webbased pvr

Pagina: 1
Acties:

• berties
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 27-01 14:07
Ik ben eens rond aan het kijken om mijn debian server te gaan gebruiken als pvr.

Nu zijn er genoeg pakketten te vinden om dit mee mogelijk te maken, maar...
Ik gebruik mijn server alleen als router/firewall, samba server, ftp, mail, enz. en deze heeft geen grafische desktop.
Mijn idee is dan ook dat ik er een tv kaart inzet (350 of 500) om programma's mee op te nemen en op de fileserver op te slaan (welke ik dan met mijn xbox kan bekijken). Het enige dat ik nodig heb is de aansturing van de tv kaart en een webinterface om alles op te nemen.

Heeft iemand een idee voor een light-weight pakket dat dit mogelijk maakt zonder dat ik een x-omgeving mee moet installeren?

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:19

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Ik vermoed dat http://www.videolan.org/ een goed startpunt is. Ik heb echter geen idee of dit ook werkt zonder X, maar het zou me iig niet verbazen. Dat is iig wel de plek waar ik veel rond gekeken heb toen ik met hetzelfde idee liep.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

janoz, hoe heb jij het dan opgelost toen je nog met dat probleem rond liep? :)

Zaram module kopen voor je glasvezelaansluiting?

• berties
Ik kom net het volgende pakket tegen:
furioustv
maar dit lijkt me niet echt levensvatbaar aangezien de laatste versie van begin 2005 is.

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:19

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Boudewijn schreef op woensdag 18 april 2007 @ 14:09:
janoz, hoe heb jij het dan opgelost toen je nog met dat probleem rond liep? :)
Ik ben er uiteindelijk (nog) niet aan begonnen omdat ik graag gebruik wilde maken van mijn digitale TV aansluiting. Het voornaamste probleem is dat mijn X-loze debian server slechts een P2 is en ik nog niet zoveel tijd heb om er echt mee bezig te gaan. Het is dan een beetje zonde om er veel geld tegenaan te gaan gooien om nieuwe hardware te halen (digitale decoder met CAM en alphacrypt) terwijl ik daarnaast niet eens de zekerheid heb dat het blijft werken.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• Romeo
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-12-2025
mythtv heeft een losse back-end en ook een webinterface om dingen op te nemen voor zover ik weet. De front-end kun je dan op je xbox installeren.

http://www.mythtv.org/

• highking
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11-02-2022

highking

Langharig tuig

Volgens mij doen vrijwel alle pvr apps dit tegenwoordig.
Freevo heeft ook een webinterface, waarin ik gewoon een programma uit de tv-gids kan aanklikken voor opname.

• berties
Heb de zaak nu al enige tijd aan de praat met freevo. Heb mythtv geprobeerd maar dat is naar mijn idee een te veel bij elkaar geraapte zooi (sorry dat ik het zeg) van allerlei onderdelen terwijl freevo in basis eenvoudig en beheersbaar blijft. Prima tool!

Heb een record en webserver (gewoon als daemon, commandline) op mijn server draaien, daar zit dus ook mijn tv-kaart in. En via mijn laptop (of pc of wat dan ook met een internetverbinding) is mijn pvr te programmeren. Via de smb shares zijn de opnames overal (gebruik nu voornamelijk mijn xbox in de woonkamer) om ze te bekijken.

• highking

highking

Langharig tuig

Mooi dat je het hebt draaien!
Welke instellingen in Freevo gebruik jij voor opname als ik vragen mag? :)

• berties
Ik weet niet welke instellingen je precies bedoelt maar ik denk dat deze er het meest toe doen:

TV_IVTV_OPTIONS = {
'input' : 0,
'resolution' : '720x576', #lagere resolutie geeft toch mindere kwaliteit beeld
'aspect' : 0, #hierdoor wordt de opname 4:3
'audio_bitmask' : 0xE9, #geen idee waar dit voor staat
'bframes' : 3, #ook geen idee
'bitrate_mode' : 0, #voor VBR ip CBR
'bitrate' : 3000000, #geeft nog een goede kwaliteit zonder al te grote bestanden.
'bitrate_peak' : 4500000, #zie bovenstaande
'dnr_mode' : 0,
'dnr_spatial' : 10, #filter enige ruis weg uit het beeld
'dnr_temporal' : 10, #zie bovenstaande
'dnr_type' : 0,
'framerate' : 0,
'framespergop' : 12,
'gop_closure' : 1,
'pulldown' : 0,
'stream_type' : 14, #geen idee wat het is
}

Misschien dat iemand anders mij een duidelijke uitleg kan geven waar die andere instellingen voor zijn (alhoewel ik er tevreden ben over de kwaliteit opname die hiermee gemaakt worden).

• highking

highking

Langharig tuig

Ik zie nu idd pas dat je een ivtv-kaart hebt ;)
In ieder geval handig voor iemand anders met zo'n kaart... ikzelf gebruik een Pinnacle PCI kaart met Freevo, icm mencoder.

• berties
En wat zijn daarvan de ervaringen?

Ik heb gekozen voor een pvr150 aangezien ik daar veel over kon vinden icm freevo en het me dus veel kans op een goed werkende combinatie zou geven.
Ook heb ik er voor gekozen de kaart het werk te laten doen, in mpeg2 en geen mencoder te gebruiken. Dit aangezien mijn server een P800 is, en ie "nog meer te doen heeft dan dagen encoderen".

Ben benieuwd waarin jou pinnacle de opnames wegzet en waarna je vervorgens encodeerd, hoeveel tijd dit kost en welke hardware configuratie je hebt (ik wil wel veel weten geloof ik...)

• highking

highking

Langharig tuig

Wel, mijn Pinnacle kaart doet geen hardware mpeg2, dus ik laat heel simpel mencoder opnemen, en direct opslaan als mpeg2 (ook in 720x576 ongeveer 3GB/uur).

Dit op een AMD Athlon XP2600+/512MB DDR met ongeveer 50% belasting... nu merk ik wel dat die 2600+ niet optimaal draait, moet ik nog eens naar kijken, dus ik vermoed dat dit met een PIII 800Mhz ook goed te doen is.

• berties
Mijn P800 geeft een belasting van 2 tot 3 procent voor die opnames. Daarom neem ik alles op in hardware ge-encodeerde mpeg2 en zet het niet om, dat trekt ie vast niet echt.

Dacht trouwens dat er een aantal pinnacle kaarten waren die juist mpeg4/divx en mogelijk nog andere formaten hardware konden opslaan, maar heb er nooit echt goede info over kunnen vinden.

[ Voor 35% gewijzigd door berties op 30-05-2007 12:46 ]

• highking

highking

Langharig tuig

berties schreef op woensdag 30 mei 2007 @ 12:44:
Mijn P800 geeft een belasting van 2 tot 3 procent voor die opnames. Daarom neem ik alles op in hardware ge-encodeerde mpeg2 en zet het niet om, dat trekt ie vast niet echt.
Dat is dan het voordeel van hardware encoding ;)
Dacht trouwens dat er een aantal pinnacle kaarten waren die juist mpeg4/divx en mogelijk nog andere formaten hardware konden opslaan, maar heb er nooit echt goede info over kunnen vinden.
Het staat geloof ik wel op de doos, maar dit betreft de Pinnacle software, en is geen hardware oplossing zoals bij de PVRxxx kaarten.

Ik heb overigens een Pinnacle PCTV Analog Classic PCI

Hoe is de beeldkwaliteit van de PVR150?
Ik ben erg tevreden over de Pinnacle kaart, maar de cpu-belasting is inderdaad wat aan de hoge kant :+

[ Voor 9% gewijzigd door highking op 30-05-2007 12:49 ]

• berties
o.a. door de spatial en temporal filters is het beeld bijzonder goed, het is zelfs nog beter dan op mijn tv in de woonkamer (en die zit direct op de cai aansluiting, mijn server zit achter +/- 40 meter kabel en 3 splitters).
Als ik de bitrate nog iets hoger zet is het eigenlijk dvd kwaliteit maar aangezien het voor mij een vervanging is van mijn oude videorecorder, is dat niet echt nodig, ga daarom toch iets meer voor opslag-ruimte ipv kwaliteit (wat niet wegneemt dat het nog steeds veel beter is dan de oude videorecorder opnames).

• highking

highking

Langharig tuig

Interessant :)
Dan ga ik toch maar eens nadenken over een PVRxxx kaar :)

• domi235
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07-12-2021

domi235

Magic!

Hoewel in beta, werkt www.linuxmce.com ook met een front en backend :)

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

Pagina: 1