Toon posts:

CPU temp asus p5b / dual core?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi, vergeef me als ik domme vragen stel, heb mn best gedaan antwoorden te vinden in de FAQ's en op andere fora (o.a. asus support), maar ik lees veel tegenstrijdigheid, of oplossingen die voor mij niet helpen..

Ik heb een half jaar geleden een nieuwe pc laten bouwen, met de volgende specs:

Asus P5B Deluxe
Intel dual core 6600 (2*2.4ghz)
2gb OCZ geheugen
sinds kort een nieuwe 450 watt antec voeding, de zallman voeding was al snel doorgefikt :|
eenvoudige nvidia 6200le videokaart (ik wacht op betaalbare 8800)

heb geen problemen met stabiliteit, ben iemand die altijd al zn software e.d. voor elkaar heeft, dus daar gaat het niet over. ik ging voor de grap eens in de bios loeren of de boel niet te heet werd. Tot mijn schrik zag ik daar een CPU temp. van 70 graden. dat leek mij veel te hoog. vandaag eens wat tools geinstalleerd, en ze geven allen (bij normaal gebruik, dwz, pc aanzetten, naar tweakers.net gaan, en deze post typen) nagenoeg (beetje afgerond voor readability) dezelfde readout, namelijk:

bios: beide cores 45 graden
pc probe: cpu temp 83, mobo 35 (beide cores niet apart in te zien)
pc wizard: processor 85 graden, beide cores 45 graden
core-temp: cores 45 graden, cpu temp (=t-junction?) 85 graden

zoals je ziet, ik ben geen keiharde tweaker, want niet bekend met alle termen, maar gebruik mn pc nauwelijks nog intensief, heb geen overclocking toegepast etcetera.. waarom die extreme readout voor cpu temperatuur? waar zit in godsnaam die sensor? is er een bekend probleem met het P5B bord en de cpu temp readout? moet ik de intel cooler ditchen voor een zallman?

of in het kort, moet ik mij zorgen maken? :|

ik kreeg vanmiddag de cpu temp zelfs naar 94 graden door eventjes een dvd te encoden en burnintest te draaien.. oh, en misschien is dit een clue, pc wizard gilt dat mn +12v voltage op 18.00 volt binnenkomt, of hoe je dat ook zegt :) is dat (ook) een foute readout?

• bassie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-11-2025
probe en wizard zullen wel fout zitten. Tjunction in coretemp is gewoon de max temp. Waar je op moet letten is core temp. Op 94 graden moet je pc gewoon uit gaan.

• aramdin
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-07-2024
Probe en wizard zullen inderdaad de verkeerde sensoren uitlezen, coretemp is op dit moment het meest accuraat.

Instagram / YouTube