DDR2 SO-DIMM reepje past op 1½ mm na niet

Pagina: 1
Acties:
  • 543 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• bulle bas
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Onlangs kocht ik DDR2 PC2-5300 SO-DIMM-geheugen voor mijn hp nc6120 (zie evt vorig topic). Wat blijkt? Het kaartje lijkt niet te passen. De grootte lijkt in orde, maar de inkeping in het kaartje en het uitsteeksel van mijn laptopbankje waar hij in moet schuiven verschilt net 1½ millimeter.

Nu zie ik twee mogelijkheden:
1. Dit kaartje zou gewoon moeten passen. Mijn vader stelde voor om de inkeping op het kaartje een millimeter uit te vijlen. Dan is je levenslange garantie bij Kingston natuurlijk weg.

2. Dit is niet het goede kaartje. CPU-Z zegt dat ik een Intel i915GMS/i910GML rev. 03 moederbord heb. Intel 915GMS heeft "Support for single channel DDR2 400MHz memory technology".
Maar ik zie nu dat voor het reeds gevulde bankje CPU-Z het volgende weergeeft:
Memory Type DDR
Memory Size 512 MBytes
Memory Frequency 166.3 MHz (4:5)
DDR, PC2700 (166 MHz), 512 MBytes, Samsung

Ehh, hoe kan dat? 8)7 Er zou eigenlijk ddr2 in moeten zitten, nietwaar?

• the squaler1
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 11-05 13:49
Ik denk dan toch dat je het verkeerde geheugen hebt gekocht wat CPU-Z geeft altijd de juiste info weer. En ik zou nooit erin gaan zit veilen. En al heb je geveild en zou hij in het slot pas werkt hij nog niet omdat je mobo geen ddr 2 leest wel ddr 1 tot een maximale snelheid van 400 MHZ en
wat jij hebt gekocht is DDR2 (533MHZ) en is dus groter , DDR 1 maakt gebruik van 184 Pins en DDR2 van 240 Pins

[ Voor 55% gewijzigd door the squaler1 op 17-04-2007 22:44 ]

CM SL600M | MSI MPG Z390 PRO CARBON & RTX2080TI GAMING X TRIO | CORSAIR 115i PRO & CORSAIR RGB PRO 16GB 3200DDR4 & HX750V2 | INTEL I9 9900K & 660P 512GB & 1TB | LOGITECH G910 & G502 | RAZER NARI ULTIMATE | TEUFEL CONCEPT 2.1 | LG 27UK850

• Taarmen
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22-05 07:51
Volgens mij heb je DDR nodig en geen DDR2.
En DDR2 plankjes zijn net iets groter dan zijn voorganger DDR
*edit*
Overbodig, aangezien squaler zijn post net een paar seconde eerder aanpaste.

[ Voor 29% gewijzigd door Taarmen op 17-04-2007 22:43 ]

• Tutti-frutti
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

Die chipset ondersteunt waarschijnlijk beide interfaces, en je laptop moederbord gebruikt de DDR1 interface. Helaas balen, misschien kan je het geheugen nog omruilen?

4015Wp west (Dordrecht)

• Turtle
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13-05 21:23

Turtle

Het verschil tussen DDR1 en DDR2 is inderdaad net 1 a 2 milimeter met de inkeping, dus het moet eigenlijk wel DDR1 zijn wat er in past.

bla bla

• _AuToMaTiC_
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
(overleden)
1. Dit kaartje zou gewoon moeten passen. Mijn vader stelde voor om de inkeping op het kaartje een millimeter uit te vijlen. Dan is je levenslange garantie bij Kingston natuurlijk weg.
Dit sowieso niet doen, is het stomste idee wat je maar kan bedenken. Je garantie is dan niet alleen weg, maar grote kans dat je en het geheugen en je laptop bricked. Volgens de HP site gaat er namelijk gewoon DDR in.

[ Voor 21% gewijzigd door _AuToMaTiC_ op 17-04-2007 22:44 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Volgens de specssite van HP moet er DDR spul in. DDR2 kun je hier dus niet in kwijt.

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07:11

SpamLame

niks

Neen DDR, kijk maar op http://h10010.www1.hp.com...-89315-447346.html#455158

Hmmz moet sneller typen, heb overigens wel een service manual gevonden http://www.eserviceinfo.c...10%20nx6120%20nc6120.html
Echter ook hierin staat DDR2 vermeld.

Het niet passen van een DDR2 module en de DDR1 CPU-z vermelding + een flink aantal tweakers die dat beaamen moet toch wel meer waarde hebben dan de service manual :+

[ Voor 61% gewijzigd door SpamLame op 17-04-2007 22:53 . Reden: te laat ]

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Gewoon een geval van verkeerd geheugen aanschaffen. Misschien was het verstandiger geweest dit vantevoren even te controleren, i.p.v. nu achteraf met dit gedoe zitten.

Misschien de eerste module even controleren voor de zekerheid, maar voor zover ik me de laptop voor de geest kan halen (is vorig jaar nogal een hype geweest volgens mij, stunts bij zowel de Makro, Computerland en nog een aantal zaken), is die inderdaad voorzien van DDR1 geheugen, PC2700 of PC3200 zou moeten voldoen.

Ik zou hem maar omruilen als ik jou was.
Zelfs kans dat je zowel de module als de laptop sloopt wanneer je er een stukje uitvijlt...

Verwijderd

Je chipset ondersteunt zowel DDR als DDR2 geheugen (bron). Toevallig heeft HP ervoor gekozen DDR te gebruiken en geen DDR2, het zal dus niet gaan passen.
Niet de eerste met dit idee...

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 17-04-2007 22:47 ]

• bulle bas
  • Niet online
the squaler1 schreef op dinsdag 17 april 2007 @ 22:40:
Ik denk dan toch dat je het verkeerde geheugen hebt gekocht wat CPU-Z geeft altijd de juiste info weer. En ik zou nooit erin gaan zit veilen.

DDR 400 Is DDR 1
Wat jij hebt gekocht is DDR2 en is dus groter. DDR 1 maakt gebruik van 184 Pins en DDR2 van 240 Pins
Ah, ik dacht dat ze alleen intern verschilden. Het pastte ook maar net niet, en ik overwoog nog een dosis geweld }:O. Maar hoe kan intel dan ddr2 400 claimen? Dat vat ik even niet. Ik dacht nog even dat ik toch 915GM heb, die immers zowel ddr als ddr2 zou moeten ondersteunen (zie deze vergelijking van intel). Ook hier staat dat de 915GMS DDR2 is btw.
Daarom voor de zekerheid: kan ik echt alleen ddr1 aan?

Wat betreft pins: ik zie meestal de spec. van 200-pins in webwinkels. Wat is dat dan?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

bulle bas schreef op dinsdag 17 april 2007 @ 22:50:
[...]
Daarom voor de zekerheid: kan ik echt alleen ddr1 aan?

Wat betreft pins: ik zie meestal de spec. van 200-pins in webwinkels. Wat is dat dan?
Ja, kijk maar in de specssheet van hp/compaq. het is DDR 1 wat dit plankje support.

En die 200 pins die je ziet slaat ophet aantal pins dat de geheugen module heeft.

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07:11

SpamLame

niks

Terw_Dan schreef op dinsdag 17 april 2007 @ 22:56:
[...]

Ja, kijk maar in de specssheet van hp/compaq. het is DDR 1 wat dit plankje support.

En die 200 pins die je ziet slaat ophet aantal pins dat de geheugen module heeft.
Wat zowel voor DDR1 als 2 200 pinnen zijn. Verschil is de uitsparing maar daar was je al achter.
Denk dat je dit type zoekt http://www.simmcity.nl/?m...2700%20SO-DIMM%20200-pins

RAM FAQ voor meer achtergrond info

[ Voor 11% gewijzigd door SpamLame op 17-04-2007 23:00 . Reden: pc2700 ipv 3200 ]

• bulle bas
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 17 april 2007 @ 22:45:
Je chipset ondersteunt zowel DDR als DDR2 geheugen (bron). Toevallig heeft HP ervoor gekozen DDR te gebruiken en geen DDR2, het zal dus niet gaan passen.
Niet de eerste met dit idee...
Arghhh (en negeer vorige bericht) ;( ;( ;( . Ik wist niet van deze relatie tussen chipset en moederbord af en dat deze überhaupt kan bestaan. Op hp vond ik niet echt wat. Ik heb mijn geheugen bij www.simmcity.nl/ gekocht, maar deze willen niet ruilen als de verpakking geopend is. Heel flauw, want ik heb het nog niet eens in een slot gedaan. (Is dat trouwens een normale regeling?).

Na deze ervaring en tips: is deze OZC PC3200-reep dan wel geschikt? Als ik kijk naar Kingston equivalenten en andere bekende merken, dan betaal ik fors meer. Is deze dan minder (ik hoef niet over te klokken).

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 25-05 15:49
Gebruik maken van de wet koop op afstand mits je het via internet gekocht hebben. Ook na openen van de verpakking heb je recht op teruggave van geld binnen 7 dagen na ontvangst van de goederen. Mocht de algemene voorwaarden van de webwinkel iets anders zeggen: zij staan niet boven de wet.

• Jimbolino
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 25-05 00:43

Jimbolino

troep.com

Les1: Luister nooit naar je vader als het om ICT advies gaat. Hij is misschien goed in houtbewerking, jij hebt hopelijk meer verstand van computers.
Les2: Als een aansluiting niet past is het niet de bedoeling om te gaan hakken, zagen of veilen. Een computer is geen ladekastje van de IKEA waar je een stukje af moet veilen als het niet past.
Les3: Lees de FAQ's en ga zelf op zoek voordat je dit soort vragen stelt, ze zijn allemaal al eens langsgekomen.

The two basic principles of Windows system administration:
For minor problems, reboot
For major problems, reinstall

• bulle bas
  • Niet online
Jimbolino schreef op dinsdag 17 april 2007 @ 23:09:
Les1: Luister nooit naar je vader als het om ICT advies gaat. Hij is misschien goed in houtbewerking, jij hebt hopelijk meer verstand van computers.
Les2: Als een aansluiting niet past is het niet de bedoeling om te gaan hakken, zagen of veilen. Een computer is geen ladekastje van de IKEA waar je een stukje af moet veilen als het niet past.
Les3: Lees de FAQ's en ga zelf op zoek voordat je dit soort vragen stelt, ze zijn allemaal al eens langsgekomen.
Les 1 klopt. Les 2 nvt: ik heb ook niets gedaan met het geheugenreepje. Het is nog compleet origineel. Les 3 ook nvt :) : ik heb heel wat af zitten zoeken, ook in de faqs alhier. Ook op de Balusc-server, daar staat ook ddr2 en ddr voor deze chipset. Ik wist alleen niet dat moederbord en chipset iets verschillends kunnen gaan doen.

Wat te denken van het OZC-geheugen wat ik voorstelde?

[ Voor 3% gewijzigd door bulle bas op 17-04-2007 23:16 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:33

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Les 4, misschien nog belangrijker:

- nooit uitgaan op wat een of ander vage programma zegt als het op compatibility aankomt :o

Er gaat niets boven de aloude methode van een schroevendraaier pakken en kijken wat er nu in zit, dan bepalen wat daar (evt backwards) compatible mee is en dat kopen. Dat werkt 100% zeker, dan had je gelijk een PC3200 DDR1 SO-DIMM gehaald :z

Het komt sowieso vaker voor dat chipsets meerdere technologien tegelijk ondersteunen (DDR1 + DDR2, SATA + PATA etc...), maar het is met name bij laptops bijna nooit zo dat beide mogelijkheden geimplementeerd zijn, aangezien er geen ruimte is voor loze mogelijkheden.

Oslik blyat! Oslik!

• bulle bas
  • Niet online
dion_b schreef op woensdag 18 april 2007 @ 08:20:
Les 4, misschien nog belangrijker:

- nooit uitgaan op wat een of ander vage programma zegt als het op compatibility aankomt :o
Je bedoelt dat CPU-Z toch niet goed is? Om bij het andere bankje te komen ligt je laptop wel uit elkaar hoor... :o Toetsenbord eraf enz.stond me niet zo aan als eerste optie.

De configurators voor de diverse merken komen trouwens allemaal met PC2700 op de proppen. Maar 3200 zou dus eig. ook gewoon moeten werken. Ik ga toch maar eens vragen of die OCZ4001024VSO wel geschikt is.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

bulle bas schreef op woensdag 18 april 2007 @ 09:53:
[...]

Je bedoelt dat CPU-Z toch niet goed is?
Het ligt iets genuanceerder, maar ik weet vrijwel zeker dat dion_b bedoelt dat je progs als CPU-Z niet zonder meer moet geloven. Het leest immers de SPD uit en die hoeft lang niet altijd overeen te komen met wat er daadwerkelijk inzit :)

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 03:29

rapture

Zelfs daar netwerken?

En les 5: laptopgeheugen koop je door "foemp-and-go", latje erin steken, uitgebreid testen, dan pas kopen.

Je kan de meest vage compatibiliteitsproblemen en BIOS'en tegenkomen. De ene wilt te strakke timings (bv CAS 2 ipv CAS 2,5 zodat je af en toe een memtestfout krijgt), de andere telt de eerst 400MB van een latje,...

• bulle bas
  • Niet online
rapture schreef op woensdag 18 april 2007 @ 10:53:
En les 5: laptopgeheugen koop je door "foemp-and-go", latje erin steken, uitgebreid testen, dan pas kopen.

Je kan de meest vage compatibiliteitsproblemen en BIOS'en tegenkomen. De ene wilt te strakke timings (bv CAS 2 ipv CAS 2,5 zodat je af en toe een memtestfout krijgt), de andere telt de eerst 400MB van een latje,...
De manier van "latje erin steken, uitgebreid testen, dan pas kopen" staat mij ook wel aan ;) , maar dat gaat niet met webwinkels. Het ding wat ik kocht heb ik notabene afgehaald, en voor het afrekenen vroeg ik nog ik hem even mocht proberen. Dat mocht wel, maar dan moest ik hem wel houden _/-\o_.

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 03:29

rapture

Zelfs daar netwerken?

bulle bas schreef op woensdag 18 april 2007 @ 11:11:
De manier van "latje erin steken, uitgebreid testen, dan pas kopen" staat mij ook wel aan ;) , maar dat gaat niet met webwinkels. Het ding wat ik kocht heb ik notabene afgehaald, en voor het afrekenen vroeg ik nog ik hem even mocht proberen. Dat mocht wel, maar dan moest ik hem wel houden _/-\o_.
Dan maar op eBay/marktplaats verkopen en verder zoeken naar het juiste. Zo circuleren er veel latjes in het land.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

bulle bas schreef op woensdag 18 april 2007 @ 09:53:
[...]

Je bedoelt dat CPU-Z toch niet goed is?
CPU-Z is prima, zolang je exact begrijpt wat de informatie is dat het je geeft, waar het vandaan komt en hoe dat zich verhoudt ten opzichte van wat je eigenlijk wil weten. Het komt er eigenlijk op neer dat je om precies te begrijpen wat CPU-Z je zegt je je antwoord al moet weten :z

CPU-Z heeft gewoon standaardinfo over de capaciteiten van chipsets, maar kan niet ruiken wat er in jouw systeem geimplementeerd zit. Ten tweede kan het de SPD van je huidige (SO-)DIMM uitlezen, maar die info is notoir onbetrouwbaar. Ten derde kan het aangeven wat in BIOS ingesteld is qua mogelijkheden en timings, maar dat zegt weer weinig over wat erin zit, meer over waar het op ingesteld staat.

Bovenstaande kun je trouwens gewoon in de documentatie van CPU-Z teruglezen ;)
Om bij het andere bankje te komen ligt je laptop wel uit elkaar hoor... :o Toetsenbord eraf enz.stond me niet zo aan als eerste optie.
Dus :?

Het is niet meer dan je moet doen om dat nieuwe reepje er überhaupt in te steken...
De configurators voor de diverse merken komen trouwens allemaal met PC2700 op de proppen. Maar 3200 zou dus eig. ook gewoon moeten werken. Ik ga toch maar eens vragen of die OCZ4001024VSO wel geschikt is.
PC2700 is waar het origineel mee geleverd is, maar binnen een bepaalde type geheugen is er altijd sprake van backwards compatibility. Dus zolang het DDR1 is en *minstens* 166MHz (PC2700) aankan, dan gaat het werken. "PC3200" zegt dat een module *maximaal* op 200MHz kan draaien. Lager kan altijd...

Oslik blyat! Oslik!

• bulle bas
  • Niet online
Bedankt, dit is nuttige info!
dion_b schreef op woensdag 18 april 2007 @ 11:20:
[...]
Dus :?

Het is niet meer dan je moet doen om dat nieuwe reepje er überhaupt in te steken...
Nou niet helemaal. Het uitbreidingsslot is goed toegankelijk, en het eerste slot zit diep weg in het systeem. Maar daar kom ik wel uit.

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Je moet sowieso DDR hebben en het liefst dan PC2700 want PC3200 wil soms toch niet werken. De prijzen voor 512 mb valt nog wel mee maar 1 gb is echt veel te duur.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dat heeft niets met PC2700/3200 verschil te maken. JEDEC standaard is duidelijk: PC3200 is 100% backwards compatible met PC2700

Waar dat wel mee te maken heeft is dat gemiddeld genomen de chips groter zijn bij nieuwere technologie, dus dat je bijv. 256Mbit chips hebt bij PC2700 en 512Mbit chips bij PC3200. Als je laptop de hogere dichtheden niet aankan werkt het niet (volledig). Maar wederom, dit staat in beginsel los van PC2700/PC3200 onderscheid. Ook als je het bij PC2700 houdt moet je hier op letten - al zal dat bij een i915-chipset niet zo'n vaart lopen, dat ondersteunt namelijk 512Mbit chips prima :z

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1