[Vista] Speedstep werkt niet

Pagina: 1
Acties:
  • 972 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Marsman83
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:55
Is er uberhaupt iemand die speedstep of cool 'n quiet op zijn laptop werkend heeft onder Vista?
Bij mij draait mijn Pentium-M constant op 1.6Ghz, gemeten met cpu-z. Onder WinXP werkt het prima, daar staat ie standaart op 600Mhz idle en clockt hoger tot 1600Mhz als dat nodig is wat dus aangeeft dat speedstep wel degelijk werkt op mijn Centrino laptop.

Na wat zoekwerk heb ik gevonden dat je in de advanced power settings bij processor power management de min en max processor state kan instellen. Bij battery heb ik de max proc state dus op 50% gezet en na apply gedrukt te hebben zie ik in de Recource Monitor mooi de Max frequentie op naar 50% springen en wordt de pc een stukje langzamer.
Lijkt te werken.... niet dus!
Onder cpu-z staat de cpu nogsteeds op 1600Mhz...
Dit probleem heb ik bij meerdere laptop's geconstateerd, waarvan bij alle in de bios speedstep aanstaat en heeft gewerkt onder XP.

Wie heeft speedstep wel werkend en hoe is dat dan ingesteld, ik zag meer mensen met dit probleem maar kan me niet voorstellen dat het nog niet op de lossen is... Erg slordig van Microsoft iig...

[ Voor 6% gewijzigd door Marsman83 op 18-04-2007 16:57 ]

• Marsman83
Niemand?

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-02 14:28

Sick Nick

Drop the top!

Zou het niet gewoon aan cpu-z liggen ;) Als de pc langzamer reageert PLUS de resource monitor aangeeft dat ie lager loopt zal het wel kloppen aangezien het OS ongetwijfeld goed uit kan lezen.

Check anders met de Intel TAT (http://www.techpowerup.com/downloads/392/mirrors.php), die laat ook realtime je cpu snelheid zien. Die is van intel zelf dus als die de cpu niet goed uit kan lezen weet ik het ook niet meer. Hier werkt speedstep onder vista met een core duo prima.

[ Voor 42% gewijzigd door Sick Nick op 19-04-2007 16:32 ]

• 0xDEADBEEF
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Welk merk laptop; Toshiba, HP, Dell :? Powersaving drivers (de naam hiervoor verschilt per merk) heb je wel ingestalleerd neem ik aan ?

[ Voor 21% gewijzigd door 0xDEADBEEF op 19-04-2007 16:35 ]

"Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion." - Steven Weinberg

• Marsman83
Sick Nick schreef op donderdag 19 april 2007 @ 16:31:
Zou het niet gewoon aan cpu-z liggen ;) Als de pc langzamer reageert PLUS de resource monitor aangeeft dat ie lager loopt zal het wel kloppen aangezien het OS ongetwijfeld goed uit kan lezen.

Check anders met de Intel TAT (http://www.techpowerup.com/downloads/392/mirrors.php), die laat ook realtime je cpu snelheid zien. Die is van intel zelf dus als die de cpu niet goed uit kan lezen weet ik het ook niet meer. Hier werkt speedstep onder vista met een core duo prima.
Het is idd erg vreemd, ik zal als ik zo thuis ben die Intel TAT eens proberen.
Ikzelf heb een Dell laptop en geen powersaving dingen erop staan maar dat heb ik in winxp ook niet en daar werkt het wel.
Mijn accuduur onder Vista is ook gehalveerd tegenover XP vandaar dat ik dit wel belangrijk vind.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Fraggler schreef op donderdag 19 april 2007 @ 17:07:
[...]
Het is idd erg vreemd, ik zal als ik zo thuis ben die Intel TAT eens proberen.
Ikzelf heb een Dell laptop en geen powersaving dingen erop staan maar dat heb ik in winxp ook niet en daar werkt het wel.
Mijn accuduur onder Vista is ook gehalveerd tegenover XP vandaar dat ik dit wel belangrijk vind.
Installeer dan Notebook Hardware Control. Daarmee kun je en de Speedstep controleren, en ook nog eens ondervolten. Ik draai mijn Pentium M725 (1.6 GHz Dothan) op verlaagd voltage: bij multiplier 6x (600 MHz) op 0.700 V, en met stapjes van 0.08V naar de multiplier 16x (1.6 GHz). Scheelt nog eens extra in de batterijtijd :) .

Je zou trouwens even moeten zoeken of andere tweakers het al op Vista hebben draaien.

[ Voor 5% gewijzigd door gambieter op 19-04-2007 17:13 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Marsman83
gambieter schreef op donderdag 19 april 2007 @ 17:10:
[...]

Installeer dan Notebook Hardware Control. Daarmee kun je en de Speedstep controleren, en ook nog eens ondervolten. Ik draai mijn Pentium M725 (1.6 GHz Dothan) op verlaagd voltage: bij multiplier 6x (600 MHz) op 0.700 V, en met stapjes van 0.08V naar de multiplier 16x (1.6 GHz). Scheelt nog eens extra in de batterijtijd :) .

Je zou trouwens even moeten zoeken of andere tweakers het al op Vista hebben draaien.
Die notebook control werkt alleen onder XP, in Vista krijg je een mooie BSOD.. Had ik ook al geprobeerd.
De search heeft mij niks opgeleverd.

• Sick Nick
  • Laatst online: 19-02 14:28

Sick Nick

Drop the top!

Hmmm, dan zit er ergens anders toch iets niet goed aangezien Notebook Hardware Control het hier onder vista wel goed (wel de core duo patch erover, anders snapt ie de cpu niet). Niet dat het van invloed is voor je speedstep werking, gewoon even die TAT erbij halen en controleren.

• Marsman83
Sick Nick schreef op donderdag 19 april 2007 @ 16:31:

TAT geeft bij mij de foutmelding "Invalid Processor".. :? Terwijl ik toch echt wel een Pentium-M 1,6Ghz in mn laptop heb.

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Wat voor laptop heb je? Weet je zeker dat het geen Celeron M 1.6 GHz is? Je hebt wel dot.NET 2.0 geinstalleerd (of zit dat al in Vista)?

Alternatief voor Notebook Hardware Control is RMClock. De Russiche ontwikkelaar (Dmitri Besedin) heeft ook een forum, waar hij heel veel vragen beantwoord. Probeer die eens uit?

Je zou ook eens naar een BIOS update kunnen krijgen. In het grote MSI s2xx topic hadden verschillende mensen problemen met Speedstep/PowerNow in Vista, en dit is opgelost met een BIOS update.

[ Voor 25% gewijzigd door gambieter op 19-04-2007 18:39 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Marsman83
gambieter schreef op donderdag 19 april 2007 @ 18:36:
Wat voor laptop heb je? Weet je zeker dat het geen Celeron M 1.6 GHz is? Je hebt wel dot.NET 2.0 geinstalleerd (of zit dat al in Vista)?

Alternatief voor Notebook Hardware Control is RMClock. De Russiche ontwikkelaar (Dmitri Besedin) heeft ook een forum, waar hij heel veel vragen beantwoord. Probeer die eens uit?

Je zou ook eens naar een BIOS update kunnen krijgen. In het grote MSI s2xx topic hadden verschillende mensen problemen met Speedstep/PowerNow in Vista, en dit is opgelost met een BIOS update.
Ik heb al de laatste bios op mijn Dell Latitude 505 staan en het is zeker weten een Pentium-M. Net even Intel Processor Identification Utility gestart en die zegt nu wel dat de processor op 780Mhz draait en de FSB op 196Mhz.
Toch vind ik het erg vreemd allemaal, ik dacht dat speedstep alleen de voltages en multiplyer aanpaste en niet de FSB. Ook lijkt mijn accuduur totaal niet te verbeteren.

• Marsman83
Die 780Mhz is de throttle snelheid, in werkelijkheid loopt hij gewoon op 1600Mhz...
Nogmaals getest met cpu-z; zodra ik de stroomstekker uit de laptop haalt zie ik dat hij wel mooi op 599Mhz terugvalt met een MP van 6 en voltage gaat ook omlaag! Echter na ongeveer 15sec springt hij weer op 1600Mhz en een hoger voltage en daar blijft hij op totdat ik de stroomstekker terug plaats en er weer uithaal...

[ Voor 14% gewijzigd door Marsman83 op 19-04-2007 19:31 ]

• Shaggy_NL
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08-02 23:46
Vista heeft toch z'n eigen beheer systeempie? Ik heb wel vaker een P4 478 3.0GHz op 50% laten lopen.

Ik weet niet exact hoe dit heet, maar je kan de marges instellen via je Energiebeheer.

Via Taakbeheer, kan je via een TAB blad (3e ofzo? sry, hier geen Vista effe bij de hand) naar een soort tooltje (Vista, build in) waarin je kan zien welke programma's de harde schijf gebruiken, je geheigen gebruiken, je netwerk gebruiken enz. Zo ook de hoeveelheid geheugen in gebruik, en dus ook de snelheid van je CPU, ten opzichte van zijn normale 100%.

Kan iemand effe helpen die wel Vista heeft draaien, en weet waar ik het over heb? :>
Ik weet zo even niet hoe alles exact heet.

• Marsman83
Shaggy_NL schreef op donderdag 19 april 2007 @ 19:33:
Vista heeft toch z'n eigen beheer systeempie? Ik heb wel vaker een P4 478 3.0GHz op 50% laten lopen.

Ik weet niet exact hoe dit heet, maar je kan de marges instellen via je Energiebeheer.

Via Taakbeheer, kan je via een TAB blad (3e ofzo? sry, hier geen Vista effe bij de hand) naar een soort tooltje (Vista, build in) waarin je kan zien welke programma's de harde schijf gebruiken, je geheigen gebruiken, je netwerk gebruiken enz. Zo ook de hoeveelheid geheugen in gebruik, en dus ook de snelheid van je CPU, ten opzichte van zijn normale 100%.

Kan iemand effe helpen die wel Vista heeft draaien, en weet waar ik het over heb? :>
Ik weet zo even niet hoe alles exact heet.
Daar kun je dus geen speedstep settings instellen. Probleem wat ik nu heb is dus dat hij nadat hij op accu overschakelt na 20 sec weer op 1600Mhz draait 8)7

• Marsman83
HULDE aan rmclock!!! Ik heb nu handmatig een profile aangemaakt met de tabel en nu werkt het perfect!! _/-\o_
Dus mensen die ook problemen hebben met verkorte accuduur onde Vista of waarbij speedstep niet werkt, pak rmclock!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Mooi dat RMClock werkt voor je :) . Ik gebruik het voor mijn Sempron PC, terwijl NHC op mijn Pentium M wordt ingezet. Zo zijn ze ook ontwikkeld, NHC heette eerst Centrino Hardware Control, en RMClock was eerst specifiek voor AMD processoren. Beide zeer mooie programma's.

NHC zegt ook te werken aan AMD-compatibiliteit, ik ben benieuwd!

• Marsman83
NHC had ik ook eens onder winxp gedraait en is idd ook een prima tooltje! Alleen werkt deze helaas niet onder Vista. Maar RMClock werkt nu perfect!

• Oscar Mopperkont
  • Laatst online: 03-08-2024

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Ik heb net bij mijn vader ook dat RMClock geïnstalleerd op zijn C2D notebook (T5250), omdat NHC onder Vista een BSOD geeft. De speedstep werkt nu wel, alleen schakelt hij een beetje tussen 1 en 1.5Ghz, niet echt een grote marge als je het mij vraagt en de proc koelt dus ook niet echt af.

Bij mijn eigen centrino notebook, kan mijn proc schakelen tussen 600 en 1700Mhz en kan ik het met NHC helemaal instellen. Die heb ik dus gelockt op 1.3 GHz (tenzij ik de extra kracht ff wil gebruiken, dan schakel ik hem hoger, maar bij alleen internetten is 1.3Ghz zat) en daar draait hij vrijwel altijd op 600 Mhz en schakelt hij soms naar 1Ghz en heel soms ff naar 1.3Ghz. Voordeel daarvan is dat de ventilator eigenlijk nooit aanslaat.

Ik wil bij de notebook van mijn vader hetzelfde bereiken. Dus de max op iets onder de max snelheid van de proc zetten en als ie weinig te doen heeft laten terugschakelen naar 500Mhz ofzo.

Hoe stel ik dat in bij RMlock? Want ik kan de multiplier niet wijzigen, dus niet lager dan 6 zetten.

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Oscar Mopperkont schreef op zaterdag 05 januari 2008 @ 23:24:
Hoe stel ik dat in bij RMlock? Want ik kan de multiplier niet wijzigen, dus niet lager dan 6 zetten.
NHC kan inderdaad niet met C2D processors omgaan, heel jammer want het is een mooi programma. Maar RMClock is ook goed.

Als de multiplier niet lager dan 6 kan, dan is dat een hardware beperking. Je moet alles in profielen instellen. Kun je precies uitleggen wat je geprobeerd hebt?

• Oscar Mopperkont
  • Laatst online: 03-08-2024

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Nouja, momenteel kan ik weinig proberen, want ik zie niet waar ik die settings überhaupt kan veranderen. Heb het profiel ingesteld op "performance on demand"en dat is zo'n beetje het enige dat ik kan wijzigen volgens mij.

Verder valt mij op dat de monitor van RMClock een heel ander beeld laat zien dan de taakmanager van Vista. Als ik bij RMC kijk, dan zie ik continu een behoorlijke belasting van de proc en zelfs nu ik dit aan het typen ben en verder alleen iets download, springt hij vaak naar 1.5Ghz. Bij de CPU load van RMC varieert het een beetje tussen de 40 en 80% en bij taakbeheer tussen de 0 en 6%...

Dat de multiplier niet lager dan 6 kan, weet ik trouwens niet, ik kan namelijk niks aan de multiplier veranderen. Dus kan moeilijk zeggen wat wel en niet geaccepteerd wordt, als het een instelling is die ik niet kan wijzigen.

[ Voor 15% gewijzigd door Oscar Mopperkont op 05-01-2008 23:40 ]

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Als ik bij energiebeer de minimale processorsnelheid instel op 50% dan zie ik bij taakbeheer, bronnen weergeven keurig de cpu naar 38% gaan (Is 1GHz van de 2,6GHz) en weer op- en aftoeren naar wens.
Als ik echter Vista opnieuw opstart is die de 50% vergeten en staat er weer 100%.
Asus M2A-VM HDMI met amd x2 5000+
Pagina: 1