Toon posts:

Pc springt na een paar minuten vanzelf op stand-by

Pagina: 1
Acties:
  • 1.493 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Mijn Oom heeft me zijn kapotte computer aangesmeerd om in orde te maken maar ik kom er niet meer wijs uit.

Situatie is als volgt:
Hij zat achter de computer, alles werkt prima. Totdat zijn vrouw de aan/uit knop van de stekkerdoos per ongeluk uitzette, waardoor alle stroom weg viel en de computer plotseling uit ging. Toen hij de aan/uit knop van de sterkkerdoos weer aanzette ging de computer opeens vanzelf weer aan. De pc startte vervolgens gewoon normaal op, maar na een paar minuten ging het beeldscherm opeens op stand-by en deed ie niets meer. De computer kon zelfs niet op de normale manier uitgedrukt worden. Enige manier om de computer opnieuw op te starten was door hoofdschakelaar aan de achterkant van de pc uit te drukken.
Daarna weer de computer opnieuw opgestart maar na een paar minuten weer het zelfde verhaal, en hoe vaker de computer opnieuw werd opgestart hoe sneller het beeldscherm opeens op stand-by kwam te staan en de computer nergens meer op reageert.

Iemand enig idee wat het probleem zou kunnen zijn?
-De normale aan/uit knop werkt dus niet meer en de computer gaat direct aan zodra de stekker in de stop contact word gestopt (zodra er dus stroom op komt te staan). Enkel de hoofdschakelaar aan de achterkant van de kast werkt.
-Beelscherm gaat na een paar minuten op stand-by en de computer reageert vervolgens nergens meer op. Hoe vaker de pc opnieuw word opgestart in een korte periode, hoe sneller het beeldscherm op stand-by komt te staan en hij nergens meer op reageert.

Ik beschik hier momenteel niet over de specificaties van de desbetreffende pc. Indien gewenst plaats ik die later op de dag

Verwijderd

is dit niet gewoon een probleem met de energie-instellingen?

kijk eens of bij configuratiescherm/energiebeheer of alles wel klopt..

• Dr. Malsain
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14-02-2023
Dat een pc aan gaat op het moment dat er spanning op wordt gezet is normaal gedrag en in te stellen in de BIOS. Dit wordt meestal "AC Power loss recovery" genoemd oid.

Wellicht dat het in standby gaan van je systeem of scherm gewoon zo staat ingesteld in je besturingssysteem of in de BIOS.

[ Voor 27% gewijzigd door Dr. Malsain op 17-04-2007 19:01 ]

• AndriesLouw
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11:45
Mijn suggesties:
Probeer de pc eens uit te zetten door de aan/uit schakelaar 10 tot 20 seconden ingedrukt te houden totdat hij uitvalt.

Probeer eens een ander beeldscherm.

Kijk of je de resetknop, of de connectie op het moederbord kunt vinden, en probeer de pc eens te resetten.

Download eens een live-cd van een willekeurige linux-distro en kijk of het probleem zich nog voordoet, indien de pc "gewoon werkt" kun je namelijk uitsluiten dat het een hardware fout/probleem is.

Reset eventueel het bios, en kijk of de datum nu ook opnieuw moet worden ingesteld. (Waarschijnlijk registreert het OS de tijd waarop de gebruiker voor het laatst actief is geweest, vergelijkt dit met de huidige datum, en beslist vervolgens dat het beeldscherm uit moet en/of het systeem in de standby modus gaat.)

Specificaties | AndriesLouw.nl

Verwijderd

Topicstarter
@s4and0rz en Dr. Malsain: Hiervoor deed de computer het gewoon normaal. (Hij sprong niet vanzelf aan zodra de stekker in de stopcontact werd geduwd en hij sprong niet na een minuut of 2 vanzelf op standby) Nadat de vrouw per ongeluk de stekkerdoos waar alle stekkers inzitten per ongeluk had uitgedrukt zijn deze problemen pas ontstaan. Ik vind het raar dat van de een op het ander moment de instellingen opeens zouden zijn gewijzigd. Daarnaast is het geen optie om die instellingen in te zien of te wijzigen, omdat voordat de pc volledig is opgestart hij opeens vanzelf al op stand-by springt en nergens meer op reageert.

Aan het beeldscherm ligt het in iedergeval niet en de aan/uit knop lange tijd indrukken helpt ook niet.
Ik zal eens proberen de moederbord te resetten. Zou het verder misschien ook aan de voeding kunnen liggen? ik heb hier nog wel ergens eentje liggen om te vervangen.

• Dr. Malsain
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14-02-2023
Normaal gesproken zouden instellingen in de BIOS inderdaad niet zomaar om zeep moeten zijn. Wel is het mogelijk dat bijvoorbeeld de batterij van de BIOS al leeg was en nu de pc volledig spanningsloos kwam te staan de standaardinstellingen van kracht werden voor wat betreft de BIOS. Is het mogelijk de instellingen van de BIOS te bekijken?

Is het een oude pc en is het eventueel mogelijk dat er hardware beschadigd is waardoor het systeem hangt tijdens het booten?

[ Voor 5% gewijzigd door Dr. Malsain op 17-04-2007 20:40 ]

• SKiLLa
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

SKiLLa

Byte or nibble a bit ?

Een computer schakelt zichzelf ook uit als ie te warm wordt; is de fan misschien stuk ? Probeer 't eens met de kast open; meet de temps - indien mogelijk - met Speedfan. Koppel idd. zo veel mogelijk hw af om oorzaken uit te sluiten ...

'Political Correctness is fascism pretending to be good manners.' - George Carlin

• albatross
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 29-12-2025
Verwijderd schreef op dinsdag 17 april 2007 @ 12:56:
Situatie is als volgt:
Hij zat achter de computer, alles werkt prima. Totdat zijn vrouw de aan/uit knop van de stekkerdoos per ongeluk uitzette, waardoor alle stroom weg viel en de computer plotseling uit ging. Toen hij de aan/uit knop van de sterkkerdoos weer aanzette ging de computer opeens vanzelf weer aan. De pc startte vervolgens gewoon normaal op, maar na een paar minuten ging het beeldscherm opeens op stand-by en deed ie niets meer. De computer kon zelfs niet op de normale manier uitgedrukt worden. Enige manier om de computer opnieuw op te starten was door hoofdschakelaar aan de achterkant van de pc uit te drukken.
Daarna weer de computer opnieuw opgestart maar na een paar minuten weer het zelfde verhaal, en hoe vaker de computer opnieuw werd opgestart hoe sneller het beeldscherm opeens op stand-by kwam te staan en de computer nergens meer op reageert.
Ik heb een vergelijkbare situatie meegemaakt: power-loss, maar 2 seconden. Toen ging de computer weer aan. Maar nu, als ik hem afsluit, gaat ie niet meer aan, tenzij ik de switch op de voeding een keer op uit en dan weer aan zet. Het lijkt toch of ze een soort van klap krijgen als ze hem meteen weer aanzet. Heb er niet echt een verklaring voor.

Ik zit er aan te denken een nieuwe voeding te kopen. Maar ik zal ook dit topic in de gaten blijven houden om te zien of wellicht toch iets anders de oorzaak is dan een kapotte voeding.

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

Verwijderd

Topicstarter
Ik moet er even vermelden dat de computer niet stand-by gaat maar enkel het beeldscherm springt na 2 minuten (en uiteindelijk binnen 1 minuut) op stand-by, zodra de computer opstart. Ik dacht uiteindelijk dus dat het misschien aan de videokaart zou kunnen liggen, maar dat bleek toch niet het geval. Want dat verklaart weer niet waarom de 'aan/uit' en 'reset' knop niet reageert en de computer opeens vanzelf aanspringt zodra de stekker in de stopcontact zit.

Ik heb eerst alle overige hardware eruit gehaald. Daarna heb ik de voeding vervangen voor een ander exemplaar.
Resultaat: nog steeds hetzelfde probleem.

Vervolgens heb ik de videokaart vervangen voor een ander exemplaar.
Resultaat: nog steeds hetzelfde probleem.

Conclusie: probleem ligt vermoedelijk bij het moederbord. Maar waar en wat precies? En hoe los ik dit op? De bios resetten, maar hoe?

• ThomasG
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 25-05 22:27
Verwijderd schreef op donderdag 19 april 2007 @ 11:15:

Conclusie: probleem ligt vermoedelijk bij het moederbord. Maar waar en wat precies? En hoe los ik dit op? De bios resetten, maar hoe?
De bios jumper op je moeder bord verzetten, een paar seconden wachten en weer terrug zeten.

• darkpluisje
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 04-04 08:52
albatross schreef op dinsdag 17 april 2007 @ 23:13:
[...]

Ik heb een vergelijkbare situatie meegemaakt: power-loss, maar 2 seconden. Toen ging de computer weer aan. Maar nu, als ik hem afsluit, gaat ie niet meer aan, tenzij ik de switch op de voeding een keer op uit en dan weer aan zet. Het lijkt toch of ze een soort van klap krijgen als ze hem meteen weer aanzet. Heb er niet echt een verklaring voor.

Ik zit er aan te denken een nieuwe voeding te kopen. Maar ik zal ook dit topic in de gaten blijven houden om te zien of wellicht toch iets anders de oorzaak is dan een kapotte voeding.
die klap die jij bedoelt is de snelle omschakeling van stroom op je moederbord. Het is ook altijd slecht dat als je computer vastloopt en je hem uitzet met de powerknop om hem meteen weer aan te zetten, je moet altijd een seconden of 10 wachten...

Dit komt omdat de batterij van je bios dan stroom levert om bepaalde data lopende te houden terwijl hij uit staat en zodra jij inneens je de stroom aanzet, dan krijgt die batterij een opdonder van je voeding tijdens het omschakelen...

Verwijderd

Topicstarter
ThomasG schreef op vrijdag 20 april 2007 @ 09:32:
[...]
De bios jumper op je moeder bord verzetten, een paar seconden wachten en weer terrug zeten.
Misschien een domme vraag, maar moet dit worden gedaan wanneer de computer aan staat?

• albatross
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 29-12-2025
darkpluisje schreef op vrijdag 20 april 2007 @ 10:16:
[...]

die klap die jij bedoelt is de snelle omschakeling van stroom op je moederbord. Het is ook altijd slecht dat als je computer vastloopt en je hem uitzet met de powerknop om hem meteen weer aan te zetten, je moet altijd een seconden of 10 wachten...

Dit komt omdat de batterij van je bios dan stroom levert om bepaalde data lopende te houden terwijl hij uit staat en zodra jij inneens je de stroom aanzet, dan krijgt die batterij een opdonder van je voeding tijdens het omschakelen...
Interessant en behulpzaam antwoord. :) M.a.w., ik doe er dus beter aan om "resume on power loss" uit te zetten in de BIOS? Goed dat ik het weet.

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

• mieJas
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

mieJas

Ja, maar nee.

Verwijderd schreef op vrijdag 20 april 2007 @ 23:01:
Misschien een domme vraag, maar moet dit worden gedaan wanneer de computer aan staat?
Nee. Computer moet uitstaan en de stekker moet uit de voeding zijn. Het kan ook zijn dat er een klein rood knopje op je moederbord zit ipv een jumper.

Yes, but no.

Verwijderd

Topicstarter
Ok ik heb de bios ge-reset, maar het probleem blijft aanhouden. Het enige wat ie nu niet meer doet is direct opstarten wanneer de stekker in het stopcontact gaat, dat probleem is dus wel opgelost.

Maargoed, het beeldscherm springt nog steeds na ongeveer 2 minuten gewoon weer vanzelf op stand-by en gaat dan niet meer aan. Ik snap er niets meer van.

Het is een MS-6340 Ver:1 moederbord van MSI.
Pagina: 1