina: 1