Toon posts:

Lokale printer verbergen op een terminal server.

Pagina: 1
Acties:
  • 162 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Mensen,

Ik heb het volgende probleem.

Ik werk bij een bedrijf wat bestaat uit 4 vestigingen. Op de vestiging waar ik zit (kantoor A) staat een dikke terminal server en nog een DC. Vanuit de 3 andere vestigingen (kantoor B tot D) wordt er verbinding gemaakt doormiddel van Thin Clients naar onze vestiging. Dit gaat allemaal over een MPLS IP-VPN.

Ik heb alle printers lokaal aangemaakt op de terminal server zodat ik niet bij iedere nieuwe gebruiker de printers hoef aan te maken, dit omdat we redelijk vaak gebruikers wisselingen hebben. Nu zien alle gebruikers op de terminal servers dus alle printers van kantoor a tot kantoor d. Hierdoor komt het regelmatig voor dat iemand uit kantoor a op een printer in kantoor d print. Gelukkig zit er meer dan 100 km tussen de vestigingen dus dit betekend allemaal papier verlies.

Nu is mijn vraag of het mogelijk is doormiddel van bijvoorbeeld policys om printers alleen zichtbaar te maken voor een bepaalde vestiging.

Ik zat zelf te denken aan de optie kantoor (tabblad algemeen in AD users en computers) maar ik kan hier niks over vinden op het internet.

weten jullie een oplossing?

Groet.

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-01 11:16

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Kan je alle users niet verdelen onder verschillende groups? Zo hoef je niet voor elke nieuwe gebruiker weer die printers te installeren, maar kan je wel zorgen dat gebruikers alleen de beschikking hebben over alleen de printers van 1 vestiging. Met 4 usergroups ben je dan gered. Dan hoef je per user alleen nog maar even in te stellen bij welke group die hoort.. Zo kan je gebruikers dus de rechten verlenen en ontnemen op bepaalde printers.

(Ik weet niet of dit bij jou mogelijk is.)

Verwijderd

Topicstarter
Hann1BaL schreef op woensdag 18 april 2007 @ 10:22:
Kan je alle users niet verdelen onder verschillende groups? Zo hoef je niet voor elke nieuwe gebruiker weer die printers te installeren, maar kan je wel zorgen dat gebruikers alleen de beschikking hebben over alleen de printers van 1 vestiging. Met 4 usergroups ben je dan gered. Dan hoef je per user alleen nog maar even in te stellen bij welke group die hoort.. Zo kan je gebruikers dus de rechten verlenen en ontnemen op bepaalde printers.

(Ik weet niet of dit bij jou mogelijk is.)
Ik snap niet helemaal wat je hier mee bedoeld. Wanneer ik de DC als printserver gebruik moet ik wanneer ik inlog als een nieuwe gebruiker handmatig de printers installeren via de DC.

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Je kan met locaties werken via sites, maar vanwege het feit dat ze allemaal inloggen op de TS zitten ze logisch allemaal in de zelfde site. Hierdoor is de locatie zoek functie niet effectief te gebruiken, dus via policies gaat het allemaal wat moeilijker. De enige (volgens mij dan) juiste optie voor jouw situatie is te werken met rechten. Maak vier groepen aan in de AD voor iedere lokatie 1. Maak de gebruikers hier lid van. Maak 4 lokale groepen aan op de TS, voeg hier de AD groepen aan toe. Geef de lokale groepen rechten op de printers (dus everyone/users/domain users er af halen).

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:28
Is het niet handiger om te zorgen dat je je rechten goed inricht, zodat mensen niet kunnen printen op een printer waar ze geen rechten hebben ?

Wat je ook zou kunnen doen, is je printers op je fileserver(s) definiëren en dan vanuit het logonscript alleen de printers van de vestiging waar mensen zitten aankoppelen.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk. Doet tegenwoordig iets in de metaal.

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:43

DarkSide

theres no place like ::1

Idd rechten op printers geven is een goede manier als iedereen indezelfde site zit.
Op deze manier is het niet mogelijk om op een andere printer te printen.
Tevens zou je de printer ook kunnen renamen met daarin de sitenaam vernoemd. Zodat men aan de naam al ziet om welke printer het gaat. BV: HP laser kantoor A.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-01 11:16

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Wim-Bart schreef op woensdag 18 april 2007 @ 10:49:
Je kan met locaties werken via sites, maar vanwege het feit dat ze allemaal inloggen op de TS zitten ze logisch allemaal in de zelfde site. Hierdoor is de locatie zoek functie niet effectief te gebruiken, dus via policies gaat het allemaal wat moeilijker. De enige (volgens mij dan) juiste optie voor jouw situatie is te werken met rechten. Maak vier groepen aan in de AD voor iedere lokatie 1. Maak de gebruikers hier lid van. Maak 4 lokale groepen aan op de TS, voeg hier de AD groepen aan toe. Geef de lokale groepen rechten op de printers (dus everyone/users/domain users er af halen).
Dat bedoel ik :)

Verwijderd

Topicstarter
ik ga wel eens kijken of ik dit doormiddel van een kixscript kan regelen.

• SambalBij
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-03 13:25

SambalBij

We're all MAD here

Verwijderd schreef op woensdag 18 april 2007 @ 11:06:
ik ga wel eens kijken of ik dit doormiddel van een kixscript kan regelen.
Denk dat dat inderdaad de beste oplossing is. Ik zou als ik jou was een paar AD groepen aanmaken (of bestaande groepen gebruiken) en dan in het logonscript op basis van groepslidmaatschap bepaalde (groepen) printers toewijzen.

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

Pagina: 1