Inleiding:
Ik gebruik ronde hoeken op de site volgens het liquidcorners verhaal.
(Zie http://home.tiscali.nl/de...ners/liquidcorners-nl.htm)
Dat houdt het volgende in:
Elk plaatje is 600x8 pixels groot en heeft aan één van de kanten een afgeronde hoek waarvan de buitenkant transparant is.
Werking:
Even een samenvatting voor wat het precies doet:
Probleem:
Maar nu heb ik het probleem dat de kleuren van de gifjes iets anders zijn dan op de rest van de site. Op de site zelf gebruik ik alleen maar kleuren uit het veilige webpalet van 216 kleuren (dit is gelijkmatig verdeelt over 32-bit kleuren). Een gif-plaatje geeft maar 256 weer (maar dit is gelijkmatig verdeelt over 8-bit kleuren).
Totaal heb ik 4 verschillende kleuren (+ één transparante kleur) in het plaatje zitten.
Geteste oplossingen:
Heeft iemand een oplossing hiervoor?
Ik hoop niet dat ik terug moet vallen op tabellen of een ander oud gebruik?
Ik gebruik ronde hoeken op de site volgens het liquidcorners verhaal.
(Zie http://home.tiscali.nl/de...ners/liquidcorners-nl.htm)
Dat houdt het volgende in:
HTML:
1
2
3
4
5
6
7
| <div class="MainBox"> <div class="TopLeftBox"></div><div class="TopRightBox"></div> <div class="ClientBox"> Hier staat dan de tekst. </div> <div class="BottomLeftBox"></div><div class="BottomRightBox"></div> </div> |
Cascading Stylesheet:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
| div.TopLeftBox { background-position: top left; background-image: url('Images/TopLeft.gif'); background-repeat: no-repeat; margin-right: 8px; height: 8px; font-size: 2px; /*IE*/ padding: 0px; } div.TopRightBox { background-position: top right; background-image: url('Images/TopRight.gif'); background-repeat: no-repeat; height: 8px; margin-top: -8px; margin-left: 8px; font-size: 2px; /*IE*/ padding: 0px; } div.BottomLeftBox { background-position: bottom left; background-image: url('Images/BottomLeft.gif'); background-repeat: no-repeat; margin-right: 8px; height: 8px; font-size: 2px; /*IE*/ padding: 0px; } div.BottomRightBox { background-position: bottom right; background-image: url('Images/BottomRight.gif'); background-repeat: no-repeat; height: 8px; margin-top: -8px; margin-left: 8px; font-size: 2px; /*IE*/ padding: 0px; } |
Elk plaatje is 600x8 pixels groot en heeft aan één van de kanten een afgeronde hoek waarvan de buitenkant transparant is.
Werking:
Even een samenvatting voor wat het precies doet:
- Met behulp van "background-position" kan ik de ankers (uitlijning) van het plaatje bepalen.
- Bij de rechter afbeeldingen staat "margin-top" op -8 om de linker en rechter div naast elkaar te zetten. Als ik dat niet zou doen komen ze onderelkaar te staan.
- Met de andere margins zorg ik ervoor dat de linker div niet over de rechter div wordt geplaatst. (Een soortgelijk voorbeeld is hier te vinden: http://home.tiscali.nl/de...top-overlapping380x18.gif)
Probleem:
Maar nu heb ik het probleem dat de kleuren van de gifjes iets anders zijn dan op de rest van de site. Op de site zelf gebruik ik alleen maar kleuren uit het veilige webpalet van 216 kleuren (dit is gelijkmatig verdeelt over 32-bit kleuren). Een gif-plaatje geeft maar 256 weer (maar dit is gelijkmatig verdeelt over 8-bit kleuren).
Totaal heb ik 4 verschillende kleuren (+ één transparante kleur) in het plaatje zitten.
Geteste oplossingen:
- PNG gebruiken i.p.v. GIF.
FF werkt daarmee goed, maar IE6+7 geeft geen transparante kleur weer.
Door gebruik te maken van het filter "filter: progid:DXImageTransform.Microsoft.AlphaImageLoader(src='Images/TopLeft.PNG', sizingMethod='none');" lukt het me wel om ze transparant af te beelden, maar deze kan ik nu niet meer goed positioneren. D.w.z. de afbeelding van de linker div links uitlijnen en de afbeelding van de rechter div rechts uitlijnen. - Het gebruiken van een 32-bit GIF-afbeelding.
Het is namelijk mogelijk een index (van max 256 kleuren) in een GIF-afbeelding toe te voegen.
Helaas ondersteunt de WinXP imageviewer, IE én zelfs FF niet eens dit formaat GIF terwijl het wel een standaard is!
Heeft iemand een oplossing hiervoor?
Ik hoop niet dat ik terug moet vallen op tabellen of een ander oud gebruik?
Speel ook Balls Connect en Repeat