"grote" HD in antieke computer

Pagina: 1
Acties:

• Sir Isaac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-05-2025
Ik wil een 10Gb HD in een computer stoppen die bijna 12 jaar oud is. Het bios zal hem vermoedelijk niet goed herkennen. Heeft dit gevolgen voor het booten van de linux kernel? Als de kernel eenmaal draait zal het wel gaan omdat die niet afhankelijk is van wat het bios denkt dat de grootte van de schijf is.
Het is de bedoeling dat het de enige schijf in het systeem wordt. Anders zou ik een de schijf in het bios "uit" kunnen zetten en het operating systeem op de andere schijf zetten.

Verwijderd

ik zou zeggen, probeer het. 10 Gb kost niks, en is ook niks. volgens mij moet dat gewoon lukken.

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-01 19:27

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Tja.. je zult iet specifiekr moet zijn. Nog makkelijker lijkt me het gewoon proberen. In 1995 (= 12 jaar) had men gewoon IDE schijven,

Verder:
http://oldfiles.org.uk/powerload/harddisk.htm
28MB Hard Disk Limit on older 386/486/Pentium BIOS's (1990 >) (They just did not anticipate larger Hard Disks!)

2.1GB (Gigabytes) Limit with with MS-DOS upto 6.22 ( > 1994) (1GB = 1000 MBs)

4.2 or 8.4GB Barriers on some not so old BIOS's ( >1998) (10GB+ Drives are now common)
Met disk mananger kon je dar wel omheen, maar wellicht dat linux niet eens INT13 nodig heeft als je OS aan het begin van de harde schijf staat.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-01 00:14

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Volgens mij kan een bootloader al het een en ander omzeilen door de bootloader gewoon in de MBR te proppen.
Maar wat zeker werkt is het aanmaken van een kleine aparte partitie waar de /boot op komt. Hoe groot je die moet maken hangt nogal af van de distro, maar op zo'n oude PC ga je toch de kalere distros zetten dus pak em beet 32MB is heel erg ruim voldoende om wat kerneltjes op kwijt te kunnen en te kunnen booten.
Ik heb zelf een tijd een 40GB disk in een oudere computer gehad, dat was ook geen enkel probleem.
Linux herkent de schijf-geometry uit zichzelf en heeft dus geen last van capaciteits problemen van het BIOS.

Mocht je last krijgen dat de oude PC niet wil booten met de grotere harddisk en de boel dus bijvoorbeeld crashed tijdens de harddrive detectie, sommige BIOSsen lopen namelijk gewoon vast zodra ze een capaciteit groter dan ze aan kunnen voor hun neus krijgen, anderen booten gewoon door met hun maximalle ondersteunde capaciteit... Dan kun je simpelweg de capacity limit jumper even zetten zodat de schijf als grootte bijvoorbeeld maar <8GB doorgeeft en dan booten. Zorg dan dat je iig voor de zekerheid in de instellingen van je kernel, geloof ik bij de Device Drivers -> ATA/ATAPI/MFM/ (blabla) Support, even IDE Auto Geometry Resizing inschakeld. Dan zou je weer de volledige capaciteit moeten hebben.

[ Voor 10% gewijzigd door Ultraman op 17-04-2007 14:55 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-01 18:26
12 jaar oud, is dat een 486 o.i.d.? Uit ervaring weet ik dat Linux het meestal wel weet te herkennen, als-ie eenmaal boot. Ook zonder dat het bios het snapt.

• mieJas
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

mieJas

Ja, maar nee.

Ja, hier ook, PC uit '98. BIOS zag de 200 GB harde schijf als één van 8 GB, maar zelfs Windows setup zag de volledige capaciteit (en kon het ook volledig benutten). Draait Debian nu, ook zonder probleem.

[ Voor 10% gewijzigd door mieJas op 17-04-2007 15:13 ]

Yes, but no.

• Sir Isaac
Bedantk! Allemaal De grub faq lijkt het antwoord te geven. Mijn bios doet aan LBA adressering.
Het gaat inderdaad om een 100Mhz 486. Dat ding draait al jaren 7x24. Met een noname voeding. Tegenwoordig heb je daar A-merk spullen voor nodig.

[ Voor 30% gewijzigd door Sir Isaac op 17-04-2007 15:20 ]

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01-02 22:15

SA007

Moderator Tweaking
Een kennis van mij had een 300gig in een 386 zitten...
Bios kon totaal niet overweg met de schijf, maar hij had dat opgelost door alles wat kon (op de kernel zelf en de driver voor het fs en controller) als module te compilen, dan houd je een erg kleine bios over, en met wat geluk past die op een floppy ;)
Linux doet de rest wel...

• Sir Isaac
Dat is mooi, die 386 had misschien een 30Mb of 60Mb schijf toen hij nieuw was. Dat noem ik nog eens upgraden. De kernel die ik nu draai is 1.3Mb en past dus inderdaad op een standaard floppy. Dat is dus ook altijd nog een mogelijkheid.
Pagina: 1