Toon posts:

DVD overburn in Nero 7 - slechts 1 MB extra lukt niet

Pagina: 1
Acties:
  • 1.557 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
De lege DVD's die ik hier heb liggen, zowel DVD+R als +RW, hebben allemaal een capaciteit van 4483 MB. Voor een zelfgemaakte DVD heb ik echter 4484 MB nodig. Ik dacht dat die ene MB geen probleem zou zijn en ik heb dus na het maken van de ISO-image alle tijdelijke video- en audiobestanden verwijderd (harde schijf was overvol). Nero geeft echter een foutmelding als ik die ene MB wil overburnen op een DVD. De DVD-overburnoptie staat aan en is ingesteld op 4500 MB.

De drive is een AOpen DRW4410 (intern een Ricoh MP5240A). De schijfjes die ik tot nu toe geprobeerd heb, zijn van Mmore. Voordat ik andere schijfjes probeer, wil ik er eerst achter komen of dat zin heeft of dat ik beter toch maar de DVD net iets kleiner kan maken. Als bijvoorbeeld de brander geen DVD's kan overburnen (CD's zijn geen probleem) dan is het sowieso een bekeken zaak. Als het echter aan de Mmore-schijfjes ligt dan wil ik graag ook een Platinumschijfje proberen die ik hier heb liggen (of desnoods een ander merk).

Via Google en de GoT-search kon ik maar weinig vinden. Ik heb begrepen dat DVD's overburnen erg lastig gaat maar is zelfs 1 MB al teveel gevraagd? Zijn er geen reviews van verschillende DVD-merken waarbij ook de mogelijkheid tot overburnen is getest?

• Twister336
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Er zijn maar weinig branders die DVD's kunnen overburnen.
Je zou nog eens kunnen proberen met een DVD-R schijfje maar de kans dat dit lukt is klein.
Het maakt ook niets uit of je 1 MB of 150 MB probeert te overburnen.

Verwijderd

Topicstarter
Dus het ligt zeer waarschijnlijk aan de brander zelf? Dan zou ik wel eens willen weten welke branders wel kunnen overburnen. Vond het wel handig dat dat met cd's kon, nu met dvd's is de kans nog veel groter dat er net ietsje meer op een schijfje moet. Zo'n harde grens werkt erg onprettig als je een dvd wilt samenstellen.

*edit*
Het schijnt dat Plextor drives dvd's kunnen overburnen. Wel iets om rekening mee te houden bij het samenstellen van een nieuw systeem. Ben ondertussen maar de dvd een MB'tje kleiner aan het maken. Zit niets anders op. :)

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 18-04-2007 16:24 ]

Verwijderd

Topicstarter
Na vele uren geklooi kom ik erachter dat de dvd 1 MB kleiner maken op de ondertiteling blijft hangen. Video en audio is prima te demuxen uit de vob-bestanden van de dvd maar de gedemuxte ondertitelingsbestanden weigeren dienst. Heel irritant want de te grote dvd werkt gewoon goed vanaf harde schijf. Echt waardeloos dat 1 MB meer of minder zo'n wereld van verschil maakt terwijl dat bij een cd nooit een issue is geweest. Ik heb nu gewoon echt een probleem. :(

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 05:17
Nee hoor. Wees eens creatief en koop een DVD+R DL. Problem solved :)

• MasterMike
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 02-03-2024
Cubefanatic schreef op woensdag 18 april 2007 @ 22:28:
Nee hoor. Wees eens creatief en koop een DVD+R DL. Problem solved :)
Lol voor 1 MB?

• Twister336
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Er bestaan (of bestonden) ook single layer DVD schijfjes van 4.9 GB.
nieuws: Prodisc vergroot capaciteit DVD-R van 4,7 naar 4,9GB

Verwijderd

Topicstarter
Ben nog creatiever geweest en heb met een grote omweg de bronbestanden voor de ondertiteling weer gemaakt. DVD wordt momenteel ge-authored. :) Dual layer is leuk bedacht maar natuurlijk geen echte oplossing voor wat in feite een single layer dvd is.
Interessant. Eens kijken of een standaard brander die schijfjes zonder meer slikt en of ze natuurlijk ook overal in af te spelen zijn.

*edit*
Die schijfjes zijn dus niet zomaar compatible met alle drives. Ik houd het wel bij de normale DVD's en koop volgende keer gewoon een Plextor of een ander merk dat kan overburnen. Het gaat mij niet zozeer om de extra ruimte maar meer om een wat soepelere grens. Als je zelf DVD's maakt, ga je normaal gesproken voor de maximale kwaliteit. Soms schiet je dan net iets te ver door en dan is de mogelijkheid tot overburnen ideaal. Even opnieuw multipass encoden om de boel net iets kleiner te maken kost namelijk nogal wat tijd, tijd die ik liever niet verspil aan het winnen van 1 MB.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 19-04-2007 00:52 ]

Pagina: 1