Mijn excuus voor mij wellicht wat verwarrende TT, maar ik heb een naar mijn idee redelijk mooi script gevonden om raidarrays mee uit te lezen in Windows.
Ik ben in deze taal niet bekent, maar heb vast wat vragen vooraf omdat ik er dus niet 100% bekend mee ben ik dit wel graag worden wil.
Het gaat om het script dat hier staat: http://www.shipyard.com.a...ws-software-raid-check.py
En ik hier even zal posten mocht het ooit verdwijnen:
Dit script werkt, en ik was van plan dit met een cronjob iedere 5 minuten te draaien.
Er is ook een variant voor Zabbix, deze is iets anders en werkt dacht ik met SNMP, maar dat wil ik niet gebruiken op dit moment.
Om de status van een array te printen zijn de volgende regels ingegeven:
Ik zou graag vanaf de commandline een mail versturen wanneer er een raidwarning is in plaats van de regel te printen. Ik dacht hierbij aan smtpsend.exe maar durf niet met zekerheid te zeggen of het verstandig is dit met een extern programmaatje te doen en ik dit misschien beter vanuit het script kan doen ?
Begrijp me niet verkeert, dit is geen script request maar ik probeer wat info te achterhalen en hopelijk wat andere mensen hier ook mee te kunnen helpen. Ik zie hier nogal wat vragen over windows raid monitoring, dus als iemand wat uitbreiding wil posten omdat hij/zij hierbij betrokken wil zijn is dat prima lijkt me.
Terug komend op mijn vraag, zal ik extern smtpsend.exe gebruiken of het in het script verwerken ?
Ik ben in deze taal niet bekent, maar heb vast wat vragen vooraf omdat ik er dus niet 100% bekend mee ben ik dit wel graag worden wil.
Het gaat om het script dat hier staat: http://www.shipyard.com.a...ws-software-raid-check.py
En ik hier even zal posten mocht het ooit verdwijnen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
| ' Software RAID status check script
' Oliver Hookins
' Anchor Systems
Dim WshShell, oExec
Dim Line, RE1, RE2, RE3
Dim Failure
Failure = 0
' Simple variable to display status of all volumes:
' 0 = Healthy
' 1 = Rebuilding
' 2 = Failed
Set WshShell = CreateObject("WScript.Shell")
' Execute the DISKPART program and grab the output
Set oExec = WshShell.Exec("%comspec% /c echo list volume | diskpart")
' Set up some regular expression objects
Set RE1 = New RegExp
Set RE2 = New RegExp
Set RE3 = New RegExp
RE1.Pattern = "Mirror|RAID-5"
RE2.Pattern = "Failed|(At Risk)"
' At Risk indicates errors have been reported for a disk
' and it may need to be reactivated.
RE3.Pattern = "Rebuild"
While Not oExec.StdOut.AtEndOfStream
Line = oExec.StdOut.ReadLine
' Tests for Mirrored or RAID-5 volumes
If RE1.Test(Line) Then
' Tests for Failed RAID volumes
If RE2.Test(Line) Then
If Failed < 2 Then Failed = 2
' Tests for Rebuilding volumes
ElseIf RE3.Test(Line) Then
If Failed = 0 Then Failed = 1
End If
End If
WEnd
' Print out the appropriate test result
Select Case Failed
Case 0
WScript.StdOut.WriteLine("RAID OK: All volumes Healthy")
Case 1
WScript.StdOut.WriteLine("RAID WARNING: Volume(s) Rebuilding")
Case 2
WScript.StdOut.WriteLine("RAID CRITICAL: Volume(s) have Failed")
End Select
WScript.Quit(Failed) |
Dit script werkt, en ik was van plan dit met een cronjob iedere 5 minuten te draaien.
Er is ook een variant voor Zabbix, deze is iets anders en werkt dacht ik met SNMP, maar dat wil ik niet gebruiken op dit moment.
Om de status van een array te printen zijn de volgende regels ingegeven:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| ' Print out the appropriate test result
Select Case Failed
Case 0
WScript.StdOut.WriteLine("RAID OK: All volumes Healthy")
Case 1
WScript.StdOut.WriteLine("RAID WARNING: Volume(s) Rebuilding")
Case 2
WScript.StdOut.WriteLine("RAID CRITICAL: Volume(s) have Failed")
End Select |
Ik zou graag vanaf de commandline een mail versturen wanneer er een raidwarning is in plaats van de regel te printen. Ik dacht hierbij aan smtpsend.exe maar durf niet met zekerheid te zeggen of het verstandig is dit met een extern programmaatje te doen en ik dit misschien beter vanuit het script kan doen ?
Begrijp me niet verkeert, dit is geen script request maar ik probeer wat info te achterhalen en hopelijk wat andere mensen hier ook mee te kunnen helpen. Ik zie hier nogal wat vragen over windows raid monitoring, dus als iemand wat uitbreiding wil posten omdat hij/zij hierbij betrokken wil zijn is dat prima lijkt me.
Terug komend op mijn vraag, zal ik extern smtpsend.exe gebruiken of het in het script verwerken ?