Volgens mij kan een bootloader al het een en ander omzeilen door de bootloader gewoon in de MBR te proppen.
Maar wat zeker werkt is het aanmaken van een kleine aparte partitie waar de /boot op komt. Hoe groot je die moet maken hangt nogal af van de distro, maar op zo'n oude PC ga je toch de kalere distros zetten dus pak em beet 32MB is heel erg ruim voldoende om wat kerneltjes op kwijt te kunnen en te kunnen booten.
Ik heb zelf een tijd een 40GB disk in een oudere computer gehad, dat was ook geen enkel probleem.
Linux herkent de schijf-geometry uit zichzelf en heeft dus geen last van capaciteits problemen van het BIOS.
Mocht je last krijgen dat de oude PC niet wil booten met de grotere harddisk en de boel dus bijvoorbeeld crashed tijdens de harddrive detectie, sommige BIOSsen lopen namelijk gewoon vast zodra ze een capaciteit groter dan ze aan kunnen voor hun neus krijgen, anderen booten gewoon door met hun maximalle ondersteunde capaciteit... Dan kun je simpelweg de capacity limit jumper even zetten zodat de schijf als grootte bijvoorbeeld maar <8GB doorgeeft en dan booten. Zorg dan dat je iig voor de zekerheid in de instellingen van je kernel, geloof ik bij de Device Drivers -> ATA/ATAPI/MFM/ (blabla) Support, even IDE Auto Geometry Resizing inschakeld. Dan zou je weer de volledige capaciteit moeten hebben.
[
Voor 10% gewijzigd door
Ultraman op 17-04-2007 14:55
]
Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.