vragen van een linux-leek

Pagina: 1
Acties:

• cor-gijs
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-05 17:06

cor-gijs

Dig further for bigger hole

Topicstarter
goedendag
ik wil binnenkort beginnen te experimenteren met linux. heb daar wat vraagjes over natuurlijk.
ik draai nu natuurlijk nog gewoon windows, maar men wil meer..
ik heb het volgende systeem ter beschikking:
celly466@525
abit BE6
256mb sdram 133mHz
2x 20gb hdd (1xata33 1xata66)
ati rage 128 pro kaartje
diamond monstersound mx300
compex 10/100mbit ethernet ding
40x/10x aopen dvd1040pro
tornado webjet128 usb
ook een usb scanner dus usb moet ondersteund worden.
ik zou graag een windowspatitie naast linux willen houden voor microsoft stuff dat anders niet werken wil

wat moet ik doen/nemen?
SuSe? red hat?
waar moet ik rekening mee houden?
hoeveel patities aanmaken en hoe groot?

in afwachting op uw antwoord verblijf ik :9
Bit-slave

There is no adequate defense, except stupidity, against the impact of a new idea.

• Pc123
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:40
Mandrake 7.2 lijkt mij een goeie keuze. Die hardware moet geen probleem zijn als je de 2.4 kernel erop zet (scanner met sane regelen, waarschijnlijk wordt ie wel ondersteund) Gewoon een linux root en swap partitie aanmaken waar je dat wil, dan kan gewoon met diskdrake in de aangepaste Mandrake install. je moet dus je FAT32 partities verkleinen, je kan bijvoorbeeld je ene HD voor linux nemen en de andere voor windows. Mandrake instaleert een bootloader zodat je bij het opstarten tussen de OS'en kunt kiezen.

• AkaXakA
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-03 16:12

AkaXakA

Just Kidding...

Gewoon SuSE 7.1

Daar zit all het nieuws in (ook 2.4, mischien zelfs 2.4.1, heeeeel mischien)

Het maakt niet uit of je de begin. of prof. versie neemt, het is allemaal even makkelijk!
B-)

http://www.akaxaka.tk/ - "Knowledge is power. Power corrupts. Study hard, be evil." - 4 Jaar GoT en nog steeds niet evil: er moet een verband zijn...

• jep
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-08 23:04

jep

Mandrake 7.2; voor de newbie is het betrouwbaar.. zoals je van linux weet.. simpel... zodat de overstap minder moeilijk is ;) en erg leuk :)

doen dus :)

• cor-gijs

cor-gijs

Topicstarter
een red hat bijv. is niet aan te raden in dit geval?
zo ja/nee: waarom wel/niet?

There is no adequate defense, except stupidity, against the impact of a new idea.

Verwijderd

Redhat heeft als huidige versie 7.0
Hier zijn op dit forum al genoeg berichten over gepost. Een aantal belangrijke dingen van die distributie zijn niet goed. Tevens wordt deze distributie een oude kernel (2.2.x) geleverd, deze heeft als minder ondersteuning voor hardware en een nieuwe kernel installeren en linux updaten is een hel voor een niet ervaren gebruiker.

Ik zou een paar weken wachten en een distributie aanschaffen zoals Suse 7.1, die de nieuwe kernel heeft (2.4.0) en standaard KDE 2 heeft. Dit is een verbetereing ten opzichte van GNOME en KDE 1 die bij de meeste distributies standaard geleverd word. Ik zou verder voor de professional editie van Suse gaan. Erg goedkoop (100 gulden), en je krijgt er een aantal zeer goede handboeken bij om je op weg te helpen.

Suse 7.1 ligt over twee weken in de winkel.

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 05:18

Exirion

Gadgetfetisjist

Op dinsdag 06 februari 2001 17:34 schreef bit-slave het volgende:
ook een usb scanner dus usb moet ondersteund worden.
Ik denk dat dat niet gaat lukken. Met een HP scanner scsi/parallel scanner heb je vaak nog wel gelukin Linux, maar USB kan je meestal vergeten. Canon USB scanners worden helaas totaal niet ondersteund in Linux :'(

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• jep
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-08 23:04

jep

Op dinsdag 06 februari 2001 22:10 schreef Exirion het volgende:

[..]

Ik denk dat dat niet gaat lukken. Met een HP scanner scsi/parallel scanner heb je vaak nog wel gelukin Linux, maar USB kan je meestal vergeten. Canon USB scanners worden helaas totaal niet ondersteund in Linux :'(
Khep hier 'n USB cam aan de praat.. en 'n vriend zn scannertje hoor

Verwijderd

mandrake 7.2 of suse 7.1 zou ik nemen (suse 7.1 komt half februari uit)

Je hebt 2 harde schijven dus:
linux zou ik installeren op de 2e harde schijf en wel aan het begin van die harde schijf.

Ik zou 3.5 tot 4 gig vrijmaken op die harde schijf. Met vrijmaken bedoel ik dat je een apparte lege partitie moet maken van 4 gig die aan het begin van je 2e harde schijf staat. Als je dat hebt gedaan is installeren best eenvoudig :)

Tijdens installatie van linux verwijder je die lege partitie en zet je daar je linux op: 2 delen: 1 partititie (ext2) van ongeveer 3.5 gig en 1 partititie van 256 MB (swap).

Lilo, de bootloader van linux kun je in hda1 zetten of op hdb1, in het 1e geval is lilo tevens je bootmanager, in het tweede geval moet je nog een apparte bootmanager installeren (bootmagic 6.0 ofzo)

Tip: lees relevante delen van de userguide hieronder gelinkt :)

• cor-gijs

cor-gijs

Topicstarter
nog 1 vraagje dan:
wat is nou het wezelijke verschil tussen SuSe en mandrake?
of
wat zijn de wezelijke verschillen?

• AkaXakA
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-03 16:12

AkaXakA

Just Kidding...

SuSE 7.1 - Komt 12 feb. ong. 90 gld
Heeft alle nieuwe shit:
-kernel 2.4.x (Ook 2.2)
-KDE 2 (Ook 1)
-Xfree 4.0 (Ook 3.3.6

Mandrake 7.2 - Is al uit
Heeft ouwe shit:
-kernel 2.2
-KDE 1
-Xfree 4 (Ook 3.3.6);
!Maar 4 werkt (hier) niet zo goed (In sommige gevallen)!

B-)

http://www.akaxaka.tk/ - "Knowledge is power. Power corrupts. Study hard, be evil." - 4 Jaar GoT en nog steeds niet evil: er moet een verband zijn...

• Pc123
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:40
Op woensdag 07 februari 2001 16:58 schreef theJKid het volgende:

Mandrake 7.2 - Is al uit
Heeft ouwe shit:
-kernel 2.2
-KDE 1
-Xfree 4 (Ook 3.3.6);
!Maar 4 werkt (hier) niet zo goed (In sommige gevallen)!

B-)
NIET DUS

-kernel 2.2.17 en 2.4 pre, 2.4 installeren is zo gebeurt, geen enkel probleem
-kde 2.0 (geen 1 dus)
-standaard gewoon xfree86 4.0.1

En Mandrake vind ik een hele goeie distro. Zeker voor beginners is Mandrake erg geschikt. Als je met linux wil beginnen kan je mandrake makkelijker installeren dan suse en als verder wil kan je ook alles zelf regelen als je dat wil. Er zitten bovendien een hele hoop extra mogelijkheden in die redhat niet heeft, mandrake is wel 99% redhat compatible zodat zeker voor beginners het vinden van veel software veel eenvoudiger is (redhat rpms). DrakConf, MandrakeUpdate enz zorgen er ook voor dat als je nog geen volledige kennis van linux hebt, security updates en nieuwe hardware installeren erg makkelijk gaat. En Mandrake is bovendien stabieler dan redhat 7 met z'n beta compiler en vele bugs. Het verkleinen van fAT32 partities gaat ook allemaal vanzelf in Mandrake, dat regelt de install gewoon voor je, en met diskdrake kan je al je partities heel makkelijk en goed regelen.

Suse is ook een goeie distro hoor alleen voor een beginner lijkt me Mandrake 7.2 een hele goeie keuze.
Pagina: 1