[Car Audio]LAstige keuze mbt versterker(s)

Pagina: 1
Acties:
  • 152 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• LiquidSmoke
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-02 23:56
Ik heb nu de volgende spullen:

RFX9110 HU
Caliber CSE4 Evo als dashspeakers
Momenteel geen rearspeakers (wordt wss een setje DLS, klinken erg lekker)
2x JBL GT4-10 subs
1x JBL GTH-400 versterker
1x JBL GTQ-400 versterker

De GTH400 is echt kapot aan het gaan en gaat eruit, dit is een zeskanaler die nu nog alleen als 4 kanaler gebruikt wordt (Front en Rear).

De GTQ doet het nog, maar heeft zijn beste tijd gehad.

Ik heb geen flauw idee of ik al het vermogen in de versterkers ooit echt benut heb, met name die JBL subs zijn hongerig en moeten daarom voorzien worden van redelijk wat power.

Maar goed:

Ik heb eens wat lopen lezen, luisteren en rondgekeken en kom tot de volgende opties:

-Een Infinity Reference REF5761A;

4x 56W RMS + 2x 107W RMS(@ 4 ohm THD<1%)
2x 148W RMS + 1x 287W RMS(@ 4 ohm THD < 1%)
Actief regelbaar crossover
- 12dB/octaaf hoog- en laagdoorlaatfilter
- Instelbare bass equalizer 0 tot +12dB (50Hz)
Frequentie bereik: 10Hz - 57kHz
Maximale ingangspanning: 5,5V
2 ohm stabiel

-2x Blaupunkt GTA 4 Special (1x voor subs, 1x voor speakers):
* Vermogen MAX: 4 x 110W / 2 x 375W
* Vermogen RMS: 4 x 55W / 2 x 170W
* Frequentiebereik: 10 - 26000Hz
* Signaal- / ruisverhouding: >90dB
* Dempingsfactor: 102
* Laagdoorlaatfilter: 50-250Hz (12 dB/octaaf)
* Hoogdoorlaatfilter: 80Hz (12 dB /octaaf)
* Bass Boost 0 -12 dB bij 45Hz

Of 2x de Ground Zero GZTA400TX

RMS vermogen @ 4 ohm: 4x 75 Watt
RMS vermogen @ 2 ohm: 4x 120 Watt
Channel separation: > 60 dB
Frequentie bereik: 5 Hz - 30 kHz
Lowpass Variabel: 30 Hz - 500 Hz
Highpass Variabel: 30 Hz - 500 Hz
Bass Boost Switch: + 6 dB ( 50 Hz )
Variabele bass eq. controle
Drive Delay II controle circuit
Drie weg beveiligings circuit
2 ohm stereo stabiel
PWM mosfet power supply
Power en protection led's
4 CH - Selecteerbaar filter HP - LP - FULL
4 CH - Variabele HP: 30 Hz - 500 Hz
4 CH - Variabele LP: 30 HZ - 250 Hz
Bass Boost schakelaar: + 3 dB / 0 / + 6 dB (50 Hz)
Schakelaar voor: LPF/Full
Subsonic filter schakelaar
Schakelaar voor: Fase 00 - 1800
Platinum terminals RCA connectoren
Soft turn on / off
High (speaker) of low (RCA) level inputs

Natuurlijk is het vooral een kwestie van smaak en wat je zelf fijn vind, maar graag zou ik wat meer ervaringen over deze drie willen horen.

Persoonlijk lijkt me de Infinity een goede keus, ondanks het wat lagere vermogen.

• Blamm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 04-02 08:59

Blamm

Niet meer Smart

Ik heb met de Blaupunkt wel iets ervaring (nou ja, een vriend van me heeft er eentje) en die levert voor het geld een leuke hoeveelheid vermogen. Wat betreft klank en stabiliteit weet ik het niet goed.

Ground Zero heeft natuurlijk een goede reputatie opgebouwd, maar houd er rekening mee dat dit de Titanium serie is, de budget/instap-serie van GZ. Het kan nog steeds een prima ding zijn natuurlijk, maar ga niet blind op de reputatie van het merk af hier ;)

Hoe wil je het trouwens aan gaan sluiten allemaal? 1 4-kanaals voor de speakers en 1 4-kanaals (2x2) voor de subs? Waarom dan niet 1 voor de luidsprekers en een monoblok (op 2 Ohm) voor je 2 subs?

• LiquidSmoke
Een monoblock met zo'n zelfde vermogen als een 4kanaals gebrugd is een stuk duurder (terecht trouwens).

Is het trouwens mogelijk om subs parallel op een gebrugde aansluiting te zetten, dus 2Ohm op een gebrugde aansluiting?

Budget ligt rond de 250-300 euro.. krap, ik weet het, maar is bij alle mensen eigenlijk wel het probleem :)

Die Blaupunkt is ook een entry level, maar hoor toch wel positieve verhalen over het merk in eht algemeen.

Ground Zero is natuurlijk vooral beken van subs en subamps, kwaliteit als 'fullrange is iets minder lijkt me.

Over Infinity ben ik goed tevreden, heb er wel enige ervaring mee, maar ik ben bang dat het net te krap word qua vermogen alhoewel 100w op een boschmann versterker en op een infinity toch heel anders is :)

Dingen als Boschmann etc begin ik liever niet aan, dan zou ik liever een paar tientjes extra trekken.

Dus:

Wel 4 speakers op 1 amp (front+rear), sub kan op mono, 2 of 4 kanaals, maar denk dat ik door mijn budget al snel op een 4 kanaler uitkom, en die moet bruggen.

[ Voor 16% gewijzigd door LiquidSmoke op 18-04-2007 14:06 ]

• Blamm

Blamm

Niet meer Smart

2 subs gebrugd op 2 kanalen, dan moet je versterker wel van heel goede huize komen :D Ga er maar van uit dat het niet kan, tenzij je subs natuurlijk 8Ohm zijn ;)

Wat je altijd kan overwegen is de 2ehands markt in de gaten houden. Bijvoorbeeld van Hifonics zijn nog wel eens versterkers te koop die het goed willen doen voor het geld.

• LiquidSmoke
Razorfist schreef op woensdag 18 april 2007 @ 20:29:
2 subs gebrugd op 2 kanalen, dan moet je versterker wel van heel goede huize komen :D Ga er maar van uit dat het niet kan, tenzij je subs natuurlijk 8Ohm zijn ;)

Wat je altijd kan overwegen is de 2ehands markt in de gaten houden. Bijvoorbeeld van Hifonics zijn nog wel eens versterkers te koop die het goed willen doen voor het geld.
Hoe bedoel je precies?

Ik heb het ook door trouwens, de impedantie zakt dan naar 1 ohm....

maar 4 kanalen naar 2 en op elk 1 sub mag geen probleem zijn denk ik... doet die jbl die ik nu heb ook.

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 00:22
LiquidSmoke schreef op woensdag 18 april 2007 @ 23:28:
[...]

Hoe bedoel je precies?

Ik heb het ook door trouwens, de impedantie zakt dan naar 1 ohm....

maar 4 kanalen naar 2 en op elk 1 sub mag geen probleem zijn denk ik... doet die jbl die ik nu heb ook.
Ik heb een JBL P80.4 (4 kanaals middenmoot) en daaraan hangen twee 4 Ohm subs parallel aan 2 gebrugde kanalen (nu dus 1 kanaal) en aan de andere 2 kanalen heb ik twee setjes 4 Ohm speakers hangen. Geen enkel probleem. Hoeft dus niet van heel goede huize te komen, en ook niet persé met 8 Ohm speakers. Ik zou me wel goed laten informeren, want niet alle versterkers kunnen dat, zoals al een aantal keer is gezegd.

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

• LiquidSmoke
Dammit, voor de infinity had ik de verkeerde gepakt, het gaat om een zeskanaler, de TS is nu aangepast, vandaar de vraag of de 2 subkanalen niet te weinig vermogen kunnen leveren.

Op mijn huidige jbl gtq versterker hangt ook op één gebrugd kanaal één sub, no probleme dus.

op SyS is iemand die heeft zo'n blaupunkt gekocht en gaat hem zeer binnenkort installeren, ik ben benieuwd :)

• Blamm

Blamm

Niet meer Smart

Van 4 naar 2 kanaals bruggen en dan op elk van de kanalen een subwoofer hangen is een prima en veelgebruikte oplossing. Alle versterkers die je noemt moeten hier echt geen problemen mee hebben inderdaad :)

De 6-kanaals infinity ziet er erg leuk uit, en zou waarschijnlijk in een keer je hele set aan kunnen sturen. Of je de subwooferkanalen kan bruggen en daar je 2 subwoofers samen aan kan hangen weet ik niet, misschien dat ze je dat in de winkel kunnen vertellen. Anders elk op een eigen kanaal kan ook prima, volgens mij zijn die JBL GT4-10 niet zo vreselijk hongerig

• LiquidSmoke
Razorfist schreef op donderdag 19 april 2007 @ 13:22:
Van 4 naar 2 kanaals bruggen en dan op elk van de kanalen een subwoofer hangen is een prima en veelgebruikte oplossing. Alle versterkers die je noemt moeten hier echt geen problemen mee hebben inderdaad :)

De 6-kanaals infinity ziet er erg leuk uit, en zou waarschijnlijk in een keer je hele set aan kunnen sturen. Of je de subwooferkanalen kan bruggen en daar je 2 subwoofers samen aan kan hangen weet ik niet, misschien dat ze je dat in de winkel kunnen vertellen. Anders elk op een eigen kanaal kan ook prima, volgens mij zijn die JBL GT4-10 niet zo vreselijk hongerig
Subwoofer kanalen bruggen en dan 2 subwoofers erop gaat wss niet lukken... Volgens 12vhifi.nl kom je dan op 1 Ohm uit..

Je kunt ze ook in serie zetten, dan kom je wel weer op 4 Ohm uit....

De specs van die sub:

Specifications JBL GT4 Series
GT4-10
10" Automotiv
subwoofer
Power handling (RMS) 250 Watts
Power handling (Peak) 1000 Watts
Sensitivity (2.83V/1m) 90dB
Frequency response 28Hz – 500Hz
Impedance 4 Ohms
Mounting depth 147mm
Cut-out diameter 232mm

90DB, valt me mee, dacht dat het lager was... maar z ekunnen 250 rms, al heb ik geen idee wat die versterker die er nu inzit uitgooit (2x200RMS volgens de specs, maar ik geloof eht niet)
Pagina: 1