Toon posts:

(Wireless) router op statisch netwerk ?

Pagina: 1
Acties:
  • 155 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Beste heren en dames,

Ik zit met het volgende probleem. Ik heb een lan internet verbinding via een statisch netwerk. Om verbinding met het internet te krijgen moet ik handmatig de ip, subnet, gateway en dns gegeven invullen bij de TCP/IP instellingen op mijn computer. Mijn computer is via een UTP kabel verbonden met dit netwerk.

Nu heb ik vandaag een wireless router gekocht om met met mijn laptop draadloos te kunnen internetten. De UTP kabel sluit ik aan op de wan poort van de router en vervolgens stel ik de router statisch in via het control panel. Echter het lukt mij niet om verbinding te krijgen met het internet. Ik heb de router ook al als switch ingesteld met dezelfde (statische) instellingen en de kabel op een normale poort aangesloten, dit werkte ook niet.

Heeft iemand tips voor mij zodat ik de (statische) verbinding kan delen via de wireless router??

De instellingen die ik gebruik op mijn computer om verbinding te krijgen met het internet zijn als volgt:

IP : 145.107.0.229
SUBNET: 255.255.255.0
Gateway : 145.107.0.254

DNS: 145.107.3.243 of 145.107.3.244

:)

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Die informatie moet je in je router invullen voor de WAN-kant, en daarna moet je ws. even aan je netwerkbeheerder vragen of 'ie de poort wil resetten. Ik neem hierbij even aan dat je wel netjes een link krijgt (lampje aan).

[ Voor 3% gewijzigd door CyBeR op 17-04-2007 20:50 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Mauridia
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-08-2025

Mauridia

Spotify Artist: Tjodh

Ik neem aan dat het nummer hierboven jouw externe IP is?

Het is handig voor ons om te weten, wat voor merk wireless router je hebt. De gateway is mijn inziens fout! Het zou er zo ongeveer uit moeten zien (naargelang modemtype):

Gateway IP: 192.168.0.1
LAN/Client IP: 192.168.0.2
WAN/Internet IP: 145.107.0.229
Sub Net Mask: 255.255.255.0
DHCP Server: enabled
Start IP: 192.168.0.2
Finish IP: 192.168.0.254

Beam this message up, Scottie!

• max
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

max

a.k.a. Bezwaarbaard

- WAN kabel niet in de WAN poort maar in een LAN poort van je router steken.
- DHCP-server van je router uitschakelen.
- Draadloze verbinding instellen (SSID/passkey).
- TCP/IP van je draadloze verbinding handmatig invullen (ip/gateway/enz).
- Complete "router-functionaliteit" van je router niet gebruiken.

[ Voor 20% gewijzigd door max op 17-04-2007 21:28 ]

Bald by design, beard by choice.

Inzien dat je iets niet weet, is belangrijker dan alles weten.

Verwijderd

Topicstarter
Wat bedoel je precies met externe IP ?

Het gaat om een SMC 7004vwbr v.2

link: http://www.ciao-shopping....e_SMC7004VWBR_V_2__302452
Mauridia schreef op dinsdag 17 april 2007 @ 21:00:
Ik neem aan dat het nummer hierboven jouw externe IP is?

Het is handig voor ons om te weten, wat voor merk wireless router je hebt. De gateway is mijn inziens fout! Het zou er zo ongeveer uit moeten zien (naargelang modemtype):

Gateway IP: 192.168.0.1
LAN/Client IP: 192.168.0.2
WAN/Internet IP: 145.107.0.229
Sub Net Mask: 255.255.255.0
DHCP Server: enabled
Start IP: 192.168.0.2
Finish IP: 192.168.0.254

Verwijderd

Topicstarter
Dit betekend dat ik niet meer dan 1 computer kan aansluiten, want bij het invullen van dezelfde tcp/ip config. bij 2 computers wordt er een melding gegeven dat het betreffende ip al in gebruik is.
max schreef op dinsdag 17 april 2007 @ 21:27:
- WAN kabel niet in de WAN poort maar in een LAN poort van je router steken.
- DHCP-server van je router uitschakelen.
- Draadloze verbinding instellen (SSID/passkey).
- TCP/IP van je draadloze verbinding handmatig invullen (ip/gateway/enz).
- Complete "router-functionaliteit" van je router niet gebruiken.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Verwijderd schreef op dinsdag 17 april 2007 @ 21:41:
Dit betekend dat ik niet meer dan 1 computer kan aansluiten, want bij het invullen van dezelfde tcp/ip config. bij 2 computers wordt er een melding gegeven dat het betreffende ip al in gebruik is.

[...]
Dat klopt. Daarom moet je dus die gegevens invullen in de WAN-info van je router, vervolgens je computers daarop aansluiten aan de LAN of wireless kant, en die op DHCP zetten. Het is mogelijk dat je dan nog geen verbinding krijgt: dan staat de switchpoort waarop jij aangesloten bent waarschijnlijk ingesteld om maar een MAC-adres te accepteren. Dat moet je dan dus even laten resetten.

Verwijderd

Topicstarter
Dit werkt dus niet, en het netwerk werkt niet met mac-adressen! : )
CyBeR schreef op dinsdag 17 april 2007 @ 21:43:
[...]

Dat klopt. Daarom moet je dus die gegevens invullen in de WAN-info van je router, vervolgens je computers daarop aansluiten aan de LAN of wireless kant, en die op DHCP zetten. Het is mogelijk dat je dan nog geen verbinding krijgt: dan staat de switchpoort waarop jij aangesloten bent waarschijnlijk ingesteld om maar een MAC-adres te accepteren. Dat moet je dan dus even laten resetten.

• DizzyVacation
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Als je je pc rechtstreeks hebt aangesloten, dus zonder deze router.
Doe dan eens start->uitvoeren, type cmd en druk op OK. Nu word de opdracht prompt geopend.
Type daar eens 'ipconfig /all' en geef de output van dit commando eens.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Verwijderd schreef op dinsdag 17 april 2007 @ 22:01:
het netwerk werkt niet met mac-adressen! : )
[...]
Wedje leggen? :P

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:36

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Wat jij hebt is echt geen vast ip hoor - het wijzigt allen niet zo vaak ;)

Ik herken de IP-range...de 145.x.x.x range is die van Surfnet en alle aangesloten instanties (uni's en andere scholen). Daar dingen wijzigen, al is het maar een switchpoortje oid kun je echt vergeten ;)

Ergo: je router moet echt gewoon zijn werk als router gaan doen. jij krijgt van 1 van de routers van surfnet een IP uitgedeeld op je WAN-aansluiting van je router - die moet je dus zo configgen dat ie via DHCP een IP opvraagt. Voorts zet je je lappie ook op DHCP zodat ie automagisch een IP krijgt van je wireless router, en dan zou het toch echt gaan met die banaan moeten zijn :)

Edit: Ik heb overigens een min of meer zelfde geval aan de hand gehad bij ADSL bij mijn ouders. In dat geval was het probleem op te lossen door het IP-adres wel door de router toe te laten kennen, maar aan te geven dat ie wel vaste adressen voor de DNS moest gebruiken :)

[ Voor 60% gewijzigd door The Eagle op 17-04-2007 23:37 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Verwijderd

Topicstarter
Bij een directe verbinding met mijn computer ziet de ipconfig /all er als volgt uit:

Windows IP Configuration

Host Name . . . . . . . . . . . . : pal

Primary Dns Suffix . . . . . . . :

Node Type . . . . . . . . . . . . : Unknown

IP Routing Enabled. . . . . . . . : No

WINS Proxy Enabled. . . . . . . . : No

Ethernet adapter Local Area Connection 2:

Connection-specific DNS Suffix . :

Description . . . . . . . . . . . : Intel(R) PRO/1000 MT Network Connection

Physical Address. . . . . . . . . :

Dhcp Enabled. . . . . . . . . . . : No

IP Address. . . . . . . . . . . . : 145.107.0.224

Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0

Default Gateway . . . . . . . . . : 145.107.0.254

DNS Servers . . . . . . . . . . . : 145.107.3.243

145.107.3.244
IngmarBlonk schreef op dinsdag 17 april 2007 @ 22:09:
Als je je pc rechtstreeks hebt aangesloten, dus zonder deze router.
Doe dan eens start->uitvoeren, type cmd en druk op OK. Nu word de opdracht prompt geopend.
Type daar eens 'ipconfig /all' en geef de output van dit commando eens.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

The Eagle schreef op dinsdag 17 april 2007 @ 23:24:
Wat jij hebt is echt geen vast ip hoor - het wijzigt allen niet zo vaak ;)
Eh, als hem verteld wordt 'vul deze gegevens in' dan is dat de definitie van een vast ip.
Ik herken de IP-range...de 145.x.x.x range is die van Surfnet en alle aangesloten instanties (uni's en andere scholen). Daar dingen wijzigen, al is het maar een switchpoortje oid kun je echt vergeten ;)
145/8 is niet per definitie van SURFnet. Wel een groot deel ervan. Bijvoorbeeld, 145.58.0.0/16 is niet van SURFnet. Wel van de publieke omroep.

Anyway, in dit geval is 't Telecom Utrecht aangesloten via SURF. Ik gok een studentencomplex. In die situaties wordt vaak gebruik gemaakt van port security, dus moet dat gereset worden als je andere apparatuur aansluit.

• Joen
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06-01 11:56
Aan je mailadres te zien zit je op de Hanze Hogeschool in Groningen. Gebruik je dat exerne IP-adres thuis of op school (ik neem aan thuis)? En loopt dat ook via de school of een gewone ISP?
Het kan zijn dat de aanbieder van je verbinding het MAC-adres van je PC geregistreerd heeft en op basis daar van alleen verbinding verschaft aan een netwerkapparaat met dat MAC-adres (dit was geloof ik wel zo op de Hanze, moest in ieder geval toen ik daar zat eens een MAC-adres invoeren op een website tbv toegang). Als je router over een dergelijke functie beschikt zou je het MAC-adres van je PC naar de WAN-poort van je router kunnen clonen. Allicht is het probleem dan alsnog opgelost.

Verwijderd

Topicstarter
CyBeR schreef op woensdag 18 april 2007 @ 19:57:
[...]

Eh, als hem verteld wordt 'vul deze gegevens in' dan is dat de definitie van een vast ip.

[...]

145/8 is niet per definitie van SURFnet. Wel een groot deel ervan. Bijvoorbeeld, 145.58.0.0/16 is niet van SURFnet. Wel van de publieke omroep.

Anyway, in dit geval is 't Telecom Utrecht aangesloten via SURF. Ik gok een studentencomplex. In die situaties wordt vaak gebruik gemaakt van port security, dus moet dat gereset worden als je andere apparatuur aansluit.
Het is idd een studentencomplex, maar de router kan zich in principe gewoon op de WAN gedragen als een computer toch ? Ik heb namelijk nooit een mac-adres oid hoeven door te geven, dus dan vraag ik me af hoe die port security werkt?? De router en computers dhcp instellen werkt niet denk ik.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Verwijderd schreef op woensdag 18 april 2007 @ 20:10:
[...]

Het is idd een studentencomplex, maar de router kan zich in principe gewoon op de WAN gedragen als een computer toch ? Ik heb namelijk nooit een mac-adres oid hoeven door te geven, dus dan vraag ik me af hoe die port security werkt?? De router en computers dhcp instellen werkt niet denk ik.
Dat leert de switch aan de andere kant zodra je er iets op aansluit dat verkeer genereert. Ik zeg niet met 100% zekerheid dat dat hier in gebruik is, maar 't komt vaak voor en de symptomen zoals je ze tot zover beschreven hebt komen overeen. Bel gewoon even de helpdesk en zeg ze dat je een andere computer wilt aansluiten.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb inmiddels de boel al werkend gekregen. De wan instellingen van de router heb ik net zo ingesteld als de tcp/ip instellingen van mijn computer. De lan staat ingesteld als DHCP en de pc's die daar aan hangen zijn ook dhcp. Het werkte ineens en goed ook :)

Gelukkig geen gedoe met mac-adresjes enzo!
Pagina: 1