DDR400 draait niet op 400mhz

Pagina: 1
Acties:

• xentron
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 02-12-2023
Hey,

Ik heb een probleempje, waarschijnlijk met me mobo.
Ik heb een K8N4-e se mobotje.
Wat mijn probleem is dat als ik mijn reepjes memory (3 x 512) er in zet, dat de mobo terug schakelt naar 100mhz voor het geheugen.
Als ik er 1 in zet draait het geheel op 200mhz, en als ik er 2 in zet draait het geheel op 166mhz.

Zoals jullie snappen is dit performance wise een enorme terug stap.
Ik heb de bios geflashed met een update, "increases DRAM stability", maar dit heefd niet geholpen.
Ik heb ook nog reserve modules geprobeert (een 256mb module en een oude 512mb module allebij @ 400mhz) maar dit gaf het zelfde resultaat als wat ik boven typte.

Verschillende memory tests had ik ook gedraait (al dan niet om te kijken of er uberhaubt wat mis was met het geheugen) en in CPU-z leest hij 104mhz met CL2.5, en dan is het CL2.5 het enige wat wel klopt.

Heefd iemand hier mischien enige ervaring mee, en iets weet wat ik nog niet geprobeert heb?
Alvast super bedankt :)

Specs:
CPU: AMD Athlon 64 - 3800+
Mobo: K8N4-e se
Memory: 3x kingston 400mhz modules.

[ Voor 13% gewijzigd door xentron op 18-04-2007 12:07 ]

• MRCL
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
Kan je in de bios niet handmatig instellen dat ze op 400 draaien?

• Danielson
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13:22
Je kunt met 3 modules sowieso niet in dual channel werken, dus je levert al heel wat snelheid in! Werkt het met 2 modules wel goed?

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Ik *gok* dat er hierover wel wat in je manuel staat van je mobo. Vaak is het zo dat als je bepaalde sloten gebruikt er maar een bepaalde snelheid mogelijk is (is bij mijn MSI K8Neo 2 Platinum namelijk ook zo)

Zoek het dus even op. Daarnaast kan je in je BIOS ook gewoon je RAM 'overclocken' door deze iets omhoog te krikken :)

Xbox Live ID:Notna8310

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Uhm, was het niet zo dat je met de wat oudere nForce chipsets sowieso nooit full speed meer kon halen met 3 of meer repen RAM?

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• jotheman
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 25-05 22:02

jotheman

Was like that when I got here!

Heb laatst hetzelfde gehad met een K8N-E. Het is inderdaad een "chipset limitation" zoals ze 't zo mooi noemen... Alleen singlesided geheugen kan ie op hoge snelheid met meerdere dimms aan. Staat ook bij de ASUS FAQ van je moederbord... Helaasch!

I see dead pixels...

• Gaming247
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19-05 21:06
Danielson schreef op woensdag 18 april 2007 @ 13:10:
Je kunt met 3 modules sowieso niet in dual channel werken, dus je levert al heel wat snelheid in! Werkt het met 2 modules wel goed?
Het is een socket754 boordje die hebben geen dual-channel.
McKaamos schreef op woensdag 18 april 2007 @ 13:13:
Uhm, was het niet zo dat je met de wat oudere nForce chipsets sowieso nooit full speed meer kon halen met 3 of meer repen RAM?
Ooit gehoord van geintegreerde geheugencontroller? Chipset heeft daar dus niks mee te maken.

Kijk eens of je een geheugen divider kan instellen (1:1 2:1 enz).

Tel het aantal geheugen chips eens, zitten ze op alle reepjes aan 2 kanten? Of zijn het er meer dan 8 dan gaat het niet lukken.

[ Voor 10% gewijzigd door Gaming247 op 18-04-2007 13:22 ]

[Updated spec's]

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 06:42

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

200Mhz is toch normaal? Door DDR wordt dan effectief 400Mhz toch?

Dat het met meerdere reepjes minder snel gaat zal een beperking van de chipset of geheugencontroller in de CPU zijn denk ik?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• rvandenb
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 26-04 09:22
DDR400 draait op 200Mhz.

DDR= Double Data Rate
Ofterwijl op de opgaande kloktik als de neergaande kloktik wordt data verstuurd.

De teruggang in geheugensnelheid heeft te maken met stabiliteit en de lengte van de geheugen paden (interferentie). Hoe meer geheugen simmetjes erin, des te lager de performance.

• xentron
Het zijn alle 3 single sided memory stickjes, met 8 chips aan de front side.
Maar dit is wel erg vreemd, aangezien ik eerst zelfde soort chips had, maar dan 2x512 en 1x256 (ja, raar getal) en dit draaide wel op 200mhz, ook single sided en 8 chips.

Memory deviders zijn niet aan te passen op dit mobotje helaas :|

• jotheman
  • Laatst online: 25-05 22:02

jotheman

Was like that when I got here!

rvandenb schreef op woensdag 18 april 2007 @ 13:23:
DDR400 draait op 200Mhz.

DDR= Double Data Rate
Ofterwijl op de opgaande kloktik als de neergaande kloktik wordt data verstuurd.

De teruggang in geheugensnelheid heeft te maken met stabiliteit en de lengte van de geheugen paden (interferentie). Hoe meer geheugen simmetjes erin, des te lager de performance.
Leuk, die technische les, maar redelijk nutteloos?

Anyways, ik heb even gekeken en wat ik met de K8N-E had zou niet het geval moeten zijn bij jouw moederbord aangezien het daarbij niet in de FAQ staat. Zie hier:
Question:
How come my K8N series shows DDR333 when I use 2 pieces of DDR400 double-side memory module?
It works fine if I use single-side memory module or 1x DDR400 double-side memory module.
Answer:
This is due to AMD Athlon64 CPU specification limitation.
[img=http://eservice.asus.com.tw/eService/eService/sShowImage?id=3D55C5BE-038F-BFFF-0753-528481F2A21C.jpg]Redelijk nutteloos plaatje...[/img]

I see dead pixels...

• dion_b
  • Laatst online: 10:41

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

xentron schreef op woensdag 18 april 2007 @ 13:44:
Hohoho!

Het feit dat er fysiek aan de ene of aan beide kanten chips zitten zegt niets over of een DIMM enkel- danwel dubbelzijdig is :o

Wat dan wel :?

Dat kun je in de RAM FAQ hier lezen, het heeft te maken met het aantal datalijnen. 64 datalijnen is enkelzijdig, 128 datalijnen is dubbelzijdig. Om te achterhalen hoeveel datalijnen er per DIMM zijn moet je opzoeken hoeveel het er per chip zijn en dat met aantal chips vermenigvuldigen. Stel dat de 8 chips op je DIMMs elk 16 datalijnen hebben... dan kom je mooi op 128 uit en zijn ze dubbelzijdig :o

Kortom, niet de kantjes ervanaf lopen en aannemen dat omdat er maar 8 chips op zitten het wel enkelzijdig moet zijn :z

Oslik blyat! Oslik!

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-12-2025

mad_max234

AMD Athlon II M320

xentron schreef op woensdag 18 april 2007 @ 13:44:
Maar dit is wel erg vreemd, aangezien ik eerst zelfde soort chips had, maar dan 2x512 en 1x256 (ja, raar getal) en dit draaide wel op 200mhz, ook single sided en 8 chips.

Memory deviders zijn niet aan te passen op dit mobotje helaas :|
Hoe weet je dat het single side reepjes zijn, heeft namelijk niks te maken met of ze aan 1 kant chipjes zittten of aan beide kanten. ;) Kan je alleen achterhalen door de spec. van je geheugen op te zoeken, of het moet er op staan.( kan je niet zien aan de reepjes zelf)

En S754 cpu kunnen eigelijk niet meer dan 1 reepje dubble side aan of twee single side reepjes.

Bij twee reepjes dubble side gaat je terug naar 333Mhz en bij 3 naar 200Mhz, ligt dus aan je cpu.
De geheugen controller heeft gewoon niet genoeg banken (dit zijn niet je geheugen sloten ;) ) om je geheugen aan te sturen.

@dion_b
Had je post nog niet gezien, denk dat ik toen aan het type was.(ben een turtle.)

[ Voor 16% gewijzigd door mad_max234 op 18-04-2007 14:23 ]

• xentron
Volgends de specificaties zijn het single sided DIMM's.
Volgends het plaatje wat ik net te zien kreeg over geheugen met een S754 bordje zou het moeten kunnen om met single sided DIMM's 400mhz (200mhz) te halen.
Ik heb net 2 dual sided geprobeert, en die draaien heerlijk op 400mhz, alleen heb ik ze helaas slechts te leen :P.

Ik ben nog even aan het zoeken naar een derde dubbel zijdige, en hopen dat hij dan ook stabiel op 400mhz blijft.

Me systeem is iig zelfs nu er minder geheugen in zit een heel stuk sneller geworden :9

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Geeft de bios 200Mhz(400Mhz ddr) aan, of lees je dat uit in windows met software?

2X dubble side kan je gewoon handmatig op 200Mhz zetten werkten bij mijn ook goed. (Asus K8V SE Deluxe)

• Dirk IJntema
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 01-03 08:57
mad_max234 schreef op woensdag 18 april 2007 @ 14:37:
Geeft de bios 200Mhz(400Mhz ddr) aan, of lees je dat uit in windows met software?

2X dubble side kan je gewoon handmatig op 200Mhz zetten werkten bij mijn ook goed. (Asus K8V SE Deluxe)
Hey, die mag je uitleggen, mijn 3 reepjes doublesided loopt ook maar op 333mhz door limitaties van mijn K8V-X (non SE). Of is dat alleen voor de SE uitvoering?

Old school gamer

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Dirk IJntema schreef op woensdag 18 april 2007 @ 15:52:
[...]

Hey, die mag je uitleggen, mijn 3 reepjes doublesided loopt ook maar op 333mhz door limitaties van mijn K8V-X (non SE). Of is dat alleen voor de SE uitvoering?
Multiepleir naar benenden zetten en je HT-bus overklokken. zo simpel is het. ;)

Er is geen andere manier. en het werkt meeste alleen met een nvidia kaart(ati 9800pro kwam niet verder dan 225Mhz HT-bus) want die vinden de hoge AGP speed net erg. Dus let erop dat je ook je agp poort mee gaat naar boven.

Ik kon toen 240Mhz halen en dan liep het geheugen op 200Mhz (400DDR)

[ Voor 24% gewijzigd door mad_max234 op 19-04-2007 00:06 ]

• Dirk IJntema
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 01-03 08:57
mad_max234 schreef op donderdag 19 april 2007 @ 00:01:
[...]

Multiepleir naar benenden zetten en je HT-bus overklokken. zo simpel is het. ;)

Er is geen andere manier. en het werkt meeste alleen met een nvidia kaart(ati 9800pro kwam niet verder dan 225Mhz HT-bus) want die vinden de hoge AGP speed net erg. Dus let erop dat je ook je agp poort mee gaat naar boven.

Ik kon toen 240Mhz halen en dan liep het geheugen op 200Mhz (400DDR)
Aah, ookal geen AGP/PCi lock op de SE variant dus.

Old school gamer

Pagina: 1