Uitvallende netwerkverbinding

Pagina: 1
Acties:
  • 127 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Leshy
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12-03 16:33
Ik heb een internetaansluiting via de kabel, welke via de kabelmodem (Motorola Surfboard) op een router is aangesloten, en daar hangen weer twee PC's aan. En tot voor kort waren daar geen problemen mee.

Afbeeldingslocatie: http://images.leshy.net/netwerk.png

Echter begon op een avond de verbinding elke paar minuten een paar seconden weg te vallen, hetgeen erg lastig is omdat downloads onderbroken worden, als je via Internet aan het gamen bent, word je disconnected en dergelijke. Allereerst dacht ik aan een storing in het netwerk, en dat het vanzelf wel over zou gaan. Toevalligerwijs begaf later die avond de router (US Robotics) het, en verving ik deze de volgende dag door een nieuwe (Sitecom).

Het probleem bleef echter bestaan, dus belde ik de UPC helpdesk alwaar het modem werd uitgelezen, en volgens hen er geen verbindingsstoringen werden aangegeven; het modem was netjes online en had geen enkel probleem. Het probleem zou aan mijn router of kabels moeten liggen.

Aangezien het probleem met twee verschillende routers gebeurde, leek de router me onwaarschijnlijk, maar voor de zekerheid heb ik toch maar even de router er tussenuit gehaald, en de UTP-kabel vanuit het kabelmodem direct in de PC geplugd. Windows (XP, Home) geeft vervolgens een "Deze netwerkaansluiting heeft geen of tijdelijke netwerkverbinding" melding, en proberen de verbinding te herstellen leidt tot een poging van Windows om het IP-adres te vernieuwen, hetgeen na ongeveer een minuut niet lukt - en vervolgens heb ik dus helemaal geen Internet-verbinding.

Nu zou ik graag even de UTP-kabel tussen het kabelmodem en de router vervangen om te kijken of het daar aan ligt, maar aangezien deze een heel eind door het huis heen gaat, is dat niet enorm eenvoudig, en bovendien is het vreemd dat een kabel elke paar minuten ineens een seconde of 10 geen verbinding zou doorgeven, maar daarna wel weer probleemloos.

Ik heb geen idee wat het probleem exact is, hopelijk heeft iemand een beter idee.

• teigetjuh
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Probeer eens of je kan testen met een laptop of pc met een andere kabel in de buurt van je kabel modem? Dat scheelt je een flink eind kabel trekken en zeker met een laptop is het erg makkelijk uitproberen.

• Leshy
teigetjuh schreef op dinsdag 17 april 2007 @ 15:28:
Probeer eens of je kan testen met een laptop of pc met een andere kabel in de buurt van je kabel modem? Dat scheelt je een flink eind kabel trekken en zeker met een laptop is het erg makkelijk uitproberen.
Helaas heb ik geen laptop, maar ik kan eventueel proberen om één van de PC's naar beneden te slepen, alleen moet ik dan nog even ergens een stuk UTP-kabel regelen omdat ik verder alleen cross-cable heb liggen, geloof ik :P

• burrug
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14-10-2024
Huur een kabeltester bij je lokale computerwinkel. Indien deze defect blijkt te zijn, knijp nieuwe schoentjes aan de defecte kabel. Kijk of dat dan helpt, anders is het een kink in de kabel en zou je hem opnieuw moeten trekken..

Tannoy Revolution R3 105W 6ohm, Marantz PM-7003 2x70W 8ohm, 2x JVG goud/goud, Marantz CD-6003, Marantz ST-6003

• n0m0r3
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-03 17:06
probeer eens te pingen vanaf de PC naar de laptop en andersom. als deze verbinding ook weg valt is het een van de twee kabels of de router. mogelijk zijn de switchpoorten defect.

probeer ook eens om vanaf de laptop en de computer een ping open te zetten naar hetzelfde internet adres. misschien dat er ergens een breuk in de kabel zit.

toevallig muizen in huis ? ;-)

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:30

JdM

Humbled

Valt nou je internet weg, of valt de verbinding met de router weg?
Hoe zijn de waardes van je motorola?
Lijkt op een storingsprobleem in je kabelmodem als ik het zo lees, maar dan moet je wel even de waardes posten.

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik zou gewoon even voor een paar euro 20 meter (of hoeveel er nodig is) kant-en-klare utp-kabel kopen en dat tijdelijk tussen de router en kabelmodem doen om te kijken of het beter wordt (wel even een dag laten liggen). Dat is de beste manier om vrij zeker te weten of het aan de kabel ligt.

[ Voor 5% gewijzigd door Palomar op 17-04-2007 15:48 ]

• burrug
Ik zou gewoon ff een kabeltester huren om al je kabels door te meten alvorens je je apparatuur gaat vervangen want dat is een zwikkie duurder

Tannoy Revolution R3 105W 6ohm, Marantz PM-7003 2x70W 8ohm, 2x JVG goud/goud, Marantz CD-6003, Marantz ST-6003

Verwijderd

burrug schreef op dinsdag 17 april 2007 @ 16:19:
Ik zou gewoon ff een kabeltester huren om al je kabels door te meten alvorens je je apparatuur gaat vervangen want dat is een zwikkie duurder
Dat lijkt mij idd ook de beste oplossing, en indien je een vaste computerwinkel hebt, waar je een goed contact meehebt mag je die veelal gewoon gratis lenen.

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Maar test zo'n kabeltester dan ook evt. zwaktes in de afscherming van de kabel? Want stel dat dat het geval is en je alleen op random momenten hier last van krijgt (bijv. als bij de buren een storend apparaat aanschakelt) dan meet die kabeltester dat ook alleen op het moment zelf lijkt me...? Dus moet je een uur lang naar die tester kijken of er ook iets gebeurt.

Verwijderd

Als ik dat zo hoor is het niet de kabel, want het lijkt mij ook erg sterk dat een kabel wel en geen verbinding geeft.

Het lijkt mij meer een hardware probleem in de vorm van een netwerkkaart. Als je een andere pc in de buurt hebt zou ik eerst proberen of je er met die pc ook last van hebt. Heb je geen extra pc in de buurt kun je ook voor € 3 - 5,- een nieuw netwerkkaartje halen.

• Nielsvr
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-03 14:47
Je krijgt in ieder geval geen ipadres omdat je router zijn mac adres bekend is als gebruiker van je verbinding, en dus niet jou computer zijn mac adres. UPC staat maar 1 mac adres per verbinding toe.

Dit kan je oplossen door je modem 30 seconden van het stroom te halen, vervolgens weer aanzetten en je computer er op aansluiten. Nu hoor je een ip te krijgen waarmee je naar chello.upc.nl kan gaan om je mac adres te wijzigen.

Dan kan je kijken of het nog steeds zo is.

• burrug
Verwijderd schreef op dinsdag 17 april 2007 @ 16:30:
want het lijkt mij ook erg sterk dat een kabel wel en geen verbinding geeft.
Waarom niet? De kabel moet maar niet goed geknepen zijn..

Het ligt aan de kwaliteit van de kabeltester en de uitgebreidheid of hij de zwaktes ook meet.. Een dergelijke kost al gauw zo'n 1500 euro wil je een goed resultaat hebben..
Je hebt ze ook vanaf €15,- maar die meet puur of er verbinding is dmv een aantal lampjes, en dat zou ook voldoende moeten zijn je moet wel een minuutje of vijf blijven testen en beweeg de kabel ook wat heen en weer tijdens de test zodat hij als het ware in elke houding goed functioneert..

[ Voor 48% gewijzigd door burrug op 18-04-2007 10:37 ]

• Leshy
Bedankt voor alle suggesties en hulp! Sorry voor het wat latere antwoord, maar het gehele weekend weg geweest en dus geen tijd gehad om met de kabels te klooien :p

Ik heb een nieuwere straight UTP-kabel opgevist om mee te testen, en één van de PC's direct op het kabelmodem aangesloten, hetgeen het probleem inderdaad oploste. Vervolgens heb ik de hele UTP-kabel die origineel tussen het kabelmodem en de router ging geheel nagelopen en opnieuw strak getrokken, het kabelmodem gereset en één van de computers direct aangesloten - en het werkte ook.

Nu heb ik het hele zaakje weer opnieuw aangesloten en vooralsnog lijkt het allemaal weer goed te werken. Ik heb geen idee wat het probleem nu precies heeft veroorzaakt, aangezien ik eigenlijk niets heb gedaan wat ik niet al eerder heb geprobeerd. Het enige waar ik aan kan denken is dat ik misschien toch een vouw in de UTP-kabel eruit heb getrokken of iets dergelijks. In elk geval is hopelijk het probleem hiermee opgelost :)
Pagina: 1