[Ervaringen] 3rd party remote controls voor dSLR

Pagina: 1
Acties:
  • 657 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• JumpStart
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Topicstarter
Goed, dus je wil toch ook eens een "Cable Release" hebben voor je dSLR. Dan kom je er vervolgens achter dat dat een flinke duit kost, de officiele Canon remote voor mijn 10D kost rond de € 110-140. OEPS... Dat is te gortig voor af en toe eens een nachtfoto te willen maken of te bulb'en.

Nou zijn er genoeg 3rd party fabrikanten die wat simpeler remotes maken die compatible zijn met het officiele spul. De Canon remote heeft dan ook nog een timer erbij, maar die zal ik niet nodig hebben.

Goed, dan kom je dus via via (kan eBay zijn, maar ook gewone net-shops) op iets als dit uit: Canon RS-80N3 compatible afstandbedieding. Heee! € 17 is dan ineens veel schappelijker. Op eBay kan het nog goedkoper, maar als je het alleen bij de remote houdt, dan tikken verzendkosten vanuit bijvoorbeeld Hong Kong nog best aan. En je moet vaak per sé via PayPal betalen.

Dan de vraag: Hoe bevalt het el-cheapo alternatief voor het dure echte Canon spul? Ok, goedkoop is duurkoop, maar met dat in het achterhoofd, is het acceptabel, zo'n 3rd party remote?

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

• Dannr
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 29-12-2025
Ik heb een wired 3rd party cable release voor m'n 350D, van ebay, voor iets van 10 euro geloof ik. Ben er erg blij mee! Je kunt half duwen (focus) en doorduwen (afdrukken), en in de onderste stand vastzetten voor bulb. Natuurlijk is hij niet perfect; een enkele keer doet de focus het niet en moet je een keertje doorduwen, maar al met al ben ik er blij mee. Zeker in vergelijking met de 40 of 50 euro die ik anders had moeten aftikken ;)

• Justawitte
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Ik heb mijne gekocht bij de site war je naartoe linkt.
Werkt gewoon perfect icm m'n 10D. Half indrukken is scherpstellen, en helemaal ingedrukt is foto maken. Vervolgens kan je hem locken zodat je in de bulb lange sluitertijden kan gebruiken.

Eigenlijk is het gewoon een simpel dingetje wat zeer goed werkt. Wat wel jammer is is dat de lengte van het draad maar iets van 80cm is.

Verwijderd

Voor de 10D is hij ook extreem simpel zelf te maken: schakelaar met drie standen, 2.5" miniplug gebruiken en klaar is kees. Even solderen moet jou wel lukken :P

• M a r c o
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Voor wat voor canon camera is het?

De remote waar je naar linkt kost 17 euro.

Ik heb voor mn 400D de Canon RS-60E3 Afstandsbediening.
kost maar 19 euro, en is van canon zelf.

Edit: Sorry, te snel gelezen. Tis voor een 10D, dat is een ander systeem blijkbaar

[ Voor 19% gewijzigd door M a r c o op 18-04-2007 12:53 ]

• henkleerssen
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

henkleerssen

Your life is as you narrate it

Ter info voor Nikon gebruikers .. een post van mij uit het Nikon D50 draadje:
Mocht iemand een Pocketpc hebben .. en NoviiRemote.. kun je gewoon de afstandsbediening Nikon ML-L3 emuleren. Moet je ff de volgende settings downloaden: http://natemc.com/nikontriggerppc.php . Werkt prima met de Nikon D50 hier.

Verwijderd

Vet, ik ga morgen mijn PDA binnen krijgen, zijn de infraroodschema's ook voor Canon bekend? Ik zie ze niet nl. :)

• Dannr
Het gaat JumpStart volgens mij om een cable release (wired), niet een draadloze remote. Ik neem aan in verband met bulb enzo?

[ Voor 23% gewijzigd door Dannr op 18-04-2007 13:10 ]

Verwijderd

Nee, maar als ik die commando's heb, dan zou je ook een keer een programmeerbare remote kunnen halen voor een paar euro en daar gewoon de commando's in zetten :)

• Dannr
Tuurlijk :) Was ook meer een reactie op MvdKelen ;)

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-01 22:12

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Verwijderd schreef op woensdag 18 april 2007 @ 13:09:
Vet, ik ga morgen mijn PDA binnen krijgen, zijn de infraroodschema's ook voor Canon bekend? Ik zie ze niet nl. :)
De 30D heeft helemaal geen infrarood ontvanger... je zult dan een IR ontvanger moeten kopen/maken en die op de camera aansluiten. Die bedien je dan met je PDA.

(Mijn G5 heeft wel IR + AB meegeleverd... vroeger....)

This footer is intentionally left blank

Verwijderd

Ik zag het inderdaad, beetje jammer... :)

• Nik
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20:40

Nik

Ik heb mijn Philips RU760 remote ingesteld voor mijn Canon 350D. Volgens mij kan het met meerdere afstandsbedieningen. Ik zoek even de code op.

Leesvoer: http://www.camerahacker.c...e_with_Canon_cameras.html

Bij mij werkt de Echostar sateliet code op toets 8 en programma +.

[ Voor 42% gewijzigd door Nik op 18-04-2007 15:25 ]

Verwijderd

Ik krijg de genoemde remote door TS deze week binnen, laat nog wel weten wat ik er van vind. (die 17 euro sprak me wel aan, zelfs voor een miskoop)
Een originele Canon voor een 20D is me echt veel te duur...

• Arjan A
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:51

Arjan A

Cenosillicafoob

Ik heb met zo'n Palm-tooltje (OmniRemote) en een conversieprogje op Windows ooit het schema voor een 300D gebruikt voor mijn 350D. Dat werkte ook prima :).

Canon EOS | DJI M2P
Fotoblog · Mijn werk aan jouw muur

• M a r c o
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
proller schreef op woensdag 18 april 2007 @ 15:22:
Ik heb mijn Philips RU760 remote ingesteld voor mijn Canon 350D. Volgens mij kan het met meerdere afstandsbedieningen. Ik zoek even de code op.

Leesvoer: http://www.camerahacker.c...e_with_Canon_cameras.html

Bij mij werkt de Echostar sateliet code op toets 8 en programma +.
Dat klinkt interessant, ik heb een wired remote, omdat ik IR niet handig vind als ik achter de camera sta, maar voor bijv een zelfprotret is het wel handig als ik mn TV remote kan gebruiken,

Weet je toevallig of dat op de 400D ook nog werkt? en welke code ik moet gebruiken, ik heb een denon remote met een lijst met honderden codes.

• djkooij
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-01 12:58
Facemodder schreef op maandag 01 januari 2007 @ 20:07:
Ik was op zoek naar een mogelijkheid om mijn 350d remote te riggeren, zonder de Canon RC-1 of RC-5 aan te schaffen.
Nu heb ik een Qtek 9100 pda/telefoon, met IR poortje (wat tegenwoordig niet...) en dacht dat het via een IR programmatje wel te doen moest zijn.
Ik gebruik nu Novii remote en het werkt als een zonnetje !!
Er zijn 2 opties om te triggeren, te weten, direct knippen (af -> shutter) en een modus met 2 seconden vertraging.
Het lukte uiteindelijk om het werkend te krijgen met de volgende hex codes:

Immediate trigger:
0000 007d 0001 0001 000f 00f2 000f 0cdb
2-second delay
0000 007f 0001 0001 000f 00b0 000f 0cbe
(bron)

Wellich heeft iemand iets aan deze info.

Btw; Gelukkig nieuwjaar allemaal!
Het werkt prima voor de 300d en 350d. Wellicht ook voor de 400d en andere canon's, maar dat heb ik nog niet getest.

• Tarin
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:33

Tarin

Just plain weird.

Ik heb voor mijn 350D zelf een wired remote geknutseld:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/d0b281a881f2ab090bd3820e8b20d56a/full.jpg

Had nog een ouwe Nokia-headset liggen (zat ooit bij m'n 3310), met zo'n kleine jack-plug. Draadjes uitgeplozen, gekeken stukje plug wat aanstuurt (had hier ergens een schemaatje gevonden, dit moet ook werken) en een knopje van 75 cent in een film-doosje geschroefd. Het kabeltje is overigens langer, maar het grootste gedeelte zit nu nog in het film-doosje.

Vind hem eigenlijk best ideaal zo, het kabeltje kan ook mooi in het doosje. Dop erop en je hebt er geen last van verder. Wil er eigenlijk nog een extra knop (focus) en een flipschakelaar (voor de bulb-modus) bij bouwen, doe ik denk ik voor de zomervakantie. Nu heb ik er een plank op moeten leggen om deze foto te maken:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/9db28941ded23771cdee6054d299e6e1/full.jpg

Heb ik niet zelf getekend.. ben daar niet zo skilled in helaas..

[ Voor 40% gewijzigd door Tarin op 19-04-2007 20:31 ]

Ik fiets op de accu van m'n iPod :) | Specs | Pics | Elektro: NL / EN

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Tarin hoe heb je in hemelsnaam die tekening kunnen maken? Je kunt toch niet je lichtbanen zien, of is dit puur op geluk?

edit: zie net je edit, diegene die dat wel kan hoe doet ie dat :?

[ Voor 22% gewijzigd door Fairy op 19-04-2007 20:31 ]

• Nolani
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16:30
Fairy schreef op donderdag 19 april 2007 @ 20:30:
Tarin hoe heb je in hemelsnaam die tekening kunnen maken? Je kunt toch niet je lichtbanen zien, of is dit puur op geluk?

edit: zie net je edit, diegene die dat wel kan hoe doet ie dat :?
Met een laser lichtje het figuur tekenen, aangezien de lange sluitertijd vangt de camera elk puntje van die laser. En kzo an je leuke figuren maken!

Flickr!

• Tarin
  • Laatst online: 22:33

Tarin

Just plain weird.

Die tekening heb ik niet gemaakt, ik zou willen dat ik zo goed was. Ze heeft een paar steentjes op de grond gelegd (als je goed kijkt bij de poten), en is vervolgens op gevoel gaan tekenen.
Deze kostte 2 of 3 keer proberen, maar ja.. je moet wat als je 's nachts om 3 uur bij de uitgang van een soort kampeerterrein moet posten of er geen ongure figuren dames komen ontvoeren :P.

Ik fiets op de accu van m'n iPod :) | Specs | Pics | Elektro: NL / EN

• hars73
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-01 20:57

hars73

Papa van Dewi en Robin :-)

Hier heb je ook nog een stel afstandsbedieningen in een Nederlandse webshop voor weinig geld:

http://www.allesvoordecam...51984b2bf52926e69e8c7c13a

Ik heb zelf deze voor mijn Nikon D50 en die werkt perfect:
http://www.allesvoordecam...p?cPath=28&products_id=61
Afbeeldingslocatie: http://www.allesvoordecamera.nl/catalog/images/ab2.jpg

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16:01
Ik heb zelf goede ervaringen met ac4u (draadremote en batterijen voor mijn 350D). Goede prijzen, snelle levering en het werkt zoals het zou moeten werken.

• henkleerssen
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

henkleerssen

Your life is as you narrate it

hars73 schreef op vrijdag 20 april 2007 @ 12:04:
Hier heb je ook nog een stel afstandsbedieningen in een Nederlandse webshop voor weinig geld:

http://www.allesvoordecam...51984b2bf52926e69e8c7c13a

Ik heb zelf deze voor mijn Nikon D50 en die werkt perfect:
http://www.allesvoordecam...p?cPath=28&products_id=61
[afbeelding]
veel knopjes voor weinig geld.. maar zijn ze allemaal van een functie voorzien.. of werkt er maar 1?

• hars73
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-01 20:57

hars73

Papa van Dewi en Robin :-)

henkleerssen schreef op vrijdag 20 april 2007 @ 12:24:
[...]

veel knopjes voor weinig geld.. maar zijn ze allemaal van een functie voorzien.. of werkt er maar 1?
Deze afstandsbediening is compatible voor meerdere merken... dus afhankelijk van je merk gebruik je een of meerdere knopjes (zie afstandbediending)...
P = Pentax
N = Nikon
C = Canon
KM = Konica Minolta

[ Voor 10% gewijzigd door hars73 op 20-04-2007 13:10 ]

• abrakadaver
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-01-2021
ik heb die remote die in de topicstart wordt genoemd en gebruik hem op de 20d, ideaal. een originele canon is leuk voor timelapses, maar voor al het andere voldoet deze.

Ik gebruik hem best veel met portretfoto's en landschappen (in het laatste geval in combinatie met mirror lockup).

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

• Calrissian
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13-01 11:53
sorry dat ik een wat ouder topic oprakel, maar ik vond het niet nodig om hier een nieuw topic voor te openen.

ik ben op zoek naar een remote voor een Canon EOS 30D.

en heb de Canon RS-80N3 Remote Switch gevonden, maar ik kan niet terugvinden of de ontspanknop bij deze remote ook vast te zetten is, zodat ik bij wijze van ook even weg zou kunnen lopen terwijl hij nog open staat.

mocht iemand dit weten hoor ik het graag.

here for the long run

Verwijderd

facemodder, kan je mij misschien even een zipje toesturen met daarin jou map onder program files van je ppc waarin novii staat ? Het lukt me niet.

thx

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:15
Ben voor m'n Canon 1100D op zoek naar een remote. Op eBay kost dat spul allemaal geen drol zie ik: http://www.ebay.com/itm/R...motes&hash=item5d4a1adbce

Maar weet iemand wat voor schakelaar daarin zit? Indrukken = foto? Of kan je hem ook half indrukken net als op je camera zelf?

Of tips voor een andere remote... IR heeft m'n 1100D helaas niet, anders kon ik een kleine draadloze halen. Die heb ik voor de 650D van m'n pa gehaald en dat werkt prima.

• bennyd
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 25-12-2025
ThinkPadd schreef op dinsdag 11 maart 2014 @ 06:47:

Maar weet iemand wat voor schakelaar daarin zit? Indrukken = foto? Of kan je hem ook half indrukken net als op je camera zelf?
Deze werkt hetzelfde als de sluiterknop op je camera. Dus zowel scherpstellen als foto nemen. Daarnaast kan je hem ook vastzetten voor bulb.

Als alternatief heb je er op ebay nog met een schermpje met meer functionaliteit zoals timer en timelapse.

Het ligt er maar net aan wat je ermee wilt doen.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:15
Nice. Timer is misschien ook wel handig, ff kijken wat dat kost.

Timers zijn een stuk duurder, en ga ik toch niet gebruiken denk ik. En volgens mij kun je ook wel de zelfontspanner instellen, en dan met de remote starten.

Heb deze gekocht, via PayPal werd er €2,12 afgeschreven. Geen geld toch :')

En ook nog een USB OTGkabeltje, kan ik eens met DSLR Controller spelen op m'n Galaxy S2 :)

[ Voor 95% gewijzigd door ThinkPad op 11-03-2014 11:13 ]

Pagina: 1