Practische Opdracht Natuurkunde

Pagina: 1
Acties:
  • 100 views sinds 30-01-2008

• __xeno__
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 25-12 13:26
Hallo tweakers/natuurkundigen,

Ik als 16 jarige 4 HAVO student moet voor het vak na² een praktische opdracht maken,
daarom dacht ik, laat ik de hulp van mijn medetweakers inroepen om dit tot een geslaagde opdracht te maken. Ik weet niet of ik het in het goeie forum heb geplaatst, ook weet ik uberhaubt niet of dit topic toegestaan is, maar ik probeer het.
De probleemstelling, zoals ik al zei moet ik voor na² een praktische opdracht maken, het onderwerp van
deze PO mogen wij zelf bepalen, nou had ik verzonnen, laat ik de wrijvingscoefficient van mijn 2 paar schoenen eens bepalen. Hoe ik dit experiment uit ga voeren is nog niet helemaal duidelijk, maar ik heb een begin:
Ik zet de schoen op een tafel, en laat de tafel steeds meer hellen, op het moment dat de schoen gaat schuiven meet ik de hoek van het hellend oppervlak (in dit geval een tafel) op, en de tangens daarvan zou de wrijvingscoefficient moeten zijn toch? Iemand nog leuke toevoegingen, of verbeteringen in het experiment? En is de wrijvingscoefficient ook een constante?

Iedereen alvast bedankt,

P.S. Eventuele inzendingen van PO's kunnen gedaan worden op gysbertbergsma (at) live (dot) nl :P >:)

[ Voor 4% gewijzigd door __xeno__ op 17-04-2007 22:37 ]

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Je moet sowieso onderscheid maken tussen de statische en kinetische wrijving. Je zal namelijk een grotere wrijving moeten overwinnen om daarna de beweging met een lagere wrijving voort te kunnen zetten. Wiskundig gezien is Fe<Fk met F=wrijvingskracht.

Je kan (hoewel onnauwkeurig) de statische kracht makkelijk meten met een krachtmeter die niet terugschiet. Dat ding meet dus een kracht, en op het maximum blijft hij steken. Je legt de schoen neer en kijkt welke kracht je nodig hebt om de schoen te verschuiven.

Je gaat het je alleen maar moeilijker maken als je met schuine oppervlaktes gaat werken. Die tangens geeft niet de wrijvingscoefficient weer, eerder het verband tussen de wrijving van de tafel tov de wrijving van de schoen. Want daar moet je ook rekening mee houden: de tafel heeft ook wrijving ;)

• Opi
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Opi

Het is niet de bedoeling dat we je gaan helpen met schoolopdrachten. Ik raad je aan eerst even navraag te doen bij je docent over wrijving en ook op internet meer informatie te vergaren. Omdat het vooralsnog een huiswerkopdracht is en W&L niet de plek daarvoor is, sluit ik dit topic. :)

Neem eventueel deze links door;
http://en.wikipedia.org/wiki/Friction
http://nl.wikipedia.org/wiki/Wrijving

Dit topic is gesloten.