Slechte prestaties Zalman ZM-STG1

Pagina: 1
Acties:
  • 378 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• OConnor
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-11-2025
hallo,

ik heb een C2D E4300 op een ASUS P5b, met daarop een AC Freezer 7 Pro. De temps waren slecht, zo'n 35'C stressed en 55'C load. na een overclock tot 2700 Mhz was dit al een stukkie hoger, temps load liepen op tot 60/61.

Hiervoor heb ik zalman koelpasta gekocht, die zou erg goed zijn, en die prut die er standaard opzit is niks, dacht ik. dus alles keurig volgens de instructies geïnstalleerd, en check m'n temps (op 2400 Mhz):

Load 67, was ruim ruim 70 geworden als ik door was gegaan, misschien wel 80. ik baal hiervan.

Mijn vraag is dus:

Hoe kan dit nou? zo'n enorme stijging in temp met veel betere koelpasta?

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
OConnor schreef op dinsdag 17 april 2007 @ 20:51:
Hoe kan dit nou? zo'n enorme stijging in temp met veel betere koelpasta?
Zelfs de beste koelpasta zal niet veel brengen als je het op een verkeerde manier gebruikt. ;) Dus gebruik je je juiste hoeveelheid (oftewel, kun je de letters van je cpu er nog doorheen lezen) en zit de koeler er recht op?

• OConnor
Die koeler zit er perfect op, en de pasta is exact volgens de handleiding (zo dun mogelijk, maar wel dekkend) aangebracht.

even een hersenkronkel: ik heb voor de pasta aan te brengen de cpu en koelblok ontvet met - jawel - ontvetter. toen zette ik het blok op de cpu, maar haalde het er weer eventjes af omdat ik scheef ging. toen zag ik in het vlakke laagje pasta allemaal 'bubbels', ophopingen pasta. dit leek me normaal, het is gewoon super vloeibaar spul... maar kan het dat de pasta ontbindt icm ontvetter van de aldi? :P

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.

• TEAMIKKE
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Is dus te dik erop als er bubbels vormen.

• bassie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-11-2025
Gebruik aceton om de oude pasta eraf te halen, misschien vormt die ontvetter een laagje op je cpu die juist isoleert. Volgens de handleiding is niet altijd goed. Je moet zelf even kijken of de cpu en koeler wel goed contact maken. Soms is dat dunne laagje gewoon niet genoeg.

• ixl85
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-10-2025
Vreemd, ik denk dat het probleem echt bij jou ligt.
Wat waren je temps met de standaard zooi?

Het zalman spul is wel heel dun, probeer er iets meer van op te doen (2 laagjes ipv 1).
Het is nm 3 a 4 keer zo dun/makkelijker smeerbaar dan arctic silver

• OConnor
'mogge ;)

Ik heb het er inderdaad héél dun opgedaan, dacht dat dat de bedoeling was, alleen die miniscule poriën opvullen, maar misschien moet er inderdaad meer tussen...

vanmiddag gaan we een nieuwe poging doen / thx so far :)

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-11-2025

Ray

maarre waarom niet meteen een zalman koeler erop gedaan ? als je al niet tevreden was over je AC pro ? vaak koelen de zalmans beter dan AC

• Kwomkwommr
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08-01 19:46
Voel eens aan het koelblok? is die te warm om vast te houden?

miss brakke temp sensor?
miss is de proc gewoon slecht??

4300's worden normaal niet erg warm... we hadden er gister een voor de lol op 2600 mhz geclockt op mn werk en die werd met intel boxed koeler 45 stressed...

• bassie
OConnor schreef op woensdag 18 april 2007 @ 07:55:
'mogge ;)

Ik heb het er inderdaad héél dun opgedaan, dacht dat dat de bedoeling was, alleen die miniscule poriën opvullen, maar misschien moet er inderdaad meer tussen...

vanmiddag gaan we een nieuwe poging doen / thx so far :)
Dat moet ook, alleen dat is het wel noodzakelijk dat je ihs en koeler 100% recht zijn. Wat bijna nooit het geval is.

Verwijderd

Probleem opgelost?

• OConnor
Halllo,

heb er 2 X nieuwe prut ondergedaan (een hels werk :P)

1x héél dun, een drupje erop en dat uitsmeren tot het nèt bedekt,
en 1 x juist flink dik. een normale laag als zowel de koeler als de cpu zelf.

het blijven kl*tetemps, maar de dikkere laag heeft wel *iets* geholpen. Die houd ik dus. Binnenkort verder met mijn PolijstDeOnderkantVanJeKoelerProject. maar ik vrees dat ook dat weinig goeds gaat doen als er gewoon een te grote ruimte zit tussen IHS en koeler...

iig bedankt tweakers voor de tips ;)

Verwijderd

Dit mag nu misschien dom klinken, maar met welk programma lees je de temperatuur uit?

Wanneer je (een oudere versie van) speedfan gebruikt raad ik je aan om TAT of coretemp eens te gebruiken. Bij mijn E6400 krijg ik bij andere programma's ook extreem hoge temperaturen die gewoon niet kloppen.

Hoop dat het helpt.

• bassie
Als je me oude post nou gelezen had.

Maak eerst je cpu en koeler schoon met aceton (e.d.). Smeer dan een dun laagje koelprut erop. Druk de koeler erop en kijk of het contact goed is. Dus op de koeler moet ook koelprut zitten. Als dat goed is zo laten, als het niet zo is beetje extra prut ertussen. Net zo lang tot het wel goed zit.

• OConnor
@ atomix: ik lees uit met TAT. dat lijkt me de betrouwbaarste uitlezing. de idle temps in TAT komen vrijwel overeen met de idle temps in het bios.

@bassie_: ik heb het gecheckt, en die IHS lijkt stom genoeg behoorlijk recht te zijn. wat me wel opvalt is de onderkant v/d koeler, is echt alsof AC het met een kettingzaag heeft gesneden... dus toch maar eens polijsten. van/na het weekend meer!

trouwens bassie_ wat ik *niet* heb gedaan is de boel schoonmaken met aceton, lomp. doe ik ook v/h weekend.

[ Voor 12% gewijzigd door OConnor op 19-04-2007 22:32 ]

Pagina: 1