Toon posts:

HTPC samenstelling 1080p, gaarne jullie mening

Pagina: 1
Acties:
  • 1.166 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Beste lezer,

Puzzelen, puzzelen, puzzelen... dat is waar ik mij de afgelopen maanden mee bezig heb gehouden. Mijn huidige PC is toe aan een boost... maar voordat ik deze spullen wil aanschaffen zie ik graag jullie mening.
De processorprijzen kunnen zu elk moment gaan dalen, daar was het wachten op (22 april)

Een aantal extra's:
- omdat er ook een Full HD TV in huis word gehaald, moet deze uiteraard ook geschikt zijn voor het soepel afspelen van 1080p movies
- zo stil mogelijk
- prijs om en nabij de 750 euro (maar ben flexibel, wanneer de kwaliteit dat toe laat)
- de onderstaande onderelen zijn alleen nodig voor de vervanging, de rest is aanwezig
- al jullie waardevolle suggesties zijn welkom en zullen meengenomen worden in mijn overweging

Al een tijdje zit ik te kijken naar de volgende configuratie:

Behuizing:Antec LifeStyle Sonata II~100 euro
MoederbordAsus P5B-V~110 euro
Processor:Intel Core 2 Duo E6600~250 euro
CPU KoelerArctic Cooling Freezer 7 Pro~15 euro
Geheugen2GB (2 x 1GB) PC5300 DDR2 CL5 (Kingston) ~100 euro
Videokaartjullie mening~150 euro
Totaal~725 euro

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/i.dsp/1130264135.jpgAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/i.dsp/1156689097.jpgAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/i.dsp/1135948787.pngAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/i.dsp/1119978500.pngAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/i.dsp/1151527709.jpgAfbeeldingslocatie: http://data.icecat.biz/thumbs/488592.jpg

Over de videokaart zit ik nog sterk te dubben. Ik had de ASUS 7600GT Pasive in gedachten, maar dat koelblok moet over de cpu koeler worden gedraait. Aangezien de cpu koeler horizontaal koelt, lijkt me dat geen goede optie. De pasieve versie van Gigabyte is daarintegen wellicht beter.
Wat raden jullie aan? (moet daar sowieso een HDMI aansluiting op zitten?)

De harde schijf en eventuele overige onderdelen zijn aanwezig van een vorige PC.

Alle suggesties zijn welkom...!!

• Sjeepee
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23:32
Wellicht eens kijken naar een andere (nog) stillere koeler die ook beter meehelpt aan de airlof van het gehele systeem (lees: videokaart)?

Zou bijv de Asus kaart kiezen icm met een koeler die daar (net :)) onderpast. Of je laat je CPU koeler direct lucht bij de VGA wegzuigen: kan bij een kaart met heatpipes naar de achterkant prima functionrern.

Eventueel ffies wachten op een 8600GT?

Love Hardware!

• Chester
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Ik zou nog even wachten met het aanschaffen van een HTPC videokaart, er zijn namelijk nog heel wat problemen met HDCP op de huidige videokaarten.

link 1
link 2

"The test of a work of art is, in the end, our affection for it, not our ability to explain why it is good." - Stanley Kubrick | Trakt

Verwijderd

Topicstarter
Sjeepee schreef op woensdag 18 april 2007 @ 12:31:
Wellicht eens kijken naar een andere (nog) stillere koeler die ook beter meehelpt aan de airlof van het gehele systeem (lees: videokaart)?

Zou bijv de Asus kaart kiezen icm met een koeler die daar (net :)) onderpast. Of je laat je CPU koeler direct lucht bij de VGA wegzuigen: kan bij een kaart met heatpipes naar de achterkant prima functionrern.

Eventueel ffies wachten op een 8600GT?
Bedankt voor de reply.

Zal eens kijken welke CPU koeler beter geschikt is. Had je zelf nog een suggestie?

Ik moet eerlijk bekennen het (internet) spoor een beetje bijster te zijn en soms niet meer weet waar alles te vinden. Daarom hoop ik op jullie suggesties en vertrouwen tot een uiteindeljik goede PC.

Verwijderd

Topicstarter
Chester schreef op woensdag 18 april 2007 @ 12:37:
Ik zou nog even wachten met het aanschaffen van een HTPC videokaart, er zijn namelijk nog heel wat problemen met HDCP op de huidige videokaarten.

link 1
link 2
Bedankt voor je waardevolle inbreng.

Echter zijn de artikelen respectievelijk 1 en een 0.5 jaar oud. Is daar inmiddels nog niets aan gedaan?

Begrijp ik goed dat HDCP alleen noodzakelijk is voor het afspelen van Blue-Ray en HD DVD movies?

• Chester
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 18 april 2007 @ 13:06:
[...]

Bedankt voor je waardevolle inbreng.

Echter zijn de artikelen respectievelijk 1 en een 0.5 jaar oud. Is daar inmiddels nog niets aan gedaan?

Begrijp ik goed dat HDCP alleen noodzakelijk is voor het afspelen van Blue-Ray en HD DVD movies?
Dat klopt, het probleem is er nog steeds vziw. En het is inderdaad voor Blu-Ray en HDDDVD films. Ik ging ervan uit dat je die wilde bekijken aangezien je 1080p wilde kijken :)

"The test of a work of art is, in the end, our affection for it, not our ability to explain why it is good." - Stanley Kubrick | Trakt

• michielonline
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 23-01 16:03
Ik ben ook naar een HTPC aan het kijken en zat hieraan te denken:
  • AMD Athlon 64 X2 4000+ 2.1Ghz ca 100 EUR
  • AsRock AliveSATA2-GLAN K8T890 moederbord ca 60 EUR
  • Cooler Master Desktop Case Cavalier 4 ca 85 EUR
  • 2x Kingston 1GB DDR2 PC5300 ca 100 EUR
  • VGA Kaart: GV-NX76G256HI-RH ca 120 EUR
http://www.gigabyte.com.t...rview.aspx?ProductID=2433

En dan nu het waarom deze componenten:
AMD ipv Intel in verband met de prijs, een kaal intel bordje plus een C2D 6400 kost een dikke 100 EUR meer dan bovenstaand AMD spul.
Deze AMD processor omdat deze 65W en 65nm is waardoor hij relatief koel blijft.
Het moederbord omdat dit een moederbord is met zo weinig mogelijk onnodige troep erop, ik hoef geen onboard vga etc. Daarbij heb ik nooit problemen gehad met VIA chipsets en de nieuwe AMD chipsets zijn van ATI en hebben allemaal onboard video en heb ik geen ervaring mee.
De kast omdat deze niet duur is, functioneel en niet lelijk. (geen display voorop dat je toch niet gebruikt of mega grote volume knop die je ook niet gebruikt)
De VGA kaart omdat deze passief gekoeld is, toch genoeg power heeft om te gamen mocht dat nodig zijn (WoW/C&C3 op 40" >:) ), ook meer dan genoeg om 1080p vlotjes af te spelen en een HDMI met HDCP uitgang heeft.
Processor koeler moet ik nog naar kijken... Ik begin met de stock koeler en zie wel als het ding teveel herrie gaat maken wat ik erop zet.

De twee links van Chester zijn al wat ouder, de eerste is al meer dan een jaar oud, de tweede gaat over het ontbreken van HDCP over DVI. Correct me if i'm wrong, maar volgens mij gaat HDCP over DVI sowieso nooit werken omdat je daar juist die HDMI aansluiting voor nodig hebt.
Ik kan van die kaart geen review vinden waar ze specifiek getest hebben of HDCP werkt, dus daar ben ik nog naar op zoek.

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 28-01 09:01

Edmin

Crew Council

get on my horse!

thread hijacken? :)

• Chester
  • Niet online
michielonline schreef op woensdag 18 april 2007 @ 13:19:
Ik ben ook naar een HTPC aan het kijken en zat hieraan te denken:
  • AMD Athlon 64 X2 4000+ 2.1Ghz ca 100 EUR
  • AsRock AliveSATA2-GLAN K8T890 moederbord ca 60 EUR
  • Cooler Master Desktop Case Cavalier 4 ca 85 EUR
  • 2x Kingston 1GB DDR2 PC5300 ca 100 EUR
  • VGA Kaart: GV-NX76G256HI-RH ca 120 EUR
http://www.gigabyte.com.t...rview.aspx?ProductID=2433

En dan nu het waarom deze componenten:
AMD ipv Intel in verband met de prijs, een kaal intel bordje plus een C2D 6400 kost een dikke 100 EUR meer dan bovenstaand AMD spul.
Deze AMD processor omdat deze 65W en 65nm is waardoor hij relatief koel blijft.
Het moederbord omdat dit een moederbord is met zo weinig mogelijk onnodige troep erop, ik hoef geen onboard vga etc. Daarbij heb ik nooit problemen gehad met VIA chipsets en de nieuwe AMD chipsets zijn van ATI en hebben allemaal onboard video en heb ik geen ervaring mee.
De kast omdat deze niet duur is, functioneel en niet lelijk. (geen display voorop dat je toch niet gebruikt of mega grote volume knop die je ook niet gebruikt)
De VGA kaart omdat deze passief gekoeld is, toch genoeg power heeft om te gamen mocht dat nodig zijn (WoW/C&C3 op 40" >:) ), ook meer dan genoeg om 1080p vlotjes af te spelen en een HDMI met HDCP uitgang heeft.
Processor koeler moet ik nog naar kijken... Ik begin met de stock koeler en zie wel als het ding teveel herrie gaat maken wat ik erop zet.

De twee links van Chester zijn al wat ouder, de eerste is al meer dan een jaar oud, de tweede gaat over het ontbreken van HDCP over DVI. Correct me if i'm wrong, maar volgens mij gaat HDCP over DVI sowieso nooit werken omdat je daar juist die HDMI aansluiting voor nodig hebt.
Ik kan van die kaart geen review vinden waar ze specifiek getest hebben of HDCP werkt, dus daar ben ik nog naar op zoek.
HDCP over DVI werkt prima zolang je TV/monitor het maar ondersteund. Als je TV geen DVI aansluiting heeft, maar wel een HDMI en je videokaart ondersteund HDCP fatsoenlijk, dan kan je nog altijd een DVI<->HDMI kabel kopen :)
Verder is je processor ietsjes te traag voor 1080p HDDVD/Blu-Ray rips/reencodes.

• michielonline
Verder is je processor ietsjes te traag voor 1080p HDDVD/Blu-Ray rips/reencodes.
Daar had ik nog niet eens aan gedacht. Welke proc heb je dan minimaal nodig??

• Chester
  • Niet online
michielonline schreef op woensdag 18 april 2007 @ 13:55:
[...]

Ik heb een X2 4400+ en bij high-bitrate 1080p x264 encodes had FFDShow moeite om het vloeiend op beeld te zetten. CoreAVC daarentegen speelt het wel prima af :)
Ik zou zeggen, een processor die beter is dan de X2 4400+.

Om het niet compleet offtopic te maken, @TS:
De onderdelen die je hebt gekozen zijn voldoende om te kunnen genieten van 1080p :) Let wel even op HDCP voordat je een videokaart haalt.

[ Voor 17% gewijzigd door Chester op 18-04-2007 15:00 ]

• mieJas
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

mieJas

Ja, maar nee.

michielonline schreef op woensdag 18 april 2007 @ 13:55:
[...]
Een Athlon64 3000+
Doodserieus.
H.264 1080p draait hier perfect.
Of zijn Blu-Ray en HD DVD films dan zoveel zwaarder?

edit: Daarnet gekeken voor de cpu load. Schommelt tussen 50 en 60 procent.

[ Voor 10% gewijzigd door mieJas op 18-04-2007 15:19 ]

Yes, but no.

Verwijderd

Topicstarter
@CHESTER
Zal zeker even op de videokaart letten. Aangezien er nog wat problemen zijn met HDCP zal ik dus eigenlijk (nog langer) moeten wachten. Maar van de andere kant is wat vandaag gekocht is morgen weer verouderd ;)

@MICHIELONLINE
Altijd fijn te weten dat er meer mogelijkheden zijn waar ik zelf nooit bij stil gestaan heb.
Bedankt voor je inbreng.

• Xzorby
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-11-2025
@bekkemab: misschien is deze Buffalo 2gb PC6400 set voor dezelfde prijs interessanter. Anders kan je ook twee van deze OCZ PC5400 nemen, kom je in totaal 20 euro goedkoper uit. Die laatste hebben trouwens ook een mooie heatspreader erbij.

@Sjeepee: de 8600GT is gisteren uitgekomen.

@Michielonline: de 4800+ EE is met 120 euro een beter keuze.

• RDhits
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
het schijnt dat de nieuwe mid-range geforce kaarten erg goed doen in een htpc:

http://www.hardware.info/nl-NL/articles/amdnZGppZGia/nVidia_GeForce_8600_GT__GTS_test/4

• michielonline
thread hijacken?
Dat was absoluut niet mijn bedoeling. Ik wilde gewoon uitleggen wat ik van plan was om te kopen en waarom.

Verwijderd

Topicstarter
Wellicht dat de videokaart een 8600GT word. Schijnt zeer goed moet HD om te kunnen gaan.

De rest van de config zal ik wellicht zo laten. Wanneer er wel zware, andere taken dan HD koekeloeren, moeten worden gedaan, dan heb ik iig ook een beetje processorkracht.

Ik dank jullie voor het meedenken. Ideeen zijn en blijven uiteraard welkom.

(misschien nog iemand ervaring met een stille 8600 ?)

• michielonline
Ikh eb naar aanleiding van de post van RDhits nog gezocht naar 8600 kaarten en ik kan er maar 1 vinden met passieve koeling: http://www.gigabyte.com.t...rview.aspx?ProductID=2515

Ik weet niet hoe belangrijk dit voor jou is, maar ik zou het op prijs stellen als een HTPC weinig herrie maakt.

• Petertjuh
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 26-01 22:40
@TS

Waarom neem je een P5B-V?
als je alsnog een losse kleurenkaart neemt zou ik zelf kiezen voor een kale P5B

[ Voor 4% gewijzigd door Petertjuh op 19-04-2007 09:35 ]

Verwijderd

Topicstarter
@MICHIELONLINE
Ja, passief is inderdaad belangrijk. Hoe stiller hoe beter.

@PETERJUH
P5B Zal idd ook voldoende zijn. Ik meende mij te herinneren dat er één of andere Intel Gxxx processor aanwezig was in de V versie welke grafische toepassingen zou accelereren???

(hou het allemaal niet mee bij :O In het begin zou ik een gehele andere configuratie hebben genomen :P )

Iemand een suggestie voor een alternatieve CPU koeler?

• Chester
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 19 april 2007 @ 11:09:
Iemand een suggestie voor een alternatieve CPU koeler?
Ja, de Scythe Infinity :) En erg goede CPU koeler, ga hem zelf ook halen. Hier een vergelijking tussen 46 CPU koelers waar de Infinity als beste naar voren komt :) Naast dat ie heel erg goed koelt is het ook nog een van de stilste koelers. En mocht je niet zoveel om stilte geven en je wilt overclocken, dan kan je er nog altijd 3 extra 12cm fans bij plaatsen.

[ Voor 20% gewijzigd door Chester op 19-04-2007 11:33 ]

Verwijderd

Topicstarter
@CHESTER
Wel een keer zo duur als de Arctic Pro 7, maar wanneer deze betere prestaties geeft ga ik er voor. Infinity it is :)

8600 Videokaart keuze
Voorbeeld van een aantal van deze kaarten van ASUS: (bron Azerty)
  • EN8600GTS TOP/HTDP/256 (210 euro) (bron)
  • EN8600GTS/HTDP/256M (200 euro) (bron)
  • EN8600GT/2DHT/256M (140 euro) (bron)
Nu staat daar bij de laatste, en goedkoopste, niet specifiek HTDP...

Zal dit wel of geen goede keuze zijn... zit toch 60 euro verschil in.

Edit:
Deze is ook passief... hmmm :9
Afbeeldingslocatie: http://www.hardware.info/images/news/msi_nx8600gtspassive_apr2007_550.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 19-04-2007 13:05 ]

• jeroenzelle
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 28-01 13:23
Verwijderd schreef op donderdag 19 april 2007 @ 12:15:
EN8600GT/2DHT/256M (140 euro) (bron)

Nu staat daar bij de laatste, en goedkoopste, niet specifiek HTDP...

Zal dit wel of geen goede keuze zijn... zit toch 60 euro verschil in.
Ik heb de 8600GT besteld bij Azerty, na verschillende reviews te hebben gelezen lijkt het erop dat als je een goede CPU + snel RAM geheugen hebt de 1080p wel kan halen.

Verwijderd

Topicstarter
@JEROENZ18
Is daarmee gezegt dat de NX8600GT-T2D256EZ (link) net zo goed is als de NX8600GTS-T2D256EZ-HD (link)

Beide zijn passief, echter staat de eerste niet vermeld als HDCP.

Afbeeldingslocatie: http://global.msi.com.tw/uploads/Image/product_img/other/vga/feature/HDCP_f.gif

Het zal natuurlijk zonde zijn wanneer de eerste kaart aangeschaft word en niet aan de verwachtingen voldaan word.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 20-04-2007 15:34 . Reden: spelling ]

• -Moondust-
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19-01 19:54
Ik hoor niemand over een geluidskaart, terwijl je op een beetje fatsoenlijke set neem ik aan het niet met een onboard geluidschip wil doen. Heb je eigenlijk een highend (of tenminste bovengemiddelde) geluidskaart nodig om het digitale geluidssignaal aan de receiver door te geven of kan een simpele geluidskaart dit evengoed?

• Chester
  • Niet online
-Moondust- schreef op vrijdag 20 april 2007 @ 23:46:
Ik hoor niemand over een geluidskaart, terwijl je op een beetje fatsoenlijke set neem ik aan het niet met een onboard geluidschip wil doen. Heb je eigenlijk een highend (of tenminste bovengemiddelde) geluidskaart nodig om het digitale geluidssignaal aan de receiver door te geven of kan een simpele geluidskaart dit evengoed?
Als je een digitale signaal aan een receiver door wilt geven, is een goedkoopste kaart die een signaal naar je receiver kan pompen voldoende. Het geluid gaat dan namelijk door de receiver verwerkt worden. Ga je een 5.1 speakerset direct aan je HTPC hangen, dan zou ik een wat betere geluidskaart halen.

• Crew One
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Een aantal punten zou ik willen bijdragen.

a) Ik zou de 2Gb inruilen voor 1Gb. Je wilt video afspelen toch? Daar is 2Gb echt niet voor nodig.

b) Ik zou gaan voor de 7xxxx serie van nvidia. 7300GS heeft slechts 14 (!) watt nodig, en dat ga je echt wel merken in de koelte van je systeem. Als je PureVideo acceleratie nodig hebt, ga dan voor een passive 7600GT, dat zijn de koelste chips met volledige acceleratie.

c) Vergeet hdcp. De content die op dit moment uit is, doet er ook niets mee. Een kaartje met HDMI zou wel leuk zijn maar ach, DVI->HDMI doet het ook prima.

d) Voor de hijacker - zeker na de recente prijsverlaging, C2D E6600 voor €200. Vergeet AMD :)

• -Moondust-
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19-01 19:54
Chester schreef op zaterdag 21 april 2007 @ 00:15:
[...]

Als je een digitale signaal aan een receiver door wilt geven, is een goedkoopste kaart die een signaal naar je receiver kan pompen voldoende. Het geluid gaat dan namelijk door de receiver verwerkt worden. Ga je een 5.1 speakerset direct aan je HTPC hangen, dan zou ik een wat betere geluidskaart halen.
Weet je dat heel zeker, ook 7.1? Er vindt dus geen enkele omzetting plaats waar kwaliteitsverlies geleden kan worden?

• et36s
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-01 22:28
Nee want het omzetten gebeurt ind de receiver. Mocht je het systeem nog niet hebben aangeschaft ga dan voor een 8500GT voor het probleemloos afspelen van
1080p
Pagina: 1