[Vista] activatie op Sony Vaio laptop lukt niet

Pagina: 1
Acties:
  • 103 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08:41
Ik heb hier een Sony Vaio laptop van iemand waarop Windows Vista Home Premium is meegeleverd (een OEM versie). Omdat deze persoon bepaalde eisen heeft aan het systeem heeft ze mij gevraagd een schone installatie te doen.

Ik heb de laptop geformateerd nog vóórdat Windows Vista ook maar één keer is opgestart. Hierna heb ik een eigen Windows Vista DVD genomen en met behulp van de key op de sticker onderop de laptop deze geinstalleerd. Dat ging allemaal prima, tot de activatie. Ik kon niet direct activeren, dus dat moest telefonisch. Geen probleem zou je denken, maar de elektronische dame aan de andere kant van de lijn vertelde mij dat deze licentie al op een ander systeem in gebruik was en toen werd de verbinding verbroken.

Ik weet 100% zeker dat de licentie nog nergens anders geactiveerd is, dus ik snap er niets van. Wellicht kan Microsoft mij verder helpen (ze zijn tot 1800 uur open, dus ik moet wachten tot ik een vrije dag heb om te kunnen bellen), maar ik vroeg mij af of anderen een soortgelijke ervaring hebben en misschien ook een oplossing?

Op de laptop zijn nu helaas geen recoverypartities meer aanwezig (beetje stom achteraf gezien), dus ik kan daar geen gebruik van maken.

[ Voor 0% gewijzigd door posttoast op 17-04-2007 20:37 . Reden: typo ]

omniscale.nl

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
posttoast schreef op dinsdag 17 april 2007 @ 19:42:
(een OEM versie).
heb ik een eigen
deze licentie al op een ander systeem in gebruik was

Ik weet 100% zeker dat de licentie nog nergens anders geactiveerd is
Die OEM versie is waarschijnlijk al geactiveerd, en daarom kan je hem niet nog een keer activeren
En die eigen versie van je werkt natuurlijk niet met de key onderop, omdat jouw versie geen OEM versie is, (en misschien is jouw versie zelfs wel illegaal :o)

• posttoast
ThinkPad schreef op dinsdag 17 april 2007 @ 19:46:
[...]

Die OEM versie is waarschijnlijk al geactiveerd, en daarom kan je hem niet nog een keer activeren
En die eigen versie van je werkt natuurlijk niet met de key onderop, omdat jouw versie geen OEM versie is, (en misschien is jouw versie zelfs wel illegaal :o)
Mijn versie is absoluut niet illegaal. Als ik het goed begrepen heb wordt er bij Vista geen onderscheid meer gemaakt tussen de versies (home, home premium, enz. en OEM/retail) wat betreft de DVD, alleen voor verschillende talen zijn er verschillende schijfjes. En bovendien: je kunt een OEM versie zo vaak als je wilt installeren en activeren, zo lang het maar op hetzelfde systeem is volgens mij.

omniscale.nl

Verwijderd

Is het niet zo dat er een oem certificaat op je pc aanwezig moet zijn (ergens op je windows partitie) om de versie te activeren ? In dit geval dus een : Sony.xrm-ms bestand. Die zal er ongetwijfeld op hebben gestaan voor dat je de boel schoon installeerde. Als je een losse oem versie koopt krijg je gewoon een losse oem key, echter gebruiken de grote fabrikanten vaak dezelfde keys voor een heleboel machines. De oem key wordt dan gecontroleerd aan de hand van een certificaat en aan de hand van de bios (slic table).

• posttoast
Verwijderd schreef op dinsdag 17 april 2007 @ 21:08:
Is het niet zo dat er een oem certificaat op je pc aanwezig moet zijn (ergens op je windows partitie) om de versie te activeren ? In dit geval dus een : Sony.xrm-ms bestand. Die zal er ongetwijfeld op hebben gestaan voor dat je de boel schoon installeerde. Als je een losse oem versie koopt krijg je gewoon een losse oem key, echter gebruiken de grote fabrikanten vaak dezelfde keys voor een heleboel machines. De oem key wordt dan gecontroleerd aan de hand van een certificaat en aan de hand van de bios (slic table).
Hmmm, dat zou best kunnen. Maar die heb ik dus nu niet meer! In mijn schoonmaakwoede heb ik de recovery-partitie eraf gegooid (ik ging er ten onrechte vanuit dat er nog een recovery-DVD bij zou zitten).

Maar wat ik dan toch vreemd vind: de code die op de sticker onderop de notebook staat zou toch gewoon moeten werken? Het is zo'n officiële Microsoft sticker met een installatie-key die ook gewoon geaccepteerd werd als Home Premium licentie tijdens het installeren. Pas met activeren ging het mis.

omniscale.nl

Verwijderd

Nee dus dat gaat niet werken ! Dat de key bij de installatie werkte kan kloppen, dan wordt alleen gechecked of het een geldige key is (en dat is het wel). Echter omdat, zoals ik al zei, dezelfde key op een heleboel machines gebruikt worden zijn er extra controle maatregelen gebruikt. Anders zou iedereen de key kunnen gebruiken ! Check je mail !

• posttoast
Verwijderd schreef op dinsdag 17 april 2007 @ 21:42:
Nee dus dat gaat niet werken ! Dat de key bij de installatie werkte kan kloppen, dan wordt alleen gechecked of het een geldige key is (en dat is het wel). Echter omdat, zoals ik al zei, dezelfde key op een heleboel machines gebruikt worden zijn er extra controle maatregelen gebruikt. Anders zou iedereen de key kunnen gebruiken !
Ik vind het toch apart dat alle laptops eenzelfde sleutel meekrijgen. Je hebt als gebruiker toch recht op je eigen OEM sleutel lijkt me?

omniscale.nl

Verwijderd

posttoast schreef op dinsdag 17 april 2007 @ 22:19:
[...]

Ik vind het toch apart dat alle laptops eenzelfde sleutel meekrijgen. Je hebt als gebruiker toch recht op je eigen OEM sleutel lijkt me?
Die krijg je als het goed is ook. Bij een OEM pre-installatie worden alle laptops van dezelfde sleutel voorzien (wel per fabrikant verschillend). Deze sleutel is in combinatie met een juiste bios en licentie bestand (*.xrm-ms) geldig en hoeft niet geactiveerd te worden. Op de sticker die (als het goed is) op je pc zit geplakt staat een andere key, die wel gewoon geactiveerd moet worden online (begreep ik). Deze is voor eigen herinstallatie bedoeld.

• posttoast
Verwijderd schreef op dinsdag 17 april 2007 @ 22:54:
[...]

Die krijg je als het goed is ook. Bij een OEM pre-installatie worden alle laptops van dezelfde sleutel voorzien (wel per fabrikant verschillend). Deze sleutel is in combinatie met een juiste bios en licentie bestand (*.xrm-ms) geldig en hoeft niet geactiveerd te worden. Op de sticker die (als het goed is) op je pc zit geplakt staat een andere key, die wel gewoon geactiveerd moet worden online (begreep ik). Deze is voor eigen herinstallatie bedoeld.
Dat is dan gek, want die key op de sticker heb ik gebruikt. En die werkt dus niet.

omniscale.nl

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Kijk hier eens: http://en.wikipedia.org/wiki/System_Locked_Preinstallation

Het artikel slaat op de XP-familie, maar fundamenteel is er weinig veranderd aan de manier waarop.

[ Voor 40% gewijzigd door spone op 17-04-2007 22:59 ]

Desktop: i5-14600K, 32GB DDR5-6000, RTX 5070 Ti; Laptop: MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512; Server: R9-7950X, 192GB DDR5-5600; Woonkamer: Asrock DeskMini B860, Core Ultra 5 245K, 16GB DDR5-7600

Verwijderd

Ik heb je verhaal nog even een keer doorgelezen, en zag dat je niet iemand persoonlijk aan de lijn hebt gehad. Ik zou als proberen om via telefoonactivatie iemand aan de lijn te krijgen ( die optie moet er zijn). Vervolgens je verhaal uitleggen aan de persoon aan de telefoon, mijn ervaring is dat je dan vaak wel geholpen wordt en alsnog kunt activeren.

• Marco
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 08:32
En wat gebeurt er als je aangeeft dat je de hardware hebt gewijzigd?
Als je dan zegt dat je het moederbord hebt vervangen, dan krijg je een nieuw hardware-id en zou je wel weer moeten kunnen activeren.

Tenminste, dat werkte bij mij wel toen ik een oem-install wilde activeren met de code van de sticker.

• IceOnFire
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Typisch gevalletje SLP inderdaad zoals Spone al aangaf. Het is inderdaad onhandig dat je bij telefonische activatie de eerste keer ten onrechte die melding krijgt, ik krijg hem ook consequent altijd als ik op merkpc's het eea voor de eerste keer leeggooi en met de "stickercode" installeer. Als je vervolgens nog een keer belt krijg je als het goed is direct de melding dat de licentie niet geverifieerd kan worden en wordt je doorgeschakeld naar een medewerker. Die hebben daarna nooit moeilijk gedaan en de key vrijgegeven.

Wat wel nog iets is om rekening mee te houden; nadat ze de code vrijgeven wordt je weer doorgeschakeld naar het systeem voor je activeringscode en ik heb al een paar keer gehad dat als je die netjes overneemt hij of niet werkt of dat de telefoonstem nog een extra groep cijfers opnoemt die je helemaal niet kan invullen. In dat geval gewoon de verbinding verbreken en de activatie afbreken. Nu activatie opnieuw starten en dan kiezen voor activatie via internet, dat zou zonder verder mopperen van windowskant direct moeten lukken.

• posttoast
Verwijderd schreef op dinsdag 17 april 2007 @ 23:13:
Ik heb je verhaal nog even een keer doorgelezen, en zag dat je niet iemand persoonlijk aan de lijn hebt gehad. Ik zou als proberen om via telefoonactivatie iemand aan de lijn te krijgen ( die optie moet er zijn). Vervolgens je verhaal uitleggen aan de persoon aan de telefoon, mijn ervaring is dat je dan vaak wel geholpen wordt en alsnog kunt activeren.
Volgens mij is de optie om iemand persoonlijk te spreken niet voorbij gekomen bij mij. Ik kreeg te horen dat mijn code al op een ander systeem gebruikt was en toen werd de verbinding verbroken. Vanavond nog maar eens proberen dan.

omniscale.nl

Verwijderd

BeL eens op naar Microsoft produkt activatie 0800-0233487 ( gratis 24/24uur.) Of 020-500-1500 Het opnieuw activeren moet geen probleem zijn Zolang de key aan de onderzijde van de laptop Niet reeds in gebruik is. Met Vista is het allemaal wat strenger maar zolang je legaal bezig bent hebben ze altijd de oplossing van het bovernstaande 0800 nummer.

• posttoast
Verwijderd schreef op woensdag 18 april 2007 @ 10:17:
BeL eens op naar Microsoft produkt activatie 0800-0233487 ( gratis 24/24uur.) Of 020-500-1500 Het opnieuw activeren moet geen probleem zijn Zolang de key aan de onderzijde van de laptop Niet reeds in gebruik is. Met Vista is het allemaal wat strenger maar zolang je legaal bezig bent hebben ze altijd de oplossing van het bovernstaande 0800 nummer.
Dat nummer heb ik gisteren gebeld. Ik moest toen de code op mijn scherm intoetsen op mijn telefoon, waarna ik te horen kreeg dat mijn code al in gebruik was op een ander systeem. Toen werd de verbinding verbroken. Ik wil graag iemand van MS aan de lijn krijgen om het uit te kunnen leggen, maar dat lukte me gisteren niet.

omniscale.nl

• posttoast
OK, even een update. Ik heb uiteindelijk een Echt Mens aan de telefoon gekregen bij Microsoft, en die heeft mij een activatiecode gegeven. Het werkt nu dus.

Bedankt voor het meedenken allemaal! :)

omniscale.nl

Pagina: 1