Toon posts:

Probleem met m'n ATi x1950 Pro.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste GoT'ers,

Ik heb al vanaf het begin problemen met m'n nieuwe videokaart. Namelijk;
- Lage framerate tijdens het gamen (3D Mark '06 score: 3587).
- Fouten in Windows (icoontjes worden niet afgebeeld, vervormde afbeeldingen).
- Het aantal Hz wil niet hoger (of lager) dan 60.
Heb al verschillende drivers geprobeerd (van de CD en 't internet), maar het probleem werd niet opgelost.
Laatst ving ik iets op over de problemen die de ATi x1950 Pro gaf i.c.m. een Asus A8V, welke ik heb.
Is het inderdaad waar dat er een conflict is tussen deze componenten?
Misschien ligt het aan m'n voeding, maar dat kan ik niet met zekerheid zeggen.
Een verse Windows installatie eroverheen boeit me niet zo, als het maar snel loopt! |:(

Moederbord: Asus A8V-Deluxe
Processor: AMD Athlon 3500+ @ 2570Mhz
Geheugen: 4x Kingston ValueRam 512MB-DDR PC2700
Videokaart: Sapphire x1950 Pro 512MB
HDD: Samsung Spinpoint 250GB, 7200RPM
Voeding: NoName 300Watt

Alvast bedankt,
NoobstaR

PS: Waarom haalde ik met mijn dezelfde config voor Counter-Strike:Source met m'n oude Nvidia 6800 GT 100 frames per seconde, en met m'n nieuwe ATi x1950 Pro maar 70 frames per seconde?

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 18-04-2007 16:18 . Reden: Geen. ]

Verwijderd

Noname 300 watt voeding? x1950 heeft minstens een 400 watt voeding nodig, en ook als ik het goed heb 18 ampere op de 12 volt lijn.

Probeer eens een betere voeding.

Verwijderd

Voedingsprobleem, idd. Met een 300W nonamer een X1950pro trekken is niet bepaald slim, had je zelf ook op kunnen komen :z

Verwijderd

Topicstarter
Hoe komt het dan dat ik in Windows niet alles meer lekker kan zien?
Dat kan toch niet aan de voeding liggen?
Evenals de refreshrate die op 60 blijft staan?

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op woensdag 18 april 2007 @ 16:42:
Evenals de refreshrate die op 60 blijft staan?
Monitor op DVI aangesloten?

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Verwijderd

Topicstarter
Heb dat connectortje achter op m'n videokaart moeten 'dichtschroeven', als dat is wat je bedoeld.

Verwijderd

Probeer eerst maar een andere voeding :O en de X1950PRO van Sapphire schijnt veel hitte problemen te zijn, en volgens mij is die 3d mark score wel goed.

Verwijderd

Topicstarter
Heb nog niet echt veel last gehad van die problemen (hij wordt 80 graden celsius).

Verwijderd

Het Grote X1950 Pro AGP Topic Deel 2

Je probleem luidt naar de VRM's die niet genoeg gekoeld worden. Sapphire had kaarten uitgebracht waarop de VRM's ontzettend heet werden. Je hebt nu verschillende VRM koelers en na plaatsing van die doen die kaarten het prima.

Dat verhaal over z'n voeding, dat kan prima werken. Er was iemand die een multimeter tussen z'n ATI Kaart & Voeding gelegd had, en kwam uit op hoogstens 4Ampere op de 12V rail. Je moet niet alles geloven wat fabrikanten "aanraden" zoals 18Ampere op je 12V lijn. Ja om het te hebben is wel handig, want je videokaart is niet het enige onderdeel wat van de 12V lijn snoept. Moderne planken maken al gebruik van de 12V lijn om alleen al de CPU mee te voeden.

Verwijderd

Topicstarter
Dus nu moet ik zelf aan m'n kaart gaan modden, om alles goed te krijgen? Nee, dankje.
Wat te doen?

Verwijderd

Wat te doen? :D Wij zijn geen helpdesk hier, kom nou _O-

lees dat draadje eens door, dan zal je zien dat je daar best waardevolle tips in tegenkomt :)

Verwijderd

Lees inderdaad het grote ATi 1950 pro topic eens rustig door, daar staan een boel dingen in.
Verder zou ik als ik jou was sowieso een betere voeding kopen, daar heb je in de toekomst ook nog wat aan. Die 300W 'noname' zal het niet echt lekker trekken met het risico dat hij ermee uitscheid.

Op de Sapphire forums beweert men dat je de kaart zelfs kunt beschadigen als je hem underpowered draait.

Ik draai de kaart op een CoolerMaster RealPower 550W (50 euro) en ik heb geen problemen met power, hoewel ze bij Sapphire een dikke PSU aanraden (Enermax Liberty 500 of 620 wordt veel genoemd), maar dat zijn ook 2x zo dure PSU's.

Wat voor monitor heb je aangesloten? Heb je daar de juiste drivers voor geinstalleerd en zie je de monitor bij zijn goede naam?
Als je de refreshrate niet kan aanpassen dat is dat meestal omdat je niet de juiste monitor hebt geinstalleerd in Windows. Probeer anders eens de algemen 'Plug and Play monitor' die standaard in Windows zit.

Check dat FastWrite op OFF staat in je BIOS van je systeem en ook in de SmartGart opties van je videokaart.
Check dat Catalyst AI op 'standard' staat.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 19 april 2007 @ 11:31:
Lees inderdaad het grote ATi 1950 pro topic eens rustig door, daar staan een boel dingen in.
Verder zou ik als ik jou was sowieso een betere voeding kopen, daar heb je in de toekomst ook nog wat aan. Die 300W 'noname' zal het niet echt lekker trekken met het risico dat hij ermee uitscheid.

Op de Sapphire forums beweert men dat je de kaart zelfs kunt beschadigen als je hem underpowered draait.

Ik draai de kaart op een CoolerMaster RealPower 550W (50 euro) en ik heb geen problemen met power, hoewel ze bij Sapphire een dikke PSU aanraden (Enermax Liberty 500 of 620 wordt veel genoemd), maar dat zijn ook 2x zo dure PSU's.

Wat voor monitor heb je aangesloten? Heb je daar de juiste drivers voor geinstalleerd en zie je de monitor bij zijn goede naam?
Als je de refreshrate niet kan aanpassen dat is dat meestal omdat je niet de juiste monitor hebt geinstalleerd in Windows. Probeer anders eens de algemen 'Plug and Play monitor' die standaard in Windows zit.

Check dat FastWrite op OFF staat in je BIOS van je systeem en ook in de SmartGart opties van je videokaart.
Check dat Catalyst AI op 'standard' staat.
Heb het topic onderhand helemaal doorgelezen, en wel wat bruikbaars kunnen vinden.
De monitor die ik heb is een Hansol 730E, waar ik de drivers van heb geinstalleerd.
Ook heb ik de Plug and Play monitor al eens geinstalleerd, maar het hielp niet.
De vervormde afbeeldingen heb ik inmiddels (gelukkig!) niet meer.
FastWrite staat nu uit. :)

Verwijderd

Heb je de oude Nvidia drivers helemaal verwijderd (dus niet alleen uninstall) voordat je de ATI drivers had geinstalleerd?

Verwijderd

Topicstarter
Heb gisteren een verse Windows XP installatie erop gezet, daar ligt het dus niet aan.
Nu heb ik opeens hele rare kleuren (16 kleuren, geloof ik), waar dat aan ligt, weet ik niet.

Edit: Dat is ook weer opgelost, maar krijg 'm nog steeds niet op 85Hz.

[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 19-04-2007 13:26 ]

Verwijderd

Topicstarter
Heel raar, nu werkt alles wel naar behoren (nieuwe driver, NGO Optimized Driver v1.7.3), want ik heb nu een refresh rate van 85Hz en haal 4028 punten in 3D Mark '06.

Verwijderd

Topicstarter
Goed, ik heb echter wel een probleem met Counter-Strike: Source..
Ik kan namelijk niet het gehele scherm zien, 1/4 ervan maar.
Heb al naar wat hulp gezocht op Steam, maar daar staan standaard dingen.
Heb ook in het Catalyst Control Panel wat gezocht, maar daar ook niets gevonden.

Verwijderd

Wat is je resolutie? Heb je een breedbeeld Monitor?

dan kan dat wel kloppen ja :) 4:3 verhoudingen worden niet echt correct weergeven op een breedbeeld monitor.

Verwijderd

Topicstarter
Heb een Hansol 730E, en da's niet bepaald breedbeeld. ;)
De resolutie staat op 1024x768 met de refreshrate op 85Hz.
Echter, heb geprobeerd Omega drivers proberen te installeren, ware deze ook niet hoger komt dan 60Hz?!
Mijn volgende kaart word dus zeker geen ATi! :(

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 19-04-2007 23:53 ]

• Dhrax
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15-07 23:42

Dhrax

Prog Lord

Verwijderd schreef op donderdag 19 april 2007 @ 23:53:
Heb een Hansol 730E, en da's niet bepaald breedbeeld. ;)
De resolutie staat op 1024x768 met de refreshrate op 85Hz.
Echter, heb geprobeerd Omega drivers proberen te installeren, ware deze ook niet hoger komt dan 60Hz?!
Mijn volgende kaart word dus zeker geen ATi! :(
Met alle respect maar met de dingen die jij hier zegd lijkt het me eerder aan jou te liggen dan aan een ATI kaart :)

Ik vind het al wonderbaarlijk dat je pc opstart met een 300W no-name + 1950Pro.

[ Voor 7% gewijzigd door Dhrax op 20-04-2007 00:51 ]

Verwijderd

Topicstarter
M'n voeding trok het ook makkelijk met een 6800GT, wat een echte stroomvreter is...
Je installeert Windows, daarna de drivers van de videokaart en monitor.
Vervolgens moet het toch gewoon werken?!

Verwijderd

Topicstarter
Zit nu nog steeds met het probleem dat ie niet op 85Hz komt!

• mieJas
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

mieJas

Ja, maar nee.

Waarom de drivers voor de monitor?

Yes, but no.

Verwijderd

Topicstarter
Omdat ie anders ook niet op 85Hz komt?
Toen ik m'n 6800GT er nog in had zitten, ging ie zonder monitor drivers op 85Hz, zonder moeite (Default Monitor).
Heb nu de nieuwe 7.4 drivers geinstalleerd, nu staat ie weer wel op 85Hz.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 20-04-2007 13:17 ]

Verwijderd

Topicstarter
Heb weer hetzelfde probleem in Counter-Strike: Source, trouwens.
Zit nu al een week te kloten om een potje Source te gaan doen, verdomme. :(

Edit: Fout lag in het spel zelf, is nu opgelost.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 20-04-2007 13:38 ]

Verwijderd

Misschien handig om in het vervolg eerst even rustig voor jezelf allerlei dingen na te gaan. Op de meeste problemen heb je uiteindelijk zelf een antwoord gevonden en dit gepost... :?

Maar goed, mooi dat t werkt allemaal. ;)

Verwijderd

Topicstarter
Het is weer eens raak... nadat ik m'n computer een tijdje op Standby had staan, kreeg ik weer een flikkerend beeld. Inderdaad, 60Hz dus!
Weer nieuwe drivers geinstalleerd voor de monitor en videokaart, telkens weer, maar het mocht wederom niet baten! :(
Wie o wie kan me helpen met dit k*t probleem?

Verwijderd

Topicstarter
Iemand?

Verwijderd

Topicstarter
Niemand?
Sorry voor de dubbelpost en bump, maar er schijnt niemand te reageren.

• pbd
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-07 11:35

pbd

Verwijderd schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 21:03:
Niemand?
Sorry voor de dubbelpost en bump, maar er schijnt niemand te reageren.
Ten eerste: doen eens niet zo ongeduldig. Ik weet niet precies wat het beleid met het omhoogschoppen binnen een paar uur van topics hier is maar wekt alleen maar irritatie op dus niet doen.

Je koppelt je laatste foutmelding aan het uit standby komen. Zet de standby functie gewoon eens permanent uit in energiebeheer. Sommige moederborden, controllers, kaarten, drivers kunnen hier nog wel eens moeite mee hebben (S3). Mocht het probleem daarna niet meer voorkomen dan weet je in ieder geval al meer in welke richting je e.e.a. moet zoeken. Schiet de optie van de voeding niet direct af met 'zou toch moeten werken', 300W is niet veel dus probleem zou ermee te maken kunnen hebben. Kun je op dit moment nog niet uitsluiten.
Pagina: 1