Converteren Logical drive naar Primary partition

Pagina: 1
Acties:

• Tranzy
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09-01 07:58
Heb een dom foutje gemaakt met het installeren van een server. Ik had tijdens de installatie kennelijk gepartitioneerd ipv in Windows SBS 2003 zelf.

Nu zit ik met een D partitie van +/- 120gb vol met data,shares en Exchange. Wil deze toch converteren naar Primary partition om later de schijf eventueel uit te kunnen breiden.

Nu dacht ik om de backup, gemaakt met de built in tool ntbackup, te restoren naar de D partitie die ik opnieuw heb aangemaakt. Dus logische partitie verwijderen, extended partitie verwijderen en een nieuwe D (primary aanmaken) en de backup restoren.Zal waarschijnlijk voordat ik de partitie verwijder eerst ook de exchange services moeten stoppen ?

Moet ik de D partitie restoren EN de exchange databases en log files ? Of zitten al de exhange bestanden ook al in de backup van D zelf ?

Ben even benieuwd hoe het met de shares en rechten zit

[ Voor 8% gewijzigd door Tranzy op 17-04-2007 20:46 ]

Ik heb ook een leuke computer..

• SambalBij
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-02 17:54

SambalBij

We're all MAD here

Als je bedoelt dat je later de partitie wil kunnen vergroten dan maakt het eigenlijk niet uit of het nou een logical drive (in een extended partitie) is of een primary partitie.
In beide gevallen kun je die niet via de Windows tools uitbreiden.
Om de partitie te kunnen uitbreiden of bijvoorbeeld te kunnen mirroren naar een andere schijf dan moet je van de schijf waar die partitie op staat een dynamic disk maken. (ipv de basic disk dat het nu is)

De partities op die schijf (primary of logical) worden vervolgens simple volumes, en die volumes kun je later extenden tot een spanned volume (meerdere volumes achter elkaar die 1 'schijf' vormen, een striped volume (raid0) mirrored volume (raid1) of raid5 volume. (of je kunt dmv diskpart extend de partitie zelf vergroten als er nog vrije ruimte achter beschikbaar is)

Voor wat meer info/uitleg zie: http://www.petri.co.il/di..._windows_xp_2000_2003.htm

[ Voor 13% gewijzigd door SambalBij op 17-04-2007 21:55 ]

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Niet om je verhaal onderuit te halen, Operations, maar dat beantwoordt z'n vraag niet en lost ook z'n probleem niet 1,2,3 op.
Tranzy schreef op dinsdag 17 april 2007 @ 20:42:
Zal waarschijnlijk voordat ik de partitie verwijder eerst ook de exchange services moeten stoppen ?
Ja, als die op D: z'n databases heeft staan wel.
En ik geef er de voorkeur aan om dat offline te doen, met behulp van een BartPE CD bijvoorbeeld :)

Zorg er dus voor dat je zonder draaiende Exchange services (zet ze op disabled )eerst een volledige NTbackup van je D: maakt, zodat er ook geen files in use zijn.
Daarna kan je booten van je BartPE CD en daar de D: partitie in je Extended partitie ook verwijderen.
Moet ik de D partitie restoren EN de exchange databases en log files ? Of zitten al de exhange bestanden ook al in de backup van D zelf ?
Als je het verwijderen offline doet kun je na het aanmaken van een nieuwe Primary D: ( en dat kan je het beste doen vanuit DiskManagement) alles MET SECURITY restoren op dezelfde server.
Dat zorgt ervoor dat alle permissies die tijdens de Exchange installatie op directories zijn gezet ook bewaard blijven.
Ben even benieuwd hoe het met de shares en rechten zit
Shares staan in je registry (HLKM tree, lanmanserver), exporteren en herstellen als je de directories op dezelfde plek terug zet (restore).
Op je FileACL vraag heb ik je al antwoord gegeven :)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Tranzy
Sorry voor de late reply.

bedankt voor de (uitgebreide) reply.

De vraag over het restoren zit hem namelijk in het feit dat ik niet zeker wist of de NTbackup manier de Exchange databases al restored als ik alleen de Exchsrvr map op D: aanvink in onderstaand plaatje of dat ik ook de Exchange database erbij moet selecteren.

Afbeeldingslocatie: http://img03.picoodle.com/img/img03/8/5/7/f_exchange640m_73aa2d4.jpg

Verwijderd

Doe eens googlen op `online backup' en exchange? :)

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Kleine toevoeging c.q. correctie op mijn eerdere post:
het shares verhaal was nog gebaseerd op 2000 Server.

Shares verdwijnen met Server 2003 als de oorspronkelijke folder waaraan de share gezet is verwijderd wordt.
De lanmanserver registry key waar de shares in vermeld worden moet je dan toch even backuppen :)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Tranzy
Verwijderd schreef op maandag 07 mei 2007 @ 14:21:
Doe eens googlen op `online backup' en exchange? :)
I know ... maar dit wordt mijn eerste keer dat ik het probeer met NTbackup. Ik ga het simpel doen ...heb het in een virtuele omgeving getest. Image maken met de bootcd van Acronis Trueimage van de D schijf, de partitie opnieuw aanmaken en image restoren.

Pagina: 1