Toon posts:

[Excel 2000]Getallen bij elkaar optellen d.m.v een waarde

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo Tweakers,

Waarschijnlijk is dit zo op te lossen maar ik weet niet precies hoe je dit doet.
Ik ben enigsinds bekend met Excel, maar over dit wil ik graag advies.
Als eerste de tabel waar het over gaat:
Afbeeldingslocatie: http://home.kabelfoon.nl/~msoete/Data/voorbeeld%20tabel.jpg

Wat ik dus hiermee wil is dat alle Salaris gegevens (getallen dus bij elkaar wordt opgeteld =SOM() ) aan de hand van medewerker Marcel.
Hetzelfde is voor medewerker Jeroen.

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-07 17:22

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Problemen met office software horen gewoon in het office deel. Ik zal hem even verplaatsen.

Daarnaast vraag ik me altijd af waarom mensen toch altijd een database in een spreadsheet willen implementeren ;).

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Verwijderd

kies eens in het menu data voor subtotalen.

Verwijderd

Topicstarter
Janoz schreef op woensdag 18 april 2007 @ 15:40:
Problemen met office software horen gewoon in het office deel. Ik zal hem even verplaatsen.

Daarnaast vraag ik me altijd af waarom mensen toch altijd een database in een spreadsheet willen implementeren ;).
Bedankt voor het verplaatsen, het is niet echt een probleem met het software pakket maar het gebruiken ervan (in de zin van programmeren dus vandaar dat ik dacht dat het bij programming hoorde)

Tja gekregen van een account manager die het op die manier wilt (joepie maar niet heus)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 18 april 2007 @ 15:40:
kies eens in het menu data voor subtotalen.
Gekeken, maar niet wat ik wilde.
Althans wat ik wil, is dus dat alle waarde wordt opgeteld die op 1 lijn zit met de medewerker.(zoals je ziet in mijn voorbeeld tabel)
De subtotaal verhaal werkt niet bij mijn situatie.
De namen van de medewerkers zitten door elkaar en niet op 1 volgorde (lastig maar ja)

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 18-04-2007 16:13 ]

Verwijderd

Volgens mij is dit precies wat je zoek.....
Afbeeldingslocatie: http://johnsnoek.serverthuis.nl/bla.jpg

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 18 april 2007 @ 16:12:
Volgens mij is dit precies wat je zoek.....
[afbeelding]
Dat is inderdaad zoals het eruit zou moeten zien.

Maar de namen zijn niet op de goede volgorde (voorbeeld):
Bas
John
Bas
John
John

Dan werkt subtotaal niet goed.
Terwijl dit wel werkt

Bas
Bas
Bas
John
John
John

Verwijderd

dan zou ik Janoz' advies opvolgen en inderdaad een databeesje maken. Of gewoon sorteren voordat je de subtotalen gaat genereren.

• Seraphin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22-07 00:19

Seraphin

Meep?

Verwijderd schreef op woensdag 18 april 2007 @ 16:20:
dan zou ik Janoz' advies opvolgen en inderdaad een databeesje maken. Of gewoon sorteren voordat je de subtotalen gaat genereren.
Meest praktische IMO is idd autofilter en dan (sub)-totalen. Het kan vast mooier, maar dit lijkt mij per saldo het snelste.

[edit]
De SUMIF functie werkt ook.
In jouw voorbeeld wordt dat: "=SUMIF(A2:A7,"Marcel",C2:C7)" om in een veld het totaal voor marcel te berekenen

[ Voor 17% gewijzigd door Seraphin op 18-04-2007 16:26 ]

Take life with a grain of salt. . . . add a slice of lime and a shot of tequila.

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22-07 13:44

Haan

dotnetter

Je kan toch de SUMIF (heb engelse versie) gebruiken?

Dat wordt dan SUMIF(A2:A7;"Marcel";C2:C7) voor Marcel bijvoorbeeld.

grmbl stiekeme edit die hetzelfde zegt

[ Voor 15% gewijzigd door Haan op 18-04-2007 16:28 ]

Kater? Eerst water, de rest komt later

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 18 april 2007 @ 16:20:
Sorteren kan ook, alleen is het behoorlijk veel data waar ik op moet sorteren.

Inderdaad een database is het meest makkelijke.
Alleen het jammere is dat er meerdere account managers in de excel overzicht gegevens invoeren en deze als kopie meenemen.

Maar er is dus geen functie (in de zin van Horizontaal zoeken en selecteren) waardoor je daarna de =SOM() functie kan toepassen?

• midget
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-07 11:00
Medewerker Salaris
Marcel 175
Peter 100
Marcel 150
Peter 250

Totaal Marcel 325
Totaal Peter 350

En dan =SOM.ALS(A:A;B9;C:C)
B9 = Marcel

Lukt je vast Wel Salaris in de kolom C zetten zoals jij ook hebt

[ Voor 13% gewijzigd door midget op 18-04-2007 16:28 ]

• Daos
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Je kan het ook snel met de pivottable (draaitabel?) doen. Zet medewerkers links als row lable en salaris in het grote blok als data item.

Verwijderd

TS is toch wel een variant op een vraag die nogal veel voorkomt in dit forum. een oplossing, met de tabel layout zoals weergegeven in TS, kan bv. de volgende matrixformule in kolom B zijn:
code:
1
{=SOM(($C$2:$C$7)*($A$2:$A$7=A2))}
De buitenste accolades type je niet zelf, maar worden automatisch geplaatst als je de formule als matrix bevestigt met de toetsencombinatie ctrl+shift+enter ipv. alleen enter.
sortering niet nodig. bemerk wel dat deze fomule duplicatie geeft aangezien op elke lijn de totale salarissom voor een medewerker geplaatst zal worden. dat kan je eventueel oplossen door met het gevanceerd filter in een andere kolom een lijst met unieke medewerkersnamen aan te maken en daar de salaris som aan te maken. de laatste A2 in de formule wordt dan vervangen door de kolom waarin dat lijstje staat, bv. M2.

Verwijderd

Topicstarter
midget schreef op woensdag 18 april 2007 @ 16:28:
Medewerker Salaris
Marcel 175
Peter 100
Marcel 150
Peter 250

Totaal Marcel 325
Totaal Peter 350

En dan =SOM.ALS(A:A;B9;C:C)
B9 = Marcel

Lukt je vast Wel Salaris in de kolom C zetten zoals jij ook hebt
De SOM.ALS formule werkt goed bij mijn situatie (veel data in een excel document)(waarom zouden we een database gebruiken :( haha)

Bedankt!!

Verwijderd

Topicstarter
Daos schreef op woensdag 18 april 2007 @ 21:20:
Je kan het ook snel met de pivottable (draaitabel?) doen. Zet medewerkers links als row lable en salaris in het grote blok als data item.
Klopt een draaitabel is ook een oplossing.
Ik heb nu de SOM.ALS functie gebruikt.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 18 april 2007 @ 22:04:
TS is toch wel een variant op een vraag die nogal veel voorkomt in dit forum. een oplossing, met de tabel layout zoals weergegeven in TS, kan bv. de volgende matrixformule in kolom B zijn:
code:
1
{=SOM(($C$2:$C$7)*($A$2:$A$7=A2))}
De buitenste accolades type je niet zelf, maar worden automatisch geplaatst als je de formule als matrix bevestigt met de toetsencombinatie ctrl+shift+enter ipv. alleen enter.
sortering niet nodig. bemerk wel dat deze fomule duplicatie geeft aangezien op elke lijn de totale salarissom voor een medewerker geplaatst zal worden. dat kan je eventueel oplossen door met het gevanceerd filter in een andere kolom een lijst met unieke medewerkersnamen aan te maken en daar de salaris som aan te maken. de laatste A2 in de formule wordt dan vervangen door de kolom waarin dat lijstje staat, bv. M2.
Ik begrijp wat je bedoelt, eigenlijk moet men gebruik maken van een database (zoals het hoort).
Maar zoals je beschrijft met het toepassen van een geavanceerde filter waarin een lijst maakt met unieke medewerkersnamen, dan ben je al bezig een soort van database te maken.

Verwijderd

klopt. maar als de medewerkersnamen toch niet gesorteerd worden, dan kan duplicatie in een lange lijst wel van pas komen, want dan zie je ook direct de totale salarissom voor een werknemer. dit werkt het snelst, enkel de formule in kolom b moet dan doorgetrokken worden.
Pagina: 1