[DNS] CNAME werkt niet op intern netwerk

Pagina: 1
Acties:
  • 112 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 12:12
Beste

Mijn server draagt de naam "Obelix", vanaf het netwerk kunnen mijn clients naar deze server verbinding maken. Nu wou ik (omdat ik vaak meerdere gebruikersnamen tijdens dezelfde inlogsessie op diezelfde server wil gebruiken) een aantal cname records in mijn DNS tabel zetten die allemaal verwijzen naar de FQDN van mijn obelix-server, dus in mijn geval "obelix.bve.be". Als ik nu probeer verbinding te maken met de server via een canonical name, dan krijg ik volgende melding na het invoeren van credentials.

Afbeeldingslocatie: http://img133.imageshack.us/img133/3733/foutmeldingcnameot4.th.png

Hoe kan ik ervoor zorgen dat ik ook naar die cname kan gaan ? Ik heb al gegoogled, maar neits gevonden

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Ik denk dat je die foutmelding van achter naar voren moet lezen.
Omdat de client, waarmee je naar \\win2003 wil gaan, al reeds aangemeld is, kan deze niet dezelfde hostname hebben in het netwerk, waardoor je dus deze foutmelding krijgt...

• HyperBart
Dus vanuit één client kan je niet naar meerdere hostnames connecten die allemaal naar dezelfde FQDN verwijzen ? Ongeacht of je verschillende credentials gebruikt of dezelfde als een vorige hostname?

Verwijderd

De naam van de server is hier niet belangrijk.

De server kijkt naar je client en ziet dat er al een andere user vanaf die client(naam) op de server is ingelogd. Dit is volgens mij een (opzettelijke?) beperking van de Windows server service.

Ik vermoed dat hij naar de daadwerkelijke computernaam van de client kijkt, en zich weinig aantrekt van DNS aliassen.

• HyperBart
hmmm, kan ik mij in vinden, maar hoe komt het dan dat als je op IP connect, dus \\192.168.1.254 en dan op \\obelix, dat je dan tweemaal de credentials kan ingeven ?

• arnob
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
HyperBart schreef op woensdag 18 april 2007 @ 15:39:
hmmm, kan ik mij in vinden, maar hoe komt het dan dat als je op IP connect, dus \\192.168.1.254 en dan op \\obelix, dat je dan tweemaal de credentials kan ingeven ?
SMB (credential) caching is op naam en het ip is niet gelijk aan de naam. Het werkt al lang zo volgens mij.

[ Voor 0% gewijzigd door arnob op 18-04-2007 16:02 . Reden: 'SMB' ]

• HyperBart
oké, bedankt voor de uitgebreide toelichting !

MOD: Slotje aub

Verwijderd

HyperBart schreef op woensdag 18 april 2007 @ 15:03:
Dus vanuit één client kan je niet naar meerdere hostnames connecten die allemaal naar dezelfde FQDN verwijzen ? Ongeacht of je verschillende credentials gebruikt of dezelfde als een vorige hostname?
tuurlijk kan dit wel (behalve dat je maar met 1 username mag connecten, maar dat staat hier los van). Echter je gebruikt hier geen dns naam, maar alleen de hostnaam. En deze naam komt niet overeen met de netbios naam van de server.

\\win2003.dns.naam zal wel werken denk ik (als je inderdaad geen mapping hebt met een andere usernaam dan waarmee je bent ingelogd).

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 18-04-2007 18:18 ]

• Kabouterplop01
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21-03 10:46

Kabouterplop01

chown -R me base:all

inderdaad kan dit wel.
Je kan volgens mij oneindig veel CNAMES aanmaken voor de HOSTNAME. Als er maar een A record voor die HOST is

Als de domeinnaam erachter maar klopt.
stel: HOST (A) is obelix.bve.be.

dan kun je er van anton.bve.be. tot weetikveelwatvoornaamjediemachinewilgeven.bve.be. van maken.
En in theorie kun je er dan ook op alle CNAMES er tegelijk naartoe browsen, echter het authenticatie gedeelte (en waarschijnlijk het aantal max concurrent connections) beperkt in dit geval wat je wilt. De socket is het zelfde (En das alleen maar mooi, dan kan niemand je sessie cookie gebruiken)

• HyperBart
Nu ben ik even aan het testen geweest (ging even wat moeilijk, wegens sterfgeval)

Die CNAME werkt gewoon NIET, nooit niet, als ik op de pc kom en ik probeer een eerste keer te connecten, met een cname, geeft hij die melding...

Ik heb nog andere combinaties geprobeerd, eerst obelix en daarna nog eens win2003 maar dat hielp allemaal niets

• arnob
  • Niet online
Die kende ik niet. goeie.
De oude manier vind ik wel mooier, Netbios aliassen toevoegen , dan zie je bij het browsen via netbios de extra namen als extra computers.

• Kabouterplop01
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21-03 10:46

Kabouterplop01

chown -R me base:all

En als je van de NETBIOS computername een A-record maakt en vervolgens een CNAME maakt voor dat A- record?
Lijkt met sterk dat dat niet werkt 8)7

• HyperBart
Kabouterplop01 schreef op maandag 23 april 2007 @ 22:38:
En als je van de NETBIOS computername een A-record maakt en vervolgens een CNAME maakt voor dat A- record?
Lijkt met sterk dat dat niet werkt 8)7
zo had ik het toch gedaan ? Tenzij jij iets anders bedoelt met netbios naam, ik bedoel daarmee, mijn naam die je kan raadplegen bij rmk op my computer en properties.

Dan gaf ie dus die foutmelding...

• HyperBart
Die werkt ook niet blijkbaar bij mij....

Nu ga ik die van die netbios namen toevoegen eens proberen

EDIT: werkt ook niet

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
HyperBart schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 11:29:
[...]

Die werkt ook niet blijkbaar bij mij....
Wel rebootje gedaan voordat je het testte/

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• HyperBart
Jup, ik had rebootje gedaan, van de server toch.

VOlgende dag werkte het blijkbaar wel, wrschijnlijk door rebootje van client ook 8)7

• arnob
  • Niet online
HyperBart schreef op woensdag 25 april 2007 @ 17:50:
Jup, ik had rebootje gedaan, van de server toch.

VOlgende dag werkte het blijkbaar wel, wrschijnlijk door rebootje van client ook 8)7
maar welke oplossing gaf de oplossing is dan de vraag ;)

• HyperBart
die registersleutel aanpassen ivm strict checking, want netbiosnamen heb ik niet toegevoegd (had ik wel gedaan, maar toen ik merkte dat dat niet werkte, gewoon verwijderd)
Pagina: 1