[openSuSE 10.2] geen beeld na kernel update hoe nu verder?

Pagina: 1
Acties:

• beefstick
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10:33
Hallo,

ik heb vandaag voor de zoveelste keer een installatie gedaan van opensuse 10.2. Dit keer met de netinstall versie. Ding gedownload en geïnstalleerd alles oke. Daarna mn ati kaart geconfigureerd volgens de howto, waarna ik gewoon beeld had.
Toen dit alles gedaan was zag ik nog een oranje ding met uitroepteken (ofwel er waren nog updates), dus ik zeg doe wat je moet doen. Suse komt dan met een kernel update waarschuwing die ik doorgelezen heb en in verband met het feit dat ik al lang klaar was met installeren, kon ik dus gewoon doorgaan en de kernel update doen.
Echter: na opnieuw opstarten was het over en afgelopen, ik heb alleen nog zwart beeld als ik suse opstart. Er is niets mis met de grafische kaart of iets anders want Windows werkt nog wel gewoon. Als ik kijk naar de dingen die grub voor me aanbied dan blijft het bij windows en kernel[getalletjes] terwijl dat normaal opensuse 10.2, windows en opensuse failsafe moet zijn.

Nu dus het probleem, hoe kan ik het voor elkaar krijgen dat ik in ieder geval weer een TTY1 te zien krijg, of nog beter dat ik weer gewoon een werkende linux distro heb.
Tevens: is het mogelijk dat ik die nieuwe kernel al gebruik bij het installeren zodat ik niet een kernelupdate hoef te doen (omdat ik toch nog niets geconfigd heb is opnieuw installen niet zo'n probleem)

Wat ik zelf al gedaan heb: gekeken of toevallig het beeld op een ander kanaal uitgezonden wordt (DVI of VGA), google doodgespamd met zoekopdrachten die mijns inziens weinig tot geen info hadden die bruikbaar was, hier gezocht naar hetzelfde probleem maar niets gevonden, etc
Alvast bedankt

[ Voor 8% gewijzigd door beefstick op 17-04-2007 23:56 ]

• daft_dutch
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02-12-2025

daft_dutch

>.< >.< >.< >.<

Zit je beeld scherm we wel in?
kort om meer informatie

video kaart: lspci
dmesg out up
vga gerelateerde kernel config zooi

Als je Nvidia hebt is het mogelijk dat je een bekende fout hebt gemaakt
nvidia glx is niet compatible met nv kernel stuff

>.< >.< >.< >.<

• Jouke74
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-04-2025
Hmm, de how to nog een keer uitvoeren? Je nieuwe kernel heeft ook weer de ATI drivers nodig. Daar was ook een snellere truuk voor, maar die ben ik vergeten. Om voorlopig te werken kan je met CRT-ALT-F1, nano /etc/X11/xorg.conf (onder root), en dan vervolgens de driver van ATI op VESA zetten de zaak naar mijn idee weer redden.

"That was left handed..." - JJH

• beefstick
Ja hoor :+

video kaart: ik kan alleen zeggen dat ik een asus ati x1300pro silent heb.
Geen NVidia dus onderstaande gaat niet op lijkt me.
Als je Nvidia hebt is het mogelijk dat je een bekende fout hebt gemaakt
nvidia glx is niet compatible met nv kernel stuff
Jouke74 schreef op woensdag 18 april 2007 @ 09:28:
Hmm, de how to nog een keer uitvoeren?
Goed idee, alleen...
Om voorlopig te werken kan je met CRT-ALT-F1
Dat werkt dus niet. Ik zie dat er gewisseld wordt naar een andere weergave (als in er is heel even een signal lost in beeld) maar dat is het ook. Daarna gewoon weer zwart beeld.

Iemand nog andere tips?

• 0xDEADBEEF
  • Niet online

"Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion." - Steven Weinberg

• woutur
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:41

woutur

Klauwtjes uit!

Vanaf wanneer gaat je scherm op zwart? Meteen nadat je een keuze in grub gemaakt hebt of krijg je eerst nog informatie te zien? Als het laatste het geval is kan je waarschijnlijk een interactieve boot uitvoeren waar je van elk item kan kiezen of je het gestart wil hebben of niet. Vaak moet je hoofdletter i gebruiken daarvoor.

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

• 0xDEADBEEF
  • Niet online
woutur schreef op woensdag 18 april 2007 @ 13:04:
Vanaf wanneer gaat je scherm op zwart? Meteen nadat je een keuze in grub gemaakt hebt of krijg je eerst nog informatie te zien? Als het laatste het geval is kan je waarschijnlijk een interactieve boot uitvoeren waar je van elk item kan kiezen of je het gestart wil hebben of niet. Vaak moet je hoofdletter i gebruiken daarvoor.
Het zou ook kunnen dat bepaalde parameters het booten in de soep laten lopen.

Afbeeldingslocatie: http://www.cyberciti.biz/faqs/uploaded_images/grub-single-user-mode-select-kernel-765135.png

Die regel met witte letters is het meest basale om mee te booten; wat je/grub/menu.lst meegeeft hangt natuurlijk af van je kernel-versie en bootdisk, waar je root zich bevind: hda/sda.

"Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion." - Steven Weinberg

• beefstick
woutur schreef op woensdag 18 april 2007 @ 13:04:
Hij gaat op zwart als hij de grafische omgeving wil laden, ik ga dat met die I eens proberen en ook ssh is een idee, nadeel alleen ik heb een statisch ip adress zonder dhcp dus op een router ofzo aansluiten gaat niet werken, maargoed ik moet zo toch nog even naar het werk (de universiteit) dus vanaf daar moet het te proberen zijn.
Het zou ook kunnen dat bepaalde parameters het booten in de soep laten lopen.
Dat is het waarschijnlijk ook, maar mijn grub geeft dus alleen maar Kernel[cijfers] (wel de geupgrade versie trouwens) aan en windows. Dus ik moet zelf even kijken hoe ik nu de textmode aangeslingerd krijg, maar dat is wel op internet te vinden. Ik ga weer dingen proberen.

Thanks voor de input mensen.

• GX
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-05-2025

GX

Nee.

booten in init 3 of interactive mode; en dan niet xdm/gdm/kdm laten starten, en de rest wel.

extra: daarna kan je gewoon de howto weer doen.

[ Voor 21% gewijzigd door GX op 18-04-2007 16:35 ]

• beefstick
Mensen ik houd het tijdelijk voor gezien. Ik moet nu eerst naar Canada :p.

Over 2 weken ga ik weer verder proberen, als het me dan niet lukt dan meld ik me wel weer.

In ieder geval bedankt voor de input, want ik ben al een stuk verder, ssh kan gewoon, inloggen zonder ssh kan ook gewoon alleen krijg ik dus niets te zien, maar ik kan wel gewoon rebooten via blind rammen op toetsen, dus het is niet zo dat heel mn distro in puin ligt, maar het is iets met mn graka drivers.

Goed
nogmaals dank voor de input en tot over 2 weken....
Pagina: 1